73 155 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Ja, de hemtester vi tog var bara en pinne i näsan. Funkade jättebra.Rkarlsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det gäller både handhavande och att ha tillräckligt med virus, har man inga eller bara lite symtom är ju risken stor att man inte har så många viruspartiklar i näsan.MariaiÖstergötland skrev:
Ja, det är sant. Det jag reagerat på är att man på många sidor kan läsa att antigentester inte ska användas om man har symptom, utan mer i screeningsyfte på arbetsplatser osv. Men när vi testade oss innan vi fick symptom visade det negativt medan dagen efter när man fått symptom fick vi starka positiva svar.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fohm brukar säga att antigentesterna bara är hyfsat tillförlitliga om man har symtom.MariaiÖstergötland skrev:
Ja, det är sant. Det jag reagerat på är att man på många sidor kan läsa att antigentester inte ska användas om man har symptom, utan mer i screeningsyfte på arbetsplatser osv. Men när vi testade oss innan vi fick symptom visade det negativt medan dagen efter när man fått symptom fick vi starka positiva svar.
Men de pinnarna kör du bara in en liten bit då?MariaiÖstergötland skrev:
Den sjukhuset körde in var ju så att de kittlade långt ner i halsen. Så att de skulle gjort handhavendefel tror jag inte alls på. Jag tror bara inte de funkar riktigt bra.
Test varje morgon innan jag druckit eller ätit, Test varje kväll en timme efter jag druckit och ätit. Testet på sjukhuset var 2 timmar efter jag druckit och ätit.BirgitS skrev:
CPR testet hade jag druckit 30 minuter innan.
Harklat upp ordentligt inför testerna såsom det står med =)
Ca 2-3 cm in, snurra några varv mot insidan näsan, hålla still några sekunder. Samma procedur i bägge näsborrarna. Svårt på vuxen, ännu svårare på barn.Rkarlsson skrev:
Ja de är som cpr, de bränner ju räligt i näsan. De långa som de kör ner i halsen via näsan bränner ännu värre. Men hon var duktig hon som gjorde det så de var ok.MariaiÖstergötland skrev:
CPR har jag inte provat men PCR via pinne både egen test och en de utförde på labb på Landvetter flygplats.Rkarlsson skrev:
Sedan även en PCR test vid hemkomst på Landvetter.
pcr menade jag såklart, skrev bara fel.optimum skrev:
Vi har endast 2 självtester i kommunen och båda är i stan. En man kör till och en gående.
Så det var lund som kollade igenom dessa tester.
Dock lika kul varje gång, jag är inte alls känslig i hals eller näsa, det enda störiga är att de bränner till när man snurrar näsan.
Sen om man tar snabbtitt in i andra bilar så sitter där stackare som nästan spyr och tydligen sitter där väldigt länge.
De som dela ut testerna berätta att enstaka spyr i bilarna.
Bättre de kör en bit bort och går ut ur bilen då.
Ja fy katten. Men jag är också känslig att pilla i svalget. Kräkreflex. Men via näsan har jag inga problem.Rkarlsson skrev:pcr menade jag såklart, skrev bara fel.
Vi har endast 2 självtester i kommunen och båda är i stan. En man kör till och en gående.
Så det var lund som kollade igenom dessa tester.
Dock lika kul varje gång, jag är inte alls känslig i hals eller näsa, det enda störiga är att de bränner till när man snurrar näsan.
Sen om man tar snabbtitt in i andra bilar så sitter där stackare som nästan spyr och tydligen sitter där väldigt länge.
De som dela ut testerna berätta att enstaka spyr i bilarna.
Bättre de kör en bit bort och går ut ur bilen då.
Den PCR jag fick att göra själv skulle man pilla i halsen och sedan näsan och slutligen spotta på ett fat som man sedan rörde runt med pinnen.
Sedan lämnade jag in det i god tid före 12 så jag skulle få svaret nästa dag. Blev dock på måndagen veckan efter så det var bara att isolera sig under tiden. Negativt. Detta var i höstas och inte det kaos testningen har varit i år.
Undrade om cpr skulle vara PCR eller CRP.
När jag var på VC för min besvärliga hosta tog de bara CRP + undersökning förståss.
När jag var på VC för min besvärliga hosta tog de bara CRP + undersökning förståss.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det finns ju statistik på det också och fram till årsskiftet var det ungefär 80 % som var inlagda pga. covid (huvuddiagnos), lite färre när det var en stor våg och lite fler när det var låg smittspridning. Från Socialstyrelsen det också.harry73 skrev: