2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har inte sagt att det kommer att var så i slutänden men jag är 99% övertygad att det kommer att bli så.Violina skrev:
Nu får du nog tänka en runda till.. att det just vid detta tillfälle har dött fler svenskar per capita betyder inte att det kommer vara så i slutändan..
Sen är frågan, alla framtida dödsfall i alla länder som beror på följder av covid19 (ekonomisk kris, osv) självmord, svält, mord, var i statistiken ska de räknas?
Det är därför man inte ska stirra sig blind på läget just nu, utan man måste vänta och se slutresultatet, vilken strategi ledde till minst/mest döda totalt sett?
Anledningen att följa detta i realtid är att kunna ändra kurs på skutan om den verkar vara dålig för befolkningen. Nu följer Sverige faktisk Italiens kurva och det är inget gott omen. Här handlar det om att rädda liv och då kan man inte vänat och se. Men tyvärr är det ju starka politiska och personliga låsningar i detta som försvårar.
Jag har inte sagt att det kommer att var så i slutänden men jag är 99% övertygad att det kommer att bli så.Violina skrev:
Nu får du nog tänka en runda till.. att det just vid detta tillfälle har dött fler svenskar per capita betyder inte att det kommer vara så i slutändan..
Sen är frågan, alla framtida dödsfall i alla länder som beror på följder av covid19 (ekonomisk kris, osv) självmord, svält, mord, var i statistiken ska de räknas?
Det är därför man inte ska stirra sig blind på läget just nu, utan man måste vänta och se slutresultatet, vilken strategi ledde till minst/mest döda totalt sett?
Anledningen att följa detta i realtid är att kunna ändra kurs på skutan om den verkar vara dålig för befolkningen. Nu följer Sverige faktisk Italiens kurva och det är inget gott omen. Här handlar det om att rädda liv och då kan man inte vänat och se. Men tyvärr är det ju starka politiska och personliga låsningar i detta som försvårar.
För någon vecka sedan försvarade sig FHM med att även om Norge och Finland är bättre så följer vi någorlunda Danmarks kurva. Nu ligger vil 100% över Danmark. Det kommer att bli värre tro mig,
Tror du på riktigt att 500 personer på FHM arbetar med smittskyddNyfniken skrev:
Om så måste jag informera dig om att det är en mycket liten grupp på myndigheten. Och ja det tycks som man missat det.
Men det är väl inte konstigare än att FHM har sagt att vi kommer inte att få någon smittspridning i landet övht. Eller lite senare att den kommer att plana ut i mitten av mars månad. Eller att det inte smittar utan symtom osv.
Ja väl beprövat läkemedel. Har tagit det själv ett antal gånger vid resor till malarialänder. Billigt också!L Lars48 skrev:
En oro man kan ha är hur tillgången ser ut globalt? Och vilken produktioskapacitet som finns?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på en artikel jag läste i Dagens Industri för drygt en vecka sedan. Där intervjuar DI Mats Bergman, professor i nationalekonomi.Violina skrev:
Di frågar:
”Inte bara epidemier och sjukdomar tar människoliv. Även ekonomiska depressioner och arbetslöshet kan ha hälsoeffekter även om de inte uppkommer omedelbart. Hur tänker du kring det?”
Nationalekonom Mats Bergman svarar:
”Det argumentet ger jag inte jättemycket för. Man ska inte förringa att folk mår dåligt av lågkonjunktur och arbetslöshet och att exempelvis självmordsfrekvensen ökar. Men de studier jag har sett tyder snarast på att dödligheten är procyklisk, det vill säga högre i högkonjunktur. Den viktigaste orsaken tycks vara att droganvändningen ökar i högkonjunktur.”
https://www.di.se/analys/professorn-vart-en-fjardedel-av-bnp-att-stoppa-smittan/
Vänta nu, om vi hade spikat igen alla dörrar dag 1, hade vi då haft en egen fungerande marknad??? Du tänker att vi ju kan spika ihop volvos av våra egentillverkade delar? Det är en jäkla massa produktion som ligger ner i Sverige just nu och det beror till största del på att produktion i andra länder ligger nere så att vi saknar delar och/eller saknar kunder.Ulltand skrev:
Om vi hade gjort som i ditt exempel så hade vi varit helt utan Covid19 och dödsfall i landet. Ingen hade fått resa runt i världen så vi hade kunnat avvakta tills det är över. Och med en egen fungerande marknad hade vi räddat väldigt många jobb och företag. Om någon månad kommer bra läkemedel eller så får vi vänta tills ett vaccin inom ett år.
I realtid så dör 8 ggr så många svenskar per capita som finnländare helt i onödan med fhm/regerings politik,
Sifforna tyder väl på att vår högre dödlighet för tillfället beror på att smittan kommit in i äldrevården. Jag skulle gissa att man kommer fram till att någon slags timanställd bemanningspool som är vanlig i branschen är boven i dramat. Ett antal timanställda som täcker upp på olika boende och som arbetar så mycket man bara kan (för att man normalt hålls på 50-60% av en heltid för att alltid vara hungrig på fler, fler, fler timmar).
Ja och jag är helt säker på det! Och jag är långt ifrån ensam om det. Det finns också gott om experter som tycker det samma. Det borde du veta om du följt utecklingen av epedemin i pressen.Nyfniken skrev:
Men vad har du att anföra av värde som tror att 500 personer på FHM arbetar med smittskydd? Men en så katastrofal verklighetsuppfattning är du lite diskad i min värld. Sorry.
500 personer på FHM jobbar med Cov2 !Nyfniken skrev:
Myndigheten har totalt 450 anställda. Hur kan 500 pers jobba med det ?!
Enheten för smittskyddsdiagnostik är en av 30 enheter som FHM består av. Det kan inte vara mer än få tal som jobbar med det.
Ja för många exportföretag hade det inte gjort någon skillnad.Tomtom79 skrev:
Vänta nu, om vi hade spikat igen alla dörrar dag 1, hade vi då haft en egen fungerande marknad??? Du tänker att vi ju kan spika ihop volvos av våra egentillverkade delar? Det är en jäkla massa produktion som ligger ner i Sverige just nu och det beror till största del på att produktion i andra länder ligger nere så att vi saknar delar och/eller saknar kunder.
Sifforna tyder väl på att vår högre dödlighet för tillfället beror på att smittan kommit in i äldrevården. Jag skulle gissa att man kommer fram till att någon slags timanställd bemanningspool som är vanlig i branschen är boven i dramat. Ett antal timanställda som täcker upp på olika boende och som arbetar så mycket man bara kan (för att man normalt hålls på 50-60% av en heltid för att alltid vara hungrig på fler, fler, fler timmar).
Men hela restaurangnäringen, butiks och tansport hade klarat sig utan vidare. Det är rätt många anställda där.
Rimligen är det Tegnell och en handfull till. De styr Sverige nu och det blir inte braL Lars48 skrev:
Menar du att vi skulle spikat igen alla dörrar eller bara stängt gränserna? Får nästan tro det senare nu.Ulltand skrev:
Du tror alltså på allvar att restaurangnäringen enbart nyttjar svenska råvaror? Att butikerna enbart säljer mat tillverkad i Sverige eller att transport sysslar med bara inrikestransporter?
Men vänta nu...om vi ’spikat igen’ hur hade restauranger mm klarat sig? Tror dom tycker det är svårt nog som det är just nu.Ulltand skrev: