Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Pin skrev:
Är inte det också givet din exponentiella kurva som du har klart för dig hur den ser ut upp till 90 år?
När når du 100 (%)? :D
Nej eftersom den inte alls behöver vara samma i olika tidsintervall och förmodligen inte heller är det. Det finns ingen tillväxt alls i flera ålderspann innan 50 år. Då är kuvan helt linjär och platt.

Om vi hoppar tillbaka till min överslagsberäkning som du hade inväningar emot.

Är du med på den så länge det är ett antagande om linjär tillväxt mellan 50 och 95 år och att det landar på ca 15% dödlighet för en 70 åring?

Redigerat:
P Pin skrev:
Nu säger du något helt annat. Exponentiella kurvan har ändrats när vi infört restriktioner, det är något annat än att den ändrar sig beroende på åldetsspannet. Är det exponentiellt eller inte?
Nej jag talar inte om restriktioner. Allt utgår ifrån att vi har ca 1 % dödlighet vid 50 år och 30% vid 95 år och en total dödlighet på 0,6 % enlig FHM

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej eftersom den inte alls behöver vara samma i olika tidsintervall och förmodligen inte heller är det. Det finns ingen tillväxt alls i flera ålderspann innan 50 år. Då är kuvan helt linjär.

Om vi hoppar tillbaka till min överslagsberäkning som du hade inväningar emot.

Är du med på den så länge det är ett antagande om linjär tillväxt mellan 50 och 95 år och att det landar på ca 15% dödlighet för en 70 åring?
Nej vi tar frågorna en i taget som du ville.

Att det ser ut att vara ungefär samma dödlighet innan 50 år kan vara början på en exponentiell kurva med relativt låg tillväxt.

Med tidsintervall antar jag att du menar åldersintervall?

Vad är då dödligheten under 50, där det är linjärt och inte någon tillväxt alls.

• Gilla
1
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej vi tar frågorna en i taget som du ville.

Att det ser ut att vara ungefär samma dödlighet innan 50 år kan vara början på en exponentiell kurva med relativt låg tillväxt.

Med tidsintervall antar jag att du menar åldersintervall?

Vad är då dödligheten under 50, där det är linjärt och inte någon tillväxt alls.

Jag trodde du hade läst beräkningen du dissade. Det står tydligt att den är så låg att den saknar betydelse för beräkningen. Och det gör den eller hur? Där talar vi om kanske 1 % för hela ålderspannet 0-49 år. Allt händer alltså vid 50 och uppåt enligt de data som finns så det är det vi tittar närmare på.

optimum
Dödligheten är 100%
Alla kommer dö.
Att leva är livsfarligt.
Försök överbevisa det.

Troligen så har vi några här som kommer hävda att det är fel.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
J
@Ulltand Jag vill fortfarande ha svar på min fråga hur många döda vi har när alla blivit smittade, innan vaccin finns. 120000 mellan 70-80 alltså? Sedan 250000 80-90 Eller räknar jag för lågt?

Ulltand Ulltand skrev:
Jag trodde du hade läst beräkningen du dissade. Det står tydligt att den är så låg att den saknar betydelse för beräkningen. Och det gör den eller hur? Där talar vi om kanske 1 % för hela ålderspannet 0-49 år. Allt händer alltså vid 50 och uppåt enligt de data som finns så det är det vi tittar närmare på.
Så 1% i intervallet 0 - 49 år, och totalt 0.6%, samt exponentiell tillväxt?

J
optimum optimum skrev:
Dödligheten är 100%
Alla kommer dö.
Att leva är livsfarligt.
Försök överbevisa det.

Du är som vanligt uppe i himlen redan från början

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dödligheten är 100%
Alla kommer dö.
Att leva är livsfarligt.
Försök överbevisa det.

För de som redan avlidit blir dödligheten noll.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så 1% i intervallet 0 - 49 år, och totalt 0.6%, samt exponentiell tillväxt?

Nej jag satte 0 % i brist på relevanta data under 50 år. Det kan du väl ändå inte ha missat om du läst? Kanske är IRL 1 %? kanske 0,5 %? Vem vet? Så små och osäkra värden att det är bättre att skippa dem i en beräkning

optimum
J Jocke Best skrev:
Du är som vanligt uppe i himlen redan från början
Nu har ju anspråkslöshet aldrig varit min grej men jag behåller mig gärna kvar på jorden ett tag till.

Så länge jag lever kommer jag göra varje dag till något bra. Prova får du se det kan vara riktigt kul och om det retar någon så är ju det kul också.

Eländet med coronan får aldrig ta bort vår glädje till livet.

Lånat lite från min favorit Ola Salo.:cool:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Nu har ju anspråkslöshet aldrig varit min grej men jag behåller mig gärna kvar på jorden ett tag till.

Så länge jag lever kommer jag göra varje dag till något bra. Prova får du se det kan vara riktigt kul och om det retar någon så är ju det kul också.

Eländet med coronan får aldrig ta bort vår glädje till livet.

Lånat lite från min favorit Ola Salo.:cool:
Där håller jag med dig fullständigt. Man måste ha roligt varje dag. Då passar du lite in på the Arks bästa låt.
Step out of your echo chamber... Echo echo echo :rofl::p:cool:

Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag satte 0 % i brist på relevanta data under 50 år. Det kan du väl ändå inte ha missat om du läst? Kanske är IRL 1 %? kanske 0,5 %? Vem vet? Så små och osäkra värden att det är bättre att skippa dem i en beräkning
Så om vi säger noll upp till 50 år, och 0,6% totalt, vad blir det då för 50+ (min definition, 50 och uppåt)

P Pin skrev:
Så om vi säger noll upp till 50 år, och 0,6% totalt, vad blir det då för 50+ (min definition, 50 och uppåt)
Det står. 50 år startvärde 1%. 95 år 30%.

Antaget är att hälften av befolkningen är 50 år och äldre.

Edit vilket ger att 1,2 % i den gruppen avlider.

Redigerat:
optimum
J Jocke Best skrev:
Där håller jag med dig fullständigt. Man måste ha roligt varje dag. Då passar du lite in på the Arks bästa låt.
Step out of your echo chamber... Echo echo echo :rofl::p:cool:
Ja den är även min favorit.
Vi var på Hamburger börs Stockholm i november och såg showen. Helt underbar.
Även ett fantastiskt gäng de samlat med bra musiker och dansare som gjorde det till en helt underbar föreställning.

It Takes a Fool to Remain Sane

Hoppas den här skiten med coronan snart går över så vi kan gå ut och leva igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.