73 100 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jag tycker en magsjuka är värre än det här, men visst, om det var Covid får jag väll vara glad för det lätta. Jag har tom. arbetat i trädgården idag, så mkt bättre känner jag mig. From. i morgon räknar jag mig som frisk och avvaktar 2 dygn till kontakt med andra. Dock på avstånd då jag säkert bär med mig nått från sambon annarspacman42 skrev:
Influensan var flera gånger värre...G ekaa88 skrev:Jag tycker en magsjuka är värre än det här, men visst, om det var Covid får jag väll vara glad för det lätta. Jag har tom. arbetat i trädgården idag, så mkt bättre känner jag mig. From. i morgon räknar jag mig som frisk och avvaktar 2 dygn till kontakt med andra. Dock på avstånd då jag säkert bär med mig nått från sambon annars
Om det nu var covid19 jag hade så hade jag bara lite lite feber, typ 1 grad 1'a dagen, sen pendlade det mellan inget och 0,5grad, typ. Och öht milda (men för mig lite ovanliga) symptom.G ekaa88 skrev:Dag två med samma symptom, värst just nu är värken i örat och nacken samt huvudvärken.
Känns lite märkligt i lungorna men jag har fortfarande ingen feber, även om det känns så. Ligger under normal temp, mest runt 35 grader än uppåt. Var risig som sjutton i kistan igår kväll/förnatten.
Tycker det känns märkligt att det inte kommer någon feber, det får mig att fundera om det verkligen kan vara covid fast jag checkar av dom flesta andra symptomen.
Sen har jag haft något lite känningar av saker i efterhand, som möjligen skulle kunna vara kroppsliga efterreeaktioner, som många verkar kunna rapportera om , att man tillfrisknar, sen kommer det något som känns knäppt igen, och man känner sig frisk igen för att ytterligare några dagar senare känna av något.
I mitt fall lite allmänt känt mig lite ovanligt trött och hängig (som iofs skulle kunna bero på något annat) och sådär 2 veckor efter blev jag plötsligt ganska snorig - men inget annat.
Men nu när antikroppsundersökningar har visat på att bara 7% har haft covid-19 så börjar jag alltmer undra/tvivla på att jag har haft det. Jag har ju inte heller rört mig i samhället så pass att jag varit speciellt mycket exponerad. Har ju inte direkt arbetat i kassan på en affär eller liknande där man exponeras mycket. Utan de jag mött är de hemma, typ ett 40-tal arbetare på ett bygge, och så förstås lokala ICA (där man går i stora cirklar runt varandra för att inte komma nära).
Och har du själv varit sjuk, så är det bara kontaktsmitta du kan dra med dig. Så tips (lite beroende på vad du arbetar med) tvätta händerna då du lämnar hemmet, och byt kläder ofta, eller byt och håll koll på var du har dina arbetskläder när du kommer hem och sen igen när du åker. Bara för att inte dra med dig kontaktsmitta från hemmet på dig själv eller dina kläder.G ekaa88 skrev:
Det är ju inte den främsta smittvägen, men har du blivit frisk men andra hemma är sjuka är det ju typ enda smittvägen, och lite beroende på vad du jobbar med och var, så kan du ju dra ditt strå till att minimera införande av virus dit.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jobbar i uniform så det är endast transport från och till hemmet i egna kläder. Eftersom det är bevakning på sjukhus jag jobbar med så sitter handtvättningen i ryggmärgen ännu mer sen detta började.
Vi byter uniform efter varje arbetspass med möjlighet att duscha innan vi åker hem.
Idag känner jag mig precis som vanligt, inga känningar av något alls, inte ens lite täppt i näsan eller så, skönt som sjutton.
Vi byter uniform efter varje arbetspass med möjlighet att duscha innan vi åker hem.
Idag känner jag mig precis som vanligt, inga känningar av något alls, inte ens lite täppt i näsan eller så, skönt som sjutton.
Oavsett om det var covid-19 eller inte så tycker jag du gjorde rätt som vara hemma.
Hört om fall som bevisats vara covid-19 där man inte haft någon feber alls men symptom som trötthet, delvis smak och luktbortfall och huvudvärk. (testades positiv för covid-19)
Även de som bara haft lite feber några dagar.
Och de lurigaste, de som efter några dagar känt sig bra och symptomfria och väntat 48-72 timmar i symptomfritt läge och sedan återgått till arbete och "återfått" symptom och smittat en hel del då de trott de var friska under tiden de varit symptomfria efter sjukdom. Även detta fall testad och bevisad positiv covid-19
Den här smittan när grymt lurig.
Enklare hade varit att alla fått feber och när de är feberfria och känner sig bra väntat 48 timmar och sedan varit garanterat friska. Men så är det inte med alla.
