73 197 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 607 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 607 inlägg
Jag kände mig lite lite rosslig i halsen förra torsdags em/kvällen så jag sa till min chef att jag inte vågade komma och jobba på fredagen utan skulle åka och testa mig istället.
Söndag morgon kl 06 plingade det till i mobilen och jag fick mitt provsvar som var positivt..
Feber, rosslig i halsen och öm i kroppen är det jag kännt av hittills efter en vecka med symtom.
Jo, jag tappade lukt och smaksinne för några dagar sedan också så man behöver ju inte lägga dyra pengar på välsmakande mat just nu iaf..
Jag fick skicka iväg 4-5st på jobbet på Covid-19test då jag ev skulle kunnat smitta dom, lyckligtvis så fick de negativa provsvar allihop.
/ P
Söndag morgon kl 06 plingade det till i mobilen och jag fick mitt provsvar som var positivt..
Feber, rosslig i halsen och öm i kroppen är det jag kännt av hittills efter en vecka med symtom.
Jo, jag tappade lukt och smaksinne för några dagar sedan också så man behöver ju inte lägga dyra pengar på välsmakande mat just nu iaf..
Jag fick skicka iväg 4-5st på jobbet på Covid-19test då jag ev skulle kunnat smitta dom, lyckligtvis så fick de negativa provsvar allihop.
/ P
Nyfiken som jag är ville jag ta antikroppstest och lyckades jag ta det precis innan man slutade erbjuda dessa test utan remiss.
Både jag och frun var bekräftat sjuka samtidigt och testade positivt för antikroppar nu ett halvår senare.
Jag hade ett värde på 320 och frun som var lite lindrigare sjuk hade lite lägre, 38.
Både jag och frun var bekräftat sjuka samtidigt och testade positivt för antikroppar nu ett halvår senare.
Jag hade ett värde på 320 och frun som var lite lindrigare sjuk hade lite lägre, 38.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Äldsta barnet var iväg förra helgen och lekte hos sina kusiner men fick åka hem med feber.
I helgen kände jag mig lite hängig vilket jag beskyllde på pollen och att jag varit ute och jobbat tre dagar i sträck i strålande solsken.
Nu börjar jag känna mig som jag har en förkylning på väg och har en retlig torrhosta, har bokat mitt fjärde Coronatest till om en timme.
Visar sig att en av kusinernas föräldrar har Corona just nu, den andra som är lärare har redan haft det, helt utan sympton (de tog ett antikroppstest).
I helgen kände jag mig lite hängig vilket jag beskyllde på pollen och att jag varit ute och jobbat tre dagar i sträck i strålande solsken.
Nu börjar jag känna mig som jag har en förkylning på väg och har en retlig torrhosta, har bokat mitt fjärde Coronatest till om en timme.
Visar sig att en av kusinernas föräldrar har Corona just nu, den andra som är lärare har redan haft det, helt utan sympton (de tog ett antikroppstest).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Resultatet kom vid lunch idag, Corona kunde inte påvisas.
Svägerskan som skulle ha antikroppar enligt test visar sig ha fått corona (troligtvis var testet felaktigt)
Svägerskan som skulle ha antikroppar enligt test visar sig ha fått corona (troligtvis var testet felaktigt)
Pratade lite med grannfrun idag (på 10 m avstånd), hon berättade att deras dotter (12 år) hade Covid-19 i påskas, men bara fick lite hosta (mildare än en vanlig förkylning). Ingen annan i deras familj blev smittad.
Det är ju just det där som är så falskt med coronan. Somliga får en liten "förkylning" medan andra blir hur sjuka som helst.
Vi har ju väldigt liten smittspridning häromkring så bara en av mina nära bekanta har haft det. Han fick en blodpropp i huvudet och det fördärvade synen så pass illa att han blev helt arbetsoförmögen och blev av med körkortet. Lyckligtvis verkar hjärnan läkas hyfsat på honom och det senaste jag hörde var att han skulle få körkortet tillbaka och hade kunnat börja arbeta litet smått men det tar säkert länge ännu innan han orkar arbeta som vanligt. Under tiden har det gått dåligt med företaget.
Vi har ju väldigt liten smittspridning häromkring så bara en av mina nära bekanta har haft det. Han fick en blodpropp i huvudet och det fördärvade synen så pass illa att han blev helt arbetsoförmögen och blev av med körkortet. Lyckligtvis verkar hjärnan läkas hyfsat på honom och det senaste jag hörde var att han skulle få körkortet tillbaka och hade kunnat börja arbeta litet smått men det tar säkert länge ännu innan han orkar arbeta som vanligt. Under tiden har det gått dåligt med företaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Fast så är det ju med många infektionssjukdomar, ibland märker man knappt att man har en förkylning och andra gånger får man feber och samma sak med influensan att olika människor blir olika sjuka. Har en släkting som blev väldigt sjuk av alla barnsjukdomar, mycket mer än sina syskon.H heimlaga skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Eftersom många får lukt- och smakproblem så tänkte jag att detta kunde passa bra här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skansk-guide-ska-ge-luktsinnet-tillbaka-for-coviddrabbade
Skriver här istället för att starta en ny tråd
En kollega på samma skift som mig har fått svar att en i hans familj är positiv (svar idag på morgonen), hur bör man agera? Han är så klart hemma idag men var här igår och började känns sig lite smårisig igår kväll...
Vi har sammåkt 3 dagar, jag har fått en Pfizer spruta, dom andra på skiftet har inte fått någon.
En kollega på samma skift som mig har fått svar att en i hans familj är positiv (svar idag på morgonen), hur bör man agera? Han är så klart hemma idag men var här igår och började känns sig lite smårisig igår kväll...
Vi har sammåkt 3 dagar, jag har fått en Pfizer spruta, dom andra på skiftet har inte fått någon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Läs på 1177.se vad det är för regler som gäller i din region. Det bör stå där.nino skrev:
Skriver här istället för att starta en ny tråd
En kollega på samma skift som mig har fått svar att en i hans familj är positiv (svar idag på morgonen), hur bör man agera? Han är så klart hemma idag men var här igår och började känns sig lite smårisig igår kväll...
Vi har sammåkt 3 dagar, jag har fått en Pfizer spruta, dom andra på skiftet har inte fått någon.
Redigerat av moderator:
Oavsett vad det står på 1177, som du givetvis ska följa, så är mitt råd att hålla sig borta från andra så gått det går ifall du skulle vara smittad.nino skrev:
Samåka i bil är lömskt och lätt att smittan sprider sig i bilen med flera personer där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Snabbtester behöver högre halter av virus i näsan än PCR-tester.nino skrev:
Ett typiskt förlopp är att man smittar upp till 2 dygn innan man får symtom och det skulle innebära att det idag är max 3 dagar sen ni blev smittade och då tror jag inte att ett snabbtest visar positivt resultat även om ni har blivit smittade. Men hör med kollegan om det var så att han faktiskt hade lite symtom innan igår kväll, kanske lite irriterad i halsen eller näsan eller lite huvudvärk som han inte tänkte på. För då får man ju i stället räkna utifrån när det började.
Jag hittade detta: https://www.regiondalarna.se/plus/vard/smittskydd/covid-19/positivt-provsvar-for-covid-19/
som det länkades till på https://www.1177.se/Dalarna/sjukdom...rovtagning-covid-19-i-dalarna/#section-119506
Sen kan man ju kontakta 1177 om man har frågor.