73 127 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Tack.BirgitS skrev:
Du har nog hittat rätt för det som har tillkommit är väl just minst 7 dagar från insjuknandet, förut var det väl bara 2 dagar utan symtom. Det har ju varit en del som bara haft symtom i 3 dagar så de har gått tillbaks till jobbet efter 5 och sen blivit sjuka igen dag 6 eller 7.
Sen är det ju längre tid om man varit inlagd på sjukhus om jag minns rätt.
Den kollegan jag tidigare nämnt blev bättre i slutet av vecka 1 och vi trodde helgen egentligen skulle räcka som karantänstid.
Men nu räddades detta fallet av att det redan var karantän på 2 veckor från hemkomst för kollegan blev sämre igen vecka 2
Totalt hemma 4 veckor då vi var frikostiga med "Du kan jobba hemifrån" för att vara säkra på inte få in smittan på företaget.
Smart, för vi har hittills haft väldigt få sjuka.
Rätt så intressant att höra det från verkligheten hur olika folk kan må av detta och hur olika denna smitta från helvetet fungerar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Då är det dags att leka Corona eller förkylning igen.
Har nått förkylningsliknande som jag fick känningar på under dagen.
Nu när jag är hemma känner jag mig lite tröttare, lite varmare samt har en torrhosta och en näsa som börjar rinna.
Går redan på antihistamin för pollenallergi, men kan vara att det är dags att dubbla dosen vilket jag brukar behöva göra när det är som värst.
Har nått förkylningsliknande som jag fick känningar på under dagen.
Nu när jag är hemma känner jag mig lite tröttare, lite varmare samt har en torrhosta och en näsa som börjar rinna.
Går redan på antihistamin för pollenallergi, men kan vara att det är dags att dubbla dosen vilket jag brukar behöva göra när det är som värst.
Lycka till. Jag har efter min c19 haft mängder med olika symtom, troligtvis pga pollen dock. Tur jag inte hade dessa innan, då hade man ju varit fjättrad vid bostaden. Men å andra sidan hade man väl inte smittats då...13th Marine skrev:
Då är det dags att leka Corona eller förkylning igen.
Har nått förkylningsliknande som jag fick känningar på under dagen.
Nu när jag är hemma känner jag mig lite tröttare, lite varmare samt har en torrhosta och en näsa som börjar rinna.
Går redan på antihistamin för pollenallergi, men kan vara att det är dags att dubbla dosen vilket jag brukar behöva göra när det är som värst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ja det blir spännande att se vad det landar i, hade faktiskt tänkt lämna blod i eftermiddags men lät bli för att jag inte kände mig helt rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Nu, rätt många dagar senare får jag återkomma med att det troligtvis bara var min (gräs-)pollenallergi som slog rätt hårt och att mina antihistaminer inte räcker till, inte ens med dubbel dos.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 824 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 824 inlägg
Jag har aldrig haft pollenallergi tidigare i mitt liv, men i år lyckats få något som liknat det. Klåda i ögonen och rinnande näsa. Inte testat mig, men med tanke på att jag gått 54 år innan detta kom så utesluter jag inte ett samband med Covid-19 (som jag kanske haft, dock mest dålig mage + huvudvärk + 2 dagar med ont i lungorna).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Symtom från ögonen finns med bland frågorna om dagens hälsoläge i appen Covid Symptom Study, så det förekommer nog. Dock är inte besvär från näsan med där. Men dina symtom för övrigt kan vara Covid-19 men det kan ju också vara något annat. Det är ju trots allt mindre än 20 % av dem som testas för att de har symtom som verkligen har Covid-19 enligt PCR-testet.MultiMan skrev:
Jag har aldrig haft pollenallergi tidigare i mitt liv, men i år lyckats få något som liknat det. Klåda i ögonen och rinnande näsa. Inte testat mig, men med tanke på att jag gått 54 år innan detta kom så utesluter jag inte ett samband med Covid-19 (som jag kanske haft, dock mest dålig mage + huvudvärk + 2 dagar med ont i lungorna).
