Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får man fråga om du tycker det är bra gjort att bara 70 av 90 lyckas hålla sig till reglerna, med all info, skriverier och diskussioner som enbart handlar om detta just nu?

Är det inte konstigt att man inte ligger på 85-90 istället?
Lite realism tack. 78% som helt följer reglerna är en mycket bra siffra. Med tanke på nya regler som införts på kort tid och som dessutom kommunicerats mycket dåligt av staten.

Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna [EDIT: ska vara länen] inte klarade av de snabba vändningarna från staten.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite realism tack. 78% som helt följer reglerna är en mycket bra siffra. Med tanke på nya regler som införts på kort tid och som dessutom kommunicerats mycket dåligt av staten.

Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna inte klarade av de snabba vändningarna från staten.
ringt upp varje servering? Varför? Nya regler kan omöjligen ha undgått någon. Dock håller jag med dig om att siffran som sådan inte är en katastrof.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…

Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna inte klarade av de snabba vändningarna från staten.
Dessutom har kanske urvalet av vilka som fick tillsyn påverkat.
Hur gick det till? dom som tidigare har fått föreläggande, slumpmässigt i kommunen, slumpmässigt på en viss gata?
Någon som vet urvalskriterierna för tillsyn?

edit, vad jag försöker förmedla är att siffrorna kanske inte är representativa för restaurangerna i Stockholm utan bara för en liten del av densamma.

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Säkerhetspersonal i västar övervakar trafikplats i Wuhan.
L Lars48 skrev:
Det har redan många länder gjort och lyckats med det. Kina tog bor Wuhans karantän helt och hållet. Landet har återgått till normalt liv. Produktionen ökat markant den senaste månaden.
Alla håller inte med om att Wuhan återgått till ett normalt liv.
Ur dagens Express:

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
ringt upp varje servering? Varför? Nya regler kan omöjligen ha undgått någon. Dock håller jag med dig om att siffran som sådan inte är en katastrof.
Jag har undervisat lite för länge för att hålla med dig om detta. Kommunikation är svårt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det har redan många länder gjort och lyckats med det. Kina tog bor Wuhans karantän helt och hållet. Landet har återgått till normalt liv.
Sluta hitta på alternativa fakta.

• Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sluta hitta på alternativa fakta.
Du menar väl lögn...

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
U rindler skrev:
En medicin som Sahlgrenska slutade med redan för två veckor sedan pga misstänkta hjärtbiverkningar. [länk]
Jag har redan postat en mycket noggrann läkarvideo om vad som händer om man överdoserar, från två riktiga fall. Där får ni förklarat varför det är farligt. Hint om ni glömt, chubbyemu på Youtube.

Hjärtpåverkan är alltså välkänt och inget nytt. Det nya kan möjligen vara kombinationen att även Covid-19 påverkar hjärtat direkt, det finns genomgånget med journaler i mitt inlägg från 1 mars.

• Gilla
unglue och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror vi pratar om flera olika saker när vissa av oss (jag inräknad!) har förfasat oss över Stockholms gatuliv. Vi pratar egentligen inte om regelefterlevnad utan om att vissa av oss tror att reglerna är striktare än vad de är. Så här ser det alltså ut i HSLF-FS 2020:9:

Text från HSLF-FS 2020:9 om riktlinjer för att förhindra smittspridning av covid-19, inklusive social distansering.

Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
galento
Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?
Men man ju tycka det är högst olämpligt om det finns en chans att
smitta överförs.Man borde ha kurage nog att kanske avvakta med
uteserveringsbesök en tid,ledsamt för företagarna men det är väl
viktigare att undvika ev.smittspridning än krogarnas överlevnad.

• Älska
tompas11
  • Laddar…
Hej alla experter

hur ser kurvan ut nu?

• Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
tompas11 tompas11 skrev:
Södermalm i går långfredag. Här följer man FHM:s anvisningar :surprised:
[bild]
Förra helgen gick jag omkring på den nybyggda norra älvstranden i Göteborg. Uteserveringarna var knökfulla med folk. Sällsynt oansvarigt beteende. Om de själva blir sjuka, är deras sak. Men alla andra!
Det är både lätt och rätt att sätta dit restaurangägarna, med det stora problemet är de lobotomerade gästerna som frivilligt klämmer sig in!

Staffan

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
galento galento skrev:
Men man ju tycka det är högst olämpligt om det finns en chans att
smitta överförs.Man borde ha kurage nog att kanske avvakta med
uteserveringsbesök en tid,ledsamt för företagarna men det är väl
viktigare att undvika ev.smittspridning än krogarnas överlevnad.
FHM och regeringen har gjort en annan bedömning.

L lob skrev:
[bild]

Alla håller inte med om att Wuhan återgått till ett normalt liv.
Ur dagens Express:
Kan du inte länka direkt. Jag hittar inte det på dagens express.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.