Jag har en CTC drabant 300L varmvattenberedare som jag skulle koppla in.
De finns en plint från nr 1 till 6 + en nollplint. Jag undrar om någon vet om den skall kopplas Y eller D. Den är på max 3KW.
 
Borde stå vilken elementspänning det är, men ska du koppla den till 400V bör det vara Y (då får du 230V elementspänning)
 
Jag har inga uppgifter. Visste jag elementspänningen skulle det inte vara något problem. Det finns ingen skylt på varmvattenberedaren som talar om elementspännigen.
 
Då får du börja räkna med hjälp av resistansen i varje "lindning"
Effekten är juh given så det ska vara möljit o räkna fram spänningen.
 
Det normala är att det är 230V elemspänning, då kan man koppla den till 400V Y och 230V D, du får oavsett lägst spänning vid Y-koppling, det "värsta" som kan hända då är att du inte får full effekt om det mot förmodan skulle vara en 400/680V-beredare
 
Jag kopplar den Y och mäter upp strömmen med en tångampermeter och kollar om det är rätt.
Tack för hjälpen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.