2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Intressant. Det som talar emot utbredd smitta tidigt i Sverige är FHMs testningar kring sportlovsresenärerna och smittspårningen före detta. Man hittade inte utbredd pågående smitta då. Men det kanske har legat och bubblat under ytan med enstaka fall under en längre tid. De som bor i vårt land tenderar ju att resa extremt mycket, dels som fritidsintresse, dels i jobb men också eftersom många har ett internationellt nätverk av släkt och vänner. Så många vägar in för viruset.pacman42 skrev:
Rörande detta med att jag hoppas att jag hade Covid-19 redan i februari, man har i Frankrike hittat ett fall så tidigt som den 27:e december. Denna person hade dessutom ingen direktkontakt med Kina utan amn måste gå två led bort för att hitta en sådan kontakt:
- [länk]
Man håller nu på att kontrollera att inget blivit fel under testerna som gjordes på gamla prover från folk som haft lunginflammation innan smittan blivit känd i Europa.
pacman42 skrev:
Inte riktigt faktiskt. När det kommer in en som testas så testar man de som denna har träffat, då hittar man fler fall och sedan testar man de som den testat. På detta sätt hittar man en massa fall som man får statistik på.
Detta gör sedan att man kommer att få färre sjuka ute i samhället och om man bara hittar någon i varje smittkluster så stoppar man snabbt dessa, trots att det fanns många smittade ute i samhället.
Så även om man har en smitta som är spridd så kan man på detta sätt snabbt få den under kontroll, under förutsättning att man har smittspårning som fungerar snabbt och effektivt. Det är här appen kommer in, den kan automatisera denna process och på det sättet göra jobbet.
Om vi tänker oss att vi har ett R=1,5, då räcker det att man med appen hittar lite mer än var tredje smittad för att snabbt få smittan under kontroll. Det är detta som gör att en smittspårningsapp är så effektiv.
Tänk dig på en affärsperson som åker från Sverige till Sydkorea. Personen är en kund till flera underleverantörer så under personens fem dagar i Korea så träffar den 4 företag och hälsar då på cirka 20 personer/sitter i möte med 30-40 personer (been there/Done that).
Personen har inga symptom men är sjuk. Fem dagar efter hemresan blir en av dessa 30 personer sjuka och behöver sjukhusvård. Dilemmat är att denna personen var endast EN av SJU som blev smittade och personen hade även möten med tre andra företag och 20 andra personer under veckan.
Totalt kan nu sjukvården behöva identifiera och testa 100 personer för att bekräfta att ingen dold smitta finns och fler sprider detta.
R<1 stämmer ju bara när viruset är i en miljö med få mottagliga personer men det finns inga bevis på att R inte kan vara 20 om personerna var nära, delade mat och annat.
Edit: Detta var EN resenär, det kan finnas ytterligare 20 personer på ETT flyg med 400 på. Så återigen min poäng är att lockdown och turistande/affärsresor är extremt svåra och länder med denna metoden och ett vaccin som tar 2 år är inte lätt att balansera
Vi behöver inte ens testa dem, vi sätter dem bara i karantän tillsammans med alla andra som träffat den smittade. Det som är det viktiga här är att veta vem som träffat den smittade. Det viktiga är inte att testa dem efteråt. Sedan kan vi testa dem som får symtom och om de är smittade så följer vi ännu noggrannare upp deras smittspår och gör om samma sak igen där.P patst577 skrev:Njea. Det är klart att man inte måste hitta alla fall i varje enskilt led, men man måste säkerställa att man hittar tillräckligt många, för att stoppa de flesta smittspår hyggligt effektivt inom några led.
Allt beror ju på vad för r-värde man har, och till vilket man vill nå. Vill man utrota smittan eller bara sänka det något? Vill man ha en app i ett öppet samhälle och sätta all sin tilltro till en app blir det svårt om man inte testar VÄLDIGT många, och känner de få som finns.
Som det är nu känner vi till och har en bekräftat test på någonstans mellan 1 på 15-75+ totalt smittade. För att appen skulle funka någorlunda effektivt måste man nog ned på kanske 1 bekräftat fall på 3 smittade (höftat från mig).
Det säger nog sig självt att det är svårt att uppnå i Sverige idag. Vi testar ju idag främst riktigt sjuka, så de smittkedjorna stoppas ju redan.
Så. Hur stor del av de smittade tror du att man måste känna till? Och vilken testkapacitet tror du skulle räcka i Finland (till exempel, de har hyggligt utgångsläge)?
