Fick du några arbetsskador?

E
K Klicka skrev:
Fick du några arbetsskador?
Man blev ju lite smånervös när det började barkas av stockar med motorsåg, mjukisbyxor och tennisskor

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
E epw skrev:
Man blev ju lite smånervös när det började barkas av stockar med motorsåg, mjukisbyxor och tennisskor
bara öppna hyvel blad bara:rofl:

• Gilla
radman och 1 till
  • Laddar…
Kul program, ser på avsnitt 5 nu. Alltid kul att se andra självbyggare men lite fjolligt att använda traktor för att lyfta när det funkar med handkraft.... :-)
bjalklag_smal_2.jpg

ByggaNytt ByggaNytt skrev:
Kul program, ser på avsnitt 5 nu. Alltid kul att se andra självbyggare men lite fjolligt att använda traktor för att lyfta när det funkar med handkraft.... :)
[bild]
Det där var väl ingen 300kg stock? :-P

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Det där var väl ingen 300kg stock? :p
Nej, det är viss skillnad att häva runt på runda oformliga astunga stockar själv och att resa en väggsektion även om det inte alltid är det lättaste heller. Men i jämförelse är det lätt ;).

R radman skrev:
Hej på er... för några år sedan när jag byggde mitt hus så fick jag mycket hjälp från användarna på byggahus.se, tack för det. Jag filmade hela mitt projekt och detta har nu resulterat i en TV-serie kallad Cowboykåken. Jag tänkte att några av er är kanske intresserade att kolla hur min kåk byggdes.
Sträcksåg alla avsnitt igår, grym du är! Du är min nya idol! Hade personligen gett upp vid dag 237 eller något. Grymt hus och kul att se hur du bara kastar dig in i något helt nytt och okänt.

Stor eloge till dina grannar med. Utan dom lär du ha varit körd ;)

• Gilla
radman
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att få reda på kostnaderna för huset (gärna uppdelat i poster), och hur det presterar under vintern vad gäller värme och isoleringsförmåga.

I övrigt; starkt jobbat! Jag hade dock definitivt lämnat in stockarna till ett sågverk som barkat dem på ett par veckor och på så sätt sparat ett år.

• Gilla
radman
  • Laddar…
Tittat klart nu! Kul och ambitiöst, och snyggt blev det! :)

Kände igen sig när man vill ge upp vid sluttampen..., men även att när det är klart att man vill göra nått mer. Nästa som att man är menad att bygga / renovera hus konstant!

Men ta och njut och planera framtiden!

• Gilla
radman
  • Laddar…
S
Såg allt på en kväll, häftigt!
Mest imponerad av det första året, det kräver helt klart uthållighet.

• Gilla
radman
  • Laddar…
Smeddie Smeddie skrev:
Binge-tittade alla avsnitt inatt .. hade nog själv gett upp ett sånt projekt hundra gånger. Förmodligen innan stockarna ens var avbarkade. Samtidigt så verkade det så inihelsike kul bygge att det måste ha sporrat en hel del att fortsätta. Taket blev fruktansvärt snyggt! Saknade bara en rejäl öppen eldstad någonstans för den där ultimata westernkänslan, lite typ den Dick Proenneke byggde i sin log cabin.
Dick Proenneke är fan min idol... Mycket inspiration kom från honom, äventyrslust.!
Tack för uppskattning, det värmer en gammal cowboy... Dick Bewarp alias radman.

• Gilla
Carreyfan och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Väldigt imponerande bygge och bra TV-produktion. Vilken dröm att bo sådär.

Minus dock till slarvandet med skyddsutrustning. Stå på stege med motorsåg utan sågskyddsbyxor eller ens hörselskydd. Skärpning! ;)
Japp och sorry man... jag slarva med både skyddskläder och svordommar. Men sommartid var det ett helvete att bära sågskyddsbyxor, hoppas ni har överseende med detta. Dick Bewarp alias radman.

• Gilla
bruka
  • Laddar…
SBH skrev:
såg hela igår.
hittade du den där "hyveln" till motorsågen i amerika?
Nope, apparaten finns på Logosol. Avbarkningsmaskin kallad Log wizard. Dick Bewarp alias radman.

• Gilla
1
  • Laddar…
engs engs skrev:
Hemma med flunsa så har haft lite väl mycket skärmtid, hittade serien och plöjde igenom den sen igår eftermiddag och det underlättade lidandet några timmar. Intressant följa bygget och imponerande slutresultat.
(Garvade gott åt NO MA'AM tishan :crysmile:, oväntat på en SVT-sändning).
Haha... SVT fick klagomål för T-shirten. En dam hade blivit arg för vad NO MAAM stod för. Att hon inte googla och fatta att det var från Al Bundy och våra värsta år. Dick Bewarp alias radman.

• Gilla
Apdos och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tack för trevliga program, men helvete va du svär ;)

Vad hade detta hus kostat mellan tån och tummen om man lät snickare bygga och färdiga stockar inhandlades tro?

hur klarar man att bygga ett hus i förortsbrallor :rofl: Jag hade saknat skruv och spikfickor mm.
Ja jag skäms nu för alla svordommar, sorry man. Kostnaden blev bra mycket dyrare än vad jag trodde... vågar inte ens tänka på kostnaden om jag hade köpt allt. Dick Bewarp alias radman..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.