Jag ser hur jag mår i morgon. Ingen i hushållet kommer ändå inte ut och röra sig bland folk så då kan testet få vänta tills man ev har haft symtom lite längre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag ser hur jag mår i morgon. Ingen i hushållet kommer ändå inte ut och röra sig bland folk så då kan testet få vänta tills man ev har haft symtom lite längre.
Inkubationstid ofta 3-5 dagar.
Sedan smittar man före symptom.
Lika bra att testa snarast ifall du behöver åka ut något längre fram.
Eller så isolerar ni er till det garanterat är smittfritt.

Ni beställde test till grabben i söndags. När fick han första symptomet?
Räkna med att ni andra kan blivit smittade ca 48 timmar före.
Exempelvis symptom hos grabben i lördags så kan det smittat redan torsdags.
Birgit är inne på rätt tycker jag.

Håller tummarna för att det i så fall är en lindrig sväng.
Men man vet aldrig, det kan vara en enkel förkylning du fått.
 
Symptomen kan vara väldigt olika, vilket är rätt lurigt. Jag blev förmodligen smittad av min 6,5 åriga son. Han hade rättså hög feber en dag och sen en dag med lite feber därefter feberfri. Han testade dessutom negativt så vi trodde bara att det var någon typ av förkylning. Jag började få ont i halsen några dagar senare. Sen kände jag mig febrig i kroppen några dagar utan att ha feber. Efter det hade jag en rejäl nästäppa i två dagar utan att vara snorig. Jag blev mycket överraskad när jag fick ett positivt testresultat. Jag kom väldigt lindrigt undan och var frisk igen på mindre än vecka. Jag är väldigt glad för att vi normalt sätt är väldigt försiktiga så risken att jag smittat någon utomstående är väldigt liten. Vi tror att min fru också fick det men hon testade negativt två gånger. För vår del hade det här mycket väl kunnat gå förbi som en märklig förkylning. Så alla blekning att även ta små ”förkylningar” på allvar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Lika bra att testa snarast ifall du behöver åka ut något längre fram.
Eller så isolerar ni er till det garanterat är smittfritt.
Enligt riktlinjerna (åtminstone för Stockholm) ska alla hushållskontakter isolera sig i minst 7 dagar från att den först smittade tog sitt prov samt bör göra ett PCR-prov 5 dagar efter den först smittades prov.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi slapp ha munskydden efter det negativa testet.
Personalen har alla munskydd och oftast visir.
Vi får inte lämna rummet för annat än toabesök.

Familjen har dessutom blivit en medlem större. :heart:
Grattis! Bra att kunna fylla denna tråden med riktigt bra nyheter
 
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag ser hur jag mår i morgon. Ingen i hushållet kommer ändå inte ut och röra sig bland folk så då kan testet få vänta tills man ev har haft symtom lite längre.
Har du tur så får ingen mer i hushållet det. Har du tur så får ni lite trötthet.
Brors fru hade det, bror och dotter fick inte alls det. Nu jobbade de hemifrån så de körde 2 tester men de fick inte alls det.
 
Jag smittade inte min sambo hon fick det senare på annat håll. Men nästan alla jag känner så har båda fått det samtidigt.
 
Det som gör att jag fortfarande går runt och ältar att jag blev smittad är att jag med all sannolikhet blev smittad av min 6,5 åriga pojke som testat negativt. Det har nu kommit fram att en annan pojke hade covid några dagar innan. Det som också kommer fram är att många av barnen i klassen har varit sjuka med ” förkylning” men inga har testat positivt. Antingen är de inte testade eller har inte testet fungerat. Jag har hört likande historier från andra skolor. Det här tycker jag är otäckt, man får dessutom känslan av att det likväl är skolorna som driver smittan trots att myndigheterna säger det motsatta.
 
E
hlph hlph skrev:
Det som gör att jag fortfarande går runt och ältar att jag blev smittad är att jag med all sannolikhet blev smittad av min 6,5 åriga pojke som testat negativt. Det har nu kommit fram att en annan pojke hade covid några dagar innan. Det som också kommer fram är att många av barnen i klassen har varit sjuka med ” förkylning” men inga har testat positivt. Antingen är de inte testade eller har inte testet fungerat. Jag har hört likande historier från andra skolor. Det här tycker jag är otäckt, man får dessutom känslan av att det likväl är skolorna som driver smittan trots att myndigheterna säger det motsatta.
Hur vet du detta.
 
harry73
När jag blev sjuk med covid, var först 10 åringen sjuk, sedan frun och därefter jag.
Jag testades positivt och frun negativt. Samma resultat senare med antikroppartestet.
Veckan efter blev båda döttrar sjuka. Den ena testades positivt den andra negativt.

Fruns läkare säger att frun hade covid, även om hon testades negativt två gånger.

Jag tror att många med covid får ett negativt testsvar.

Att skolorna nu sprider smittan, är för att det knappt finns andra kontakter kvar där man ska smittas, inte för att barn sprider smittan bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
hlph hlph skrev:
Det som också kommer fram är att många av barnen i klassen har varit sjuka med ” förkylning” men inga har testat positivt.
Förkylningar går ju fortfarande runt och de är vanligare än covid. Det gäller ju även vuxna och det är ju därför som endast en mindre del av alla PCR-tester som görs är positiva.

Men det kan vara svårt att testa barn eftersom man vill undvika att plåga dem. Har de dessutom låga halter jämfört med vuxna (vilket är vanligt eftersom de inte är särskilt sjuka) så är det inte säkert att tillräckligt med virus hittas i provet.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur vet du detta.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på, jag skrev ju flera saker som jag rent krasst inte kan veta. Man kan ju inte veta vem man verkligen blir smittad av, men om jag ser tillbaka på vad jag gjort 1-1,5 veckor innan jag fick symptom så känd det osannolikt att jag skulle blivit smittad av de få situationer när varit i närheten av andra människor. Jag har alltid hållit rejäla avstånd och det har varit under väldigt kort tid. Så därför är det mest troliga att det är från min son som går i förskoleklass. Sen kan man ju inte heller veta vad de andra i klassen är sjuka av, förutom den pojken som vi vet hade covid. Men när man hör andra föräldrar som säger att sina barn fått förkylningen av just den här pojken som känns det ju misstänksamt.
 
BirgitS
hlph hlph skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på, jag skrev ju flera saker som jag rent krasst inte kan veta. Man kan ju inte veta vem man verkligen blir smittad av, men om jag ser tillbaka på vad jag gjort 1-1,5 veckor innan jag fick symptom så känd det osannolikt att jag skulle blivit smittad av de få situationer när varit i närheten av andra människor. Jag har alltid hållit rejäla avstånd och det har varit under väldigt kort tid. Så därför är det mest troliga att det är från min son som går i förskoleklass. Sen kan man ju inte heller veta vad de andra i klassen är sjuka av, förutom den pojken som vi vet hade covid. Men när man hör andra föräldrar som säger att sina barn fått förkylningen av just den här pojken som känns det ju misstänksamt.
Det troligaste för mig var att jag blev smittad från minst 5 meters håll för där satt det ett sällskap där åtminstone en var högljudd alternativt nära håll men bara några sekunder. Troligen fick jag ju i mig bara mycket få viruspartiklar eftersom jag blev så väldigt lindrigt sjuk. Den brittiska varianten smittar lättare bl.a. därför att virusen fastnar lättare på cellerna och det borde innebära att antalet virus som behövs för att bli sjuk är färre och därmed ökar risken för att bli sjuk även vid korta tider.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men det kan vara svårt att testa barn eftersom man vill undvika att plåga dem.
"Plåga dem". Jösses! Hur går det till egentligen? När jag testades, pillade de mig i näsan med en top. Metoden har uppenbarligen förfinats på sistone.
th
Staffan
 
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Plåga dem". Jösses! Hur går det till egentligen? När jag testades, pillade de mig i näsan med en top. Metoden har uppenbarligen förfinats på sistone.
[bild]
Staffan
Det handlade om att man inte skulle topsa småbarn en gång i månaden nu under förkylningstider. För småbarn förstår inte varför de gör det och det är obehagligt att få en tops genom näsan ner i halsen typ.
Tror inte min son hade brytt sig, han ligger blickstilla när vi håller på och rensar näsa och sånt.
Ser dock ingen större anledning att hålla på med en 2 åring, du ska som förälder ändå vara hemma, och om ena föräldern jobbar kan man ju se till att hålla sig lite undan.

Men man kan snacka om ganska sjukt, han har inte varit hemma sedan oktober då de skicka hem honom pga allergisk reaktion :P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.