162 213 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
En hypotes är ett påstående som beskriver vilket resultat du förväntar dig av tex en vetenskapliga undersökning. Det är alltså inte bara en gissning utan baseras på tidigare studier, teori eller liknande.BirgitS skrev:
Ja, i det läget din hypotes skiljer sig från, eller lägger till något i befintlig underökning.Ulltand skrev:
Hypotesen är ju så att säga "ny"
Hypotes:
"Jag tror att jättelångt till månne, nu skall jag se hur långt det är!"
Teori:
"Jag mätte avståndet till månen, det ÄR jättelångt!"
Ny hypotes:
"Jag tror det är mer än 300.000Km"
Teori:
"Jag mätte till 384.400 km så jag hade rätt i min hypotes"
Ingenting egentligen, det är en cirkeldiskussion, fattar inte hur dessa pensionärerMariaiÖstergötland skrev:
Ut och ta en promenad i det fina vädret istället som äntligen har kommit
""Nästa vecka når vi 60 % immunitet och snart har vi flocimmunitet (UT vecka 18)""G gaidin skrev:Ja, i det läget din hypotes skiljer sig från, eller lägger till något i befintlig underökning.
Hypotes:
Teori:
Ny hypotes:
Teori:
Baserat på befintliga data om sjukfall och vaccination samt den förväntade vaccinationsgraden kommande 7 dagar.
Kanske mer en analys än något annat men definitivt inte en gissning.
Redigerat:
G gaidin skrev:Ja, i det läget din hypotes skiljer sig från, eller lägger till något i befintlig underökning.
Hypotes:
Teori:
Ny hypotes:
Teori:
Vad bra jag har massor:
""Till sommaren är pandemin i Sverige över. (UT Januari 2021)""
Baserat på dödlighet i riskgrupper och den förväntade tillgången på vaccin samt att unga inte kräver sjukhusvård.
Redigerat:
"ME och långtidscovid är förmodligen samma sjukdom" (UT hösten 2020)
Baserat på symtom samt att båda är ett postinfektiöst tillstånd som båda tycks påverka det autonoma nervsystemet genom inflammation.
""Utveckling, produktion och distribution av vaccin kommer gå mycket snabbare än vad alla tror. " (UT 2020)
Pga kostnaden och lidandet av pandemin kommer det finnas närmast obegränsade resurser och den "vanliga" tidtabellen för vaccin gäller inte.
""Sverige kommer att få en mycket hög dödlighet i jämförelse med våra nordiska grannländer" (UT våren 2020)
Baserat på senare och svagare åtgärder.
Baserat på symtom samt att båda är ett postinfektiöst tillstånd som båda tycks påverka det autonoma nervsystemet genom inflammation.
""Utveckling, produktion och distribution av vaccin kommer gå mycket snabbare än vad alla tror. " (UT 2020)
Pga kostnaden och lidandet av pandemin kommer det finnas närmast obegränsade resurser och den "vanliga" tidtabellen för vaccin gäller inte.
""Sverige kommer att få en mycket hög dödlighet i jämförelse med våra nordiska grannländer" (UT våren 2020)
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Nåja, men för immuniteten om en vecka spelar det ingen roll hur många vaccindoser det kommer ges under denna vecka eftersom immuniteten om en vecka avspeglar hur många som vaccinerades för ungefär minst 2 veckor sen.Ulltand skrev:
Så ska man göra en beräkning så behöver man utgå från något som är ungefär så här:
Hur många som hade fått minst en dos vaccin för minst 2 veckor * vaccinets effektivitet + (antalet som varit sjuka * andelen som fått antikroppar och fortfarande har kvar dem) - de som ingår i båda dessa två grupper
Eller:
Hur många som hade fått minst en dos vaccin för minst 2 veckor * vaccinets effektivitet + antalet som hade antikroppar i början av mars enligt Fohms studie + andelen som varit sjuka sen mitten av februari * andelen som fått antikroppar - de som ingår i flera av grupperna
Eftersom allt ovan inte är känt så behöver man göra några antaganden (vilket är en förhoppningsvis väl underbyggd gissning).
Jag har ingen aning om varför du skriver detta till mig. Svarade du fel?Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Det vet vi redan och det tar ca 10 dagar innan skyddet utvecklas, Men eftersom vi på pappret har 65% då (och fortsatt) stora sjuktal så räknar jag ner det till 60 %
Du kan argumentera att det kanske är 58 % om du vill. Det kan vara så men det saknar betydelse. Vi har en ökning av immuniteten med ca 1,5 procentenheter per dag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kan det stämma?Ulltand skrev:
Räknar du alla som vaccineras denna vecka och nästa om immuna nästa vecka? Eller har vi verkligen kommit så långt annars?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Nu är ju detta en tråd om smittspridning men det finns definitivt läkare som inte håller med dig om det första, det har ju varit länkar till det flera gånger i tråden om t.ex. postcovid.Ulltand skrev:
"ME och långtidscovid är förmodligen samma sjukdom" (UT hösten 2020)
Vaccinleveranserna hittills har kantats av många förseningar av olika anledningar, allt från att "hoppsan, det var visst inte så lätt att skala upp som vi trodde", via "oj, fick vi inte skicka vaccin tillverkat i USA och Storbritannien till EU" till "Vi kan inte tillverka så många vaccindoser som vi har möjlighet till därför att USA vägrar exportera de slangar vi behöver i fabriken".
Så vad du trodde verkar inte riktigt stämma.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Jag kan ju kontra med en jag känner som inte hade några mätbara nivåer av antikroppar 10 dagar efter vaccineringen. Sen om hen tillhör de som inte kommer att få några eller om det tar längre tid att få antikroppar är det ju ingen som vet. Så vitt jag kommer ihåg började israelerna först se en vaccinationseffekt när det hade gått 14 dagar.Ulltand skrev:
Men du får gärna presentera hela din beräkning på typ det sätt som jag skrev i inlägg #1283.
Jag talar inte om leveranserna under våren som iaf tycka bli ungefär som planerat.BirgitS skrev:
Nu är ju detta en tråd om smittspridning men det finns definitivt läkare som inte håller med dig om det första, det har ju varit länkar till det flera gånger i tråden om t.ex. postcovid.
Vaccinleveranserna hittills har kantats av många förseningar av olika anledningar, allt från att "hoppsan, det var visst inte så lätt att skala upp som vi trodde", via "oj, fick vi inte skicka vaccin tillverkat i USA och Storbritannien till EU" till "Vi kan inte tillverka så många vaccindoser som vi har möjlighet till därför att USA vägrar exportera de slangar vi behöver i fabriken".
Så vad du trodde verkar inte riktigt stämma.
Jag talar om hur vi såg på vaccin tidigt förra året.
Och jag hade rätt. Det kom snabbt från många tillverkare och kunde distribueras i stora mängder.
Men vad sas dåförtiden egentligen?
Jo att det skulle förmodligen ta många år att få fram ett vaccin. Och att produktionen ändå skulle ta lång tid att bygga upp. Processen för godkännande skulle också ta lång tid. Och slutligen, vaccinet är inte en viktig del av lösningen på pandemin. Känns det igen?