BirgitS
nino nino skrev:
Tar med snabbtest åt kollegan och ett åt mig, är han positiv så kollar jag mig imorgon
Men jag får väl kanske stanna hemma oavsett resultat om han är positiv
Exponerade utan symtom ska provta sig snarast vid information om att man har blivit exponerad Ny provtagning ska göras dag fem (5) efter senaste närkontakten med den smittade (om första provet är positivt behöver inte detta prov tas)
...
Om du är över 10 år bokar du in dig för självprovtagning via 1177 Vårdguidense-tjänster.
https://www.regiondalarna.se/conten...g-som-kan-ha-utsatts-for-coronasmitta-6-2.pdf sida 2
Det står vidare att om du inte kan jobba hemifrån så får du jobba på arbetsplatsen men ska vara extra uppmärksam på symtom och extra försiktigt för att inte smitta någon annan.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Kollegan var positiv
Hur länge brukar det ta innan man själv blir sjuk om man blir det?
Åkte som sagt måndag till onsdag med han, känner då inget speciellt idag.
Har ett snabbtest jag tänkte ta imorgon fm innan jobbet.
 
Staffans2000
En bekant och hans familj blev sjuka. Alla barnen märkte ingenting. Han själv fick feber i några dagar, medans den frodiga frun fortfarande är sjuk. Att ha en liten rondör, verkar gå som en röd tråd genom konsekvenserna av coronasmittan.

Staffans
 
BirgitS
nino nino skrev:
Kollegan var positiv
Hur länge brukar det ta innan man själv blir sjuk om man blir det?
Åkte som sagt måndag till onsdag med han, känner då inget speciellt idag.
Har ett snabbtest jag tänkte ta imorgon fm innan jobbet.
Normalt blir man sjuk efter ung. 5 dagar (och kan vara smittsam efter 3).
Skulle du inte beställa PCR-test enligt sidan från Region Dalarna?
Snabbtester är inte lika känsliga som PCR-tester och kan därför ge falska negativa svar.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Att de hade testat alla 3500 pers i arenan under Eurovision i Rotterdam igår känns som extrem gambling. Räcker ju att ett par av de testerna visade falskt negativt för att världen nu får en galen peak, efter att alla dessa människor åker hem till sina hemstäder igen. :surprised:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Kollegan var positiv
Hur länge brukar det ta innan man själv blir sjuk om man blir det?
Åkte som sagt måndag till onsdag med han, känner då inget speciellt idag.
Har ett snabbtest jag tänkte ta imorgon fm innan jobbet.
Satt han och hostade och hade sig ?
Om inte så är risken troligtvis låg om du inte är en person som har fingrar mycket i ansiktet. Knappt då.
Alla fall i min närhet har inte smittat vidare bland folk de känner. Vare sig de arbetar eller sover ihop.
Men de säger väl att du skall ha koll i 14 dagar eller något. Sen är det väl lite hur din arbetsgivare vill ha det, vår ser gärna att man i fall man vet att man umgåtts med en sjuk håller sig hemma med fullt betalt till man vet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Att de hade testat alla 3500 pers i arenan under Eurovision i Rotterdam igår känns som extrem gambling. Räcker ju att ett par av de testerna visade falskt negativt för att världen nu får en galen peak, efter att alla dessa människor åker hem till sina hemstäder igen. :surprised:
Javisst är det så. De gjorde något liknande i England nyligen som SVT skrev om häromdagen och jag tror det slutade med att typ 15 personer hade blivit sjuka inom en vecka.
 
Rkarlsson skrev:
Satt han och hostade och hade sig ?
Om inte så är risken troligtvis låg om du inte är en person som har fingrar mycket i ansiktet. Knappt då.
Alla fall i min närhet har inte smittat vidare bland folk de känner. Vare sig de arbetar eller sover ihop.
Men de säger väl att du skall ha koll i 14 dagar eller något. Sen är det väl lite hur din arbetsgivare vill ha det, vår ser gärna att man i fall man vet att man umgåtts med en sjuk håller sig hemma med fullt betalt till man vet.

Nej han blev väl lite smådålig på onsdag kväll, han kände inget innan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt blir man sjuk efter ung. 5 dagar (och kan vara smittsam efter 3).
Skulle du inte beställa PCR-test enligt sidan från Region Dalarna?
Snabbtester är inte lika känsliga som PCR-tester och kan därför ge falska negativa svar.
Eftersom jag har ett snabbtest hemma och inte känner mig dålig så tycker jag det känns onödigt..
Ska så klart vara uppmärksam på ev symtom
 
BirgitS
nino nino skrev:
Eftersom jag har ett snabbtest hemma och inte känner mig dålig så tycker jag det känns onödigt..
Ska så klart vara uppmärksam på ev symtom
Det är viktigt att följa råden från regionen för att regionen ska kunna hålla koll på smittspridningen samt få ner den genom att få stopp på smittkedjor tidigt. Statistiken över smittspridningen blir annars fel och då kan regionen ta fel beslut när det gäller lättnader och restriktioner.

Man kan smitta andra utan att ha symtom. Även om ditt snabbtest är negativt på morgonen kan du smitta någon på jobbet på eftermiddagen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt att följa råden från regionen för att regionen ska kunna hålla koll på smittspridningen samt få ner den genom att få stopp på smittkedjor tidigt. Statistiken över smittspridningen blir annars fel och då kan regionen ta fel beslut när det gäller lättnader och restriktioner.

Man kan smitta andra utan att ha symtom. Även om ditt snabbtest är negativt på morgonen kan du smitta någon på jobbet på eftermiddagen.
Kollegan har pratat med smittskyddsläkaren som ringde och det är så här vi ska göra, förutom att ta ett snabbtest på måndag det sa dom inget om utan det är eget val.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Nej han blev väl lite smådålig på onsdag kväll, han kände inget innan.
Då är det 50/50. Men det är så olika. Du behöver ju inte vara upp i ansiktet på folk de närmaste dagarna och bara ta det lugnt.
Vi hade nyligen ett fall men ingen i närheten blev smittade. Personen blev "dålig" på kvällen.
Alla som var nära testades med negativt resultat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Då är det 50/50. Men det är så olika. Du behöver ju inte vara upp i ansiktet på folk de närmaste dagarna och bara ta det lugnt.
Vi hade nyligen ett fall men ingen i närheten blev smittade. Personen blev "dålig" på kvällen.
Alla som var nära testades med negativt resultat.
Ja jag ska se till att hålla mig undan så gott det går
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt blir man sjuk efter ung. 5 dagar (och kan vara smittsam efter 3).
Skulle du inte beställa PCR-test enligt sidan från Region Dalarna?
Snabbtester är inte lika känsliga som PCR-tester och kan därför ge falska negativa svar.
Tyckte jag läste tvärtom förut, att dom är säkra på att visa om man är smittad men kan visa positivt trots att man inte är smittad
 
BirgitS
Rkarlsson skrev:
Då är det 50/50. Men det är så olika. Du behöver ju inte vara upp i ansiktet på folk de närmaste dagarna och bara ta det lugnt.
Vi hade nyligen ett fall men ingen i närheten blev smittade. Personen blev "dålig" på kvällen.
Alla som var nära testades med negativt resultat.
Det verkar ju också bero på vilken variant man har fått. Även barn och unga vuxna får ju mer symtom med den brittiska och den varianten smittar också betydligt lättare eftersom man har högre virushalter i de övre luftvägarna och smittar längre tid innan man får symtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.