2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lite realism tack. 78% som helt följer reglerna är en mycket bra siffra. Med tanke på nya regler som införts på kort tid och som dessutom kommunicerats mycket dåligt av staten.Tomtom79 skrev:
Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna [EDIT: ska vara länen] inte klarade av de snabba vändningarna från staten.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Tyvärr inte riktigt så.....L Lars48 skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qe3Ga/kina-satter-nytt-omrade-i-karantan
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7444107
ringt upp varje servering? Varför? Nya regler kan omöjligen ha undgått någon. Dock håller jag med dig om att siffran som sådan inte är en katastrof.Claes Sörmland skrev:
Lite realism tack. 78% som helt följer reglerna är en mycket bra siffra. Med tanke på nya regler som införts på kort tid och som dessutom kommunicerats mycket dåligt av staten.
Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna inte klarade av de snabba vändningarna från staten.
Dessutom har kanske urvalet av vilka som fick tillsyn påverkat.Claes Sörmland skrev:
Lite realism tack. 78% som helt följer reglerna är en mycket bra siffra. Med tanke på nya regler som införts på kort tid och som dessutom kommunicerats mycket dåligt av staten.
Har myndigheterna ens ringt upp varje servering och pratat med dem? Har de skickat brev? Har de emailat? Och viktigast av allt: har de gjort platsbesök? Ska vi gissa att den tillsynen som nu skedde var den första kontakten från en myndighet. Normalt är också syftet med en sådan tillsyn just att upplysa, d v s processen ser ut att fungera även om kommunerna inte klarade av de snabba vändningarna från staten.
Hur gick det till? dom som tidigare har fått föreläggande, slumpmässigt i kommunen, slumpmässigt på en viss gata?
Någon som vet urvalskriterierna för tillsyn?
edit, vad jag försöker förmedla är att siffrorna kanske inte är representativa för restaurangerna i Stockholm utan bara för en liten del av densamma.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Jag har redan postat en mycket noggrann läkarvideo om vad som händer om man överdoserar, från två riktiga fall. Där får ni förklarat varför det är farligt. Hint om ni glömt, chubbyemu på Youtube.U rindler skrev:
Hjärtpåverkan är alltså välkänt och inget nytt. Det nya kan möjligen vara kombinationen att även Covid-19 påverkar hjärtat direkt, det finns genomgånget med journaler i mitt inlägg från 1 mars.
Jag tror vi pratar om flera olika saker när vissa av oss (jag inräknad!) har förfasat oss över Stockholms gatuliv. Vi pratar egentligen inte om regelefterlevnad utan om att vissa av oss tror att reglerna är striktare än vad de är. Så här ser det alltså ut i HSLF-FS 2020:9:
Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?
Tycks inte vara problem att sitta med en armlängds avstånd från varandra på uteserveringen i innerstaden och dricka prosecco. Det är väl just det som många i den här tråden egentligen har upprörts över?
Men man ju tycka det är högst olämpligt om det finns en chans attClaes Sörmland skrev:
smitta överförs.Man borde ha kurage nog att kanske avvakta med
uteserveringsbesök en tid,ledsamt för företagarna men det är väl
viktigare att undvika ev.smittspridning än krogarnas överlevnad.
Förra helgen gick jag omkring på den nybyggda norra älvstranden i Göteborg. Uteserveringarna var knökfulla med folk. Sällsynt oansvarigt beteende. Om de själva blir sjuka, är deras sak. Men alla andra!tompas11 skrev:
Det är både lätt och rätt att sätta dit restaurangägarna, med det stora problemet är de lobotomerade gästerna som frivilligt klämmer sig in!
Staffan
FHM och regeringen har gjort en annan bedömning.galento skrev: