2 355 973 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag säger inte att det verkar gå åt rätt håll, men nyss när jag gick in i appen och valde att se senaste inlägg så låg corona-tråden så långt ner i listan att jag trodde den var borttagen.
34 minuter utan ett inlägg på bästa debattid.
Nåt betyder det.
/T
34 minuter utan ett inlägg på bästa debattid.
Nåt betyder det.
/T
Fattiga och svältande människor äter vad de kommer över.KnockOnWood skrev:
Nej vem har påstått något sådant?
Ett inte omöjligt scenarium är väl snarare att någon person som sysslat med slakt av fladdermöss på den där fruktansvärda marknaden, som vi har sett bilder från med burar med fladdermöss och högar med nyslaktade, har blivit smittad under hanteringen av de dödsdömda, men ännu levande djuren.
Undrar hur de smakar förresten. Vad säger ni som varit i Kina och "njutit" av den kinesiska matkulturen?
Så blir det i slutna kommunistländer.
Nja, vill nog protestera, det dör väl inte 2000 per år i Sverige, i de vanliga säsongsinfluensorna ..?B Besiman skrev:
Om jag inte fått något om bakfoten så är det 3-500/år.
2017-18 var ett svårt influensaår med ovanligt många dödsfall och då slutade det väl på lite drygt 1000 avlidna, har ett minne av att det var 1017 eller 1071, typ ...
Det är lätt att kolla upp på fhm's hemsida.
OK...Jag citerade bara Tegnells förre chef... ;-) Han har nog koll, eller vad tror du?Mikael_L skrev:
Nja, vill nog protestera, det dör väl inte 2000 per år i Sverige, i de vanliga säsongsinfluensorna ..?
2017-18 var ett svårt influensaår med ovanligt många dödsfall och då slutade det väl på lite drygt 1000 avlidna, har ett minne av att det var 1017 eller 1071, typ ...
Kollar du filmen så säger Giesecke själv om influensan, mellan 1000-2000 i Sverige.
och där är vi inte så upprörda... det är liksom.. "jaha, gamla människor dog i årets influensa"
Visst det är sorgligt för varje respektive fall om en influensa hade förkortat livet, när man tittar på det personliga, men för räknenissar som bara är intresserade av "siffror",, så blir det ju så. Dör man inte av influensa så dör man av nåt annat, vid den åldern. Dödligheten är ju absolut, hur man än ser det... Ingen vet ju hur gammal man kommer bli, influensa eller ej.
Tegnell sa på någon direkt fråga att inget land i normalfallet har överkapacitet i den mängd som behövs för att klara en pandemi, det är helt enkelt för dyrt. Istället så är tanken att man ska ha förberedelse att kunna skala upp sjukvården, vilket är precis det som skett i Sverige och andra länder.Ulltand skrev:
Från början var målet att vi genom smittspårning skulle hålla smittan nera till enstaka importfall. Nu när detta misslyckats har FHM det nya målet att hålla kurvan platt så att sjukvården klarar krisen.
Vad är det egentligen för märkligt mål att sjukvården skall klara krisen? Vad menar man med det? Förmodligen att alla skall kunna få en IVA-plats gissar jag...Ett rimligt mål *om* det betyder att man överlever med större säkerhet. Men många kvalar ju inte ens in för IVA vård.
Men inte heller det har FHM egentligen klarat. För sjukvården har på egen hand lyckats utöka antalet IVA-platser med 300 %.
Men massor men annan sjukvård kommer på efterkälken istället.
När jag för länge sedan tittade på den videon som du länkar till så tappade jag helt förtroendet för Giesecke. Han säger 3 minuter in i videon att det enda som hjälper är att tvätta händerna och inget annat hjälper inklusive social distansering. 3.30 in i videon bekräftar han att det även gäller Sverige, dvs han menar att alla råd och regler om max 50 personer, att hålla avstånd mm är meningslöst.B Besiman skrev:OK...Jag citerade bara Tegnells förre chef... ;-) Han har nog koll, eller vad tror du?
Kollar du filmen så säger Giesecke själv om influensan, mellan 1000-2000 i Sverige.
och där är vi inte så upprörda... det är liksom.. "jaha, gamla människor dog i årets influensa"
Visst det är sorgligt för varje respektive fall om en influensa hade förkortat livet, när man tittar på det personliga, men för räknenissar som bara är intresserade av "siffror",, så blir det ju så. Dör man inte av influensa så dör man av nåt annat, vid den åldern. Dödligheten är ju absolut, hur man än ser det... Ingen vet ju hur gammal man kommer bli, influensa eller ej.
