73 162 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Självklart går det en hel del förkylningar, även om jag tycker att det har varit mindre det senaste året och jag tycker även att när mina barn väl haft någon förkylning så har det varit rätt lindriga. Jag själv har inte haft någon förkylning på ett helt år, det har nog aldrig hänt förr. Trots att en stor del av barnen i en klass är sjuka samtidigt eller strax efter varandra så kan man ju inte veta vad de är sjuka av och det kan ju vara olika saker också. Men det jag reagerar på är att det ser inte likadant ut som det burkar vara vid vanliga förkylningar och man brukar inte heller höra från flera olika håll om klasser där många är sjuka samtidigt. Då tror jag, styrkt av vad du skriver att det är svårt att testa barn och att de ofta har låga virusnivåer, att det i många fall är just covid som barnen har. Sen är det kanske så att om många barn har låga virusnivåer så kanske de inte smittar övriga familjen eller, som jag tror är fallet för oss, så blir vi andra bara lindrigt drabbade.BirgitS skrev:
Förkylningar går ju fortfarande runt och de är vanligare än covid. Det gäller ju även vuxna och det är ju därför som endast en mindre del av alla PCR-tester som görs är positiva.
Men det kan vara svårt att testa barn eftersom man vill undvika att plåga dem. Har de dessutom låga halter jämfört med vuxna (vilket är vanligt eftersom de inte är särskilt sjuka) så är det inte säkert att tillräckligt med virus hittas i provet.
Jag hade önskat mer information om PCR-testning av barn, att t.ex. testerna kan vara osäkra. Informationen vi fick var att eftersom testet var negativt, så kan han gå tillbaka till skolan så fort han känner sig frisk och inte har någon feber. Om man inte tar ett PCR-test är reglerna hårdare, då ska de vara hemma två dagar utan feber. Baserat på att PCR-testerna är osäkra så tycker jag att det här är konstiga regler.
Jag reagerar lite på det du skriver att barnet kan gå tillbaka när de är feberfri. Här har det varit 48 timmar innan pandemin. Har ni haft annat innan? Dvs vi har samma regler nu som innan.hlph skrev:
Självklart går det en hel del förkylningar, även om jag tycker att det har varit mindre det senaste året och jag tycker även att när mina barn väl haft någon förkylning så har det varit rätt lindriga. Jag själv har inte haft någon förkylning på ett helt år, det har nog aldrig hänt förr. Trots att en stor del av barnen i en klass är sjuka samtidigt eller strax efter varandra så kan man ju inte veta vad de är sjuka av och det kan ju vara olika saker också. Men det jag reagerar på är att det ser inte likadant ut som det burkar vara vid vanliga förkylningar och man brukar inte heller höra från flera olika håll om klasser där många är sjuka samtidigt. Då tror jag, styrkt av vad du skriver att det är svårt att testa barn och att de ofta har låga virusnivåer, att det i många fall är just covid som barnen har. Sen är det kanske så att om många barn har låga virusnivåer så kanske de inte smittar övriga familjen eller, som jag tror är fallet för oss, så blir vi andra bara lindrigt drabbade.
Jag hade önskat mer information om PCR-testning av barn, att t.ex. testerna kan vara osäkra. Informationen vi fick var att eftersom testet var negativt, så kan han gå tillbaka till skolan så fort han känner sig frisk och inte har någon feber. Om man inte tar ett PCR-test är reglerna hårdare, då ska de vara hemma två dagar utan feber. Baserat på att PCR-testerna är osäkra så tycker jag att det här är konstiga regler.
De lokala reglerna på vår förskola innan pandemin var att man skulle vara feberfri en dag, vad som gällde på skolan vet jag faktiskt inte. Det jag refererade till att man kunde gå tillbaka direkt man är feberfri och känner sig frisk står på 1177 och på folkhälsomyndighetens hemsida. Vår förskola refererar nu till folkhälsomyndigheten, men eftersom man inte testar förskolebarn gäller ju då två feberfria dygn.Rkarlsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tror att om barnet har så låga virusnivåer i de övre luftvägarna att det inte ger utslag på ett PCR-test är det väldigt låg risk att barnet kan smitta någon. Vuxna med positivt PCR-test smittar ju ofta ingen alls, inte ens den andra vuxna i hushållet.hlph skrev:
Självklart går det en hel del förkylningar, även om jag tycker att det har varit mindre det senaste året och jag tycker även att när mina barn väl haft någon förkylning så har det varit rätt lindriga. Jag själv har inte haft någon förkylning på ett helt år, det har nog aldrig hänt förr. Trots att en stor del av barnen i en klass är sjuka samtidigt eller strax efter varandra så kan man ju inte veta vad de är sjuka av och det kan ju vara olika saker också. Men det jag reagerar på är att det ser inte likadant ut som det burkar vara vid vanliga förkylningar och man brukar inte heller höra från flera olika håll om klasser där många är sjuka samtidigt. Då tror jag, styrkt av vad du skriver att det är svårt att testa barn och att de ofta har låga virusnivåer, att det i många fall är just covid som barnen har. Sen är det kanske så att om många barn har låga virusnivåer så kanske de inte smittar övriga familjen eller, som jag tror är fallet för oss, så blir vi andra bara lindrigt drabbade.
Jag hade önskat mer information om PCR-testning av barn, att t.ex. testerna kan vara osäkra. Informationen vi fick var att eftersom testet var negativt, så kan han gå tillbaka till skolan så fort han känner sig frisk och inte har någon feber. Om man inte tar ett PCR-test är reglerna hårdare, då ska de vara hemma två dagar utan feber. Baserat på att PCR-testerna är osäkra så tycker jag att det här är konstiga regler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hehe, det finns resultat från smittspårning som visar att typ 70 % av de bekräftade fallen inte smittar någon alls och att 20 % smittar 80 % av personerna i nästa led, ungefärliga siffror förstås. Det är väl lite av det här som gör att man kallar det för klustersmitta och pratar om superspridarhändelser.MariaiÖstergötland skrev:
Ja, du menar så.BirgitS skrev:
Hehe, det finns resultat från smittspårning som visar att typ 70 % av de bekräftade fallen inte smittar någon alls och att 20 % smittar 80 % av personerna i nästa led, ungefärliga siffror förstås. Det är väl lite av det här som gör att man kallar det för klustersmitta och pratar om superspridarhändelser.
Uppdatering från detta hemmet.
Jag och frugan har idag lämnat test. Båda har varit ordentligt sänkta av och till jag har ingen feber och knappt någon hosta längre. Frugan hostar fortfarande och även sonen som testades positivt.
Äldsta grabben är mest bara sänkt men ingen hosta eller feber.
Tycker att det svänger väldigt från timme till timme hur jag själv mår. Ena gången kan jag tänka mig att börja jobba igen (hemifrån då) och nästa timme känns det som att det kommer ta lång tid innan jag kommer fixa det.
Jag och frugan har idag lämnat test. Båda har varit ordentligt sänkta av och till jag har ingen feber och knappt någon hosta längre. Frugan hostar fortfarande och även sonen som testades positivt.
Äldsta grabben är mest bara sänkt men ingen hosta eller feber.
Tycker att det svänger väldigt från timme till timme hur jag själv mår. Ena gången kan jag tänka mig att börja jobba igen (hemifrån då) och nästa timme känns det som att det kommer ta lång tid innan jag kommer fixa det.
Och redan nu svar på testerna både jag och frugan fick positiva svar. Äldsta grabben har beställt test.
Just nu känns det som att vi klarar oss lindrigt undan om det nu inte förvärras. Men alla har än iaf känt viss förbättring. Bara hålla tummarna.
Just nu känns det som att vi klarar oss lindrigt undan om det nu inte förvärras. Men alla har än iaf känt viss förbättring. Bara hålla tummarna.
Uppdatering.
Jag har bara lite hosta kvar några gånger per tag. Frugan har dock idag legat i sängen nästan hela dagen på grund av illamående. Yngsta grabben hosta och lite ont i huvet. Älsta grabben har inte fått något test än men nästan helt symtomfri nu.
Jag har bara lite hosta kvar några gånger per tag. Frugan har dock idag legat i sängen nästan hela dagen på grund av illamående. Yngsta grabben hosta och lite ont i huvet. Älsta grabben har inte fått något test än men nästan helt symtomfri nu.
Vet inte om jag skrivit om detta förut i tråden, men en månad efter min covid-period i höstas blev mitt blodtryck skyhögt. Har hela mitt vuxna legat på gränsen till högt, men plötsligt blev det väldigt väldigt högt. Har nu blivit insatt på blodtryckssänkande medicin. Jag kan inte riktigt släppa tanken på att det är coronan som på nåt sätt "triggat" igång nåt i min kropp och fått mitt blodtryck att stiga. Nån annan som har hört om detta överhuvudtaget skulle kunna stämma?
Det låter logiskt, även om jag inte läst något om just högt blodtryck och covid-19. Jag fick själv börja medicinera mot högt blodtryck i samband med ett annat sjukdomsförlopp (inte covid-19). Jag antar att det var mycket stressfullt för kroppen och att blodtrycket steg. Dessvärre återgick inte blodtrycket efter att sjukdomsförloppet var uppklarat. Kanske kan det vara på liknande sätt med covid-19.MariaiÖstergötland skrev:
Vet inte om jag skrivit om detta förut i tråden, men en månad efter min covid-period i höstas blev mitt blodtryck skyhögt. Har hela mitt vuxna legat på gränsen till högt, men plötsligt blev det väldigt väldigt högt. Har nu blivit insatt på blodtryckssänkande medicin. Jag kan inte riktigt släppa tanken på att det är coronan som på nåt sätt "triggat" igång nåt i min kropp och fått mitt blodtryck att stiga. Nån annan som har hört om detta överhuvudtaget skulle kunna stämma?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hittade detta:MariaiÖstergötland skrev:
https://www.langtidscovid.se/hjrta-och-krl
Men stress, t.ex. därför att man oroar sig mycket, kan orsaka högt blodtryck.
Intressant, tack för att du delar med dig. Får se om mitt tryck går tillbaka till gränsvärdigt som innan eller om jag får medicinera livet ut.Naturliv skrev:
Det låter logiskt, även om jag inte läst något om just högt blodtryck och covid-19. Jag fick själv börja medicinera mot högt blodtryck i samband med ett annat sjukdomsförlopp (inte covid-19). Jag antar att det var mycket stressfullt för kroppen och att blodtrycket steg. Dessvärre återgick inte blodtrycket efter att sjukdomsförloppet var uppklarat. Kanske kan det vara på liknande sätt med covid-19.
Tack, jag har letat efter sån här information! Jag har inga övriga riskfaktorer, däremot har jag det ärftligt, och har som sagt alltid legat för högt med tanke på ålder osv. Men kanske att min teori ändå stämmer.BirgitS skrev:
Övrig stress har jag inte mer än gemene man och jag beskriver mig inte som stressad.