Men jag har tidigare inte märkt att jag är allergisk mot almpollen förrän i år när jag nog är mycket mer observant på alla symtom än i vanliga fall.
Kan det finnas något slags samband med covid-19 och hösnuva/pollenallergier ?
Jag har aldrig märkt att jag skulle vara känslig för pollen eller något annat av det där som kommer under våren då växtsäsongen går igång.
Men nu har jag varit snuvig och snorig i någon vecka, och ett par personer som har problem med pollen osv tycker att jag verkar reagera som typ det.
Alltså .. jag inser att man är nojig hela tiden, känner efter noga och överreagerar på allt möjligt nu, så jag anser nog att det är en minst lika trolig orsak.
Men jag ville ändå kasta ut frågan ifall någon har hört/läst om något sådant möjligt samband.
Jag har aldrig märkt att jag skulle vara känslig för pollen eller något annat av det där som kommer under våren då växtsäsongen går igång.
Men nu har jag varit snuvig och snorig i någon vecka, och ett par personer som har problem med pollen osv tycker att jag verkar reagera som typ det.
Alltså .. jag inser att man är nojig hela tiden, känner efter noga och överreagerar på allt möjligt nu, så jag anser nog att det är en minst lika trolig orsak.
Men jag ville ändå kasta ut frågan ifall någon har hört/läst om något sådant möjligt samband.
Jag lägger in resultatet av mitt antikroppstest här också så att det finns tillsammans med sjukdomsförloppet. Tog testet (Noviral) i söndags. Det visade positivt för Covid. Jag hade dock inte fått de långvariga antikropparna ännu, bara de som ger skydd i några månader. Detsamma för dottern. Sonen och hustrun hade fått bägge typerna.
Detta är alltså 3v efter att vi hade det (ungefär). Mina symtom och min frus finns redan i tråden, men dottern var lite hängig några dagar, men inte mer än så. Sonen hade inga symtom alls trots att det med största sannolikhet är han som smittat sin syster som smittade mig som smittade frun.
Alla hade kraftigt utslag på de n första typen antikroppar, medan både frun och sonen hade ganska svagt utslag för den andra typen. Jag rekommenderar nog att man tar Noviral-testet senare än 3v (helst 6v) efter sjukdom om man vill ha ett svar på långsiktig immunitet. Testet missar dessutom inte några fall som haft sjukdomen då (detta testet fokuserar på att ha få falskt negativa svar, men har bara 69% på IgM och 93,1% på IgG, vilket gör att för tydligt och säkert positiva svar så bör man vänta några veckor till - nunfick dockmalla i familjen träff på IgM så det var lugnt där).
Detta är alltså 3v efter att vi hade det (ungefär). Mina symtom och min frus finns redan i tråden, men dottern var lite hängig några dagar, men inte mer än så. Sonen hade inga symtom alls trots att det med största sannolikhet är han som smittat sin syster som smittade mig som smittade frun.
Alla hade kraftigt utslag på de n första typen antikroppar, medan både frun och sonen hade ganska svagt utslag för den andra typen. Jag rekommenderar nog att man tar Noviral-testet senare än 3v (helst 6v) efter sjukdom om man vill ha ett svar på långsiktig immunitet. Testet missar dessutom inte några fall som haft sjukdomen då (detta testet fokuserar på att ha få falskt negativa svar, men har bara 69% på IgM och 93,1% på IgG, vilket gör att för tydligt och säkert positiva svar så bör man vänta några veckor till - nunfick dockmalla i familjen träff på IgM så det var lugnt där).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Vissa år säger man att det är så mycket pollen att även de som normalt sett inte är allergiska mot det kan få besvär.Mikael_L skrev:
Kan det finnas något slags samband med covid-19 och hösnuva/pollenallergier ?
Jag har aldrig märkt att jag skulle vara känslig för pollen eller något annat av det där som kommer under våren då växtsäsongen går igång.
Men nu har jag varit snuvig och snorig i någon vecka, och ett par personer som har problem med pollen osv tycker att jag verkar reagera som typ det.
Alltså .. jag inser att man är nojig hela tiden, känner efter noga och överreagerar på allt möjligt nu, så jag anser nog att det är en minst lika trolig orsak.
Men jag ville ändå kasta ut frågan ifall någon har hört/läst om något sådant möjligt samband.
I år så tar både jag och frun allergimedicin trots att vi normalt sett inte har några problem. Även dottern tar allergimedicin i år. Om de billiga tabletterna för en dryg krona styck som man inte blir trött av fungerar så bra som de gör så är det inte mycket att tjafsa om, alla som inte haft Covid-19 bör ta sådana vid minsta lilla symtom bara för att utesluta Covid-19, eller ännu hellre rent preventivt.13th Marine skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Man får i det inledande frågeformuläret svara på om man har pollenallergi (eller något liknande) och sen varje dag får man markera om ens symtom inte stämmer med ens allergi.useless skrev:
Snuva eller andra besvär från näsan frågas det inte om men annars tycker jag att det verkar gälla såna symtom som förknippas med Covid-19, dvs. feber, frossa, hosta, trötthet, huvudvärk, illamående, yr, andningsbesvär, halsont, nedsatt lukt, hes, bröstsmärta, magont, diarré, muskelvärk, nässelutslag, sår/blåsor på fötterna, förvirring, dåsighet, ögonbesvär (fast skrivet på ett bättre sätt). Sen har de i Storbritannien jämfört med andra undersökningar om hur många som är sjuka i Covid-19 samtidigt så de räknar bort en andel av dem som svarar ja på frågorna för att få fram en mer korrekt sffra.
Sen är det väl som så att precis som vid andra undersökningar så är det bättre att titta på trender än på exakta värden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det har varit rätt mycket gräspollen ett tag nu i Östra Svealand.Mikael_L skrev:
https://pollenrapporten.se/prognoser/stockholm/pollengrafer2020.4.485a98c516e7f8949474149.html
Andra år kanske du bara har tänkt att det är någon förkylning du har fått.
Hmm, den listan hade inte ens min dotter några symtom från. Så i min familj plockar den undersökningen 2/4. Vi är två i familjen som kört appen då vi började fylla i den vid första symtom. Dottern hade kanske fallit på den första frågan om huruvida man känner sig helt frisk då hon var lite "hängig"/trött i ett par-tre dagar, dock inte så pass att hon hade fyllt i "tröttare än vanligt" om hon hade kört appen, snarare på nivån "jag sov inte så bra i natt".BirgitS skrev:
Man får i det inledande frågeformuläret svara på om man har pollenallergi (eller något liknande) och sen varje dag får man markera om ens symtom inte stämmer med ens allergi.
Snuva eller andra besvär från näsan frågas det inte om men annars tycker jag att det verkar gälla såna symtom som förknippas med Covid-19, dvs. feber, frossa, hosta, trötthet, huvudvärk, illamående, yr, andningsbesvär, halsont, nedsatt lukt, hes, bröstsmärta, magont, diarré, muskelvärk, nässelutslag, sår/blåsor på fötterna, förvirring, dåsighet, ögonbesvär (fast skrivet på ett bättre sätt). Sen har de i Storbritannien jämfört med andra undersökningar om hur många som är sjuka i Covid-19 samtidigt så de räknar bort en andel av dem som svarar ja på frågorna för att få fram en mer korrekt sffra.
Sen är det väl som så att precis som vid andra undersökningar så är det bättre att titta på trender än på exakta värden.
Edit, man blir lite trött och hängig av pollen också, det märkte jag när jag började äta allergimedicin, jag kände mig lite rappare i kroppen efteråt. Jag började med allergimedicinen för att min fru klagade på att jag snarkade och jag tänkte att det skulle kunna hjälpa...