162 213 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Förstår du inte att man gör studier också med datormodeller?Violina skrev:
Vissa studier går inte ens att utföra på något annat sätt. En bra modell beskriver verkligheten precist just så, bra. Modellen har sedan indata från verkligheten som passar att räkna på
Det är så vetenskapen fungerar vare sig du gillar det eller ej.
Inte den typen av studier som du vill få det att låta som, så mycket vet jag.Ulltand skrev:
Jag är väl medveten om hur evidensbaserad vetenskap fungerar, och någon annan är knappast gångbar i verkligheten
Som tex National Geografic? Då är jag nöjd med att tillhöra den delen av samhället.Violina skrev:
Här är för övrigt en artikel om modellen.
Kolla speciellt in graferna för olika miljöer med och utan munskydd!
https://www.nationalgeographic.com/...oronavirus-your-office-classroom-bus-ride-cvd
Ulltand skrev:
Ja, det låter verkligen som en så absolut sanning som du vill få det att låta som.
Verkligen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika smittsamma miljöer och hur smittorisken ökar över tid. Är det 100% säkert precis så här? Nej självklart inte men förmodligen ganska nära. Grundata till modellen kommer från annan forskning och upphovsmannen är världsledande areosoll expert.
Nej det är vare sig osanning eller 100% bevis. Du läser in saker som jag aldrig skrivit eller menatViolina skrev:
Men det är det bästa kunskap vi har så långt. Och det finns inga goda vetenskapliga skäl att tro att det skulle förhålla sig annorlunda.
Då gör man det enda rationella och använder sig av den kunskap som finns.
Det jag är mest förvånad över bland dig och dina gelikar är hur ni sväljer saker som helt saknar vetenskapligt stöd. Tex att smittan kan komma att öka med munskydd för att man pillar på dem!? Det är 100% hypotes och dessutom en rätt dålig sådan då viruset inte smittar genom huden. Hur kunde ni gå på det?
Jag är inte emot mask, men har svårt att tro att den stora massan skulle använda rätt typ av mask (utan tydliga krav från myndigheterna) samt tillse korrekt passform..optimum skrev:
Och innan vi "är där" ser jag inte meningen med att hålla matematiska modeller som bygger på korrekt användning av en viss typ av skydd som någon form av "bevis" för att införandet av ett allmänt mask-tvång som någon form av lösning.
Hur stor andel av de som bär mask (idag) har den typen av mask som förespråkas i modellen och hur många av dessa använder den korrekt?
Hur mycket mindre/större är risken att smittas om man använder masken inkorrekt kontra inte har någon mask alls?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Du verkar inte hänga med. Första gången jag klistrade in graferna var det från anti-sidan och andra gången var det från Jena-studien och då skrev jag i vilket appendix de fanns.Ulltand skrev: