Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tompax
useless useless skrev:
Nej, varför skulle man göra det? Man agerar utifrån de fakta som finns.
Så du tror att världen hade agerat exakt likadant som den har gjort, med facit i hand? Dvs. om alla länder redan i februari visste allt det, som de vet idag, så hade de agerat som de har gjort?

J
L Lars48 skrev:
Jag kan inte ryska iaf. Vad menar du med det ?
Kan du läsa tabeller?
Tex den här:

[bild]
Det var din artikel från Australien jag kommenterade. Häng med nu. Du saknar ju all form av läsförståelse.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Så du tror att världen hade agerat exakt likadant som den har gjort, med facit i hand? Dvs. om alla länder redan i februari visste allt det, som de vet idag, så hade de agerat som de har gjort?
Nej.
Snart ångrar alla att de inte gjorde som Sverige ...

:crysmile:

Åh, ursäkta, det var kanske inte läge för ironi ännu ... :oops:

Men det kan bli lite spännande om ett år eller två, när sammanställningar, undersökningar, rapporter och lärdomar sammanställs, vad det kommer se ut då .

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccin kan vara bättre än genomliden sjukdom vad jag förstår. Dessutom kan man ju boosta med att upprepa en vaccination.

Jag påminner igen om det Covid vaccin som kan vara klart till september 2020. Alla faser i den vaccinet inkl test på apor har fungerat. Varför skall det bort från din lista med största sannolikhet?
Jag hoppas verkligen att det kommer vaccin snart. Det jag är tveksam till är att man ska satsa på strategier som bygger på att blir så.

Du pratar om den här vaccin-kandidaten:

https://uk.reuters.com/article/us-h...-covid-19-vaccines-before-proof-idUKKBN21Z25M

Än så länge har den visat sig fungera på 6 apor. Det I sig är lovande, men inte ett bevis på att det kommer fungera på samma sätt i människokroppen. Vi får hoppas att den verkligen gör det, för det skulle vara underbart.

Det är ju ett universitet som står bakom utvecklingen av detta vaccin, så de har ju inte någon produktionskapacitet själva. De verkar ju dock ha avtal med etablerade producenter av vaccin. De har till och med börjat producera vaccin vad jag förstår på chans. Det kan ju snabba på produktionen om vaccinet är verksamt och saknar biverkningar.

Däremot så förstår jag inte riktigt hur de ska hinna igenom alla faser i testningen av vaccinet till september.

Först fas 1-2 tester mot placebo. Hur lång tid dessa tester tar beror ju till stor del på hur lång tid det tar för kontrollgruppen att utveckla sjukdomen. Samt att utvärdera att ingen i huvudgruppen faktiskt inte utvecklade sjukdom. De hoppas vara klara i maj.

Sedan ska ju en fas 3 studie ske. Det är den som verkligen ska visa att vaccinet inte är farligt. Hur länge tar en biverkning att utvecklas? Fas 3 studier pågår nog oftast ett år eller två.

Sen hoppas de att de ska få åka snabbspår genom alla godkännanden som behövs om alla tester går utmärkt. Det tar nog minst 6 veckor (väldigt väldigt snabbt). Då är vi i november.

Sedan var det ju det där med produktionskapacitet. De tror att de kan ha en miljon doser klara till att vaccinet är godkänt. Det är en 750-del av Europas befolkning.

Tycker du att allt det här låter som att det är lösningen någon månad bort? Är det styrande för hur vi ska välja strategi i närtid?

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Bra fråga. De kanske gör som Nya Zeeland och Australien som har lyckats att besegra smittan, se artikeln nedan:

[länk]
Besegrad?
Nja, dom har lyckats hålla stora delar av smittan borta men att ropa besegrad är väl tidigt. Det vore underbart men är tyvärr inte sant.

Ps, låst länk men inget i rubriken säger besegrad.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hade det någon gång att "öppna Sverige" igen då?
När och hur, isåfall?
Det beror väl på läget. Finns där ett bra vaccin? Det kanske visar sig att viruset inte är så farligt i slutändan? Då går det bra också. Det finns ju flera scenarier.

Vad jag menar är att man skulle ha tagit det säkra före det osäkra. Planera för det värsta och hoppas på det bästa. Nu har man ju inte gjort det, och se vad som har hänt med länder världen runt, länders ekonomier osv. Detta kommer bli otroligt kostsamt. Och det är vi som kommer att få betala.
Hade varit skönt om hela notan hade skickats till FHM och regeringen så beslutsfattarna hade fått betala ur egen ficka, men så blir det ju tyvärr inte.

Det kostar pengar att rädda liv. 14 miljarder kronor kostar att gräva ner kraftledningar i Bergshamra för att reducera barnleukemi. 2 miljarder kronor kostar att eliminera dödsstolpar i trafiken. 4,5 miljarder kostar att skydda hotade kvinnor. Allting har sitt pris.
Jag har aldrig påstått att det är billig att stänga ner.

• Gilla
tompax
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Jag skrev och du citerade:

"Kan du visa den styrande information som gäller just nu. Information som hjälper oss att välja väg för de närmaste 3 veckorna?"

Vilken del av frågan förstod du inte? Du säger ju att det är jättelätt att hitta rätt information i bruset. Kan du inte hjälpa oss?
@Ulltand

Hur går det? Har du hittat rätt information än?

Mikael_L
P patst577 skrev:
Jag hoppas verkligen att det kommer vaccin snart. Det jag är tveksam till är att man ska satsa på strategier som bygger på att blir så.

Du pratar om den här vaccin-kandidaten:

[länk]

Än så länge har den visat sig fungera på 6 apor. Det I sig är lovande, men inte ett bevis på att det kommer fungera på samma sätt i människokroppen. Vi får hoppas att den verkligen gör det, för det skulle vara underbart.

Det är ju ett universitet som står bakom utvecklingen av detta vaccin, så de har ju inte någon produktionskapacitet själva. De verkar ju dock ha avtal med etablerade producenter av vaccin. De har till och med börjat producera vaccin vad jag förstår på chans. Det kan ju snabba på produktionen om vaccinet är verksamt och saknar biverkningar.

Däremot så förstår jag inte riktigt hur de ska hinna igenom alla faser i testningen av vaccinet till september.

Först fas 1-2 tester mot placebo. Hur lång tid dessa tester tar beror ju till stor del på hur lång tid det tar för kontrollgruppen att utveckla sjukdomen. Samt att utvärdera att ingen i huvudgruppen faktiskt inte utvecklade sjukdom. De hoppas vara klara i maj.

Sedan ska ju en fas 3 studie ske. Det är den som verkligen ska visa att vaccinet inte är farligt. Hur länge tar en biverkning att utvecklas? Fas 3 studier pågår nog oftast ett år eller två.

Sen hoppas de att de ska få åka snabbspår genom alla godkännanden som behövs om alla tester går utmärkt. Det tar nog minst 6 veckor (väldigt väldigt snabbt). Då är vi i november.

Sedan var det ju det där med produktionskapacitet. De tror att de kan ha en miljon doser klara till att vaccinet är godkänt. Det är en 750-del av Europas befolkning.

Tycker du att allt det här låter som att det är lösningen någon månad bort? Är det styrande för hur vi ska välja strategi i närtid?
Nej det är helt klart så att Ulltand är ute och cyklar i det blå, i någon föreställningsvärld.

Eller så agerar Ulltand i något för oss okänt sammanhang med dolt syfte ...

Hade SARS-cov-2 varit grymt dödligt, säg 10%, 30% 90% dödlighet så hade man kunnat släppt på en massa krav på olika faser osv, då hade kanske nästan helt oprövade vaccinkandidater kanske redan provat att injiceras ganska snart, framförallt hade väldigt osäkra försök med antivirala medel till redan insjuknade kunnat vara faktum.

Men med en dödlighet på en bra bit under 1% så tar man inte gärna mer än 1% risk heller att släppa ett dåligt vaccin.
FDA kommer slå tvärnit, garanterat, och inga seriösa läkemedelsföretag vill ta risken att få sitt namn förknippat med en läkemedelskatastrof heller.

Så det är bara att bida sin tid här, med lite tur hittar det ut ett vaccin någon gång nästa år. Men jag tvivlar faktiskt.

• Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det kostar pengar att rädda liv. 14 miljarder kronor kostar att gräva ner kraftledningar i Bergshamra för att reducera barnleukemi. 2 miljarder kronor kostar att eliminera dödsstolpar i trafiken. 4,5 miljarder kostar att skydda hotade kvinnor. Allting har sitt pris.
Men som sagt att stänga ner medför också ökade dödsfall i förlängningen fast i annat. Sen finns det ju massor med länder som verkligen har stängt ner mer än våra grannländer men de har ju fått väldigt högt antal avlidna ändå.

F f91jsw skrev:
Två veckors karantän för alla inresande innebär att de kan lägga ner sin turistindustri och att de inte kan ta emot några affärsresenärer de närmaste åren. Det är i alla fall ett snyggt sätt att förstöra sin ekonomi i grunden.
Turisthotellen kommer att behövas som karantänsboenden....

Här i Sverige hade Arlanda 26 milj. passagerare per år. Om vi antar att alla skall sitta i karantän 2 veckor, så behöver vi alltså 52 miljoner karantänsveckor. En miljon skulle hela tiden sitta inspärrade på karantänsboenden, minst, resandet är troligen inte jämnt fördelat över året. Det blir en lysande industri att bygga karantänsplatser. Och det är bara på Arlanda, sedan har vi de andra flygplatserna, hamnar, osv.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det ju, det finns ingen exakt mall för hur man ska hantera en epidemi, det måste ju bli en unik handlingsplan för varje enskilt tillfälle. Och just nu har vi med ett nytt virus (dock av en välkänd stam av virus) så då har man nog i början agerat efter kunskaperna som finns om corona-virus i allmänhet, och främst hur det betedde sig vid SARS-utbrottet (2003-04) då detta nya virus är ganska likt SARS. I början hade man tillgänglig information från Kina, men sen typ inget mer.
SARS hade relativt låg smittsamhet, men hyggligt svår dödlighet, så man var nog rätt alerta.
Det är så enkelt egentligen, och då menar jag i relativitet till vad man får handskas med idag världen över.

Så fort utbrottet började bli allvarligt i Kina och det började stiga ordentligt i slutet av januari/början av februari, så skulle man direkt infört åtgärder mot resandet till och från Kina, i hela världen.

• Direktstopp för all turism, både ut och in.
  • Direktstopp för affärsresor, både ut och in.
  • Alla Kinesiska medborgare som vill återvända hem får återvända.
  • Alla icke Kinesiska medborgare som vill hem från Kina, får återvända till sina länder och skall sättas i bevakad karantän i 1 månad (eller vad man nu har för uppgifter om inkubationstid m.m., fast med tilltagen marginal för säkerhet)
Sen låter alla länder Kina hantera detta och hjälper Kina så gott det går på avstånd. Skickar ner material om det behövs osv.

All trafik från Kina skulle kontrolleras stenhårt och människor därifrån skulle automatiskt sättas i karantän.

Kostsamt och omständligt? Ja. Men vad kommer inte denna pandemi kosta världen? Betydligt mer!

Jag blir otroligt förvånad om det inte inrättas en global organisation som skall styra sådant här. Ja, man skulle likväl kunna lägga det på WHO, men ge de mer bestämmanderätt kanske. Och att vi därför i framtiden ser mer resoluta åtgärder som beskrivet här ovan.

Vad är annars alternativet om vi får liknande virus allt oftare, och titt som tätt? Skall vi leva i en evig depression till slut och alla länder förvandlas till u-länder? Eller hur skall man lösa det annars? Detta tillstånd som vi har nu världen över är ju inte hållbart i längden.

L Lars48 skrev:
En nedstängning av samhället är en helt annan nivå. Skall vi stänga ned ex. i två år tills det kanske finns ett vaccin, så får du lägga på 3 - 4 nollor på de uppräknade miljarderna. De pengarna finns överhuvudtaget inte.

För övrigt låter inte siffran 14 miljarder för bergshamra nedgrävningen korrekt, men jag har ingen källa. Det var troligen rätt mycket annat än nedgrävningen som kostade.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är av tron att detta corona-virus inte kommer skilja sig på denna punkt på något avgörande vis från andra corona-virus. Det baserar jag på att jag försöker snappa upp vad alla lärda och kunniga inom virologi säger (även mellan raderna).
Jag får intrycket att man i den forskarvärlden inte tror något annat, jag har hört uttalanden om att SARS-CoV-2 inte muterar mer än normalt osv.

Så jag känner mig ganska lugn med att troligen kommer immunitet av insjuknande vara av ungefär normal styrka, dvs ge gott skydd i minst ett år, sen sakta avtagande under några års tid.
Och får man fram ett vaccin så kommer det troligen vara lika effektivt som vi är vana vid, samt troligen vara lika lätt att modifiera för att möta mutationer som det är för de andra virusstammarna vi har vacciner mot.

Men detta finns det ju ingen absolut kunskap om, och alltså ingen garanti heller. Men jag får intrycket av att virologer inte verkar vara bekymrade över någon dålig egenskap här i alla fall.
Ja så kan det mycket väl vara. Vi får hålla tummarna för det. (y)

Jag läste att USA söker frivilliga som ska smittas med Covid-19 för att sedan testa medicin- och/eller vaccin-kandidater på dem.

Eftersom vissa skribenter här tycker att det är viktigt att få fram mediciner och vaccin så fort som bara möjligt, hoppas jag att ni anmäler er som frivilliga? Det är säkert fler länder än USA som behöver folk att smitta ner och forska på.

• Haha
Skruvebulten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.