Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Att 80% IVA patienter klara sig är ett tydligt tecken på att 80 plus sätter inte sin fot på iva.
Ta nu och läs sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ igen, jag länkade till den förut idag, och där framgår det att det just nu vårdas 52 människor över 80 år på IVA (varav en över 90 år). Det är inte en stor andel men de finns där. Samt att av 43 intensivvårdade män över 80 år så levde 58 % efter 30 dagar och motsvarande för kvinnor är 19 och 37 %.

Sluta upp med att påstå att ingen över 80 år vårdas på IVA för det är inte sant.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dödsfall per milijon invånare Covid19 nordens länder inkl Skåne.

Linjediagram visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden och Skåne över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
Därför om vi pratar om asymtopisk (eller hur det nu stavas) smittspridning så kan du inte i förväg veta om någon är sjuk. I så fall måste alla på flygen testas och testas igen efter 3-5 dagar och sen är karusellen igång om någon är smittad...

Edit: Detta var i syfte att kontrollera i ett land som hade för uppgift att förhindra spridning i landet. Inte att hålla nere den.
Som jag ser det är syftet med att smittspåra via app att hålla nere smittspridningen på hanterbara nivåer. Smittspårar man via en app så bryter man smittkedjorna tidigare och fångar därmed upp en del med asymtomatisk smitta.

Som jag förstår det så smittspårar man bara de som varit i kontakt (tillräckligt nära) med en konstaterad smittad en viss tid (10-15 min). Det finns följaktligen ingen anledning att smittspåra alla på planet om någon skulle konstateras smittad utan man ser det som en smittad bland de andra som hittas och hanteras på samma sätt som om man smittats i landet.

Allt i teorin, sen hur det blir i praktiken bland de länder som väljer den vägen är en helt annan sak.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
engs engs skrev:
Kanske ska införa en årlig ”lockdown” på två veckor för att ta udden av smittsamma sjukdomar som snurrar runt.
t.ex. under januari efter folk har smittats när man rest runt träffat folk under jul o nyår och före vabbruari drar igång med full kraft.

Är inte ett fullt seriöst förslag men skulle vara intressant att se någon epidemiolog räkna på utfallet.
Lägger vi till en fasta under tvåveckorskarantänen så har vi dessutom fixat folkhälsan å det största.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
U
Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt. Men inte läkare sinsemellan. Som jag påpekat flera gånger nu: när ordet palliativ behandling används i dokumenten om corona betyder det INTE att man förväntar sig att patienterna som får det istället för intensivvård ska dö.
Jo, palliativ vård vid covid-19 innebär att man förväntar sig att just de personerna kommer att avlida. Läs exempelvis råden om symtomlindring vid livets slutskede vid covid-19 https://www.socialstyrelsen.se/link/ff9d408e271c4b1aa2623853a8926053.aspx.

Däremot finns det ju ett långt spann mellan intensivvård och palliativ vård - all annan vård. Många, även äldre tillfrisknar utan någon behandling alls, en del läggs in på sjukhus, exempelvis geriatriska avdelningar, får syrgas osv, en del avlider lugnt och stilla utan symtomlindring och en del är i behov av palliativ vård, med symtomlindring som beskrivs i länkat dokument.

P
T TAR12 skrev:
Som jag ser det är syftet med att smittspåra via app att hålla nere smittspridningen på hanterbara nivåer. Smittspårar man via en app så bryter man smittkedjorna tidigare och fångar därmed upp en del med asymtomatisk smitta.

Som jag förstår det så smittspårar man bara de som varit i kontakt (tillräckligt nära) med en konstaterad smittad en viss tid (10-15 min). Det finns följaktligen ingen anledning att smittspåra alla på planet om någon skulle konstateras smittad utan man ser det som en smittad bland de andra som hittas och hanteras på samma sätt som om man smittats i landet.

Allt i teorin, sen hur det blir i praktiken bland de länder som väljer den vägen är en helt annan sak.

Men om du/ni nu förespråkar detta och att INTE spåra alla, att inte testa och övervaka alla....

hur kan ni då ropa högt att Sverige skulle stänga ner allt?????

Det är ju EXAKT det jag nu säger man behöver göra om målet är att få bort all spridning...

Inte i syfte att hålla ner spridningen, för det är ju EXAKT det som Sveriges mål har varit, hålla ner smittspridningen så att sjukvården har det under kontroll.

Så var ligger skillnaden?

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu börjar siffrorna trilla in från antikroppstesterna. Nästa vecka får vi veta mer om detta när data från flera studier sammanställs. Men t ex denna studie visade att 10% av de svarande i Stockholm hade antikroppar mot det nya coronaviruset kring påskafton:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7466075

Det tar tid att utveckla antikroppar, särskilt den stabila IgG-formen. Ofta veckor. Om resultatet stämmer så har vi haft en rejäl utbredning av smittan i Stockholm i början av mars eller kanske t o m tidigare. Det första PCR-verifierade fallet rapporterades i Stockholm 2020-02-27.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu börjar siffrorna trilla in från antikroppstesterna. Nästa vecka får vi veta mer om detta när data från flera studier sammanställs. Men t ex denna studie visade att 10% av de svarande i Stockholm hade antikroppar mot det nya coronaviruset kring påskafton:

[länk]

Det tar tid att utveckla antikroppar, särskilt den stabila IgG-formen. Ofta veckor. Om resultatet stämmer så har vi haft en rejäl utbredning av smittan i Stockholm i början av mars eller kanske t o m tidigare. Det första PCR-verifierade fallet rapporterades i Stockholm 2020-02-27.
Stämmer siffrorna så ligger dödligheten så lågt som under 0,1%. Det skulle också kunna förklara att så många var sjuka i februari i Göteborgsområdet. Hoppas, hoppas, hoppas - att det var det jag hade...

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
Men om du/ni nu förespråkar detta och att INTE spåra alla, att inte testa och övervaka alla....

hur kan ni då ropa högt att Sverige skulle stänga ner allt?????

Det är ju EXAKT det jag nu säger man behöver göra om målet är att få bort all spridning...

Inte i syfte att hålla ner spridningen, för det är ju EXAKT det som Sveriges mål har varit, hålla ner smittspridningen så att sjukvården har det under kontroll.

Så var ligger skillnaden?
Du blandar ihop mig med någon annan tror jag. Jag har aldrig förespråkat en total lock down vad jag kan påminna mig.

Jag har tydligt skrivit att det enda syftet en lock down kan ha är att köpa sig tid för att bygga upp resurser. Det kan också finnas ett syfte att köra en lock down för att får ner smittspridningen på nivåer som är hanterbara för att smittspåra men i övrigt så är det inte en långsiktig lösning.

Det jag förespråkar är att man får så många som möjligt att installera en smittspårningsapp för att på så sätt snabbt och effektivt smittspåra de som har varit i kontakt med en konstaterad smittad. Då fångar man upp en hel del med asymtomatisk smitta och bromsar på så sätt bromsa smittspridningen till hanterbara nivåer. Tanken är att isolera de som är sjuka och de som sannolikt kan vara sjuka, resten ska kunna leva som vanligt.

Du skriver "Inte i syfte att hålla ner spridningen, för det är ju EXAKT det som Sveriges mål har varit, hålla ner smittspridningen så att sjukvården har det under kontroll." men det är väl så att alla länder har som mål att hålla nere smittspridningen?

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, de säger inte det till patienterna eftersom de inte anvnäder de medicinska termerna då. Men
Det går inte att göra något åt förkylning mer än att dämpa de jobbigaste symptomen och vänta ut det" heter formellt sett palliativ behandling.

Dvs i läroboken skulle det på förkylning kunna stå så här i en sammanfattning:
kurativ behandling: ingen
palliativ behandling: i första hand febernedsättande, vid behov hostdämpande

Det handlar inte om att jag absolut måste få rätt här, utan om att det i ett flertal av de dokument om Corona och intensivvård som cirkulerar står Palliativ behandling och att folk menar att det betyder att man låter de äldre dö, vilket alltså är ett missförstånd. I dessa dokument används ordet i dess vida medicinska bemärkelse, INTE i betydelsen "vård vid livets slutskede". Detta bekräftas ju av att man med stolthet berättar att 80% av patienterna överlever, och 70% av de äldre överlever. Jag skrev det alltså i syfte att lugna dem som känner sig övertygade om att man önskar skicka de gamla mot ättestupan.
Visade dina inlägg för frugan som är ssk inom ASIH där de jobbar främst med patienter som får just palliativ vård, även patienter som efter en tid inskrivna i ASIH går över till just palliativ vård då behandlingarna inte ger det resultat som önskas. Palliativ vård/behandling bedrivs när sjukdomen har tagit över, och där eventuella behandlingar övergår till enbart symptomlindrande.

Att kalla febernedsättande för en palliativ behandling, faller då en förkylning läker ut av sig självt.

Dock säger frun att de patienter som får palliativ vård, och sedan drabbas av Corona får endast symptomlindrade behandling. Där kan febernedsättande vara en symptomlindrade behandling.

Där pratas aldrig om palliativ vård/behandling kring patienter som inte är just palliativa, bland läkare och ssk på fruns arbetsplats, enligt henne.

Dock låter jag vara osagt kring vad som står i diverse artiklar kring Corona.

Redigerat:
Skruvebulten
U rindler skrev:
Jo, palliativ vård innebär vård i livets slutskede. Palliativ vård innebär symtomlindring där sjukdomen förväntas ha dödlig utgång. I ett vanligt sammanhang där en ung frisk person får en förkylning kallas det ju inte för palliativ vård, även om det inte finns någon kurativ behandling.
Som jag sagt förut. Allt, precis allt går att missförstå. Bara man vill tillräckligt
mycket

T TAR12 skrev:
Du blandar ihop mig med någon annan tror jag. Jag har aldrig förespråkat en total lock down vad jag kan påminna mig.

Jag har tydligt skrivit att det enda syftet en lock down kan ha är att köpa sig tid för att bygga upp resurser. Det kan också finnas ett syfte att köra en lock down för att får ner smittspridningen på nivåer som är hanterbara för att smittspåra men i övrigt så är det inte en långsiktig lösning.

Det jag förespråkar är att man får så många som möjligt att installera en smittspårningsapp för att på så sätt snabbt och effektivt smittspåra de som har varit i kontakt med en konstaterad smittad. Då fångar man upp en hel del med asymtomatisk smitta och bromsar på så sätt bromsa smittspridningen till hanterbara nivåer. Tanken är att isolera de som är sjuka och de som sannolikt kan vara sjuka, resten ska kunna leva som vanligt.

Du skriver "Inte i syfte att hålla ner spridningen, för det är ju EXAKT det som Sveriges mål har varit, hålla ner smittspridningen så att sjukvården har det under kontroll." men det är väl så att alla länder har som mål att hålla nere smittspridningen?
En smittspårningsapp kräver ju att man känner till merparten av de smittade, annars är de ju markerade som "friska".

I vårt fall faller det ju på att vi har en så stor mängd okända smittade att det kommer ta alldeles för lång tid att testa sig ikapp. Även med en massiv testkapacitet, något som vi dessutom inte har.

Jag är dock tveksam till att det kommer fungera bra någonstans. Idén är faktiskt bra tycker jag, men med en så stor mängd asymtotiska smittade kommer man aldrig kunna följa upp alla, om man inte har en väldigt liten mängd kända smittade.

I fallet med en smittad på ett ankommande flygplan blir det krångligt, speciellt om den personen är asymtotisk. Då kan den personen introducera en ny smittkedja som är okänd. Hur ska man kunna bryta den? Okända smittkedjor kan ju väldigt snabbt spridas till många har vi ju märkt. Det går ju möjligtvis att minska risken om vederbörande testas väldigt frekvent under de första två veckorna.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P patst577 skrev:
En smittspårningsapp kräver ju att man känner till merparten av de smittade, annars är de ju markerade som "friska".

I vårt fall faller det ju på att vi har en så stor mängd okända smittade att det kommer ta alldeles för lång tid att testa sig ikapp. Även med en massiv testkapacitet, något som vi dessutom inte har.

Jag är dock tveksam till att det kommer fungera bra någonstans. Idén är faktiskt bra tycker jag, men med en så stor mängd asymtotiska smittade kommer man aldrig kunna följa upp alla, om man inte har en väldigt liten mängd kända smittade.

I fallet med en smittad på ett ankommande flygplan blir det krångligt, speciellt om den personen är asymtotisk. Då kan den personen introducera en ny smittkedja som är okänd. Hur ska man kunna bryta den? Okända smittkedjor kan ju väldigt snabbt spridas till många har vi ju märkt. Det går ju möjligtvis att minska risken om vederbörande testas väldigt frekvent under de första två veckorna.
Inte riktigt faktiskt. När det kommer in en som testas så testar man de som denna har träffat, då hittar man fler fall och sedan testar man de som den testat. På detta sätt hittar man en massa fall som man får statistik på.

Detta gör sedan att man kommer att få färre sjuka ute i samhället och om man bara hittar någon i varje smittkluster så stoppar man snabbt dessa, trots att det fanns många smittade ute i samhället.

Så även om man har en smitta som är spridd så kan man på detta sätt snabbt få den under kontroll, under förutsättning att man har smittspårning som fungerar snabbt och effektivt. Det är här appen kommer in, den kan automatisera denna process och på det sättet göra jobbet.

Om vi tänker oss att vi har ett R=1,5, då räcker det att man med appen hittar lite mer än var tredje smittad för att snabbt få smittan under kontroll. Det är detta som gör att en smittspårningsapp är så effektiv.

• Gilla
TAR12 och 1 till
  • Laddar…
Rörande detta med att jag hoppas att jag hade Covid-19 redan i februari, man har i Frankrike hittat ett fall så tidigt som den 27:e december. Denna person hade dessutom ingen direktkontakt med Kina utan amn måste gå två led bort för att hitta en sådan kontakt:
- https://www.gp.se/nyheter/världen/fransk-uppgift-smittan-fanns-i-europa-före-jul-1.27545747

Man håller nu på att kontrollera att inget blivit fel under testerna som gjordes på gamla prover från folk som haft lunginflammation innan smittan blivit känd i Europa.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte riktigt faktiskt. När det kommer in en som testas så testar man de som denna har träffat, då hittar man fler fall och sedan testar man de som den testat. På detta sätt hittar man en massa fall som man får statistik på.

Detta gör sedan att man kommer att få färre sjuka ute i samhället och om man bara hittar någon i varje smittkluster så stoppar man snabbt dessa, trots att det fanns många smittade ute i samhället.

Så även om man har en smitta som är spridd så kan man på detta sätt snabbt få den under kontroll, under förutsättning att man har smittspårning som fungerar snabbt och effektivt. Det är här appen kommer in, den kan automatisera denna process och på det sättet göra jobbet.

Om vi tänker oss att vi har ett R=1,5, då räcker det att man med appen hittar lite mer än var tredje smittad för att snabbt få smittan under kontroll. Det är detta som gör att en smittspårningsapp är så effektiv.
Njea. Det är klart att man inte måste hitta alla fall i varje enskilt led, men man måste säkerställa att man hittar tillräckligt många, för att stoppa de flesta smittspår hyggligt effektivt inom några led.

Allt beror ju på vad för r-värde man har, och till vilket man vill nå. Vill man utrota smittan eller bara sänka det något? Vill man ha en app i ett öppet samhälle och sätta all sin tilltro till en app blir det svårt om man inte testar VÄLDIGT många, och känner de få som finns.

Som det är nu känner vi till och har en bekräftat test på någonstans mellan 1 på 15-75+ totalt smittade. För att appen skulle funka någorlunda effektivt måste man nog ned på kanske 1 bekräftat fall på 3 smittade (höftat från mig).

Det säger nog sig självt att det är svårt att uppnå i Sverige idag. Vi testar ju idag främst riktigt sjuka, så de smittkedjorna stoppas ju redan.

Så. Hur stor del av de smittade tror du att man måste känna till? Och vilken testkapacitet tror du skulle räcka i Finland (till exempel, de har hyggligt utgångsläge)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.