Nu har hela familjen fått en släng av nått igen, den lille natten till torsdagen, den bättre hälften på fredagen och jag fick känningar fredag eftermiddag.

Får se om vi kan få tag i ett ombud att hämta och lämna prover åt oss, mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.

Edit: förtydligar att det är som en vanlig lite rejälare förkylning för min del. Snorig näsa, lite jobbig andning, lätt raspig hals samt lite trött.
 
  • Ledsen
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.
Det är viktigt att alla testar sig så att det går att följa smittspridningen. Om andelen positiva test ökar är det en varningssignal och därför är det viktigt att alla jämnt testar sig vid besvär i luftvägarna.
https://www.skane.se/organisation-p...iktigt-att-testa-sig-om-man-har-covid-symtom/

Själv testade jag negativt i måndags och då hade jag haft ont i halsen och tjockt i näsan sen fredagen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har hela familjen fått en släng av nått igen, den lille natten till torsdagen, den bättre hälften på fredagen och jag fick känningar fredag eftermiddag.

Får se om vi kan få tag i ett ombud att hämta och lämna prover åt oss, mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.

Edit: förtydligar att det är som en vanlig lite rejälare förkylning för min del. Snorig näsa, lite jobbig andning, lätt raspig hals samt lite trött.
Skulle lika gärna kunna vara Covid. Flera jag känner har haft mindre symtom än så och ändå testat positivt och senare fått antikroppar.
 
@BirgitS Bra poäng!
@pacman42 Jadå, inte omöjligt, även om jag bara tror det är en förkylning som kommit till förskolan efter sommaren.

Men det hade varit väldigt skönt att ha det avklarat =)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Region Skåne har gjort det enkelt för sig men svårt för oss, eftersom vi båda är sjuka måste vi skicka ett ombud, både för att hämta testet och för att lämna testet. Och först måste ombudet köra till oss och hämta våra legitimationer.

Nu beställde min bättre hälft ett test i fredags (jobbar inom region skåne) och svärfar kan hämta ut det idag.
Jag kollade lite snabbt om det fanns fler lediga tester, vilket inte var förrän torsdag, och då räknar jag med att ha frisknat till.

EDIT: och testet ska också lämnas in innan labbet stänger, dvs 15.30...
EDIT2: och för att förtydliga, man hämtar och lämnar testet på ett apotek i centrum, givetvis det som ligger mitt i ett köpcentrum.
EDIT3: Förtydligade att det behövdes hämtas leg.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kollade lite snabbt om det fanns fler lediga tester, vilket inte var förrän torsdag, och då räknar jag med att ha frisknat till.
Påvisbara (rester av) coronavirus kan man ha kvar i halsen även efter att man tillfrisknat.
 
Jag får kolla upp vad de har för tanke med detta test.
Min bättre hälft kunde ta ett annat test med tanke på anställningen, men det skulle tas inom tre dagar från insjuknandet, vilket gjorde att det fick bli det vanliga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så krångligt.
En bekant i Göteborg tog bussen till vårdcentralen för provtagning, hon hade inget annat ätt att ta sig dit.

Här är det egen bil som gäller, men jag förmodar att man skulle kunna komma till fots. Beställ tid på 1177 först:
1uITSWyxKaCaSCioobEJziYrJNq_DwW1C4Oh3AKfQ5FMBZKJFtGoSFNBqzvICpgAY_F8Ijjxon_V911blsTqzdqDyXy7G2Ph8Q-V-QRzWiUirfXr3uGs2GV4yzxobsurUj4-SD97TcVKeRvDFe4N7buyuSbawJ9czSJHFwiir9bcPYXCizyUuE6b2TX2zSMOf0q9JkWFPnhwqkS0B1Mt0MqIVhh3hvNfvfcvMdJtNdvoj1QnWFcTgxXXwtwl29XP8LW9jPh_bWq1Wun7E1tpaHPIikXEwAyv-bsvmq1PRyPS_JJtxwX2GevZwtwzG87l4QKkITYHLXNDh2-xM03-iVRzIW7IGbb9eRa9q7XWufjbnXfKB6eaXR5aWzXjuMWlnPFszvEscPoTM_FQdevYCBxfPQgCADJAbqNFVsis7ZTqA1b3ulSNOf2RjRYSClbHS_IJe6Bk-A8JxjnnlNlYv7Sj-LrohxS06d3NxYYbnDokAPe81_lgBW-N6338lg-2RC_rS720tjFmXKlDUmeWZaqpa2a-zG3PHp9vlcWUFEFB6i6cXZ7lzZlRd4aIs7tNikqbsUY-WTHZ0Ol_jM4Mcu2GGNoiy_vANOErMaf9VS6QlxVyTmgLbCxUbO_ftzLFpeizg-GM4xtY_HDLL13GihAyq6v43Trp8Uvp_GJQ23fOxJtoXxcgyXukokfobQs=w1200-h900-no
(har inte tagit prov själv, bara jobbar i närheten)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så krångligt.
En bekant i Göteborg tog bussen till vårdcentralen för provtagning, hon hade inget annat ätt att ta sig dit.

Här är det egen bil som gäller, men jag förmodar att man skulle kunna komma till fots. Beställ tid på 1177 först:
[bild]
(har inte tagit prov själv, bara jobbar i närheten)
Om man inte kan ta sig till provtagning utan att åka kollektivt, då bör man nog inte ta prov alls utan stanna hemma till dess man är frisk. Utifall man ändå behöver åka för provtagning så ringer man taxi och förklarar läget.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Här är det egen bil som gäller, men jag förmodar att man skulle kunna komma till fots.
Här i Stockholm vill man inte att folk kommer till fots utan det är tänkt att bilen fungerar som ett smittskyddsskal, man ska hela tiden sitta kvar i bilen och får in och ut testkitet genom rutan.
 
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kollade lite snabbt om det fanns fler lediga tester, vilket inte var förrän torsdag, och då räknar jag med att ha frisknat till.
Rusning efter självtester i Skåne skriver SVT så det har blivit ont om testkit ute på apoteken och därför ont om tider.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Pia Lundbom konstaterar att många uttrycker frustration över bristen, men är samtidigt glad över att så många tagit uppmaningen att testa vid minsta symptom på allvar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.12
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rusning efter självtester i Skåne skriver SVT så det har blivit ont om testkit ute på apoteken och därför ont om tider.

[länk] kl. 14.12
Ja, såg det också.

Nu har det klökts för glatta livet här iaf...
 
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har det klökts för glatta livet här iaf...
? :thinking:
 
BirgitS BirgitS skrev:
? :thinking:
:crysmile:

Den bättre hälften har provtagit sig, så nu är iaf ett test på väg till analys.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rusning efter självtester i Skåne skriver SVT så det har blivit ont om testkit ute på apoteken och därför ont om tider.
Det kan ju även bero på att man har kasserat ett gäng testkit som visade sig ge felaktiga positiva resultat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.