2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Denna kanske är låst så jag lägger in några citat.
https://www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset
""Folkhälsomyndigheten räknar med att fall av enstaka, smittade person kan dyka upp i Sverige. Däremot ser de risken för smittspridning som obefintlig.""
""De svenskar som förväntas flygas hem från Wuhan och Hubei-provinsen i helgen ska inte utgöra något hot:
– De är ju friska människor. De som visar symptom tas om hand av det lokala smittskyddet i våra regioner, säger Johan Carlsson.""
Hur ska smittade personer hanteras? (Alltså inte det friska som inte har symtom men som mycket väl kan vara smittbärare vilket det fanns vetenskapliga belägg för vis denna tidpunkt )//min anmärkning
– Det kan bero på hur personens familjesituation ser ut. Man diskuterar isoleringsåtgärder och får laga efter läge på lokal nivå. De allra flesta människor förstår allvaret om man bär på en smittsam sjukdom, säger Johan Carlsson.
Här talar Socialministern om vaccin
Det finns ännu inget vaccin mot coronaviruset, något som kan komma först till sommaren:
– Genom vaccinering skyddas samhället så att det inte lamslås. Jag har själv vaccinerat mig mot influensan och skräms av människor som säger att det bara är ett sätta att göda läkemedelsindustrin, säger Lena Hallengren.
https://www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset
""Folkhälsomyndigheten räknar med att fall av enstaka, smittade person kan dyka upp i Sverige. Däremot ser de risken för smittspridning som obefintlig.""
""De svenskar som förväntas flygas hem från Wuhan och Hubei-provinsen i helgen ska inte utgöra något hot:
– De är ju friska människor. De som visar symptom tas om hand av det lokala smittskyddet i våra regioner, säger Johan Carlsson.""
Hur ska smittade personer hanteras? (Alltså inte det friska som inte har symtom men som mycket väl kan vara smittbärare vilket det fanns vetenskapliga belägg för vis denna tidpunkt )//min anmärkning
– Det kan bero på hur personens familjesituation ser ut. Man diskuterar isoleringsåtgärder och får laga efter läge på lokal nivå. De allra flesta människor förstår allvaret om man bär på en smittsam sjukdom, säger Johan Carlsson.
Här talar Socialministern om vaccin
Det finns ännu inget vaccin mot coronaviruset, något som kan komma först till sommaren:
– Genom vaccinering skyddas samhället så att det inte lamslås. Jag har själv vaccinerat mig mot influensan och skräms av människor som säger att det bara är ett sätta att göda läkemedelsindustrin, säger Lena Hallengren.
Nu är citaten helt plötsligt ändrade. Dessutom är det citat av en journalist, inte av någon på FHM.
Varför skulle de utgöra ett skydd i förlängningen? Syftet med dem är att köpa sig tid till dess att man fått fram fler vårdplatser mm.useless skrev:
Singapore fick tidigt beröm för sina insatser med omfattande provtagning och smittspårning och hävdade att man hade smittan under kontroll. Nu har dock viruset börjat spridas mer eller mindre okontrollerat.
[länk]
[länk]
[bild]
Samma sak i Ryssland där man har infört omfattande restriktioner, framför allt i Moskvaområdet. Trots det sprider sig viruset snabbt.
[länk]
[länk]
[bild]
Så det verkar som att tidiga och hårda åtgärder fungerar för att fördröja viruset några enstaka veckor, men inte utgör något skydd i förlängningen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
DN har en artikel idag baserad på intervjuer med några forskare och den handlar om att en ekonomisk kris kan skada folkhälsan: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap...kada-folkhalsan-mer-an-det-nya-coronaviruset/T TAR12 skrev:Jag menar förvisso att i allmänhet så sjunker mortaliteten med en lågkonjunktur och inte specifikt just de fyra parametrarna.
Du har rätt i att det inte är bara de fyra parametrarna utan det är fler som påverkas av konjunkturläget, nettoeffekten enligt studierna visar på en lägre mortalitet på kort sikt. Exempelvis så skriver Ruhm att dödligheten pga. influensa minskar med 1.1 % för varje minskad procenthet i arbetslöshet.Anledningen tror jag är att man är hemma mer om man inte arbetar.
På lång sikt så tror jag att andra faktorer har större påverkan på mortaliteten än konjunkturen.
Det som tas upp där är t.ex. att när arbetslösheten stiger så påverkas sjukvårdens budget så att det t.ex. inte finns pengar till dyra cancerbehandlingar. Alltså blir det så att fler dör i cancer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Hur många smittskyddsmyndigheter gjorde det?L Lars48 skrev:
Vad tycker du att de skulle ha gjort, satt alla inresande från alla länder i världen i två veckors karantän?
Skulle ju inte efterlevas när de inresande inte ansåg att det var någon fara på färde.
Skulle också ha blivit folkstorm.
Jag ifrågasatte ju tidigare @TAR12 påstående, men fick sedan lite undersökningar som delvis styrkte det påståendetBirgitS skrev:
DN har en artikel idag baserad på intervjuer med några forskare och den handlar om att en ekonomisk kris kan skada folkhälsan: [länk]
Det som tas upp där är t.ex. att när arbetslösheten stiger så påverkas sjukvårdens budget så att det t.ex. inte finns pengar till dyra cancerbehandlingar. Alltså blir det så att fler dör i cancer.
