73 140 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Nu har hela familjen fått en släng av nått igen, den lille natten till torsdagen, den bättre hälften på fredagen och jag fick känningar fredag eftermiddag.
Får se om vi kan få tag i ett ombud att hämta och lämna prover åt oss, mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.
Edit: förtydligar att det är som en vanlig lite rejälare förkylning för min del. Snorig näsa, lite jobbig andning, lätt raspig hals samt lite trött.
Får se om vi kan få tag i ett ombud att hämta och lämna prover åt oss, mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.
Edit: förtydligar att det är som en vanlig lite rejälare förkylning för min del. Snorig näsa, lite jobbig andning, lätt raspig hals samt lite trött.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det är viktigt att alla testar sig så att det går att följa smittspridningen. Om andelen positiva test ökar är det en varningssignal och därför är det viktigt att alla jämnt testar sig vid besvär i luftvägarna.13th Marine skrev:
https://www.skane.se/organisation-p...iktigt-att-testa-sig-om-man-har-covid-symtom/
Själv testade jag negativt i måndags och då hade jag haft ont i halsen och tjockt i näsan sen fredagen.
Skulle lika gärna kunna vara Covid. Flera jag känner har haft mindre symtom än så och ändå testat positivt och senare fått antikroppar.13th Marine skrev:
Nu har hela familjen fått en släng av nått igen, den lille natten till torsdagen, den bättre hälften på fredagen och jag fick känningar fredag eftermiddag.
Får se om vi kan få tag i ett ombud att hämta och lämna prover åt oss, mest för att frun ska kunna gå tillbaka till jobbet snabbare.
Edit: förtydligar att det är som en vanlig lite rejälare förkylning för min del. Snorig näsa, lite jobbig andning, lätt raspig hals samt lite trött.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Region Skåne har gjort det enkelt för sig men svårt för oss, eftersom vi båda är sjuka måste vi skicka ett ombud, både för att hämta testet och för att lämna testet. Och först måste ombudet köra till oss och hämta våra legitimationer.
Nu beställde min bättre hälft ett test i fredags (jobbar inom region skåne) och svärfar kan hämta ut det idag.
Jag kollade lite snabbt om det fanns fler lediga tester, vilket inte var förrän torsdag, och då räknar jag med att ha frisknat till.
EDIT: och testet ska också lämnas in innan labbet stänger, dvs 15.30...
EDIT2: och för att förtydliga, man hämtar och lämnar testet på ett apotek i centrum, givetvis det som ligger mitt i ett köpcentrum.
EDIT3: Förtydligade att det behövdes hämtas leg.
Nu beställde min bättre hälft ett test i fredags (jobbar inom region skåne) och svärfar kan hämta ut det idag.
Jag kollade lite snabbt om det fanns fler lediga tester, vilket inte var förrän torsdag, och då räknar jag med att ha frisknat till.
EDIT: och testet ska också lämnas in innan labbet stänger, dvs 15.30...
EDIT2: och för att förtydliga, man hämtar och lämnar testet på ett apotek i centrum, givetvis det som ligger mitt i ett köpcentrum.
EDIT3: Förtydligade att det behövdes hämtas leg.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Jag får kolla upp vad de har för tanke med detta test.
Min bättre hälft kunde ta ett annat test med tanke på anställningen, men det skulle tas inom tre dagar från insjuknandet, vilket gjorde att det fick bli det vanliga.
Min bättre hälft kunde ta ett annat test med tanke på anställningen, men det skulle tas inom tre dagar från insjuknandet, vilket gjorde att det fick bli det vanliga.
Så krångligt.
En bekant i Göteborg tog bussen till vårdcentralen för provtagning, hon hade inget annat ätt att ta sig dit.
Här är det egen bil som gäller, men jag förmodar att man skulle kunna komma till fots. Beställ tid på 1177 först:

(har inte tagit prov själv, bara jobbar i närheten)
En bekant i Göteborg tog bussen till vårdcentralen för provtagning, hon hade inget annat ätt att ta sig dit.
Här är det egen bil som gäller, men jag förmodar att man skulle kunna komma till fots. Beställ tid på 1177 först:
(har inte tagit prov själv, bara jobbar i närheten)
Om man inte kan ta sig till provtagning utan att åka kollektivt, då bör man nog inte ta prov alls utan stanna hemma till dess man är frisk. Utifall man ändå behöver åka för provtagning så ringer man taxi och förklarar läget.Anna_H skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Rusning efter självtester i Skåne skriver SVT så det har blivit ont om testkit ute på apoteken och därför ont om tider.13th Marine skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.12
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg