Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mathiash77 skrev:
Men tvinga till att använda vad för mask?
- Strumpbyxa på huvudet?
- Skidmask?
- Rånarluva?

om FHM någon skulle gått ut med kraven och folk ändå blir sjuka.... Då skulle förtroendet dala extremt snabbt.

Jag håller med att om det skulle funnits ofantliga mängder med masker skulle det självklart varit bäst att kräva rätt masker till alla. Men då tillgång inte fanns skulle ju beslutet blivit en lockdown
Men det ju klart som korvspad att vilket tygstycke som helst framför munnen/näsa minskar droppspridningen. Men i Sverige räcker maskerna inte ens till för vårdpersonal. Därför går inte FHM ut med en rekommendation. För att inte tala om krav.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Men jag läste ju på Internet: Kvinna med en modern ansiktsmask står på en stadsgata, reklam för masken med text om Sveriges popularitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(dagens påminnelse om att lokalisering inte är sammma sak som att byta ut ortsnamnen)

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Kinesiskt vaccin fas 1 avslutat med bra resultat

[länk]

Japp och nästa utvärdering är om sex månader

• Gilla
  • Haha
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det ju klart som korvspad att vilket tygstycke som helst framför munnen/näsa minskar droppspridningen. Men i Sverige räcker maskerna inte ens till för vårdpersonal. Därför går inte FHM ut med en rekommendation. För att inte tala om krav.

Precis.....

P
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, eftersom det enda som behövs är att bromsa hastigheten på luften.

Kaffefilter borde det ju finnas i mängder i detta avlånga land (y)(y)(y)(y)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
E
mathiash77 skrev:
Japp och nästa utvärdering är om sex månader
Jaha och vad ville du säga med det?

En ny undersökning I Storbritannien visar att alla åldrar har virussmitta i samma mängd. Sjukvårdspersonal som möter patienter och de som inte gör det har även i Storbritannien smitta i samma mängd. Källa är gårdagens post av John Campbell.

Intressant är att detta antyder att det framförallt är hur sjuk man blir som varierar. Mycket intressant iom att detta verkligen pekar på att viruset sprids extremt effektivt.

John Campbell nämner också att även i riskgrupperna så verkar fler vara smittade utan symtom.

Just den symtomfria smittspridningen är det stora problemet med sjukdomen då det mer eller mindre gör den omöjlig att stoppa. Maskanvändning är troligen det enda sättet att stoppa spridningen om man vill öppna upp samhället och få igång ekonomin.

I Milano så har man gjort antikroppstester i en blodgivardatabas (över tid, man använde gamla och nya blodprov) och där hade man redan 24 februari runt 4,6% immuna och de sista värdena pekar på 11% immuna.

John Campbell lyfte också Sverige och nämnde då specifikt att Sverige har klarat sig relativt bra trots avsaknad av Lockdown, orsaken är något oklar, men han hänvisar till amerikanska CDC som ju hävdar att delad andningsluft är huvudorsaken till smitta och att social distansering + vistelse utomhus då kommer att fungera bra.

Så om jag skall sammanfatta:
- alla smittas lika oavsett ålder
- 5% av Milano-borna hade varit smittade redan i början av februari
- även i riskgrupperna är många smittade utan symtom
- Sverige har klarat sig okej TROTS att man har haft mindre restriktioner än andra, troligen pga mindre gemensam vistelse i närheten av andra människor (jämfört med andra länder).

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Kaffefilter borde det ju finnas i mängder i detta avlånga land (y)(y)(y)(y)
Ja, kaffefilter, blöjor, mensskydd eller enkla bomullsmasker. Det spelar inte så stor roll vad man använder. Kaffefilter och blöjor har man ju använt i vården också...

• Gilla
optimum och 4 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Jaha och vad ville du säga med det?
Vad ville du ha sagt med ditt inlägg?

En brittisk studie hävdar dock att barn inte smittas lika lätt som vuxna:
https://omni.se/a/pLz4JV

Det sägs att de bara ungefär hälften så lätt smittas.

Jag misstänker dock att man än en gång jämför äpplen och päron. Om barnen umgås i mindre kretsar så kommer de också smittas mindre ofta. Det var det som var så bra med den andra studien, de jämförde nämligen hur många som smittats efter att ha utsatts för smitta och då blev de drabbade lika ofta.

Eftersom barn uppenbarligen ofta är smittsamma en kortare tid än vuxna så kommer de inte att smitta lika mycket. Detta gör att öppna skolor inte är ett stort problem, men det innebär inte att de inte smittar/s.

I studien ovan så hade man även tittat på hur många familjer (där hela familjen smittats) som smittats via barnen och det var runt 10%. Den siffran är nog vad man kan förvänta sig då barnen rör sig mindre i samhället än vad vuxna gör.

Jag börjar bli rätt less på dåligt genomförda studier om Covid-19 vid det här laget. Eller för att vara tydlig, jag är extremt less på de förhastade slutsatserna om kausalitet i många av dessa studier...

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Fel gissning igen:
[länk]

250000 operationer och undersökningar hade ställts in.
Man kan inte jämföra äpplen och päron som du säkert vet. En undersökning är ingen operation. Och det lär gå många undersökningen per operation.

Vågar du göra en skattning 10, 20 eller kanske 50?

Alltså, hur många här inne är beredd på att ta ett vaccin?
Jag hade aldrig gjort det. Inte ett som inte åtminstone garanterar mig minst 5 år mer att leva. Och ett sånt vaccin vet vi finns först om 5 år. Så det blir liksom inget bättre på vaccinfronten förrän tidigast om 5 år (för min del)!

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.