optimum
Rkarlsson skrev:
Jag fick täppt näsa i söndags, sen dess har jag tagit 13 engångstester med 3 olika märken. I fredags testade ett positivt. Det jag tog torsdag kväll visade inget då, men hade ett svagt sträck när jag vaknade på morgonen.
Sjukhuset gjorde test med deras långa helvetespinne som de kör ner brutalt långt, negativt. Fick köra in och testa då jag skulle operera mig på måndagen. Det blev inställt för de vågade inte pga ungen hade blivit så hes att han inte kunde prata. Han var kärnfrisk på måndag kväll.
PCR i onsdes och de visade positivt.

Man kan ju undrar hur de kan tillåtas sälja tester överhuvudtaget som är så brutalt opålitliga, speciellt när de är så dyra.

Kan även säga det, köp inte Realy tech testet. har slängt 4 st som inte ens börjat "jobba" Även den man häller spott och vätska i är helt värdelös, har "sprängt" flertal när man ska droppa i testet.
Det jag lärt mig om snabbtester är att visar de positivt så har man med stor sannolikhet covid.
Visar de inget då vet man fortfarande inte om man har covid.

PCR är de enda som är pålitliga.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det jag lärt mig om snabbtester är att visar de positivt så har man med stor sannolikhet covid.
Visar de inget då vet man fortfarande inte om man har covid.

PCR är de enda som är pålitliga.
Ändå påståtr du att du aldrig haft covid. Du lär ju inte gjort pcr tester varje vecka i två år…
 
Nissens
Rkarlsson skrev:
Många tror nog det.
Jag är ovaccinerad, värsta som var var 41 grader feber men känslan var att jag skulle lätt kunna ut och cykla. (lite ironisk) Lite snuva, så använder nässpray men mest pga att mitt öra är totalförstört. Otur otur för de skulle skära upp de i måndes :D Så det blev framskjutet.

Kompis dubbelvaccinerad, totalt utslagen, feber, smak och doft är väck, utmattad, sov halva dygnet och nu när han är frisk håller han på att somna dagtid. Men inget i närheten av farligt. Mansförkylning lite hårdare :D

Det slår tydligen olika som tusan. Var preppad med det jag sa och filmer för tusan.
Ingen av er hamnade på akuten eller dog. Så ni kom undan från svår sjukdom och död, det är det vaccinet skyddar mot.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Ingen av er hamnade på akuten eller dog. Så ni kom undan från svår sjukdom och död, det är det vaccinet skyddar mot.
Även utan vaccin är det vanliga att man inte dör och inte hamnar på sjukhus.
Totalt 8000 hamnade på iva och 16000 dog och en stor del var äldre innan vaccinet fanns
 
Jag är pro-vaccin i största allmänhet men just nu är jag väldigt besviken på covid-vaccinet.
Hela familjen vaccinerade men alla sjuka nu.
Blev iof ännu sjukare av vaccineringen än så länge.
Trodde det skulle vara jag som släpade hem viruset då jag träffar många varje dag men det var mannen som insjuknande först och enda stället han varit på är Ica.
Mest synd är det om ynglingen i huset som har svårt att äta då allt smakar beskt.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ingen av er hamnade på akuten eller dog. Så ni kom undan från svår sjukdom och död, det är det vaccinet skyddar mot.
Fast den som var ovaccinerade drabbades inte lika hårt som den som var vaccinerad… vaccin minskar risken för svårsjukdom och död, men du vet inte på förhand hur hårt man drabbas. Risken för att drabbas av svår sjukdom och död är otroligt liten om man är under 65 år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det jag lärt mig om snabbtester är att visar de positivt så har man med stor sannolikhet covid.
Visar de inget då vet man fortfarande inte om man har covid.

PCR är de enda som är pålitliga.
Ja du kan ha viruset en hel vecka och må toppen från en nästäppa eller närmre bestämt en propp som du löser med ett sprut nässpray. I den mest extremes ordval livsfarligt med andra ord.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Ingen av er hamnade på akuten eller dog. Så ni kom undan från svår sjukdom och död, det är det vaccinet skyddar mot.
Ja men så säger de.

