2 357 021 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag menar så som jag har beskrivit innan i detta inlägg.Mikael_L skrev:
Ja, det är precis vad jag vill ha, en massa alkisar som styr vårt land.Mikael_L skrev:
Vadå tyvärr inte ..?
Om det skulle bli personligt ansvar för att fatta bästa beslut utifrån tillgänglig information och sen bli betalningsansvarig för att inte allt blev bra ... Vem ska bli politiker, vem ska bli myndighetsperson?
Vill du ha en massa alkisar som målvakter som styr vårt land?
Men du är kanske kandidat, du som hela tiden vet hur det skulle gjorts?
Jag håller med dig men vad har det med Covid-19 och mitt inlägg att göra?mathiash77 skrev:Rökning - Cancer
Vapen - Fred
Socker - Fetma - Diabetes
Resor - Smittspridning
Bilar - Luftföroreningar
Det finns en lång rad med vetenskapligt bevisade samband som man skulle kunna göra något åt men de stora massorna vill inte genomföra åtgärderna för det påverkar samhället för mycket.
Så allt är en balans på hur många liv som de stora massorna är villiga att offra innan man skriker högt.
Var uppmärksam, Det finns stor risk att Tegnell killgissar igen.
''Högt blodtryck är en riskfaktor för covid-19, men det finns ingenting som talar för att blodtrycksmediciner ökar risken, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Hög ålder är den viktiga parametern.''https://www.dn.se/nyheter/sverige/t...edicin-okar-risken-for-covid-19-stammer-inte/
Det är inte alls säkert att så är fallet. Det finns många olika slutsatser om effekten av ACE hämmare och Angiotensin II blockerare på COV-2.
Exempelvis Centre for Evidence-Based Medicine at University of Oxford (CEBM) har rekommenderat att kliniker överväger att dra tillbaka läkemedlen hos patienter med mild hypertoni om de ingår i en högriskgrupp, som medicinska arbetare - och ersätter dem med alternativt blodtryckssänkande mediciner. https://japantoday.com/category/fea...gs-are-in-the-crosshairs-of-covid-19-research
''Those who are deriving marginal benefit from these medicines, but who are at a high risk of infection because of exposure (e.g. younger healthcare workers) may reasonably stop taking these medicines during the epidemic; the adverse effects of drug withdrawal will be small and the risks of continuing therapy before and especially during an infection, albeit not quantified, may be greater.''
https://www.cebm.net/covid-19/angio...nd-angiotensin-receptor-blockers-in-covid-19/
''Högt blodtryck är en riskfaktor för covid-19, men det finns ingenting som talar för att blodtrycksmediciner ökar risken, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Hög ålder är den viktiga parametern.''https://www.dn.se/nyheter/sverige/t...edicin-okar-risken-for-covid-19-stammer-inte/
Det är inte alls säkert att så är fallet. Det finns många olika slutsatser om effekten av ACE hämmare och Angiotensin II blockerare på COV-2.
Exempelvis Centre for Evidence-Based Medicine at University of Oxford (CEBM) har rekommenderat att kliniker överväger att dra tillbaka läkemedlen hos patienter med mild hypertoni om de ingår i en högriskgrupp, som medicinska arbetare - och ersätter dem med alternativt blodtryckssänkande mediciner. https://japantoday.com/category/fea...gs-are-in-the-crosshairs-of-covid-19-research
''Those who are deriving marginal benefit from these medicines, but who are at a high risk of infection because of exposure (e.g. younger healthcare workers) may reasonably stop taking these medicines during the epidemic; the adverse effects of drug withdrawal will be small and the risks of continuing therapy before and especially during an infection, albeit not quantified, may be greater.''
https://www.cebm.net/covid-19/angio...nd-angiotensin-receptor-blockers-in-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
En annan nyhet är att Stockholm öppnar en ny tjänst för frågor relaterade till socialtjänsten, t.ex. om behov av ekonomiskt bistånd t.ex. för de egenföretagare som plötsligt står helt utan inkomst eftersom alla kunder försvunnit på en gång och som inte alls vet vart man ska vända sig.BirgitS skrev:
I stället för att älta det som hände och inte hände för ung. två månader sen så kan vi ju blicka framåt och då t.ex. att Sahlgrenska i Göteborg har satt upp en ny typ av rehabiliteringsteam för att hjälpa de som har varit svårt sjuka i Covid-19 att komma tillbaka till vardagen.
