optimum
Nissens Nissens skrev:
Absolut! Har man munskydd så behövs inga avstånd.... det har man sett mer än en gång... :thinking:
Det beviset håller inte.
Finns nog andra anledningar till att de trängs. Troligen för att de vill värna om sin plats i kön.

Du behöver nog lära dig att munskydd är endast ett komplement till alla skyddsåtgärder.

Nissens
optimum optimum skrev:
Det beviset håller inte.
Finns nog andra anledningar till att de trängs. Troligen för att de vill värna om sin plats i kön.

Du behöver nog lära dig att munskydd är endast ett komplement till alla skyddsåtgärder.
Nej, utan munskydd hade de hållit bättre avstånd, man ser samma beteende i andra sammanhang.
Nä, jag litar på vetenskapen, det är tydligt att resultat av att använda munskydd är svårt att påvisa. Däremot är avstånd lätt att visa effekt av.

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Absolut! Har man munskydd så behövs inga avstånd.... det har man sett mer än en gång... :thinking:
Det är märkligt att dina observationer, så radikalt skiljer sig från mina. Där jag går visar maskbärare större respekt för andra, än vad de nakna gör.
Allra sämst är barnfamiljer som verkar sakna all form av hänsyn, även när det gäller Coronan.

Staffans

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Japp, det bekräftar det som du inte tror på. Att de som bär munskydd inte håller distansen... för att de tror att munskydden fungerar...
Snälla nån!
Det bekräftar ju ingenting. Ja, förutom att din fantasi är välutvecklad, om än väldigt naiv.

Staffans

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Vet du vad!
Det där är kön till 7:ans ölhall. Vilket förklarar att de ivrigt väntande trycker på lite för mycket. Om ivern att få fukta struparna i glada vänners lag minskat utan munskydd, vet varken du eller jag. Min gissning är att den varit densamma.
Jag föreslår att vi återupptar den diskutionen efter vår fjärde öl. Så har vi tur, kanske vi till och med kan få igång ett riktigt krogslagsmål. Det skulle vara uppfriskande efter så lång tid i isolering.:D

Staffans
Jag är på som alltid. Tänkte faktiskt på din idé när jag satt på kungstorget sist och sneglade på 7an. Undrar vem av alla bedagade som var du :love:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Det är märkligt att dina observationer, så radikalt skiljer sig från mina. Där jag går visar maskbärare större respekt för andra, än vad de nakna gör.
Allra sämst är barnfamiljer som verkar sakna all form av hänsyn, även när det gäller Coronan.

Staffans
Ja, men du ser kanske det du vill se. Kolla bilden @optimum postade ovan. Varför tror du att det bara är på den bilden folk tror att de är skyddade med munskydd?
Det jag ser på stan är tre kategorier som inte håller avstånd, det är barn(familjer), främst äldre nysvenskar samt folk med munskydd.
Ser du något annat så beter väl sig folk i dina kretsar annorlunda, vad vet jag..

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Snälla nån!
Det bekräftar ju ingenting. Ja, förutom att din fantasi är välutvecklad, om än väldigt naiv.

Staffans
Ja, min fantasi måste vara fantastisk, den gick tydligen att fotografera till och med. :crysmile::crysmile:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, min fantasi måste vara fantastisk, den gick tydligen att fotografera till och med. :crysmile::crysmile:
En våt dröm som blivit verklighet, menar du? Äntligen!

Staffans

Fairlane
optimum optimum skrev:
Det kanske du kan försöka övertyga din ruggdunkarkompis Ulltand om? Du vet han som säger att munskydd är bättre än avstånd?

• Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske du kan försöka övertyga din ruggdunkarkompis Ulltand om? Du vet han som säger att munskydd är bättre än avstånd?
Visst är det trevligt att ha kompisar. :heart:

Även trevligt att se så många som nu använder munskydd.
Är säkert en bra hjälp att få ned smittspridningen i landet.

Har du bättre råd än de redan kända får du gärna dela med dig.

Nissens Nissens skrev:
Ja det stämmer ju faktiskt. Kul att du tar in nya data från tråden.

I klassrumsstudien jag länkade här såg man precis just det. Det är bättre att vara nära med munskydd än på 2 meter utan munskydd.

Det vet fick vi också en hint om ganska tidigt när forskare upptäckte att 2 meter inte är ett säkert avstånd.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte den gången utan första gången jag klistrade in graferna från Jena-studien så länkade jag till dem.
De var ju inte från Jena studien. Det var exempel på undantag från studien :)

Uppsnappade av obskyra grupper och publicerade utanför sitt sammanhang. Sk Fake news.

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
De var ju inte från Jena studien. Det var exempel på undantag från studien :)

Uppsnappade av obskyra grupper och publicerade utanför sitt sammanhang. Sk Fake news.
I så fall är väl hela studien där Jena ingår fake eftersom diagrammen i ”Jena-studiens” Appendix D publicerades på Fake-News siten i Schweiz?

Hur vet vi att du inte hittat dina siffror och citat på någon vinklad nyhetssida när du aldrig anger källa?

Det kan också vara intressant att veta om du diskuterar en per-print utgåva, någon nyhetsartikel eller den slutliga publicerade utgåvan.
Diskussionen blir intressantare om man diskuterar samma studie eller artikel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer ju faktiskt. Kul att du tar in nya data från tråden.

I klassrumsstudien jag länkade här såg man precis just det. Det är bättre att vara nära med munskydd än på 2 meter utan munskydd.

Det vet fick vi också en hint om ganska tidigt när forskare upptäckte att 2 meter inte är ett säkert avstånd.
Vilken klassrumstudie?

Menar du Aftonbladets matematiskt genererade datormodell?

blackarrow blackarrow skrev:
Hur vet vi att du inte hittat dina siffror och citat på någon vinklad nyhetssida när du aldrig anger källa?

Det kan också vara intressant att veta om du diskuterar en per-print utgåva, någon nyhetsartikel eller den slutliga publicerade utgåvan.
Diskussionen blir intressantare om man diskuterar samma studie eller artikel.
Vilken källa saknar du?

Och eftersom jag inte hittar någon stad som varit med i studien där smittan ökat så kan jag inte länka det.

Den som hävdar det borde dock kunna göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.