BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har förstått det så går luktträning ut att lukta på samma saker några gånger om dagen samtidigt som man tänker på hur det brukar lukta.
[länk]
[länk]
Har läst och gör så som det står.
Vissa lukter funkar bättre och andra sämre men har en förhoppning att det ska bli bättre med tiden.
En vän som var sjuk i mitten av januari upplever samma sak men har blivit nån bättre.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tror mitt smakbortfall kan bero på att jag är svullen nånstans. När jag var sjuk blev jag täppt och det sprängde och kliade i ena örat och i det örat så piper det konstant och hörseln är inte som vanligt.
Pumpar på med kortison-nässpray och hoppas det kan hjälpa lite.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Idag testade jag positivt för covid. Yngsta sonen testade positivt i måndags kväll, han är frisk idag. (Vi är alla vaccinerade)

Jag började känna mig sjuk i torsdags, blev tröttare och tröttare. Hostar och nyser, ont i lungorna. 38,2 i temp. Inga förändringar i lukt och smak.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Tror mitt smakbortfall kan bero på att jag är svullen nånstans. När jag var sjuk blev jag täppt och det sprängde och kliade i ena örat och i det örat så piper det konstant och hörseln är inte som vanligt.
Pumpar på med kortison-nässpray och hoppas det kan hjälpa lite.
Kanske att du ska kontakta vårdcentralen på måndag så att de kan kolla upp att det inte har blivit en bakterieinfektion som följdsjukdom eller så kanske de kan tipsa om något som fungerar bättre som avsvällande för just öron.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag testade jag positivt för covid. Yngsta sonen testade positivt i måndags kväll, han är frisk idag. (Vi är alla vaccinerade)

Jag började känna mig sjuk i torsdags, blev tröttare och tröttare. Hostar och nyser, ont i lungorna. 38,2 i temp. Inga förändringar i lukt och smak.
Vad trist!
Hoppas du får en lindrig variant.
 
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske att du ska kontakta vårdcentralen på måndag så att de kan kolla upp att det inte har blivit en bakterieinfektion som följdsjukdom eller så kanske de kan tipsa om något som fungerar bättre som avsvällande för just öron.
Tror inte det är några bakterier då jag inte alls är täppt i näsan men något som funkar avsvällande kan jag ju höra mig för om.
Om jag lyckas komma fram till vc.....
 
P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nä, men om man varit tillbaka på jobbet i två veckor och känner sig i övrigt återställd så undrar jag om jag bara inbillar mig att jag är tröttare på kvällarna än vad jag brukar vara...
Efter covid 2020 (alfa eller delta) fick jag skyhögt blodtryck och fick börja medicinera. Undrar om det är trycket som reagerat på omikronen också och skenat iväg...
Kan nog vara bra och ta en hälsocheck på det.
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
Tror mitt smakbortfall kan bero på att jag är svullen nånstans. När jag var sjuk blev jag täppt och det sprängde och kliade i ena örat och i det örat så piper det konstant och hörseln är inte som vanligt.
Pumpar på med kortison-nässpray och hoppas det kan hjälpa lite.
Det är inte helt ovanligt vid vanliga förkylningar heller. Men det är ju såklart att du blir täppt och "förkylningen" går upp i öronen. Har man då lite smalare hörselgångar så blir det inte lättare.
Jag är helt döv på mitt högra öra just nu, men vet att det släpper snart.
Det blir även vanligt med tinnitusliknande ljud när dina öron påverkas.
Min tinnitus är skyhög med :P
Jag hade ju typ tur i oturen, skulle operera mitt öra för att de skulle öppna upp min hörselgång. De hade nog inte varit så roligt om de hunnit göra dert.
 
Rkarlsson skrev:
Det är inte helt ovanligt vid vanliga förkylningar heller. Men det är ju såklart att du blir täppt och "förkylningen" går upp i öronen. Har man då lite smalare hörselgångar så blir det inte lättare.
Jag är helt döv på mitt högra öra just nu, men vet att det släpper snart.
Det blir även vanligt med tinnitusliknande ljud när dina öron påverkas.
Min tinnitus är skyhög med :p
Jag hade ju typ tur i oturen, skulle operera mitt öra för att de skulle öppna upp min hörselgång. De hade nog inte varit så roligt om de hunnit göra dert.
Har inte haft tjut i öronen tidigare pga. förkylning däremot känner jag igen ljudet efter en riktig brakfylla på krogen :cool:
 
Rkarlsson skrev:
Kan nog vara bra och ta en hälsocheck på det.
Jodå, årskontroll för blodtrycket ligger i pipelinen. :p
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Har inte haft tjut i öronen tidigare pga. förkylning däremot känner jag igen ljudet efter en riktig brakfylla på krogen :cool:
Haha ja man kan få det därifrån också :P
Men det var inte helt ovanligt med tjutet. Troligtvis går det över för dig efter ett tag.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Så har jag får covid-19 - igen. Jag funderar lite på om jag kan hoppas på en bättre sjukdomsutveckling nu, dels för att jag har vaccinerats tre gånger och dels för att det gissningsvis är omikronvarianten istället för delta/alfa som tidigare.

Det som är likadant är att jag direkt kände att det var covid jag hade. Ingen tvekan, symptomen tydliga och snabbt accelererande. Bekräftelsen med ett positivt utslag på testerna var inte oväntade, både förra gången och den här. Att symptomen löser av varandra är också lika. Så fort jag tänker att nu minskar svullnaden i halsen, då börjar jag nysa och svullnar igen i bihålorna. När det lugnar sig, får jag mer ont i halsen ... osv. En skillnad är att jag har lukt- och smaksinnet kvar den här gången. Skönt! Jag minns hur obehagligt det var att tandkrämen smakade typ glykol.

Förra gången blev jag tydligt sämre efter en vecka och det hoppas jag slippa den här gången. Jag var hemma tre veckor från jobbet då och hade andningsbesvär i flera månader. Det vill jag inte få nu.

Hur har det varit för er som har haft covid flera gånger, har ni märkt några likheter/skillnader?
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Så har jag får covid-19 - igen. Jag funderar lite på om jag kan hoppas på en bättre sjukdomsutveckling nu, dels för att jag har vaccinerats tre gånger och dels för att det gissningsvis är omikronvarianten istället för delta/alfa som tidigare.

Det som är likadant är att jag direkt kände att det var covid jag hade. Ingen tvekan, symptomen tydliga och snabbt accelererande. Bekräftelsen med ett positivt utslag på testerna var inte oväntade, både förra gången och den här. Att symptomen löser av varandra är också lika. Så fort jag tänker att nu minskar svullnaden i halsen, då börjar jag nysa och svullnar igen i bihålorna. När det lugnar sig, får jag mer ont i halsen ... osv. En skillnad är att jag har lukt- och smaksinnet kvar den här gången. Skönt! Jag minns hur obehagligt det var att tandkrämen smakade typ glykol.

Förra gången blev jag tydligt sämre efter en vecka och det hoppas jag slippa den här gången. Jag var hemma tre veckor från jobbet då och hade andningsbesvär i flera månader. Det vill jag inte få nu.

Hur har det varit för er som har haft covid flera gånger, har ni märkt några likheter/skillnader?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att ha covid flera gånger då jag bara drabbats av omikron men jag håller tummarna för att du ska få en lindrig variant denna gång.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jaha, hushållet klarade nästan att undvika Covid i två år, men förra veckan blev hustrun sjuk. Inte så konstigt, hon har ett jobb som inte kan utföras på distans och det är numera väldigt svårt att hålla avstånd till folk när alla åker kollektivt igen som vanligt. Och Omikron är ju den mest smittsamma sjukdomen som hittills hittats (mycket mer än mässling).

Men eftersom vi är trippelvaccinerade blev det ungefär som en mildare influensa; ont i halsen och i kroppen, lite huvudvärk och låg feber.

Återstår att se om resten av oss i familjen klarar oss från smittan.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.