[länk]
Det ska både ta hand om både den fysiska förmågan och de psykiska problem som drabbar dem som legat i respirator länge.
https://www.dn.se/sthlm/stockholms-stad-startar-telefonlinje-for-socialtjanstrelaterade-fragor/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Menar du att varje gång det är ett utbrott av Ebola i Afrika så ska hela Europa stängas ner för säkerhets skull och varenda gång det är ett utbrott av MERS i Mellanöstern?tompax skrev:
Vet du om att sånt inträffar i stort sett varje år?
Kostnaden hade kanske blivit ändå högre om det hade beslutats det som du tycker är bäst.tompax skrev:
Det är nog vad vi kommer att få se i framtiden. Eller menar du att om vi får ett covid-19 liknande virusutbrott 1 gång om året, så skall vi gå igenom detta varenda år? Eller hur menar du?Mikael_L skrev:
Det beror ju på typen av utbrott. Covid-19 orsakade ett rejält utbrott i Kina, man skulle stängt mot Kina då, inte långt senare.Mikael_L skrev:
Hade det varit som du skriver, så hade det funnits många dödsfall världen runt redan i slutet av januari, dvs. en månad senare, eller hur? Men så var det alltså inte.Mikael_L skrev:
Jag påstår inte, och har inte heller gjort, att man helt hade kunnat hindra covid-19 att nå en del länder världen över. Däremot hade problemet möjligen kunnat bli hanterbart. Det är inte så lätt att hantera över 3 miljoner fall, som det är nu. 31 januari (en månad efter datumet du anger) fanns 11,950 konstaterat smittade i välrden. Det är betydligt mindre än 3,154,442 konstaterat smittade som det är i skrivande stund.
Nää jag har inte missförstått ditt inlägg, men du får gärna försöka förklara vad du menade med ditt svar och vad det har med mitt inlägg att göra.F f91jsw skrev:
För övrigt så har jag inte påstått att du påstått att det finns en koppling mellan fred och cancer, det vara bara ett konstaterande.
För att förtydliga mitt inlägg: Jag uppfattade att "tanaris" menade att när man sätter mål måste välja mellan antingen antalet smittade eller ett att bibehålla ett normalt samhälle. Det är naturligtvis så att man kan kompromissa vilket "tanaris" bekräftat.
Den artikeln är ju över en månad gammal och ställde sig frågan om ifall det fanns ett samband.L Lars48 skrev:
Så; hur gick det? Kan man påvisa ett samband?
Högt blodtryck är ju ett symptom på flera olika sjukdomar, det är nog inte symptomet i sig som är riskfaktorn utan den bakomliggande sjukdomen. Detta hade du vetat om du lyssnat på den frågan till Tegnell i gårdagens PK.
Nej, det behövs inte. Det finns ju presidenter som ordinerar medicin mot pandemier.BirgitS skrev:
Menar du att varje gång det är ett utbrott av Ebola i Afrika så ska hela Europa stängas ner för säkerhets skull och varenda gång det är ett utbrott av MERS i Mellanöstern?
Vet du om att sånt inträffar i stort sett varje år?
Kostnaden hade kanske blivit ändå högre om det hade beslutats det som du tycker är bäst.
Var ska man stänga ner
https://mobile.twitter.com/sarahcpr/status/1253474772702429189
OK, jag uppfattade det som att du både ville ha minimalt antal smittade OCH opåverkad ekonomi, vilket är ett utopiskt mål. Men om det var kompromissen du var ute efter förstår jag. Ber om ursäkt för missförståndet.T TAR12 skrev:Nää jag har inte missförstått ditt inlägg, men du får gärna försöka förklara vad du menade med ditt svar och vad det har med mitt inlägg att göra.
För övrigt så har jag inte påstått att du påstått att det finns en koppling mellan fred och cancer, det vara bara ett konstaterande.
För att förtydliga mitt inlägg: Jag uppfattade att "tanaris" menade att när man sätter mål måste välja mellan antingen antalet smittade eller ett att bibehålla ett normalt samhälle. Det är naturligtvis så att man kan kompromissa vilket "tanaris" bekräftat.
Du menar alltså att det varje år i världen sker virusutbrott som går från 571 till 63.851 konstaterat smittade på drygt 3 veckor? (tog ett spann för Kina, från worldometers)BirgitS skrev:
Det visste jag faktiskt inte, att det brukar vara så i stort sett varje år som du skriver. Då ber jag om ursäkt
Ja, kanske det? Eller kanske inte.BirgitS skrev:
Jag tror kostnaden är mindre för att stänga ner mot Kina och sätta resenärer från Kina i karantän i ett tidigt skede, och sedan mycket noggrant hålla koll på antal smittade i landet och sätta även dessa i karantän.
Än att hamna där vi har hamnat nu. Fast jag kan ha fel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Varför tror du att Tegnell killgissar när han stödjer sig på statistiken över de som läggs in på IVA och avlider i Sverige?L Lars48 skrev:Var uppmärksam, Det finns stor risk att Tegnell killgissar igen.
''Högt blodtryck är en riskfaktor för covid-19, men det finns ingenting som talar för att blodtrycksmediciner ökar risken, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Hög ålder är den viktiga parametern.''[länk]
Exempelvis Centre for Evidence-Based Medicine at University of Oxford (CEBM) har rekommenderat att kliniker överväger att dra tillbaka läkemedlen hos patienter med mild hypertoni om de ingår i en högriskgrupp, som medicinska arbetare - och ersätter dem med alternativt blodtryckssänkande mediciner. [länk]
[länk]
Det är kanske de som tycker att vissa ska sluta med sin medicin som killgissar
Observera att de dessutom endast skriver om patienter med lätt förhöjt blodtryck och dessutom arbetar i sjuk- eller äldrevård och utsätts för stor risk att bli smittad, inte den stora patientgruppen med högt blodtryck.
Det står dessutom i artikeln att forskarvärlden inte är enig, dvs. man vet inte ens om det är lämpligt för den lilla patientgruppen med lätt förhöjt blodtryck och med sånt arbete.
Sluta absolut inte med medicin utan att samråda med läkare!!!!
Har du ens läst och förstått hela artikeln eller letar du bara upp artiklar som med lösryckta citat kan svärta ner myndigheter i Sverige?
Det här är ju mycket viktiga meningar:
"They differ on whether those drugs open the door to the virus or protect against it."
och
"The absence of clear answers on how the drugs impact COVID-19 patients has sparked rampant speculation in correspondence and editorials posted on medical journal websites and those where scientists share unreviewed, pre-publication study drafts."
Så för närvarande verkar ingen forskare veta utan det handlar bara om hypoteser åt båda hållen.
Det kan alltså vara viktigt att fortsätta med sin medicin mot högt blodtryck för att inte öka risken att bli allvarligt sjuk.
Än så länge står alla expertorganisationer bakom rådet att fortsätta ta blodtrycksmediciner. Det finns inga pålitliga data som visar att det skulle innebära någon ökad risk.G gaidin skrev:Den artikeln är ju över en månad gammal och ställde sig frågan om ifall det fanns ett samband.
Så; hur gick det? Kan man påvisa ett samband?
Högt blodtryck är ju ett symptom på flera olika sjukdomar, det är nog inte symptomet i sig som är riskfaktorn utan den bakomliggande sjukdomen. Detta hade du vetat om du lyssnat på den frågan till Tegnell i gårdagens PK.