Finns ingen forskning som backar det men det finns många observationer på långtidcovid som blivit bättre av vaccin
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
en del utvecklade inga antikroppar, och därför är det bra att utsätta kroppen igen för att få upp nivåerna.
Men, om man inte utvecklar antikroppar vid skarpt läge, varför skulle man göra det vid vaccinering?

Staffans
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns ingen forskning som backar det men det finns många observationer på långtidcovid som blivit bättre av vaccin
Då hoppas jag på att jag har fel och att du raskt blir bättre så medans bastarderna är på förskola sitter du på yppihaken sörplandes molusker och putsar på ballen:D.

Med önskan om snar bättring,

Staffans "den ballelöse"
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men, om man inte utvecklar antikroppar vid skarpt läge, varför skulle man göra det vid vaccinering?

Staffans
Varför vet jag inte men det verkar vara så enligt de rapporter från olika studier som jag har sett senaste halvåret. Studien med personal på Danderyds sjukhus fick fram mätbara nivåer av antikroppar hos 90 % av de med konstaterad sjukdom (positivt PCR-test) medan Israel rapporterar ju om skydd i storleksordningen 95-96 %.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vet jag inte men det verkar vara så enligt de rapporter från olika studier som jag har sett senaste halvåret. Studien med personal på Danderyds sjukhus fick fram mätbara nivåer av antikroppar hos 90 % av de med konstaterad sjukdom (positivt PCR-test) medan Israel rapporterar ju om skydd i storleksordningen 95-96 %.
Det gällde alltså för de som varit sjuka, men likväl inte utvecklat antikroppar?

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det gällde alltså för de som varit sjuka, men likväl inte utvecklat antikroppar?

Staffans
Inte säker på vad du menar men alltså av de med konstaterad covid bland studiedeltagarna vid Danderyds sjukhus kunde man mäta antikroppar hos 90 % medan 10 % inte hade utvecklat antikroppar i mätbara nivåer.

I Israel har man fått fram en skyddseffekt av två doser vaccin på 95 % eller lite mer beroende på vad man kollar, skydd mot symtom, allvarlig sjukdom eller död.

Det är ju inte samma sak man kollar efter men det ger ju en indikering på att fler vaccinerade verkar vara skyddade än tidigare sjuka.

Sen har jag uppfattat det som att man efter vaccinering har uppmätt högre nivåer av antikroppar än efter sjukdom men det kan vara en missuppfattning.

Sen vet man att under andra vågen i Sydafrika och i Brasilien så var det många (stor andel) som insjuknade igen därför att vid andra vågen så var det då deras egna varianter (beta resp. gamma) som dominerade. Samtidigt vet man att två doser med Pfizers vaccin ger ett skydd mot dessa varianter som är höga om än inte lika höga som de som man har sett i Israel utan något i storleksordningen 80-90 %.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
2a sprutan idag, än så länge inga biverkningar inte ens öm på stickstället
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Inte säker på vad du menar men alltså av de med konstaterad covid bland studiedeltagarna vid Danderyds sjukhus kunde man mäta antikroppar hos 90 % medan 10 % inte hade utvecklat antikroppar i mätbara nivåer.

I Israel har man fått fram en skyddseffekt av två doser vaccin på 95 % eller lite mer beroende på vad man kollar, skydd mot symtom, allvarlig sjukdom eller död.

Det är ju inte samma sak man kollar efter men det ger ju en indikering på att fler vaccinerade verkar vara skyddade än tidigare sjuka.

Sen har jag uppfattat det som att man efter vaccinering har uppmätt högre nivåer av antikroppar än efter sjukdom men det kan vara en missuppfattning.

Sen vet man att under andra vågen i Sydafrika och i Brasilien så var det många (stor andel) som insjuknade igen därför att vid andra vågen så var det då deras egna varianter (beta resp. gamma) som dominerade. Samtidigt vet man att två doser med Pfizers vaccin ger ett skydd mot dessa varianter som är höga om än inte lika höga som de som man har sett i Israel utan något i storleksordningen 80-90 %.
Hur menar Birgit, har Israel köpt bättre Pfizer? Då de betalade betydligt mer.

Och vi andra kan då bara drömma om den skyddseffekten.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Hur menar Birgit, har Israel köpt bättre Pfizer? Då de betalade betydligt mer.
Och vi andra kan då bara drömma om den skyddseffekten.
Inte säker på vad du avser men studien vid Danderyds sjukhus gäller alltså folk som har insjuknat under förra året, har alltså inte med vaccinering att göra.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur menar Birgit, har Israel köpt bättre Pfizer? Då de betalade betydligt mer.

Och vi andra kan då bara drömma om den skyddseffekten.
Det var ju en referens till vad man mätt i Israel, det är kanske bättre att fråga Israelerna hur de gjort sin studie, än Birgit?

Att det blir ett knippe procentenheter hit och dit beroende på hur man gör sin studie och exakt vad det är man mäter verkar rätt rimligt.
 
E El-Löken66 skrev:
Men det verkar ju se ljust ut i Israel.
Menar du att verkligheten inte är sådan egentligen?

Hur skulle de kunna mörka något sådant i längden menar du?
Jag menar ingenting av det du frågar om jag menar.

Det jag säger är att studier på samma vaccin kan komma fram till att det blir 89, 90, 93 eller 95% beroende på hur man gör sin studie. Tex, vad är det man har 95% skydd mot? Allvarlig sjukdom. Ok, vad menar man med allvarlig sjukdom. Har alla som tagit fram statistik på detta använt samma definition på "allvarlig sjukdom"?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Jag menar ingenting av det du frågar om jag menar.

Det jag säger är att studier på samma vaccin kan komma fram till att det blir 89, 90, 93 eller 95% beroende på hur man gör sin studie. Tex, vad är det man har 95% skydd mot? Allvarlig sjukdom. Ok, vad menar man med allvarlig sjukdom. Har alla som tagit fram statistik på detta använt samma definition på "allvarlig sjukdom"?
Ja, långtidscovid är allvarligt, det är kroniskt.

Tror väl knappast @BirgitS pratar om skillnader på 2 % här.
 
Redigerat:
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Ja, långtidscovid är allvarligt, det är kroniskt.
Du också! Tråden är full av klärvojanta personer. Såvida det inte finns en medicinsk gräns för när någon blir kronisk, på ett år eller så.

Staffans

P.s.
Synd att du inte använde din gåva till att förklara innehållet i ditt PM.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Tror väl knappast @BirgitS pratar om skillnader på 2 % här.
Kan du förklara vad du menar?
 
Möjligen bara tillfällighet, men men.
Har tagit första sprutan för drygt 5 veckor sedan. Min sambo tog sin spruta en vecka senare. Jag blev sjuk ett dygn ca 12 timmar efter sambons spruta, med huvuvärk, lätt feber, tryck på bröstet, sov i omgångar. Sedan frisk. Sambon vart tvungen att byta ort och fick sin andra spruta i går. Idag är jag sjuk igen! Samma symptom. Har jobbat hemma och inte ens varit o handlat. Jag ska ta andra sprutan nästa vecka. Möjligen bara tillfällighet, men det känns lite för mycket tillfällighet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.