Man måste inte testa alla!!! Fem dagars karantän räcker för att den värsta smittspridningen skall vara stoppad.
Jag håller med om att det är intressant.Claes Sörmland skrev:
Intressant. Det som talar emot utbredd smitta tidigt i Sverige är FHMs testningar kring sportlovsresenärerna och smittspårningen före detta. Man hittade inte utbredd pågående smitta då. Men det kanske har legat och bubblat under ytan med enstaka fall under en längre tid. De som bor i vårt land tenderar ju att resa extremt mycket, dels som fritidsintresse, dels i jobb men också eftersom många har ett internationellt nätverk av släkt och vänner. Så många vägar in för viruset.
Om jag inte missminner mig så testade och smittspårade man initialt bara de som hade symtom OCH kom från Italien, Iran och Kina. Problemet med att man inte testade bredare är att man inte kan veta något om det fanns andra smittade som fått smittan från andra länder än ovan nämnda vilket är även något som jag mfl påpekade tidigt i den här tråden.
Att testa bakåt ger snabbt väldigt många alternativ. Alla behöver testa sig. Hur många led bakåt ska man gå? Alla man träffat under 14 dagar?mathiash77 skrev:Tänk dig på en affärsperson som åker från Sverige till Sydkorea. Personen är en kund till flera underleverantörer så under personens fem dagar i Korea så träffar den 4 företag och hälsar då på cirka 20 personer/sitter i möte med 30-40 personer (been there/Done that).
Personen har inga symptom men är sjuk. Fem dagar efter hemresan blir en av dessa 30 personer sjuka och behöver sjukhusvård. Dilemmat är att denna personen var endast EN av SJU som blev smittade och personen hade även möten med tre andra företag och 20 andra personer under veckan.
Totalt kan nu sjukvården behöva identifiera och testa 100 personer för att bekräfta att ingen dold smitta finns och fler sprider detta.
R<1 stämmer ju bara när viruset är i en miljö med få mottagliga personer men det finns inga bevis på att R inte kan vara 20 om personerna var nära, delade mat och annat.
Men poängen är kring länder som kör med denna modellen inte får några besökare. Vem åker till ett land för 1-2 dagars möte om du riskerar att bli inlåst 5 dagar pga en risk...pacman42 skrev:
Vi behöver inte ens testa dem, vi sätter dem bara i karantän tillsammans med alla andra som träffat den smittade. Det som är det viktiga här är att veta vem som träffat den smittade. Det viktiga är inte att testa dem efteråt. Sedan kan vi testa dem som får symtom och om de är smittade så följer vi ännu noggrannare upp deras smittspår och gör om samma sak igen där.
Man måste inte testa alla!!! Fem dagars karantän räcker för att den värsta smittspridningen skall vara stoppad.
Säg att någon som stått i kassan någonstans är smittad och har betjänat 200 om dagen. Det blir väldigt många som behöver sitta i karantän.pacman42 skrev:
Vi behöver inte ens testa dem, vi sätter dem bara i karantän tillsammans med alla andra som träffat den smittade. Det som är det viktiga här är att veta vem som träffat den smittade. Det viktiga är inte att testa dem efteråt. Sedan kan vi testa dem som får symtom och om de är smittade så följer vi ännu noggrannare upp deras smittspår och gör om samma sak igen där.
Det kommer snart sluta med att en stor del av befolkningen är tillsagda att testa sig eller sitta i karantän om det ska vara effektivt som smittbegränsare. Det behövs väl ingen app för det?
Jag skrev för ett tag sedan att det där jag bor var en man som hade ett möte med ett bilföretag och deltog gjorde även kinesiska affärsmän (i andra halvan av januari). Han blev sjuk innan månadsskiftet januari/februari och även flera av hans kollegor och hans familj. Strax efteråt så var runt hälften av eleverna på min frus skola hemma under en vecka, de slog ihop tre klasser till en för att effektivare bedriva undervisning. I samma veva var även jag och mina barn sjuka (frun var bara sjuk i två dagar, resten av familjen mellan 1,5 - 3 veckor, jag längst).Claes Sörmland skrev:
Intressant. Det som talar emot utbredd smitta tidigt i Sverige är FHMs testningar kring sportlovsresenärerna och smittspårningen före detta. Man hittade inte utbredd pågående smitta då. Men det kanske har legat och bubblat under ytan med enstaka fall under en längre tid. De som bor i vårt land tenderar ju att resa extremt mycket, dels som fritidsintresse, dels i jobb men också eftersom många har ett internationellt nätverk av släkt och vänner. Så många vägar in för viruset.
Antingen så var det årets influensa, eller så var det något annat. Symtomen jag drabbades av påminde starkt om Covid-19, men jag tappade inte smak/lukt (det gör ju inte alla heller). Jag hade dock andningsproblem och mycket torrhosta som skrällde under lång tid, även efter jag blivit frisk.
Jag skulle gärna bli testad...
Detta gör du för att få bort fallen. När de sedan är få så kan du öppna upp för då har du testkapaciteten för att hantera de fall som dyker upp och smittspårningen runt dessa.mathiash77 skrev:
Men för att man ska anses vara i riskzonen för att vara smittad enligt appen så krävs det:P patst577 skrev:Säg att någon som stått i kassan någonstans är smittad och har betjänat 200 om dagen. Det blir väldigt många som behöver sitta i karantän.
Det kommer snart sluta med att en stor del av befolkningen är tillsagda att testa sig eller sitta i karantän om det ska vara effektivt som smittbegränsare. Det behövs väl ingen app för det?
- att du befunnit dig nära (några meter) den smittade under minst 15 minuter
- inom de senaste 5-7 dagarna
För de flesta så är det inte så många man träffar som hamnar i riskzonen.
Från början var målet att vi genom smittspårning skulle hålla smittan nera till enstaka importfall. Nu när detta misslyckats har FHM det nya målet att hålla kurvan platt så att sjukvården klarar krisen.mathiash77 skrev:
Vad är det egentligen för märkligt mål att sjukvården skall klara krisen? Vad menar man med det? Förmodligen att alla skall kunna få en IVA-plats gissar jag...Ett rimligt mål *om* det betyder att man överlever med större säkerhet. Men många kvalar ju inte ens in för IVA vård.
Men inte heller det har FHM egentligen klarat. För sjukvården har på egen hand lyckats utöka antalet IVA-platser med 300 %.
Men massor men annan sjukvård kommer på efterkälken istället.
Du får se det som en verktygslåda där appen är ett verktyg liksom karantän.mathiash77 skrev:
Man skulle kunna säga att det finns tre olika huvudstrategier att välja mellan:
- Få bort smittan helt och hållet. Kanske det man försöker med i Kina och eventuellt Nya Zeeland. Jag tror att det är en mycket svår väg att gå om man inte vill behålla landet isolerat under en lång tid.
- Flockimmunitet. Det kräver att man är säker på att viruset har en mycket låg dödlighet, (något som vi inte visste i februari) samt att immuniteten man får räcker relativt länge. Vidare att det inte uppstår någon mutation som är farligare. Min bedömning är att det kan fungera men det är en riskfylld väg.
- Att försöka hålla nere smittspridningen så lågt som möjligt för att när det kommer medicin/vaccin få möjlighet att agera. Här kommer appen in genom att den möjliggör att vi bryter smittkedjorna tidigare och därmed sänker smittspridningshastigheten. Eftersom bara de som är sjuka eller har mycket hög risk att vara sjuka isoleras men övriga kan vara ute så påverkas ekonomin inte lika negativt.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-smittskyddschefen-har-ar-var-plan-for-att-oppna-samhallet/
Med risk att bli klassad som spekulationer.
Så sitter kinesiska investerare och ser fram emot att köpa upp västerländska företag i kris.
Nej de har säkert inte skapat detta mot oss utan bara en möjlighet att öka sin makt över resten av världen då vi är i kris.
Så sitter kinesiska investerare och ser fram emot att köpa upp västerländska företag i kris.
Nej de har säkert inte skapat detta mot oss utan bara en möjlighet att öka sin makt över resten av världen då vi är i kris.
Jag betvivlar inte att appar, smittspårning och karantän är åtgärder som gör nytta.P patst577 skrev:Säg att någon som stått i kassan någonstans är smittad och har betjänat 200 om dagen. Det blir väldigt många som behöver sitta i karantän.
Men vissa/alla åtgärderna är, under vissa omständigheter, knappast effektiva, utan kan kosta mycket utan att ge tillräckligt utbyte.
Men appar och spårning behöver ju inte riktas in på individnivå, utan kan användas för att ha koll på samt larma inom geografiska områden. Kan vara värdefullt när man har olika långt gången utbredning i olika delar av landet. Ty då är det dålig effektivitet att ha samma rekommendationer och restriktioner i hela landet. Bättre att avstämma åtgärder passande för varje geografisk region. Till detta är något hjälpmedel till god hjälp.