73 134 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Det är inte helt omöjligt att covid och pollenallergi hänger ihop.
Den andra fasen i covid, som gör att man hamnar på respiratorn, har att göra med att immunförsvaret överreagerar. Troligtvis är det mastcells aktivering inblandat i. Mastceller frisätter flera molekyler som sätter igång flera och väldigt olika processer i kroppen. När de aktiveras kan de "explodera" och frisätta väldigt många av dessa signalämnen, och det gör att man kan få organsvikt eller vad det nu är man får. I princip kan mastceller styra nästan vad som helst i kroppen.
Efter att man haft problem med mastceller efter en covid-infektion, kan säkert immunförsvaret ha blivit extra aktivt med allergier som följd. På samma sätt kan allergier vara ett tecken på att man har ett extra aktivt immunförsvar och att risken är större att man får problem med mastcells aktivering.
Många mediciner som verkar ha positiv effekt på covid19 har (eller kan ha) en positiv effekt på mastcells aktivering.
Malariamedicinet t ex har för vissa mastcells patienter en positiv effekt, men för andra en negativ effekt. Men det finns också andra mediciner.
Den andra fasen i covid, som gör att man hamnar på respiratorn, har att göra med att immunförsvaret överreagerar. Troligtvis är det mastcells aktivering inblandat i. Mastceller frisätter flera molekyler som sätter igång flera och väldigt olika processer i kroppen. När de aktiveras kan de "explodera" och frisätta väldigt många av dessa signalämnen, och det gör att man kan få organsvikt eller vad det nu är man får. I princip kan mastceller styra nästan vad som helst i kroppen.
Efter att man haft problem med mastceller efter en covid-infektion, kan säkert immunförsvaret ha blivit extra aktivt med allergier som följd. På samma sätt kan allergier vara ett tecken på att man har ett extra aktivt immunförsvar och att risken är större att man får problem med mastcells aktivering.
Många mediciner som verkar ha positiv effekt på covid19 har (eller kan ha) en positiv effekt på mastcells aktivering.
Malariamedicinet t ex har för vissa mastcells patienter en positiv effekt, men för andra en negativ effekt. Men det finns också andra mediciner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det var nog inte Covid-19 eftersom en av dem har fått ett negativt resultat från ett antikroppstest via jobbet, inte ett snabbtest utan ett som analyserades på labb.BirgitS skrev:
Ett barn med sambo kan ha haft Covid-19 för en månad sen, båda är kring 25 år. För en av dem gick febern upp till 38 grader medan det för den andra blev det aldrig mer än ung. 37,5. En av dem hade mest hosta medan det för den andra var det mest huvudvärk. För båda gick det tillbaks på ung. 5 dagar och de kände sig friska efter ytterligare 2 dagar. Men dagen efter det så upplevde en av dem att det var tungt att andas men det gick över på en dag.
Jag litar mer på ett bra snabbtest än på ett dåligt labb-test. De flesta tester har en tendens att hellre ge ett felaktigt negativt svar än ett felaktigt positivt svar, det senare skulle kunna vara förödande nämligen. Att FHM inte riktigt gillar snabbtester tror jag i huvudsak har att göra med att de inte litar på utförarna, inte på att snabbtesterna är sämre.BirgitS skrev:
Om man nyligen (helst för sex veckor sedan) haft sjukdomen så är därför ett bra test ett som kombinerar IgG och IgM på ett sådant sätt att det ena har mycket hög sannolikhet på att ge ett korrekt negativt svar, medan det andra med hög sannolikhet ger ett korrekt positivt svar. man vill gärna att IgM skall ha ett korrekt negativt svar också eftersom IgG kan dröja ett tag efter sjukdomen. Detta gör att ett positivt IgG ofta inte motsvarar en garanti för att man haft sjukdomen.
För att vara ordentligt säker på att man haft sjukdomen så bör man ha ett positivt IgG.
Detta är mycket krångligare än vad man vid en första anblick tror.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Frugan lyckades boka en tid strax efter att tiderna släpptes förra måndagen och tog antikroppstestet dagen efter på tisdag. Hon fick svar igår och hade antikroppar IgG.
Jag o frugan fick det antagligen från yngsta sonen som hade feber i 2-3 dagar helt utan andra symtom, äldsta sonen avlöste den yngre med bara feber. Jag o frugan blev sjuka samtidigt en vecka senare (18/4) och först hade vi bara feber runt 38,5 i 3 dagar. Frugan tappade smak och lukt men hennes feber gick långsamt ner hela tiden. Hon blev av med de sista symtomen efter ca en månad.
Efter 3 dagar gick min feber och frossa oväntat upp till 39-39,5 och jag fick komma in till en isolerad del av vårdcentralen för kontroll, de trodde att jag hade fått halsfluss (men jag hade inte ont i halsen eller problem att svälja) och jag hämtade ut penicillin. Febern gick raskt ner och försvann (tillfälligt) efter ett dygn. Dygnet efter det märker jag hur febern återvänder långsamt och jag börjar blöda lite grann från en gammal försvagning i ljumsken. Varje gång jag tog penicillinet så går febern ner nån timme för att sedan bli värre varje gång... Slutar med penicillinet efter 2,5 dygn och får 39+ grader igen i nåt dygn men sedan går den stadigt ner och jag blir naturligt feberfri efter ca 3 dygn. Var svag i ca en vecka efter det men sedan blev det helt bra. Totalt 10 dygn med feber var nytt rekord för mig... Ska ta antikroppstestet 3/7, får se om jag också är positiv.
Jag o frugan fick det antagligen från yngsta sonen som hade feber i 2-3 dagar helt utan andra symtom, äldsta sonen avlöste den yngre med bara feber. Jag o frugan blev sjuka samtidigt en vecka senare (18/4) och först hade vi bara feber runt 38,5 i 3 dagar. Frugan tappade smak och lukt men hennes feber gick långsamt ner hela tiden. Hon blev av med de sista symtomen efter ca en månad.
Efter 3 dagar gick min feber och frossa oväntat upp till 39-39,5 och jag fick komma in till en isolerad del av vårdcentralen för kontroll, de trodde att jag hade fått halsfluss (men jag hade inte ont i halsen eller problem att svälja) och jag hämtade ut penicillin. Febern gick raskt ner och försvann (tillfälligt) efter ett dygn. Dygnet efter det märker jag hur febern återvänder långsamt och jag börjar blöda lite grann från en gammal försvagning i ljumsken. Varje gång jag tog penicillinet så går febern ner nån timme för att sedan bli värre varje gång... Slutar med penicillinet efter 2,5 dygn och får 39+ grader igen i nåt dygn men sedan går den stadigt ner och jag blir naturligt feberfri efter ca 3 dygn. Var svag i ca en vecka efter det men sedan blev det helt bra. Totalt 10 dygn med feber var nytt rekord för mig... Ska ta antikroppstestet 3/7, får se om jag också är positiv.
Idag har jag tagit ett antikroppstest.
Det är blodprov som skickas iväg någonstans, det testet som region Uppsala har och kostar 200:- för att testa.
(Kolla 1177.se om du undrar mer).
Det blir spännande att se om en vecka.
Det är blodprov som skickas iväg någonstans, det testet som region Uppsala har och kostar 200:- för att testa.
(Kolla 1177.se om du undrar mer).
Det blir spännande att se om en vecka.
Svaret kom redan igår - negativt.Mikael_L skrev:
Jahapp. Ja jag tyckte att jag hade för milda symptom, och sen när siffrorna på vad få som hade antikroppar började komma in så började jag tvivla alltmer på att jag verkligen hade covid-19.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag, Per och Ludvig testade oss också alla negativt. Särskilt Ludvig var helt säker på att han hade haft det, men icke. Mor- och farföräldrarna får vänta ett tag till på att få en kram.
Eller så är testet inte 100% säkert.Mikael_L skrev:
Eller så har antikroppar inte bildats eller så har de försvunnit.
Men du gjorde nog rätt i början att hålla dig borta från andra.
Trötthet, snuva, huvudvärk och feber är typiska symptom för Covid-19, men även för en vanlig förkylning.
En lång och lågintensiv snuva har jag alltid, hela vintrarna genom, och det hade jag redan innan jag hörde ordet corona i vinter, och sen självklart hela vintern/våren genom, som brukligt.optimum skrev:
Så jag försökte ge noga akt på alla andra tänkbara symptom, mätte tempen minst 2ggr om dagen etc.
Så lydig som jag är, så stannade jag hemma så fort jag fick andra symptom.
Men det är typ 9 veckor sedan nu, så antikroppar ska absolut ha hunnit utvecklas i detekterbar grad nu.
Precis som du säjer, symptomen gäller ju alla möjliga slags förkylningar/influensor, så det är det jag antar jag hade.
Jag får fortsätta bete mig som under våren. (Och får lite skämmigt erkänna att jag slarvar betydligt mer nu än då).
Vi har haft Covid 19 hela familjen. Ingen blev ”sjuk” jag hostade lite och tappade lukt och smak. Det var ju precis när man börjat testa, annars hade vi inte reagerat. Tror verkligen att de flesta blir som vi, milt ”sjuka”. Oklart om vi har antikroppar såklart.
Ja, de mätte ju på ett gäng blodgivare. Vilket jag iofs tycker skulle kunna bli ett bra incitament att få fler att lämna blod: ”Bli blodgivare och du får en T-cellsanalys!”Mikael_L skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Glömde uppdatera; fick positivt svar igår 6/7 - både jag och frugan har antikroppar.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
På vilket sätt höll vi dåligt avstånd?