Nu hänvisar DN till något som hände för 200 år sedan. Vad är sig likt i Sverige idag? Ännu värre än den andra artikeln som hänvisade till depressionen i USA för 100 år sedan.
Det kan iofs vara så att fler patienter dör i cancer medan den totala mortaliteten minskar, beroende på hur många som potentiellt skulle drabbas av detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det var ju bara inledningen till artikeln. i mitten hänvisas det till en artikel i Nature Medicine där det framgår att det gäller forskning av dessa kriser:P Pin skrev:Jag ifrågasatte ju tidigare @TAR12 påstående, men fick sedan lite undersökningar som delvis styrkte det påståendet
Nu hänvisar DN till något som hände för 200 år sedan. Vad är sig likt i Sverige idag? Ännu värre än den andra artikeln som hänvisade till depressionen i USA för 100 år sedan.
Det kan iofs vara så att fler patienter dör i cancer medan den totala mortaliteten minskar, beroende på hur många som potentiellt skulle drabbas av detta.
"The 20th century experienced the 1929 Wall Street crash and the 1973 oil-price shock, as well as numerous regional crises in East Asia, the former Soviet Union, and Latin America. The early years of the 21st century saw the global financial crisis that started in 2007."
"An estimated 10,000 additional suicides occurred in the aftermath of the 2007 global financial crisis8"
Ja samma 1929 igen. Sovjetunionen hade per definition ingen ekonomi då de inte sysslade med att hushålla med knappa resurser, går inte att jämföra med. 10000 självmord globalt är tragiskt men en droppe i havet då vi har 1500 årligen i Sverige och detta var globalt i efterdyningarna (troligen flera år)BirgitS skrev:
Det var ju bara inledningen till artikeln. i mitten hänvisas det till en artikel i Nature Medicine där det framgår att det gäller forskning av dessa kriser:
"The 20th century experienced the 1929 Wall Street crash and the 1973 oil-price shock, as well as numerous regional crises in East Asia, the former Soviet Union, and Latin America. The early years of the 21st century saw the global financial crisis that started in 2007."
"An estimated 10,000 additional suicides occurred in the aftermath of the 2007 global financial crisis8"
Edit
Ser nu det står former Soviet Union, där fanns ekonomi, dock inte lik den svenska
Redigerat:
Jag skulle gärna vilja se statistik som sätter det där självmordstalet i proportion till det självmordstal som beror på ensamhet och hopplöshet för att inte tala om de självmord som förorsakas av rädslan för att falla ned en samhällsklass i ett samhälle där den fattige inte har något värde.
Här I Finland är ju självmordstalet bland finnarna extremt högt samtidigt som det ligger på ungefär svensk nivå bland den finlandssvenska befolkningen i Österbotten. Den stora skillnaden verkar vara att som svensk på landet i Österbotten har man sitt sociala nätverk kvar oberoende hur lycka och olycka växlar om i livet. Rika och fattiga bor i samma byar och umgås i allmänhet som likvärdiga bybor. Min personliga erfarenhet är att så länge folk ser att man gör sitt bästa under rådande mständigheter med de krafter man har och arbetar på att reda upp situationen så är man en betrodd och respekterad samhällsmedborgare hur djupt nere i skiten man än är. Bland finnarna verkar ekonomiska eller sociala problem vara stigmatiserande på ett annat vis och där finns en utslagning som vi inte har lika utpräglat. Det leder till att fler finnar lever under en sorts press att inte misslyckas och fler lever i hopplöshet. Det här är i alla fall en hypotes som kan förklara skillnaden.
I det allt mera segregerade och prestationsångestladdade Sverige tror jag att det är på det här området ni vinner mest på att arbeta när ni vill undvika en självmordsepidemi. Inte genom att låta coronaviruset sprida sig ohämmat och sedan låta somliga dö i covid-19 för att vården inte räcker åt alla i hopp om att därmed rädda litet penningomsättning.
Här I Finland är ju självmordstalet bland finnarna extremt högt samtidigt som det ligger på ungefär svensk nivå bland den finlandssvenska befolkningen i Österbotten. Den stora skillnaden verkar vara att som svensk på landet i Österbotten har man sitt sociala nätverk kvar oberoende hur lycka och olycka växlar om i livet. Rika och fattiga bor i samma byar och umgås i allmänhet som likvärdiga bybor. Min personliga erfarenhet är att så länge folk ser att man gör sitt bästa under rådande mständigheter med de krafter man har och arbetar på att reda upp situationen så är man en betrodd och respekterad samhällsmedborgare hur djupt nere i skiten man än är. Bland finnarna verkar ekonomiska eller sociala problem vara stigmatiserande på ett annat vis och där finns en utslagning som vi inte har lika utpräglat. Det leder till att fler finnar lever under en sorts press att inte misslyckas och fler lever i hopplöshet. Det här är i alla fall en hypotes som kan förklara skillnaden.
I det allt mera segregerade och prestationsångestladdade Sverige tror jag att det är på det här området ni vinner mest på att arbeta när ni vill undvika en självmordsepidemi. Inte genom att låta coronaviruset sprida sig ohämmat och sedan låta somliga dö i covid-19 för att vården inte räcker åt alla i hopp om att därmed rädda litet penningomsättning.
Redigerat: