73 197 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Ringde en smittskyddsläkare till kollegan och nu skulle vi som jobbat nära ta pcr test, hade precis gjort mitt snabbtest när han hörde av sig till mig...
Snabbtestet var negativt iaf
Får väl vara hemma tills jag fått svar, fast det känns lite onödigt på nåt vis
Snabbtestet var negativt iaf
Får väl vara hemma tills jag fått svar, fast det känns lite onödigt på nåt vis
Inte ett dugg onödigt. Det är just detta att man könner sig frisk några dagar när man kan smitta som gör att spridningen fortsätter.nino skrev:
Och åter till trådens ämne.
Nu efter snart 3 månader så har älsta sonen fortfarande konstigt lukt och smaksinne men som tur va hunger.
Frugan får trötthets attaker. Jag och yngsta sonen känner inget av deta längre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 134 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 134 inlägg
Det var ju skönt att han kan äta ordentligt i alla fall för jag känner en som tappade lukt- och smaksinnet för flera år sen och knappt åt något alls så han såg anorektisk ut.snuttjulle skrev:
Kör sonen med strukturerad luktträning?
Har varit på honom om att träna lukt men det är svårt att få honom till det. Och då han snart är 20 så är tvingande något som är omöjligt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 134 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 134 inlägg
Men vill han själv inte återfå lukt och smak?snuttjulle skrev:
Det kan ju inte vara lika roligt att leva med konstig sinnen. Det går förstås inte att tvinga någon utan man får ju försöka motivera. När det gått 3 månader är det väl dags för ett besök på vårdcentralen så att det blir diagnosticerat som postcovid och inte något annat som svullna slemhinnor så läkaren där kanske har lättare att påverka än jobbiga föräldrar
https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...edsatt-luktsinne-och-smaksinne/#section-37399
Eller så är han glad att slippa känna doften av sina egna träningskläder och därför inte gör några åtgärder för att bli frisk. 
Men detta blir bara en till i raden av anledningar att även de som tror sig klarar sig bra även om de blir sjuka behöver vaccin.
Men detta blir bara en till i raden av anledningar att även de som tror sig klarar sig bra även om de blir sjuka behöver vaccin.
Fick mitt provsvar vid 18 tiden och det var negativt som jag har trott hela tiden men nu vet jag iaf.
Satt i bilen i 6x40min plus en hel del tid inomhus med den som var smittade och då under hans mest smittsamma period.
Antingen funkar vaccinet väldigt bra eller så har jag varit sjuk tidigare (vilket jag inte tror eftersom jag borde ha smittat någon i min närhet eller på jobbet) eller så är jag gjord av lite hårdare virke
skämt å sido jäkligt glad att jag inte var smittad
Satt i bilen i 6x40min plus en hel del tid inomhus med den som var smittade och då under hans mest smittsamma period.
Antingen funkar vaccinet väldigt bra eller så har jag varit sjuk tidigare (vilket jag inte tror eftersom jag borde ha smittat någon i min närhet eller på jobbet) eller så är jag gjord av lite hårdare virke
Det är ingen garanti. Det finns alltid en risk för ett falskt provsvar.nino skrev:
Fick mitt provsvar vid 18 tiden och det var negativt som jag har trott hela tiden men nu vet jag iaf.
Satt i bilen i 6x40min plus en hel del tid inomhus med den som var smittade och då under hans mest smittsamma period.
Antingen funkar vaccinet väldigt bra eller så har jag varit sjuk tidigare (vilket jag inte tror eftersom jag borde ha smittat någon i min närhet eller på jobbet) eller så är jag gjord av lite hårdare virkeskämt å sido jäkligt glad att jag inte var smittad
Staffans
Har du ont i huvudet eller diarré ska du stanna hemma, dessa rekommendationer har egentligen varit samma sedan dag ett.nino skrev:
Du behöver inte testa dig flera gånger per dag.
Däremot bör du kanske se över dina rutiner och försöka undvika att samåka med sjuklingar, det är bara ett litet tag till du behöver stå ut.
Det vet ingen med säkerhet. Det jag kommenterade var "Nu vet jag". När det egentligen är olika grader av sannolikhet.nino skrev:
För det var väl Elin Musk som pcr:testat sig själv fyra gånger. Två blev positiva och två negativa.
Staffans
Man kan inte vara säker oavsett hur många test man tar.nino skrev:
”PCR-tekniken som används i test för att påvisa virus kan inte skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som oskadliggjorts av immunförsvaret och därför kan man inte använda dessa test för att avgöra om någon är smittsam eller inte.”
Med PCR-testen är dessutom risken för falskt positivt betydligt högre än falskt negativt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...er-for-bedomning-av-smittfrihet-vid-covid-19/
Jag har inga symtom
Vi båda har varit rätt noga att känna efter.
Sen jobbar vi ganska tätt så vi har samåkt då vi förmodat att om en blir smittad så kommer den andra också att bli det via jobbet.
Nu hade jag väl förmodligen tur eller att vaccinet skyddade bra.
Ja men hur ska man göra då, inga symtom 2 negativa tester ska jag stanna hemma iaf?
Vi båda har varit rätt noga att känna efter.
Sen jobbar vi ganska tätt så vi har samåkt då vi förmodat att om en blir smittad så kommer den andra också att bli det via jobbet.
Nu hade jag väl förmodligen tur eller att vaccinet skyddade bra.
Ja men hur ska man göra då, inga symtom 2 negativa tester ska jag stanna hemma iaf?