Slutsatsen är att om han hade bestämt då hade man bara gått ut med en rekommendation om att tvätta händerna och inget mer. Det fungerar bra om dödligheten är låg inte annars.
Jag har respekt för Tegnells kompetens, men Giesecke verkar inte vara med i matchen. Att han svänger sig med felaktiga siffror om dödligheten i influensa och andra tokigheter i videon bekräftar bara det.
Det finns nog ett ganska stort mörkertal att ta hänsyn till.Mikael_L skrev:
Nja, vill nog protestera, det dör väl inte 2000 per år i Sverige, i de vanliga säsongsinfluensorna ..?
Ja nu var jag bara tvungen att kolla vad fhm själva skriver, och laddade ner influensarapporten 2017-18B Besiman skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se..._2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Och på sidan 21-24 avhandlas dödligheten, och jag inser nu att det tydligen är ganska svårt att avgöra dödstalen, av flera olika anledningar.
Ladda ner och läs sidorna ifråga ...
Förutom nödvändig produktion då.tusenett skrev:
Jag reagerade också när han sade det. Men om jag minns rätt och får nyansera en smula så sade han att det enda det finns genuina bevis för att det fungerar är handhygien. Det betyder inte att andra metoder inte fungerar, utan bara att han anser det inte finns bevis för det.T TAR12 skrev:När jag för länge sedan tittade på den videon som du länkar till så tappade jag helt förtroendet för Giesecke. Han säger 3 minuter in i videon att det enda som hjälper är att tvätta händerna och inget annat hjälper inklusive social distansering. 3.30 in i videon bekräftar han att det även gäller Sverige, dvs han menar att alla råd och regler om max 50 personer, att hålla avstånd mm är meningslöst.
Slutsatsen är att om han hade bestämt då hade man bara gått ut med en rekommendation om att tvätta händerna och inget mer. Det fungerar bra om dödligheten är låg inte annars.
Jag har respekt för Tegnells kompetens, men Giesecke verkar inte vara med i matchen. Att han svänger sig med felaktiga siffror om dödligheten i influensa och andra tokigheter i videon bekräftar bara det.
Jag blev också förvånad över att det inte skulle finnas bevis för t.ex. social distansering och gjorde en snabb googling och hittade först inget, men sen hittade jag något som var skrivet väldigt nyligen som jag inte ens tror är peer-reviewat (vilket Giesecke antagligen inte tar för evidens, och jag håller med i princip). Jag sökte inte i några forskningsdatabaser utan bara googlade lite snabbt. Men google-fu är väl inte helt utvecklad här då detta inte varit mitt forskningsområde.
Så om någon kan hitta bevis och publikationer kring social distansering och dess effekter för pandemier så vore det lite intressant att se om Giesecke har rätt eller fel (jag misstänker att han har rätt).
Redigerat av moderator:
Men vaccin leder ju till flockimmunutet så det är ju i princip bara två möjliga vägar framåt.T TAR12 skrev:
Edit: @Daniel 109 rättade min klumpiga formulering.
Redigerat:
Nej vaccination är en väg dit. Det är inte immunitet varken på individ eller flocknivå.
Sverigekurvan inkluderar såklart Skåne. Skånekurvan kom med på min begäran, inte för att visa att Skåne är så bra, men för att visa att de Svenska rekommendationer inte kan vara anledningen till att smittspridningen är som den är i Stockholm och att dessa rekommendationer fungerar i andra delar av landet utan att man behöver använda lock down dom är ekonomisk självmord.tompax skrev:
När man tittar i hur det ser ut i världen så drar i alla fall jag slutsatsen att ju högre befolkningsdensitet, desto värre blir det. Stockholm utmärker sig ju (?) i Sverige och det är bara här vi har tunnelbana. (Inte för att skylla på tunnelbanan, men den är en indikator på hur folk tar sig fram).
Tittar man på vilka som hållit smittan borta så är det öarna. Nya Zeeland, Hongkong och Island har alla lyckats med att hålla smittan borta.
Tittar man på vilka som hållit smittan borta så är det öarna. Nya Zeeland, Hongkong och Island har alla lyckats med att hålla smittan borta.