harry73 harry73 skrev:
Den siffra går inte att lita på när alla som ligger på sjukhuset o h råkar ha covid räknas med
Visst skulle man kunna räkna bort alla som har ”underliggande sjukdom” eller är i ”riskgrupp” och sen redovisa dessa separat. Det vore mer ”ärligt” eller vad man ska kalla det.
Man kan väl inte strunta i dem som har en icke livshotande sjukdom plötsligt dör i en ny sjukdom?

Jag såg amerikansk statistik där man i stället tittade på överdödlighet i de vanliga åkommorna som övervikt, diabetes, cancer mm som orsakats av covid-19.
 
harry73
blackarrow blackarrow skrev:
Visst skulle man kunna räkna bort alla som har ”underliggande sjukdom” eller är i ”riskgrupp” och sen redovisa dessa separat. Det vore mer ”ärligt” eller vad man ska kalla det.
Det är inte det det handlar om. Det handlar om alla som är på sjukhuset som har en åkomma som inte är relaterad till covid, där man efter testning upptäcker covid
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ja fy katten. Men jag är också känslig att pilla i svalget. Kräkreflex. Men via näsan har jag inga problem.
Den PCR jag fick att göra själv skulle man pilla i halsen och sedan näsan och slutligen spotta på ett fat som man sedan rörde runt med pinnen.
Sedan lämnade jag in det i god tid före 12 så jag skulle få svaret nästa dag. Blev dock på måndagen veckan efter så det var bara att isolera sig under tiden. Negativt. Detta var i höstas och inte det kaos testningen har varit i år.
Svalget är inga problem, kan bara pressa på.
Det äckliga är ju om du är riktigt tjock i halsen och sen ska köra in den i näsan. Men de var nogäckligare test precis i början. Typ då manfick vänta veckor på tider.
 
2 veckor sen omikron nu. Är det fler som upplever "marginellt" ökad trötthet och huvudvärk, trots att man var lindrigt sjuk när man hade det?
 
P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
2 veckor sen omikron nu. Är det fler som upplever "marginellt" ökad trötthet och huvudvärk, trots att man var lindrigt sjuk när man hade det?
Trött, men är de så konstigt om man är van vid rörelse och sen ligger i soffan under sjuktiden?

Pratat med alla på jobbet, där dominerar trötthet första dagarna och hostan. Ingen huvudvärk.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
2 veckor sen omikron nu. Är det fler som upplever "marginellt" ökad trötthet och huvudvärk, trots att man var lindrigt sjuk när man hade det?
Nu är det knappt en vecka sen jag var sjuk men ingen trötthet här men däremot känner jag ingen smak alls och har bara svagt luktsinne.
 
  • Ledsen
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Trött, men är de så konstigt om man är van vid rörelse och sen ligger i soffan under sjuktiden?

Pratat med alla på jobbet, där dominerar trötthet första dagarna och hostan. Ingen huvudvärk.
Nä, men om man varit tillbaka på jobbet i två veckor och känner sig i övrigt återställd så undrar jag om jag bara inbillar mig att jag är tröttare på kvällarna än vad jag brukar vara...
Efter covid 2020 (alfa eller delta) fick jag skyhögt blodtryck och fick börja medicinera. Undrar om det är trycket som reagerat på omikronen också och skenat iväg...
 
Lill72 Lill72 skrev:
Nu är det knappt en vecka sen jag var sjuk men ingen trötthet här men däremot känner jag ingen smak alls och har bara svagt luktsinne.
Det symtomet skulle ju vara ovanligt för omikron. Undrar om du lyckats dra på dig delta?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det symtomet skulle ju vara ovanligt för omikron. Undrar om du lyckats dra på dig delta?
Vet inte ens om det var omikron då vår region begränsade testningen.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vet inte ens om det var omikron då vår region begränsade testningen.
Omikron har ju varit den i särklass mest dominerade de senaste veckorna så nån annan variant har nog varit ovanlig.
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Nu är det knappt en vecka sen jag var sjuk men ingen trötthet här men däremot känner jag ingen smak alls och har bara svagt luktsinne.
Trist!
Det lär vara bra att komma igång med strukturerad luktträning så fort som möjligt.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Omikron har ju varit den i särklass mest dominerade de senaste veckorna så nån annan variant har nog varit ovanlig.
Tar för givet att det var omikron och hoppas smaken ska komma tillbaka.
Hade symptom som var en blandning mellan förkylning och influensa.
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Efter covid 2020 (alfa eller delta)
Alfa orsakade tredje vågen, dvs. den våren 2021. De varianter som förekom under 2020 brukar numera bara kallas för Wuhan-varianten eller något sånt fast det inte är helt korrekt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Trist!
Det lär vara bra att komma igång med strukturerad luktträning så fort som möjligt.
Luktar på allt när jag äter för att det ska kännas som om det smakar nåt. Just nu vingummi för de luktar mycket och gott.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alfa orsakade tredje vågen, dvs. den våren 2021. De varianter som förekom under 2020 brukar numera bara kallas för Wuhan-varianten eller något sånt fast det inte är helt korrekt.
Tack för klargörande, det här var nyheter för mig! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.