Man kan säga att det är dötråkigt för mig. Var inte ens nära svår sjukdom. Men jag skall följa smittspårningens regler. Men imorgon kommer jag börja röra mig ute i skogen igen, mår sämre av att vara inomhus =)
Medans den vaccinerade blev helt utslagen, i för sig blev han helt utslagen av andra dosen vaccin med. Tror garanterat att sjukdomsförloppet inte blivit annorlunda för honom.

I min åldersgrupp har 54 personer dött sedan räkningens start, orkar inte räkna på totalen igen men de var promille risk. Större chans att jag dör på vägen till jobbet.
 
P
J Janetgorgis skrev:
Fast den som var ovaccinerade drabbades inte lika hårt som den som var vaccinerad… vaccin minskar risken för svårsjukdom och död, men du vet inte på förhand hur hårt man drabbas. Risken för att drabbas av svår sjukdom och död är otroligt liten om man är under 65 år.
Ja och i min lilla bubbla så finns där en till som inte kan ta vaccin pga biverkningar.
Han fick lite feber med.
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Ja du kan ha viruset en hel vecka och må toppen från en nästäppa eller närmre bestämt en propp som du löser med ett sprut nässpray. I den mest extremes ordval livsfarligt med andra ord.
Det jag ser som lurigt är om man inom äldrevården tror man är frisk men smittad och då kan överföra smittan till någon som blir allvarligt sjuk eller avlider.
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi fick positiva svar på hemtester, alla vi 4 som testade. Skönt att slippa vänta på svar och stoppa ner pinne i både hals och näsa. Skulle vara intressant att veta vad som felat när så många fått falska negativa provsvar.
Det viktigaste är att pinnen verkligen får fatt på riktigt många viruspartiklar. Så det blir falskt negativt om man inte har tillräckligt mycket virus just på det ställe där man testar eller om man är dålig på att fånga upp viruset med pinnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktigaste är att pinnen verkligen får fatt på riktigt många viruspartiklar. Så det blir falskt negativt om man inte har tillräckligt mycket virus just på det ställe där man testar eller om man är dålig på att fånga upp viruset med pinnen.
Då är det ju snarare handhavandefel än dåliga tester? Då kan ju allt vara värdelöst om man använder det fel? :thinking: Intressant...
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Även utan vaccin är det vanliga att man inte dör och inte hamnar på sjukhus.
Totalt 8000 hamnade på iva och 16000 dog och en stor del var äldre innan vaccinet fanns
Allvarlig sjukdom är att behöva sjukhusvård vilket inte kan jämföras med antalet som har behövt IVA-vård. Det är nära 80 000 som har behövt sjukhusvård enligt Socialstyrelsen, rapporteringen släpar efter.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktigaste är att pinnen verkligen får fatt på riktigt många viruspartiklar. Så det blir falskt negativt om man inte har tillräckligt mycket virus just på det ställe där man testar eller om man är dålig på att fånga upp viruset med pinnen.
De flesta testerna som säljes är ju dock spott/salivtester. Inte ens de pinnarna man ska suga på funkar bra.
Sjukhusets långe pinne funkade inte heller.
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då är det ju snarare handhavandefel än dåliga tester? Då kan ju allt vara värdelöst om man använder det fel? :thinking: Intressant...
Har ni provat sådan här?
Kan säg att den gav negativt på mig.

covid-test-732x549-thumbnail.jpg
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Jag är pro-vaccin i största allmänhet men just nu är jag väldigt besviken på covid-vaccinet.
Hela familjen vaccinerade men alla sjuka nu.
Dubbel- eller trippelvaccinerade samt hur lång tid som gått från senaste dosen spelar stor roll när det gäller omikron. Tyvärr har ju vaccinet begränsad effekt när det inte är gjort för omikron, det blir svårt för antikropparna att fastna och sitta kvar på "spikarna" då.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.