73 157 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Vad har hänt med denna tråden? Finns det nån annan på samma ämne?
Mår sämre av en vanlig förkylning. Åkte på det pga dagis som har massiv spridning.
Så täppt näsborre en dag. Feber i ett par timmar. 13 snabbtest, ett test inne på sjukhuset och ett cpr.
Bara cpr som visade något =) Ingen jag känner som har haft det nu har blivit dåliga heller. Inte ens sedan början av det.
Så täppt näsborre en dag. Feber i ett par timmar. 13 snabbtest, ett test inne på sjukhuset och ett cpr.
Bara cpr som visade något =) Ingen jag känner som har haft det nu har blivit dåliga heller. Inte ens sedan början av det.
Jag hade förkylningssymptom före jul. Febern gick över efter en dag. Testade negativt för covid.
Kan ju vara bra att veta så man vet hur man kan fira jul och inte smitta nån.
Sen blev hostan så besvärlig att jag fick ont revbenen. Fick hostmedicin som hjälpte. Vart lite förvånad över att man på VC inte var intresserad att testa mig. Läkaren måste vart väldigt säker på att jag inte blivit smittad på nytt. Eller var testkitten slut…
Tog ett eget covid-test men det var negativt.
Hostan påminde dock om den jag hade efter min ”naturliga” infektion.
Dotterns studentkorridor är i karantän för andra gången. Nu 3 sjuka igen trots att alla var sjuka i mitten av december.
Kan ju vara bra att veta så man vet hur man kan fira jul och inte smitta nån.
Sen blev hostan så besvärlig att jag fick ont revbenen. Fick hostmedicin som hjälpte. Vart lite förvånad över att man på VC inte var intresserad att testa mig. Läkaren måste vart väldigt säker på att jag inte blivit smittad på nytt. Eller var testkitten slut…
Tog ett eget covid-test men det var negativt.
Hostan påminde dock om den jag hade efter min ”naturliga” infektion.
Dotterns studentkorridor är i karantän för andra gången. Nu 3 sjuka igen trots att alla var sjuka i mitten av december.
Hela familjen åkte på det efter att sonen drog hem det från skolan (större delen av klassen blev sjuka)
Samlade symtom 2 vuxna, 8 åring, 4 åring:
Feber, täppta näsor, lättare hosta, halsont, slem, trötthet, otroligt dålig kondition/ork, 1 spya.
3 av oss har fortfarande täppta näsor trots att vi varit "friska" sen förra helgen.
Barnen är tillbaka i skola/ dagis, vuxna jobbar hemma.
Samlade symtom 2 vuxna, 8 åring, 4 åring:
Feber, täppta näsor, lättare hosta, halsont, slem, trötthet, otroligt dålig kondition/ork, 1 spya.
3 av oss har fortfarande täppta näsor trots att vi varit "friska" sen förra helgen.
Barnen är tillbaka i skola/ dagis, vuxna jobbar hemma.
Redigerat:
På radion sa dom det var ca 8 000 bekräftade fall i veckan de tre senaste veckorna i våran region. Med tanke på att man har dragit ner på testerna så är mörkertalet minst lika stort, så i praktiken kan man nog säga att i stort sett alla invånare i regionen har haft Covid senaste månaden.
Det stämmer också med min bild då i princip alla man har pratat med sista veckorna har haft symptom själva och/eller har någon i hushållet som har haft symptom.
Dottern skulle på läkarbesök häromdan men fick ställa in. I samband med det pratade jag med en sjuksköterska och hon sa att minst 80% av alla planerade besök har ställts in sista tiden. Antingen för att personalen varit sjuk/hemma med sjuka barn eller för att vårdtagaren haft förkylningssymptom.
Det stämmer också med min bild då i princip alla man har pratat med sista veckorna har haft symptom själva och/eller har någon i hushållet som har haft symptom.
Dottern skulle på läkarbesök häromdan men fick ställa in. I samband med det pratade jag med en sjuksköterska och hon sa att minst 80% av alla planerade besök har ställts in sista tiden. Antingen för att personalen varit sjuk/hemma med sjuka barn eller för att vårdtagaren haft förkylningssymptom.
Troligen hade de Delta varianten tidigare och nu Omikron.blackarrow skrev:
Jag hade förkylningssymptom före jul. Febern gick över efter en dag. Testade negativt för covid.
Kan ju vara bra att veta så man vet hur man kan fira jul och inte smitta nån.
Sen blev hostan så besvärlig att jag fick ont revbenen. Fick hostmedicin som hjälpte. Vart lite förvånad över att man på VC inte var intresserad att testa mig. Läkaren måste vart väldigt säker på att jag inte blivit smittad på nytt. Eller var testkitten slut…
Tog ett eget covid-test men det var negativt.
Hostan påminde dock om den jag hade efter min ”naturliga” infektion.
Dotterns studentkorridor är i karantän för andra gången. Nu 3 sjuka igen trots att alla var sjuka i mitten av december.
Har flera på jobbet som haft covid tidigare och nu fått det igen.
Förhoppningsvis så har de nu fått det betydligt lindrigare.
Vaccinet verkar inte göra sås stor nytta. Visst ger 3 doser visst skydd men med så många tillfällen för att bli smittad nu så tror jag inte det hjälper speciellt mycket.
Hoppas det löser sig med studierna.
Det du räknar upp är vanliga symtomen för Omikron.E Em_A skrev:Hela familjen åkte på det efter att sonen drog hem det från skolan (större delen av klassen blev sjuka)
Samlade symtom 2 vuxna, 8 åring, 4 åring:
Feber, täppta näsor, lättare hosta, halsont, slem, trötthet, otroligt dålig kondition/ork, 1 spya.
3 av oss har fortfarande täppta näsor trots att vi varit "friska" sen förra helgen.
Barnen är tillbaka i skola/ dagis, vuxna jobbar hemma.
Det går oftast inte ner så i lungorna som tidigare varianter gjorde.
Här är listan som jag plockat från Dr John Campbell över rapporterade symptom i UK
Vanligast snuva och feber inte så vanligt som tidigare.
Hoppas ni blir krya snart igen.
Runny nose, 73%
Headache, 68%
Fatigue, 64%
Sneezing, 60%
Sore throat, 60%
Persisten cough, 44%
Hoarse voice, 36%
Chills or shivers, 30%
Fever, 29%
Dizzy, 28%
Brain fog, 24%
Altered smell, 23%
Sore eyes, 23%
Unusual muscle pains,23 %
Skipped meals, 21%
Loss of smell, 19%
Chest pain, 19%
Swollen glands, 19%
Feeling down, 16%
Ja troligtvis omikronoptimum skrev:
Det du räknar upp är vanliga symtomen för Omikron.
Det går oftast inte ner så i lungorna som tidigare varianter gjorde.
Här är listan som jag plockat från Dr John Campbell över rapporterade symptom i UK
Vanligast snuva och feber inte så vanligt som tidigare.
Hoppas ni blir krya snart igen.
Runny nose, 73%
Headache, 68%
Fatigue, 64%
Sneezing, 60%
Sore throat, 60%
Persisten cough, 44%
Hoarse voice, 36%
Chills or shivers, 30%
Fever, 29%
Dizzy, 28%
Brain fog, 24%
Altered smell, 23%
Sore eyes, 23%
Unusual muscle pains,23 %
Skipped meals, 21%
Loss of smell, 19%
Chest pain, 19%
Swollen glands, 19%
Feeling down, 16%
8 åringen testade vi på VC och han fick positivt.
Vuxna har gjort hemtest som blivit positiva.
Tyvärr får man ju inte reda på vilken variant men åkt på.
Ingen av oss blev direkt jättesjuka.
Snuvan som hänger kvar känns inte som "däpt i dösan" förkylning.
Hela familjen åkte dit denna vecka (skönt att alla har/hade det samtidigt).
Jag blev klart värst drabbad.
Feber runt 39 sen i måndags.
Konstant rinnande näsa.
Torrhosta som håller mig vaken
Ont i huvudet.
Ont i halsen som fan.
Jag blev klart värst drabbad.
Feber runt 39 sen i måndags.
Konstant rinnande näsa.
Torrhosta som håller mig vaken
Ont i huvudet.
Ont i halsen som fan.
Jag hade covid i nov 2020 (alfa eller delta vet jag ju inte...) och förra veckan var vi alla sjuka, 4 av 5 testade positivt (jag vågade inte försöka mig på att testa tvååringen...)
Har sedan förra veckan haft huvudvärk i princip varje dag, av och till. Nån mer som upplever samma? Själva sjukperioden var mild, jag hade lite ont i halsen och snuva och var lite hängig ett par dagar men ingen feber.
Ni som nyligen haft omikron, har ni tagit dos 3 eller planerar att ta? Jag är bokad för dos 3 nästa vecka. Är det smart eller osmart så tätt inpå?
Har sedan förra veckan haft huvudvärk i princip varje dag, av och till. Nån mer som upplever samma? Själva sjukperioden var mild, jag hade lite ont i halsen och snuva och var lite hängig ett par dagar men ingen feber.
Ni som nyligen haft omikron, har ni tagit dos 3 eller planerar att ta? Jag är bokad för dos 3 nästa vecka. Är det smart eller osmart så tätt inpå?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man ska känna sig frisk så att kroppen har återhämtat sig. Ungefär så är den svenska rekommendationen.MariaiÖstergötland skrev:
I vissa länder rekommenderar de att man väntar en eller tre månader efter covid men jag vet inte om det beror att man vill prioritera vaccinet till de som har mest nytta av det eller om det är för att man får ett bättre antikroppssvar då.
Vi tog spruta nr 3 (lite i panik) dagen efter sonen började bli sjuk så på mig hann den inte ge nån effekt men för mannen tog det några dagar extra innna han blev sjuk, vet inte om sprutan hann ge nån effekt men han blev inte lika sjuk som mig, han klarade sig helt från feber.MariaiÖstergötland skrev:
Jag hade covid i nov 2020 (alfa eller delta vet jag ju inte...) och förra veckan var vi alla sjuka, 4 av 5 testade positivt (jag vågade inte försöka mig på att testa tvååringen...)
Har sedan förra veckan haft huvudvärk i princip varje dag, av och till. Nån mer som upplever samma? Själva sjukperioden var mild, jag hade lite ont i halsen och snuva och var lite hängig ett par dagar men ingen feber.
Ni som nyligen haft omikron, har ni tagit dos 3 eller planerar att ta? Jag är bokad för dos 3 nästa vecka. Är det smart eller osmart så tätt inpå?