2 355 936 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Alexander Bard är kanske långt ifrån allas favorit men jag tycker att han har en del tänkvärda saker att säga emellanåt.
Han gästade en ekonomipodd för ett tag sedan och talade om både det ena och det andra, bland annat kritiserade han Sveriges politiker för vår dåliga beredskap.
Han talar även om ekonomiska aspekter såsom hur småföretag drabbas av en kris och att Italien har en skuldsatt stat men rik befolkning till skillnad från t ex Sverige som har en fattig befolkning (vi är till skillnad från italienarna belånade upp över öronen och även om vi känner oss rika så är vår nettoförmögenhet inte särskilt imponerande).
Om någon är intresserad av att lyssna så börjar Bards gästspel 31 minuter in i programmet:
Han gästade en ekonomipodd för ett tag sedan och talade om både det ena och det andra, bland annat kritiserade han Sveriges politiker för vår dåliga beredskap.
Han talar även om ekonomiska aspekter såsom hur småföretag drabbas av en kris och att Italien har en skuldsatt stat men rik befolkning till skillnad från t ex Sverige som har en fattig befolkning (vi är till skillnad från italienarna belånade upp över öronen och även om vi känner oss rika så är vår nettoförmögenhet inte särskilt imponerande).
Om någon är intresserad av att lyssna så börjar Bards gästspel 31 minuter in i programmet:
Ja jag har vissa saker som jag anser borde gjorts annorlunda.Mikael_L skrev:
Ja du verkar ju vara nöjd att själv bara följa FHM's rekommendationer, så jag förstår inte vad du klagar på egentligen.Jag får hela tiden känslan att du kräver hårdare tag och hårdare restriktioner när jag läser dina inlägg.
Möjligen är ditt mål bara att kritisera så där i allmänhet, då faller pusselbiten på plats för mig.
Folksamlingar på 500 först var ett skämt. Och nuvarande på 50 är för mycket.
Avrådan frö vissa skidorter kom för sent och mera krav på karantän om ändå varit på sådan platser.
Men vårt sätt att inte stänga ner samhället tycker jag är bra. Även bra förhållningssätt med social distans som fungerar fantastiskt bra på många ställen i butiker mm.
Sedan är det en demokratisk rättighet att kunna kritisera myndigheter mm för sin hantering men även en skyldighet av att följa dessa regler. Det ska vi värna om tycker jag.
Om vi blir immuna ja. Annars funkar det inte. WHO är inte så självsäkra på det och mer forskning verkar behövas.Mikael_L skrev:
Nej jag var där och handlade precis som jag gjort hela tiden men reagerade på att nu såg det ut som det gjorde för många månader sedan.Nyfniken skrev:
De var väl där och kollade hur mycket folk det var där, precis som du.
Aftonbladet är en riktig skittidning. Man skriver en artikel med rubriken "Många ute och festar i Stockholm". Och vad ser man på bilderna då? Jo, ett helt folktomt Stureplan en varm lördagkväll i april och några enstaka personer som håller avståndet i någon kö.
Men de flesta verkade hålla vettiga avstånd till varandra. Hoppas det håller sig så.
Kanske, kanske inte men det spelar inte så stor roll då (nästan) alla kommer att ha högre motståndskraft och på så sätt ändå uppnå i stort sett samma resultat som om alla blir immuna.optimum skrev:
Instämmer dock i att mer forskning behövs, här och i alla andra områden.
källa, bla dina tidigare länkar.
Jag har aldrig skrivit om att vi skulle få högre motståndskraft av att bli smittade av SARS-CoV-2tttomten skrev:
Det kanske är så men har inte läst något om detta.
Du får gärna ange en säker källa.
Är det någon som vet hur många inresta från Alperna och Iran som de olika nordiska länderna hade där i början, vecka 9-10? Jag misstänker att Sverige hade betydligt fler sådana resenärer än t.ex Finland.
Det är deras arbetsuppgift. De har budget, utbildad personal och resurser att ta reda på risker. Det var många smittskyddsläkare som varnade FHM att de agerar försent och för svag (Björn Olsen tex) men de ville inte lyssna.useless skrev:
Det spelar ingen roll nu. Huvudsaken är att de fucked it up men vill inte erkänna. Det var naivt att tro smittan håller sig i Kina och runtomkring och Europa bla Italien håller sig ren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Jag har inte sett några exakta sifferuppgifter utan bara mer otydlig information om att resor till alperna inte är lika vanligt förekommande i Norge och Finland som i Stockholmsområdet. I båda de länderna är det vanligare med inhemska resor norrut.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Det är inte FHM:s arbetsuppgift att bedriva egna undersökningar om hälsoläget i andra europeiska länder. Lika lite som att vi här i Sverige vill att alla andra Europeiska länders hälsomyndigheter ska gå och ta näsprov på oss.L Lars48 skrev:Det är deras arbetsuppgift. De har budget, utbildad personal och resurser att ta reda på risker. Det var många smittskyddsläkare som varnade FHM att de agerar försent och för svag (Björn Olsen tex) men de ville inte lyssna.
Det spelar ingen roll nu. Huvudsaken är att de fucked it up men vill inte erkänna. Det var naivt att tro smittan håller sig i Kina och runtomkring och Europa bla Italien håller sig ren.
Vilka länder varnade för resor till Italien innan FHM gjorde det den 24 februari?
Jag har en tanke om varför det är så mycket kritik mot FHM, och starka falanger för och emot allting, och inspel om vad som skulle gjorts tidigare, eller om något som inte skulle ha gjorts alls .
Det som finns är strategier och aktiviteter, men inget mål. Med mål menar jag ett framtida tillstånd, med strategi menar jag tex "platta till kurvan", med aktivitet "tvätta händerna". Huruvida dessa aktiviteter är rätt eller fel, otillräckliga eller onödiga beror på målet.
Kan vi då sätta ett mål när vi vet så lite om Corona? Och vi visste ju ännu mindre i januari när detta började. Jag anser att svaret är ja. Åtminstone en vision borde kunna formuleras.
Vi (eller USA) kunde sätta en människa på månen inom tio år. Man visste inte exakt hur, men det gick trots alla osäkerheter. På samma sätt skulle vi (våra ledare) kunna göra här. "Alla ska vara vaccinerade". Berätta för mig vad det kostar i kronor och människoliv och när det är klart "det kommer att kosta Sverige 100 miljarder samt 10 000 liv, och vi är färdiga 1 maj 2021" Som exempel, smartare personer kan formulera det bättre om de inte tänker medan de skriver. Målet kanske ska vara något annat
Alltså som ett helt vanligt projekt, något som många av oss arbetar med dagligen. Och precis som vi tjatar om felaktiga fakturor eller dåliga jobb från hantverkarna i andra trådar så beror det på vad som är slutmålet, och att det är avtalat (alla parter har förstått innebörden) eller snarare kommunicerat och accepterar av folket i det här fallet.
"Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar"
Det som finns är strategier och aktiviteter, men inget mål. Med mål menar jag ett framtida tillstånd, med strategi menar jag tex "platta till kurvan", med aktivitet "tvätta händerna". Huruvida dessa aktiviteter är rätt eller fel, otillräckliga eller onödiga beror på målet.
Kan vi då sätta ett mål när vi vet så lite om Corona? Och vi visste ju ännu mindre i januari när detta började. Jag anser att svaret är ja. Åtminstone en vision borde kunna formuleras.
Vi (eller USA) kunde sätta en människa på månen inom tio år. Man visste inte exakt hur, men det gick trots alla osäkerheter. På samma sätt skulle vi (våra ledare) kunna göra här. "Alla ska vara vaccinerade". Berätta för mig vad det kostar i kronor och människoliv och när det är klart "det kommer att kosta Sverige 100 miljarder samt 10 000 liv, och vi är färdiga 1 maj 2021" Som exempel, smartare personer kan formulera det bättre om de inte tänker medan de skriver. Målet kanske ska vara något annat
Alltså som ett helt vanligt projekt, något som många av oss arbetar med dagligen. Och precis som vi tjatar om felaktiga fakturor eller dåliga jobb från hantverkarna i andra trådar så beror det på vad som är slutmålet, och att det är avtalat (alla parter har förstått innebörden) eller snarare kommunicerat och accepterar av folket i det här fallet.
"Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar"
Ja det vore riktigt jobbigt att återfå skiten om man råkar bli smittad igen och igen.Mikael_L skrev:
Men förhoppningsvis löser man det också och troligen bra mediciner att sätta in för att väldigt få ska behöva vård på sjukhus.
WHO borde fått uppgifter någonstans ifrån för jag tror inte det rör sig om en gissning från deras sida.