2 356 191 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ditt första inlägg gav sken av att även febernedsättande vid vanlig förkylning klassas som palliativ vård. Jag tror inte man hittar någon läkare som använder termen i det sammanhanget.Anna_H skrev:
Det jag skrivit stämmer, och det ÄR så det används i vården också. Sedan har man, av respekt mot patienter och anhöriga, valt att utåt använda det endast när det gäller "livets slutskede". Men rent formellt är det alltså motsatsen till en behandling som botar patienten.
Exempelvis diabetes, liksom högt blodtryck och en massa annat ÄR livshotande sjukdomar. Lindrande behandling i syfte att minska lidande och förlänga livet. Inte någonstans i texten du citerar står ett ord om att det endast är för döende patienter. Förr dog diabetiker innan de fyllde 30, oftast tidigare ändå. Numera lever de nästan lika länge som oss andra. Men det ÄR fortfarande palliativ behandling, och inte minst denna punkt och flera andra är ju jätteviktig även för dem: "integrera de psykosociala och andliga aspekterna av patientvården". De är, med rätt palliativ vård, inte döende.
Diagnosen kan vara rätt så olika från lunginflammation och kolik till hjärtstillestånd och dylik fast patienten har haft COVID-19.Anna_H skrev:
I statistiken ingår även personer som fått diagnosen Covid-19 och dött av det, trots att de inte testats. Men dessa fall har en eftersläpning på upp till 3 veckor. Det är bara de som testats positivt som syns direkt, eftersom dödsanmälan alltid görs direkt och den samkörs med testregistret. De som inte testats utan istället diagnosticerats kommer inte med i statistiken förrän dödsfallsintyget kommer in. Och det kan alltså ta upp till 3 veckor.
Att 80% IVA patienter klara sig är ett tydligt tecken på att 80 plus sätter inte sin fot på iva.
Jag tror att det är detta Tegnell avser när han säger t.ex. ”vi börjar se flockimmunitet i Stockholm” och att ”smittspridningen minskar gradvis redan innan vi nått flockimmunitet”.optimum skrev:
Där han med det senare menar att vartefter folk blir smittade och immuna så minskar smittspridningen men R-talet är fortfarande över 1 och därmed är det per definition inte flockimmunitet ännu. Men Dr Tegnell har ju som bekant några pyttesmå brister i sin kommunikationsförmåga emellanåt.
Ja så kanske han menar. Dock behöver han förstå att alla inte har den nivån på att vara insatt i ämnet. Bättre han förklarat som du gjorde vilket då var lätt att förstå.Troligen för enkelt för honom att förstå dettatusenett skrev:Jag tror att det är detta Tegnell avser när han säger t.ex. ”vi börjar se flockimmunitet i Stockholm” och att ”smittspridningen minskar gradvis redan innan vi nått flockimmunitet”.
Där han med det senare menar att vartefter folk blir smittade och immuna så minskar smittspridningen men R-talet är fortfarande över 1 och därmed är det per definition inte flockimmunitet ännu. Men Dr Tegnell har ju som bekant några pyttesmå brister i sin kommunikationsförmåga emellanåt.
Dessutom kunde det vara ännu mera motiverande med social distans om det finns den vägen för att uppnå ett skydd.
Ditt inlägg var bland de bästa jag läst i denna tråden.
Nej, de säger inte det till patienterna eftersom de inte anvnäder de medicinska termerna då. MenF f91jsw skrev:
Det går inte att göra något åt förkylning mer än att dämpa de jobbigaste symptomen och vänta ut det" heter formellt sett palliativ behandling.
Dvs i läroboken skulle det på förkylning kunna stå så här i en sammanfattning:
kurativ behandling: ingen
palliativ behandling: i första hand febernedsättande, vid behov hostdämpande
Det handlar inte om att jag absolut måste få rätt här, utan om att det i ett flertal av de dokument om Corona och intensivvård som cirkulerar står Palliativ behandling och att folk menar att det betyder att man låter de äldre dö, vilket alltså är ett missförstånd. I dessa dokument används ordet i dess vida medicinska bemärkelse, INTE i betydelsen "vård vid livets slutskede". Detta bekräftas ju av att man med stolthet berättar att 80% av patienterna överlever, och 70% av de äldre överlever. Jag skrev det alltså i syfte att lugna dem som känner sig övertygade om att man önskar skicka de gamla mot ättestupan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Det har inte varit några stora antikroppstester än utan det är t.ex. 500 anställda på Danderyds sjukhus, Region Stockholm, som har testats nyligen och av dem så hade 20 % antikroppar samt ett slumpmässigt urval av ung. 500 i Stockholm och närliggande kommuner som kring påsk testades och då var 10 % positiva (de hade alltså varit sjuka minst två veckor innan så det avspeglar status slutet av mars).harry73 skrev:
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727
pacman42 skrev:
Poängen var just att det kan ge enstaka fall, om man bygger upp ett system som baseras på 100 % smittspårning och övervakning kan man inte låta bli att kolla även enstaka fall....
Jo, palliativ vård innebär vård i livets slutskede. Palliativ vård innebär symtomlindring där sjukdomen förväntas ha dödlig utgång. I ett vanligt sammanhang där en ung frisk person får en förkylning kallas det ju inte för palliativ vård, även om det inte finns någon kurativ behandling.Anna_H skrev:
Nej, de säger inte det till patienterna eftersom de inte anvnäder de medicinska termerna då. Men
Det går inte att göra något åt förkylning mer än att dämpa de jobbigaste symptomen och vänta ut det" heter formellt sett palliativ behandling.
Det handlar inte om att jag absolut måste få rätt här, utan om att det i ett flertal av de dokument om Corona och intensivvård som cirkulerar står Palliativ behandling och att folk menar att det betyder att man låter de äldre dö, vilket alltså är ett missförstånd. I dessa dokument används ordet i dess vida medicinska bemärkelse, INTE i betydelsen "vård vid livets slutskede". Detta bekräftas ju av att man med stolthet berättar att 80% av patienterna överlever, och 70% av de äldre överlever. Jag skrev det alltså i syfte att lugna dem som känner sig övertygade om att man önskar skicka de gamla mot ättestupan.
Därför om vi pratar om asymtopisk (eller hur det nu stavas) smittspridning så kan du inte i förväg veta om någon är sjuk. I så fall måste alla på flygen testas och testas igen efter 3-5 dagar och sen är karusellen igång om någon är smittad...T TAR12 skrev:Jag tror att du tittar på hur det ser ut just nu, jag försöker blicka framåt i hur det skulle kunna fungera framöver.
Visst just nu krävs det karantän om du reser in i Sydkorea. Samtidigt är det så att till Sverige har vi inreseförbud vilket borde vara ännu sämre för ekonomin i teorin. Jag tror inte att vi kommer att behålla inreseförbudet väldigt länge och på samma sätt tror jag inte att Sydkorea kommer att behålla karantänsreglerna utan de kommer nog sannolikt att släppa på dem succesivt och kanske ersätta dem te.x. med snabbtest vid gränsen
Med smittspårning isolerar du de som är sjuka eller att riskerar att bli sjuka och då behöver man inte ha karantän för de som kommer från andra länder om de inte är konstaterat sjuka eller varit i kontakt med konstaterat sjuka.
Målet är inte att helt och hållet få bort smittan utan att hålla den på låga nivåer så att man klarar sjukvården och samtidigt har samhället så öppet som möjligt. Man kommer att få ett visst läckage då alla inte använder appen, en del går inte och testar sig när de borde osv men det är OK så länge tillräckligt många gör rätt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att " I det fallet måste egentligen alla på flyget (400) spåras, isoleras och testas för att sedan spåras vidare...". Jag ser ingen anledning till att smittspåra alla på planet utan man smittspårar bara och testar de som varit i nära kontakt med en smittad enligt appen.
Edit: Detta var i syfte att kontrollera i ett land som hade för uppgift att förhindra spridning i landet. Inte att hålla nere den.
Ännu en gång: Rent formellt (så som det används i de texter som cirkulerar när det gäller Coronavården) så innebär Palliativ vård INTE att man förväntar sig att patienten ska dö.U rindler skrev:
Jag har själv en vän med KLL, kronisk leukemi. Han får endast palliativ vård, då den som namnet antyder är kronisk, alltså inte går att bota. Men de räknar INTE med att han ska dö av det. Palliativ betyder, när läkare pratar sinsemellan, att de inte har något kurativ behandling att tillgå. Och det är viktigt att veta när man läser de här dokumenten.
Att en äldre person inte får intensivvård utan istället palliativ vård när de drabbats av Corona innebär alltså inte att man räknar med att de ska dö, utan att man av någon anledning gjort bedömningen att de inte ska få intensivvård. Antingen att det inte behövs, elelr att de inte skulle klara av det.
När det handlar om vård i Sverige så borde väl socialstyrelsens definition gälla?Anna_H skrev:
Nej, de säger inte det till patienterna eftersom de inte anvnäder de medicinska termerna då. Men
Progressiv obotlig sjukdom betyder väl i sammanhanget att man förväntas dö av sjukdomen?
"Socialstyrelsen definierar palliativ vård som hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med progressiv, obotlig sjukdom eller skada."
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-4.pdf
Korrekt. Men inte läkare sinsemellan. Som jag påpekat flera gånger nu: när ordet palliativ behandling används i dokumenten om corona betyder det INTE att man förväntar sig att patienterna som får det istället för intensivvård ska dö.useless skrev: