Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Rimligen är det Tegnell och en handfull till. De styr Sverige nu och det blir inte bra
De är säkerligen i behov av förstärkning så det är väl bara att printa ut CV och skicka in en ansökan? Skicka med ett par beräkningar, studier och forskningsrapporter och en kortfattad plan på hur allt ska skötas framöver så hör de säkert av sig.

• Gilla
  • Haha
twoody och 11 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
500 personer på FHM jobbar med Cov2 !
Myndigheten har totalt 450 anställda. Hur kan 500 pers jobba med det ?!
Enheten för smittskyddsdiagnostik är en av 30 enheter som FHM består av. Det kan inte vara mer än få tal som jobbar med det.
Enl hemsidan är det ca 505 personer som jobbar där.

• Organisationsschema över Folkhälsomyndigheten med olika avdelningar och enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nä, det är en väldig tur att det är sansade utbildade människor som styr skutan i fall som denna. Normalt sett värderas ett liv någonstans mellan 10-30 miljoner. Alla myndigheter som sysslar med livräddande verksamhet måste på något vis välja mellan pest eller kolera och då måste man sätta en prislapp.

De åtgärder Sverige gjort nu, hur många liv har man räddat? Hur många hade man kunnat rädda till och vad hade det kostat?

Hade vi kunnat rädda de kanske 1000 som dött eller ligger för döden just nu, så hade det med ovanstående värde värderats till kanske 30 miljarder. Alltså en bråkdel av vad detta kostat bara i statliga åtgärder hittills. Då ska man även minnas att de liv man förlorat hittills i få fall hade fått prislappen 30 miljoner.

Det är lätt att sitta och skrika att man måste göra ALLT MAN KAN för att rädda liv. Men när man måste välja att antingen lägga 1000 miljarder för att rädda några tusen, tiotusen eller femtiotusen åldringar (till något år till i långvården) eller använda pengarna till att undvika tiotusentals dödsfall om året i skador på grund av miljö, gifter, undernäring, krig, svält....

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De är säkerligen i behov av förstärkning så det är väl bara att printa ut CV och skicka in en ansökan? Skicka med ett par beräkningar, studier och forskningsrapporter och en kortfattad plan på hur allt ska skötas framöver så hör de säkert av sig.

Du har aldrig funderat på att argumentera i sak?

Jag lovar det är betydligt mer konsturktivt än det du håller på med.

Om du mot förmodan kommer på bättre tankar så tar jag vilken fråga som helst om Covid 19 i en diskusion med dig! :)

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och jag är helt säker på det! Och jag är långt ifrån ensam om det. Det finns också gott om experter som tycker det samma. Det borde du veta om du följt utecklingen av epedemin i pressen.

Men vad har du att anföra av värde som tror att 500 personer på FHM arbetar med smittskydd? Men en så katastrofal verklighetsuppfattning är du lite diskad i min värld. Sorry.
Ju mindre man kan desto mer tror man att man kan allt.

Ju mer man kan desto mer inser man att man har ännu mycket mer att lära.

• Gilla
Zsam och 17 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad har du att anföra av värde som tror att 500 personer på FHM arbetar med smittskydd? Men en så katastrofal verklighetsuppfattning är du lite diskad i min värld. Sorry.
Var det verkligen det jag skrev?

Nej du. I det här läget sätter jag större tilltro till de som jobbar med det här till vardags än virrpannor på Internet som tittar i backspegeln och spår i kaffesump.

De kommer rimligtvis inte träffa mitt i prick men förhoppningsvis nära nog.

Och av de där 1000 virrpannorna kommer givetvis ett par ha gissat ännu bättre och präktigt proklamera "Vad var det jag sa!" :rolleyes:

• Gilla
Zsam och 10 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du har aldrig funderat på att argumentera i sak?

Jag lovar det är betydligt mer konsturktivt än det du håller på med.

Om du mot förmodan kommer på bättre tankar så tar jag vilken fråga som helst om Covid 19 i en diskusion med dig! :)
Du kan ju svara på om du tror att restaurang, transport, butiker enbart sysslar med svensktillverkade varor? Du påstår att om vi stängt gränserna så hade allt fungerat i Sverige nu.

Vad man kan göra för att hindra smitta är fruktansvärt enkelt, det är på en 10-årings fattningsnivå. Om inte 8, eller 6. Stanna hemma, träffa ingen på 14 dagar så är smittan väck. Upprepa vid behov.

Att driva ett samhälle samtidigt som man håller smittan på en så optimal nivå möjligt är däremot en oerhört mycket svårare nivå som ingen på det här forumet är kapabla till. Det handlar inte om att begränsa smitta med alla till buds stående medel, det hade varit en mycket lätt sak att göra för politiker. Det svåra är att vinna kriget, inte att klara sig undan varenda slag.

Men om du har lösningar så är det bara att presentera dina siffror på hur mycket dina föreslagna åtgärder kostar, hur många liv och vilka du räddar och vilken forskning eller egna beräkningar du stödjer detta på så är säkerligen någon villig att läsa.

Att sparka in öppna dörrar och förklara för folk att smittan hade stoppats om ingen hade spridit den kan man ju köra med på lekplatsen kanske?

• Gilla
  • Älska
Zsam och 16 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
[media]
:thinking::rofl:
Jag förutsätter att jag kan betala med, och låsa upp dörren med chipet. Så jag kommer vaccinera mig ändå.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ju svara på om du tror att restaurang, transport, butiker enbart sysslar med svensktillverkade varor? Du påstår att om vi stängt gränserna så hade allt fungerat i Sverige nu.
För att plockat ut något ur ditt svammel.

Nummer ett i en seriös diskussion. Tillskriv aldrig någon det hen aldrig har sagt. Det är härskartekniker och fullständidigt oacceptabelt.

Försök igen på ett seriöst sätt att föra diskussionen frammåt!

Jag svara på varje fråga om den som frågar verkligen vill ha ett svar.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
För att plockat ut något ur ditt svammel.

Nummer ett i en seriös diskussion. Tillskriv aldrig någon det hen aldrig har sagt. Det är härskartekniker och fullständidigt oacceptabelt.

Försök igen på ett seriöst sätt att föra diskussionen frammåt!

Jag svara på varje fråga om den som frågar verkligen vill ha ett svar.
Ser fortfarande inga svar på hur du kan tro att uppräknade branscher skulle bedriva ostörd verksamhet med stängda gränser.

Eller hur övriga branscher skulle fortsätta fungera ostört som du har påstått?

Eller vad kostnaden varit för de åtgärder du föreslår?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att denna hysterin kring denna sjukdomen är överdriven.
Jag menar nu efter månader så har det bara dött typ 100k. Det är lika många som det normalt dör på 7 timmar. (snabbt räknat på 10 miliarder och 80år medellivslängd)

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Hur ställer ni er till vaccinering om det skulle komma om något år?
Jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra om ett nytt vaccin kommer men har bestämt mig för att ta vaccin mot våra vanligaste säsongsinfluensor samt mot lunginflammation.

Jag läste en intervju med Johan Giesecke, har letat men hittar tyvärr inte artikeln nu, där han nämnde att han trodde att vi fortfarande har biverkningarna av svininfluensavaccineringen 2009 i åtanke och att det gör att färre kommer vilja vaccinera sig.
Socialstyrelsen räknar med att minst 6 liv räddades tack vare svininfluensavaccinet men samtidigt fick 158 personer narkolepsi.
[länk]
[länk]
Obs att det finns två olika vaccin mot lunginflammation det ena skyddar mot typ 13 mer ovanliga varianter och kostar 8-900 spänn, det ansra skyddarmot ett mindre antal pneumokockvarianter och kostar 3-400.
Tar man det billiga, måste man vänta ett år innan man kan ta det andra, tar man det dyra först kan man ta det andra efter en eller två månader.

• Gilla
1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Här en jämförelse i dödsfall per miljon invånare i de nordiska länderna som jag sammanställt. Så vitt jag kan se är det ett relativt bra sätt att mäta hur bra vi klarat smittskyddet totalt sett. Nordens länder har ju också tämligen liknande förutsättningar, geografiskt läge, befolkningstäthet, bra sjukvård, demokratier osv.
[bild]
Det vore intressant att se dessa kurvor, men inkluderande all dödlighet, alltså inte bara detta aktuella virus. I Sverige dör det ju 7 - 8 tusen människor per månad.
Blir det bara en krusning på ytan då? Märks det någon skillnad?
För vi måste ju sätta det hela i perspektiv, och jämföra olika siffror med andra, som är relevanta i sammanhanget.
Alltså hur många dör nu i mars 2020 jämfört med samma månad under 2019 till exempel.
Någon som kan lägga upp ett sådant diagram?
Kan du Ulltand, eller kanske någon annan, göra det?

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J
L Lars48 skrev:
Ja, att Sverige har skött smittspridningen sämst jmf med sina grannar har inte undgått mig iaf.
Men det är alltid fint med en pedagogisk graf.
Du är som vanligt bergsäker på att Sverige är sämst, så låt oss lägga detta på minnet och återkomma senare. Ska bli väldigt intressant när övriga grannländer öppnar upp igen. Tror några får äta upp sina hattar då.

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det vore intressant att se dessa kurvor, men inkluderande all dödlighet, alltså inte bara detta aktuella virus. I Sverige dör det ju 7 - 8 tusen människor per månad.
Blir det bara en krusning på ytan då? Märks det någon skillnad?
För vi måste ju sätta det hela i perspektiv, och jämföra olika siffror med andra, som är relevanta i sammanhanget.
Alltså hur många dör nu i mars 2020 jämfört med samma månad under 2019 till exempel.
Någon som kan lägga upp ett sådant diagram?
Kan du Ulltand, eller kanske någon annan, göra det?
Skulle möjligen säga att Danmark och Sverige skulle kunna jämföras här. Stockholm och Köpenhamn är väl jämförbara regioner när man ser på att smittan i Sverige huvudsakligen finns där.

Norge och Finland har som mest städer i storleken Göteborg. Plocka bort Stockholm och Köpenhamnsregionerna ur statistiken så ser nog fanken hela Skandinavien likartad ut. Dock är det så pass små siffror fortfarande så enstaka händelser spelar fortfarande stor roll. En stor fest, ett gäng anställda eller besökare på ålderdomshem, några after-skis i Åre.

Redigerat:
  • Gilla
Lane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.