Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
P Pin skrev:
Jag tvivlar på att detta stämmer i Sverige. Är det globalt du menar? Eftersom vi är bra på trafiksäkerhet och säkerhet på arbetsplatser dör det inte många där.
Senaste siffrorna dödsfall i Sverige relaterat till:
Alkohol 7000
Självmord 1259 (exklusive under 15 år)
Trafiken 253
Arbetsplatsolycka 50

Detta i högkonjunktur alltså.
Även om nollvisionen i trafiken magisk uppnås på ett år och ingen går till jobbet och föroyckas där så äts det upp av en ökning av alkohol och självmord på ett par procent

I andra länder skiljer sig dessa siffror (fördelningen mellan) drastiskt åt, men för Sverige vill jag hävda att ditt påstående inte stämmer, förutsatt att det inte också finns andra viktiga orsaker till dödsfall som du inte nämnde och jag då inte kollat upp siffrorna för.
Jag menar både i Sverige och globalt.
Några artiklar om detta som påvisar att lågkonjunktur innebär bättre hälsa generellt på kort sikt.

https://www.svd.se/daliga-tider-ger-lagre-dodlighet
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2009/11/battre-halsa-i-lagkonjunktur/

En uppsats skriven i ämnet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1172643/FULLTEXT01.pdf

Andra studier är Ruhm (2000) att antalet dödsfall ökar i högkonjunktur och minskar i lågkonjunktur. Liknande resultat finns i Neumayer (2004), Tapia Granados (2005) och Gerdtham och Ruhm (2006)

Redigerat:
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
WHO borde fått uppgifter någonstans ifrån för jag tror inte det rör sig om en gissning från deras sida.
WHO sa att det inte är säkert att immunitet uppstår, det är förstås inte en gissning eftersom det än så länge inte har kunnat utföras några stora forskningsstudier om och hur immunitet fungerar efter Covid-19, dvs. man kan inte idag veta vare sig det ena eller det andra.

Likaväl är det inte en gissning när epidemiologer eller andra säger att så här fungerar det med immunitet efter andra sjukdomar som har orsakats av andra coronavirus och vi ser inget idag som tyder på att det nya coronaviruset skulle fungera annorlunda och därför är det troligt att det blir på samma sätt nu.

Ingetdera är en gissning och de två förhållningssätten är inte heller motsatsen till varandra.

Det är mycket som är okänt när det gäller det nya coronaviruset och Covid-19 så forskning pågår över hela världen för att öka kunskapen om det på många olika sätt.

• Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Jag menar både i Sverige och globalt.
Några artiklar om detta som påvisar att lågkonjunktur innebär bättre hälsa generellt på kort sikt.

[länk]
[länk]

En uppsats skriven i ämnet
[länk]

Andra studier är Ruhm (2000) att antalet dödsfall ökar i högkonjunktur och minskar i lågkonjunktur. Liknande resultat finns i Neumayer (2004), Tapia Granados (2005) och Gerdtham och Ruhm (2006)
De sista studierna som du kompletterade med har jag inte hunnit titta på.

Den första handlar om depressionen i USA nästan 100 år sedan, jag anser att det inte är relevant.

Den andra visar som du skriver att mortalitet går ner i lågkonjunktur, men samtidigt att den ökar med en tidsfördröjning.

Inga av de fyra dödsorsakerna som nämndes i tråden behandlas, utan allmän mortalitet och hälsa. Som jag skrev måste det vara annat än dessa fyra parametrar då de omöjligen kan påverka då de skiljer en tiopotens mellan vågskålarna.

Finns något i de studier du kompletterade med som bringar klarhet? Citera gärna kortfattat så alla inte behöver läsa allt.

• Gilla
TAR12
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var har du hittat det citatet?
Pressträff med FHM angående hemtagandet av svenskar från Kina. Troligen 31 januari.

På en dirket fråga om svenskarna skulle sättas i karantän vid hemkosten svarade FHM GD " varför då? De är ju friska"

Nu blev det en frivilliga karantän iaf som jag gissar efter polkitiska påtryckningar-

Låga dödstal idag. Hoppas det är en trend. Kanske försök med nya läkemdel?
Skåne får höra av sig om de vill ha sin kurva uppdaterad!

Graf som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Skåne över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JanneJanne123
Ja, trenden är väl att siffrorna är lägre på helgerna precis som vanligt? Vänta till början på nästa vecka för de korrekta siffrorna.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Pressträff med FHM angående hemtagandet av svenskar från Kina. Troligen 31 januari.

På en dirket fråga om svenskarna skulle sättas i karantän vid hemkosten svarade FHM GD " varför då? De är ju friska"

Nu blev det en frivilliga karantän iaf som jag gissar efter polkitiska påtryckningar-
PUBLICERAD 29 JANUARI 2020
Amanda Wall är en av de svenskar som hoppas att hon ska få möjlighet att bli evakuerad från Wuhan.
– Det betyder att jag måste sitta i karantän i två veckor men det kan jag ta. Jag vill gärna komma hem, säger hon.
Om hon blir evakuerad kommer det att innebära karantän antingen i en annan provins i Kina eller i Sverige enligt de besked hon fått.
– Men så som jag vet är det någonting man diskuterar och planerar. Ingenting är bestämt när det blir en evakuering eller om det blir en evakuering.
UD undersöker möjligheterna
Svenska UD har kontakt med ett 15-tal svenskar i Wuhan. Diskussioner förs med andra EU-länder representerade i Kina samt med Folkhälsomyndigheten om en samordnad evakuering av EU-medborgare.
– Det är viktigt att det blir en ordnad process i hela kedjan, inklusive vidare transporter och behov av uppföljande hälsokontroller. Det är det som pågår nu, säger Buster Mirow Emitslöf på UD.

2 FEBRUARI 2020
”Ett tiotal svenskar som velat lämna Wuhan har nu kommit hem till Sverige. Ett omfattande konsulärt arbete, både på UD i Stockholm och vid flera utlandsmyndigheter, har möjliggjort det i nära samarbete med Frankrike och flera andra myndigheter, inte minst MSB och Folkhälsomyndigheten”, skriver UD.
Ingen av de evakuerade svenskarna var smittad av coronaviruset när de lämnade Kina, enligt Folkhälsomyndigheten.
Nyligen uppmanade Folkhälsomyndigheten de svenskar som befunnit sig i kinesiska Wuhan till en så kallad frivillig hemkarantän under två veckors tid.

Anledningen till att man uppmanar till frivillig hemkarantän är p g a smittskyddlagen;
5 kap. Isolering

Förutsättningar för isolering
1 §
Den som bär på en allmänfarlig sjukdom får isoleras om
1. det av omständigheterna klart framgår att den enskilde inte är beredd eller i stånd att frivilligt underkasta sig de åtgärder som krävs för att förebygga eller så långt som möjligt minska risken för smittspridning, eller
2. det finns grundad anledning anta att den enskilde inte följer de förhållningsregler som har beslutats.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
De sista studierna som du kompletterade med har jag inte hunnit titta på.

Den första handlar om depressionen i USA nästan 100 år sedan, jag anser att det inte är relevant.

Den andra visar som du skriver att mortalitet går ner i lågkonjunktur, men samtidigt att den ökar med en tidsfördröjning.

Inga av de fyra dödsorsakerna som nämndes i tråden behandlas, utan allmän mortalitet och hälsa. Som jag skrev måste det vara annat än dessa fyra parametrar då de omöjligen kan påverka då de skiljer en tiopotens mellan vågskålarna.

Finns något i de studier du kompletterade med som bringar klarhet? Citera gärna kortfattat så alla inte behöver läsa allt.
Jag menar förvisso att i allmänhet så sjunker mortaliteten med en lågkonjunktur och inte specifikt just de fyra parametrarna.

Du har rätt i att det inte är bara de fyra parametrarna utan det är fler som påverkas av konjunkturläget, nettoeffekten enligt studierna visar på en lägre mortalitet på kort sikt. Exempelvis så skriver Ruhm att dödligheten pga. influensa minskar med 1.1 % för varje minskad procenthet i arbetslöshet.Anledningen tror jag är att man är hemma mer om man inte arbetar.

På lång sikt så tror jag att andra faktorer har större påverkan på mortaliteten än konjunkturen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag nämnde redan igår kväll, Santa Clara har en väldigt ung befolkning, så de är inte representativa. 2010 hade de en medelålder på 34 år och mindre än 10% över 65 år.
Tanzania där jag befinner mig har också en väldigt ung befolkning, medianålder runt 17,6 år och c.a 2 procent över 65.
C.a.180 smittade, 5 döda, ingen lockdown men all internationell personflygtrafik är nedstängd och obligatorisk 14-dagars karantän för alla som kommer utifrån. Det ökar sakta men mest i Dar Es Salaam där man nu infört obligatorisk maskbärande för alla.
I övrigt märker man inte mycket av Corona mer än att alla butiker har vatten och tvål utanför och alla använder det ofta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det sant att på sjukhus rekommenderar man vårdpersonal som är positivt testad för Corona jobba om de saknar symptom ?!
I så fall det är ju katastrof!

A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.”

https://www.google.se/amp/s/time.com/5817412/sweden-coronavirus/?amp=true

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte FHM:s arbetsuppgift att bedriva egna undersökningar om hälsoläget i andra europeiska länder. Lika lite som att vi här i Sverige vill att alla andra Europeiska länders hälsomyndigheter ska gå och ta näsprov på oss.

Vilka länder varnade för resor till Italien innan FHM gjorde det den 24 februari?
Det har jag inte sagt heller. De skulle insett smittrisken och risken för pandemi redan i Januari.

P
L Lars48 skrev:
Är det sant att på sjukhus rekommenderar man vårdpersonal som är positivt testad för Corona jobba om de saknar symptom ?!
I så fall det är ju katastrof!

A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.”

[länk]

Var i denna skrivelse står det? Därefter är det en anonym doktor..,

Sedan har vi ju ett gäng tvetydig individer som gör allt för att kritisera och som gärna vill stänga ner hela Sverige, gärna tills det inte finns någon ekonomi kvar att rädda...

Så återigen Lars, försök vara lite källkritisk till vad du läser och försök hitta någon ytterligare källa som kan bekräfta påståendet!

Edit: sedan ytterligare en kommentar kring detta. Om man har personer som är bekräftat smittade i en sjukdom och som arbetar uteslutande med andra smittade patienter är min personliga tolkning att man inte gör situationen sämre utan man hjälper ju till att vårda. Har man skyddsutrustning ska man ju inte smitta eller kunna smittas. Om detta inte stämmer är det ju bara att låsa sjukhusen och hålla alla isolerade hemma tills vi har ett vaccin...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Var i denna skrivelse står det? Därefter är det en anonym doktor..
Här:
Vad är det för fel på Time nu då ? Duger den inte som källa?

Skärmdump av en artikel på TIMEs webbplats med text om coronapandemin och svensk sjukvård.
Skapa konto

Ulltand Ulltand skrev:

Det var inte citatet jag frågade om.
Men jag är nyfiken på källan till det med.

Redigerat:
Singapore fick tidigt beröm för sina insatser med omfattande provtagning och smittspårning och hävdade att man hade smittan under kontroll. Nu har dock viruset börjat spridas mer eller mindre okontrollerat.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/app-sparar-smittvagar-i-singapore
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mpee/corona--oron-for-en-andra-vag-okar

Graf över ökande antal COVID-19-fall från januari till april.
Skapa konto

Samma sak i Ryssland där man har infört omfattande restriktioner, framför allt i Moskvaområdet. Trots det sprider sig viruset snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8L5da/vapnet-mot-ryssar-som-bryter-karantan-ansiktsigenkanning
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/antalet-smittade-i-ryssland-okar-kraftigt

Kurva som visar kraftig ökning av virusfall från februari till april.
Skapa konto

Så det verkar som att tidiga och hårda åtgärder fungerar för att fördröja viruset några enstaka veckor, men inte utgör något skydd i förlängningen?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.