Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag har också gränsvärdet för optovakten på min Ecoflex nedställt lite, från 50 till 10%. Hade problem med att de inte ville detektera start trots att det bevisligen brann. Med 10% har jag aldrig mer haft problem med starterna igen.
Tack! Skulle du kunna fota av dina inställningar? Som våran är inställd nu så är det ju långt från 50% eller fattar jag panelen fel kanske?

Jag hade visst också optovakt på 5% och inte 10 som jag mindes :crysmile: Hur som, MIN panna går jättefint på dessa inställningar men det är inte säkert din gör det.

LCD-skärm på maskin med Svenska texter, grå knappar, grönt ljus, energirelaterade inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skrev att det ryker in? Var isåfall? Genom slangen där pelletsen matas in i brännaren?

Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag hade visst också optovakt på 5% och inte 10 som jag mindes :crysmile: Hur som, MIN panna går jättefint på dessa inställningar men det är inte säkert din gör det.

[bild]

Du skrev att det ryker in? Var isåfall? Genom slangen där pelletsen matas in i brännaren?

Hej
det ryker in från en lucka på rökröret

M Majbrasa32 skrev:
Hej
det ryker in från en lucka på rökröret
När jag fick det problemet så hade sotaren slarvat med att ta bort sotet längst ner i skorstenen där mitt rör gick in. Dvs dåligt drag. Har hänt mig ett par gånger. Inte säkert att det är ditt problem men ta bort alla luckor på röret och kolla att det är bra passage för luften som ska ut.

• Gilla
Majbrasa32
  • Laddar…
Du kan ju även kontrollera så där är drag i skorstenen genom att känna med handen i rökröret eller tända en liten bit papper och lägga in. Kan ju mycket väl vara att sotet hängt sig i skorstenen som då sotaren har missat

• Gilla
Majbrasa32
  • Laddar…
TACK alla ni som hjälpt mig med detta. Vi har idag haft sotaren här igen (ny ”gubbe”) och mycket riktigt hade den första sotaren lämnat kvar sot i kröken mellan skorstenen och pannan. Det blev trångt och röken trängde ut i pannrummet. Nu har vi varmt igen och pelletsen rullar in i pannan i ett jämnt flöde. Vi har sett att det varit fuktgenomslag i putsen på murstocken och sotarens teori är att det inte varit tillräckligt sotat och inte tillräckligt varmt i murstocken tidigare. Det här har bidragit till bildandet av tjära som nu är borta. Vi sotade 1 ggr per år men nu behöver vi nog göra det oftare ändå..

• Gilla
Huggabuggaa och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.