Därför stämmer inte FHM:s råd/regler fullt ut för alla att det räcker med 2 dygn fria från symptom. Troligen för att vissa symptom inte går att upptäcka utan att testas.
Sedan ett fall med en person som hade symptom (var jäkligt sjuk) testades negativt 2 gånger samma dygn. När personen hamnade senare samma dag på IVA testades igen negativt. Vid intubering samma dag 4:e testen som då var positiv.
Detta av sjukvården med deras relativt säkra testmetoder. Säker källa.
Därför anser jag, ta symptomen på allvar. Vänta tills man blir symptomfri och vänta sedan helst 1 vecka till före man återgår till arbetet.
Hur fixar man det? Jo man berättar inte när symptomen tog slut utan lägger där till extra tid. Bättre vara sjukskriven ett par dagar för länge än att kanske sprida smittan.
Hört om fall som bevisats vara covid-19 där man inte haft någon feber alls men symptom som trötthet, delvis smak och luktbortfall och huvudvärk. (testades positiv för covid-19)
Även de som bara haft lite feber några dagar.
Och de lurigaste, de som efter några dagar känt sig bra och symptomfria och väntat 48-72 timmar i symptomfritt läge och sedan återgått till arbete och "återfått" symptom och smittat en hel del då de trott de var friska under tiden de varit symptomfria efter sjukdom. Även detta fall testad och bevisad positiv covid-19
Den här smittan när grymt lurig.
Enklare hade varit att alla fått feber och när de är feberfria och känner sig bra väntat 48 timmar och sedan varit garanterat friska. Men så är det inte med alla.
Därför stämmer inte FHM:s råd/regler fullt ut för alla att det räcker med 2 dygn fria från symptom. Troligen för att vissa symptom inte går att upptäcka utan att testas.
Sedan ett fall med en person som hade symptom (var jäkligt sjuk) testades negativt 2 gånger samma dygn. När personen hamnade senare samma dag på IVA testades igen negativt. Vid intubering samma dag 4:e testen som då var positiv.
Detta av sjukvården med deras relativt säkra testmetoder. Säker källa.
Därför anser jag, ta symptomen på allvar. Vänta tills man blir symptomfri och vänta sedan helst 1 vecka till före man återgår till arbetet.
Hur fixar man det? Jo man berättar inte när symptomen tog slut utan lägger där till extra tid. Bättre vara sjukskriven ett par dagar för länge än att kanske sprida smittan.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Ja jag har turen att efter 6 dagar sjukskriven, där det vände 360° till "frisk" under dag 5, så är jag ledig 5 dagar ytterliggare på schema. Så jag får både tid att återinsjukna om det kommer, eller att vara helt frisk när det är dags för återgång till arbetet.
I en artikel i GP för ett tag sedan så berättar Tegnell att inte alla är friska enligt rekommendationerna, men tillräckligt många. Man räknar med att några inte är det, mend et är viktigare att de som är friska kommer tillbaka till jobbet. Risk-hantering helt enkelt. Detta är jag nöjd ed att de gör på ett bra sätt (samma sak med grundskolan, smittspridning förekommer, men inte i så stor grad att det motsvarar nackdelarna med att stänga ned).BirgitS skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Om det vände 360 grader så är du sjuk igenG ekaa88 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Just ja, är inte matematiker till yrket, inte ens lite
Snäll. Ge mig en länk till var för jag letade efter det för ett par dagar sedan och hitta bara 7 dagar från man blev sjuk och 2 dagar efter sista symptom. Detta var på Folkhälsomyndighetens hemsida.BirgitS skrev:
Jag hade nämligen hört att det var förlängt och sade det till min chef men fick ändra mig sedan då jag bara hittade det med 2 dygn efter man är fri från symptom.
Ditt svar kan hjälpa oss att bli säkrare på vårt företag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Du har nog hittat rätt för det som har tillkommit är väl just minst 7 dagar från insjuknandet, förut var det väl bara 2 dagar utan symtom. Det har ju varit en del som bara haft symtom i 3 dagar så de har gått tillbaks till jobbet efter 5 och sen blivit sjuka igen dag 6 eller 7.
Sen är det ju längre tid om man varit inlagd på sjukhus om jag minns rätt.
Sen är det ju längre tid om man varit inlagd på sjukhus om jag minns rätt.
Den senaste forskningen säger som mest 11 dagar efter insjuknande oavsett hur sjuk man blir. Allt därefter beror inte på viruset ytan på hur kroppen reagerat på viruset.BirgitS skrev:
Du har nog hittat rätt för det som har tillkommit är väl just minst 7 dagar från insjuknandet, förut var det väl bara 2 dagar utan symtom. Det har ju varit en del som bara haft symtom i 3 dagar så de har gått tillbaks till jobbet efter 5 och sen blivit sjuka igen dag 6 eller 7.
Sen är det ju längre tid om man varit inlagd på sjukhus om jag minns rätt.