73 140 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Testade någon av er för pågående covid-19 då?J Johan456 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Min yngsta son blev sjuk först - med största sannolikhet smittad av någon från sin skola. Tyvärr har någon kommit till skolan sjuk, hur kan han eller jag vara ansvariga för det? Han (och vi alla i familjen) är väldigt ordentliga med hygien och avståndet till andra, ändå blev han smittad.B b8q skrev:
Ville bara berätta vad som hänt oss, varför anklagar du inte den som smittade min son? Hur kan det inte vara smittspridarens fel som skulle ha hållt sig hemma? Tycker du inte att din logik är bakvänd?
Nej, eftersom det finns asymptomatiska smittspridare så måste man utgå från att ALLA man träffar kan vara smittade. Även de som verkar och känner sig friska. Med din logik att smittspridaren ska hålla sig hemma (vilket man förstås ska om man känner sig sjuk), så måste ju ALLA stanna hemma, även de som känner sig friska.D rob_t_j72 skrev:Min yngsta son blev sjuk först - med största sannolikhet smittad av någon från sin skola. Tyvärr har någon kommit till skolan sjuk, hur kan han eller jag vara ansvariga för det? Han (och vi alla i familjen) är väldigt ordentliga med hygien och avståndet till andra, ändå blev han smittad.
Ville bara berätta vad som hänt oss, varför anklagar du inte den som smittade min son? Hur kan det inte vara smittspridarens fel som skulle ha hållt sig hemma? Tycker du inte att din logik är bakvänd?
Det funkar förstås inte, därför måste man hålla avstånd till alla istället. Jag förstår att det är svårt för din son att hålla sig 2 m från alla kamrater i skolan, men även ni hemma måste förstås hålla er två meter från varandra om ni ska hålla er undan smittan.
Postar en liten symtombeskrivning på PCR- bekräftad Covid-19 om ngn är intresserad:
Började känna mig lite krasslig i Tis em på jobbet. Dagen efter ont i halsen, snuva samt sjukdomskänsla. Lämnade in prov på onsdagen och fick pos svar på fredag kväll. Nu dag 4 har jag inte längre ont i halsen men snuva, sjukdomskänsla samt rethosta sedan igår.
Har inte upplevt ngn påverkan på smak eller lukt. Ej heller känt mig febrig
Började känna mig lite krasslig i Tis em på jobbet. Dagen efter ont i halsen, snuva samt sjukdomskänsla. Lämnade in prov på onsdagen och fick pos svar på fredag kväll. Nu dag 4 har jag inte längre ont i halsen men snuva, sjukdomskänsla samt rethosta sedan igår.
Har inte upplevt ngn påverkan på smak eller lukt. Ej heller känt mig febrig
Vad gjorde du för fel som gjorde att du blev smittad?Skandiamannen skrev:
Postar en liten symtombeskrivning på PCR- bekräftad Covid-19 om ngn är intresserad:
Började känna mig lite krasslig i Tis em på jobbet. Dagen efter ont i halsen, snuva samt sjukdomskänsla. Lämnade in prov på onsdagen och fick pos svar på fredag kväll. Nu dag 4 har jag inte längre ont i halsen men snuva, sjukdomskänsla samt rethosta sedan igår.
Har inte upplevt ngn påverkan på smak eller lukt. Ej heller känt mig febrig
Kan vara lärorikt för oss andra.
Min gissning är att jag inte gjort något fel. Arbetar på en stor arbetsplats ( sjukhus). Har alltså inte kunnat arbeta hemifrån. Tvärtom så har jag dagligen exponerats för en stor mängd arbetskamrater. Mitt yrke gör också att jag kommer i kontakt med många patienter på skilda avdelningar på sjukhuset. En mardröm att smittspåra således
Ja du har nog försökt så gott det går.Skandiamannen skrev:
Min gissning är att jag inte gjort något fel. Arbetar på en stor arbetsplats ( sjukhus). Har alltså inte kunnat arbeta hemifrån. Tvärtom så har jag dagligen exponerats för en stor mängd arbetskamrater. Mitt yrke gör också att jag kommer i kontakt med många patienter på skilda avdelningar på sjukhuset. En mardröm att smittspåra således
Via hustrun fått klart att det är en tuff miljö för smittspridning och speciellt om flera smittar före de får symptom.
Hoppas det går över snart och du inte smittar övriga familjen eller hunnit smitta andra arbetskamrater.
Ja, vi har kollat runt i släkten, och de enda som fått bekräftad Covid-19 är två läkare (varav en är smittskyddsläkare). De om några borde ju veta hur man skyddar sig, men det är helt klart en väldigt utsatt miljö att jobba på sjukhus.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Jag tycker det är helt galet att sitta och anklaga de som blivit sjuka för att de gjort fel.
Det var av intresse för vad som påverkat men det har han redan svarat på.useless skrev:
Han arbetar på ett riskområde där det är svårt att skydda sig, inom vården.
Andra riskområden är taxi och butiksanställda.
Jag har några gånger sett folk bli riktigt närgångna i butiker. Folk som inte förstått att det finns både de som smittar med och utan symptom och att social distans gäller alla.
En nära släkting till mig testade för antikroppar och fick häromdagen besked att hen hade sådana. I den familjen har man kommit fram till att den ena tonåringen smittades på sommarjobbet och sedan smittade resten av familjen där alla de andra blev sjuka inom 4-6 dagar efter att den första blev sjuk.
Några intressanta reflektioner angående påverkan på hälsan från denna familjen:
- ingen av de fyra fick feber.
- den som smittades först hade bara lätt snuva, inga andra symtom
- en person blev dålig i magen, inga andra symtom
- två stycken fick snuva, lättare hosta och lättare huvudvärk. Dessa två har dock kvar dessa symtom fortfarande, flera veckor senare. De skall PCR-testas senare i veckan, men det lär ju knappast visa pågående sjukdom så då blir det antikroppstest där också (men de vill inte ta sig till ett apotek för antikroppstester utan att vara säker på att det inte är en aktiv infektion).
Värt att säga om denna familjen är att jag inte känner någon som har varit så noga med hygien, avstånd mm som dessa. De kom ändå inte undan...
Några intressanta reflektioner angående påverkan på hälsan från denna familjen:
- ingen av de fyra fick feber.
- den som smittades först hade bara lätt snuva, inga andra symtom
- en person blev dålig i magen, inga andra symtom
- två stycken fick snuva, lättare hosta och lättare huvudvärk. Dessa två har dock kvar dessa symtom fortfarande, flera veckor senare. De skall PCR-testas senare i veckan, men det lär ju knappast visa pågående sjukdom så då blir det antikroppstest där också (men de vill inte ta sig till ett apotek för antikroppstester utan att vara säker på att det inte är en aktiv infektion).
Värt att säga om denna familjen är att jag inte känner någon som har varit så noga med hygien, avstånd mm som dessa. De kom ändå inte undan...
Redigerat: