Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Läste precis den här artikeln på CNN.

[länk]

Där står bland annat följande:

”Tom Britton, professor of mathematical statistics at Stockholm University, models how infectious diseases behave in a population. He believes 40% of the Swedish capital's population will be infected by the end of April. While acknowledging the difficulty of measuring the rate of infection, he told CNN that "my best guess today would be 10% or a bit more" of Swedes currently have the virus nationwide.”
Enligt den undersökning som gjorts på riktiga människor var ca 2,5% i Stockholm smittade för en vecka sedan. Nu borde siffran närma sig 5% där.
Så hans gissningar om 10% i hela landet kan omöjligen stämma om inte ens den mest drabbade regionen är i närheten.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Tyskland genomför antikropp tester för sammanlagd 47000 människor. 150000 tester varannan vecka.
[länk]
I vilket av talen är det en nolla för mycket eller för lite?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
De som bara behöver extra syrgas är normalt inte på IVA utan vanliga sjukhusplatser har tillgång till det.
Det var kanske det du menade man skriver eftersom jag är högst osäker.
Egentligen är jag nyfiken på de olika vårdnivåerna, det förekommer en del artiklar där journalister skriver att någon har vårdats på IVA men att de då har fått syrgas, likt denna artikel:
”Premiärministerns talesperson meddelade under tisdagen att Boris Johnson är vid medvetande och att behandling i respirator inte är nödvändigt i nuläget, men han får dock får hjälp att andas med syrgas.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/boris-johnson-far-intensivvard

Det borde finnas olika behov även på IVA, t.ex så kanske man inte i huvudsak behöver andningshjälp utan annan avancerad övervakning av funktioner i kroppen som har tagit stryk på grund av att man inte har fått i sig/fått behålla tillräckligt med vätska osv:
”De flesta coronapatienter som kommer till intensivvården har dubbelsidig lunginflammation, är svårt uttorkade och har haft hög feber och diarréer i en vecka. Läkare och sjuksköterskor uppmanar nu de som smittats att ta bättre hand om sig i ett tidigt skede – för att avlasta vården.
– Du ska dricka mycket och träna lungorna, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden

Om man tar siffrorna för IVA vårdade i åldersgruppen 40-69 år så representerar de ca 68% av de IVA-vårdade (ca 500 personer) men än så länge så representerar de endast lite drygt 1/10 av de totala antalet avlidna (ca 90 personer) där den övre delen i åldersgruppen, dvs. 60-69 år, står för majoriteten (ca 60 personer).
Det är ingen tvekan om att man är väldigt sjuk om man behöver läggas in på IVA men jag funderar på om siffrorna i sig säger något om vårdnivåerna. Har de flesta i gruppen 40-69 intuberats eller har de flesta haft annan typ av vårdbehov, kommer andelen avlidna i åldersgrupperna förändras märkbart över tid eller ligger hela förklaringen endast i att ju yngre du är desto bättre klarar du IVA?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
Egentligen är jag nyfiken på de olika vårdnivåerna, det förekommer en del artiklar där journalister skriver att någon har vårdats på IVA men att de då har fått syrgas, likt denna artikel:
”Premiärministerns talesperson meddelade under tisdagen att Boris Johnson är vid medvetande och att behandling i respirator inte är nödvändigt i nuläget, men han får dock får hjälp att andas med syrgas.”
[länk]

Det borde finnas olika behov även på IVA, t.ex så kanske man inte i huvudsak behöver andningshjälp utan annan avancerad övervakning av funktioner i kroppen som har tagit stryk på grund av att man inte har fått i sig/fått behålla tillräckligt med vätska osv:
”De flesta coronapatienter som kommer till intensivvården har dubbelsidig lunginflammation, är svårt uttorkade och har haft hög feber och diarréer i en vecka. Läkare och sjuksköterskor uppmanar nu de som smittats att ta bättre hand om sig i ett tidigt skede – för att avlasta vården.
– Du ska dricka mycket och träna lungorna, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus.”
[länk]

Om man tar siffrorna för IVA vårdade i åldersgruppen 40-69 år så representerar de ca 68% av de IVA-vårdade (ca 500 personer) men än så länge så representerar de endast lite drygt 1/10 av de totala antalet avlidna (ca 90 personer) där den övre delen i åldersgruppen, dvs. 60-69 år, står för majoriteten (ca 60 personer).
Det är ingen tvekan om att man är väldigt sjuk om man behöver läggas in på IVA men jag funderar på om siffrorna i sig säger något om vårdnivåerna. Har de flesta i gruppen 40-69 intuberats eller har de flesta haft annan typ av vårdbehov, kommer andelen avlidna i åldersgrupperna förändras märkbart över tid eller ligger hela förklaringen endast i att ju yngre du är desto bättre klarar du IVA?
Just när det gäller Boris Johnson så har jag läst något om att han egentligen inte behövde vara på IVA men att man för säkerhets skull flyttade dit honom utifall att han skulle bli sämre, dvs. lite specialbehandling bara för att han är premiärminister. Men visst är sådana uppgifter osäkra.

Men visst kan man vara på IVA utan att behöva respirator, bara för övervakningens skull. Har man bara vätskeunderskott kan nog vilken avdelning som helst sätta dropp, det görs ju regelbundet efter större operationer och sommartid läggs ju en del gamla in just p.g.a. vätskeunderskott. Men med dubbelsidig lunginflammation kan man nog ofta behöva mer andningshjälp än att bara andas extra syrgas.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just när det gäller Boris Johnson så har jag läst något om att han egentligen inte behövde vara på IVA men att man för säkerhets skull flyttade dit honom utifall att han skulle bli sämre, dvs. lite specialbehandling bara för att han är premiärminister. Men visst är sådana uppgifter osäkra.

Men visst kan man vara på IVA utan att behöva respirator, bara för övervakningens skull. Har man bara vätskeunderskott kan nog vilken avdelning som helst sätta dropp, det görs ju regelbundet efter större operationer och sommartid läggs ju en del gamla in just p.g.a. vätskeunderskott. Men med dubbelsidig lunginflammation kan man nog ofta behöva mer andningshjälp än att bara andas extra syrgas.
Jag har en vän som jobbar som läkare på IVA. Problemet är att lungorna tappar sin funktion och blir stela för de som blir riktigt sjuka. Så respirator hjälper ytterst lite. Man behöver intravenös oxygenation för att göra skillnad. Det är därför väldigt många dör i respiratorerna. Sex av tio klarar sig inte i respirator.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har en vän som jobbar som läkare på IVA. Problemet är att lungorna tappar sin funktion och blir stela för de som blir riktigt sjuka. Så respirator hjälper ytterst lite. Man behöver intravenös oxygenation för att göra skillnad. Det är därför väldigt många dör i respiratorerna. Sex av tio klarar sig inte i respirator.
Exakt. Därför det är extra svårt för patienter över ca 80 att klara sig ur respen. Som läkare vet jag att det ständigt görs avväganden huruvida en person ska läggas i resp, men just vad det gäller covid-19 är prognosen extra dålig för dessa äldre om de kommit till den nivå att de principiellt skulle vara i behov av resp - det är bara det att det inte funkar.
Så den artikeln Lars48 länkar till är ju en typisk vinkling när anhöriga inte vill/förmår, möjligen med en extra skarp vinkling i media, lita till att sjukvården gjort en bedömning vad som är medicinskt och etiskt riktigt.

• Gilla
Zsam och 10 till
  • Laddar…
Jag antar att ni hört att tyskarna tänker dela ut immunitetcertifikat för att få ut folk i arbete. En aning kontroversiellt, men jag spekulerade tidigare i att det skulle komma i Sverige också.

Källa: John Campbell's video idag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är tämligt motsägelsefullt att beordra folk att skydda sig mot smitta och samtidigt i princip belöna dem som blir smittade.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Det är tämligt motsägelsefullt att beordra folk att skydda sig mot smitta och samtidigt i princip belöna dem som blir smittade.
Njae, bara dom som överlevde

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan sluta vara överkänslig och i stället vara praktisk. Man skall inte värdera det ena bättre eller sämre utan bara konstatera att de som isolerar sig och lever av förråden, gör en insats för att inte överbelasta sjukvården och de som redan varit sjuka gör en insats för att gå till arbetet. Om de nu inte kan arbeta hemma.

Du är ok, jag är ok, alla är ok som en gammal slogan på 80-talet sa.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad har det med saken att göra?
Om du vill jämföra dödstal och ha en uppfattning vem som gjort bäst ifrån sig måste du förstås normalisera siffrorna baserat på åtminstone antal invånare i landet, helst också ta hänsyn till åldersfördelningen.

Dessutom föreslår jag att det är för tidigt att titta på antalet döda och göra några jämförelser. Beroende på strategi så borde dödstalen växa olika över tiden, så någon slutsats borde man inte dra före årets slut.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vad är det dom har att lära? I början av epidemin gjorde dom ju som Sverige och Storbritannien först planerade, dvs maximal smittspridning med uteliv och fotbollsmatcher för att få det överstökat så att den lånedrivna konsumtionsfesten kan fortsätta.

Italien har en gammal befolkning och det får man acceptera.
Ett konstigt inlägg, maximal smittspridning har ingen strävat efter. Det måste vara något eget hittepå baserat på att du tycker man skulle haft mer strikta regler tidigare.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Det intressanta är egentligen hur många döda varje land har i slutändan oavsett åldersgrupper och befolkningsmängd.

Det viktigaste är att hålla befolkningen vid liv. Om det dör 1000 i Kina och 1000 i Norge så är den totala befolkningsmängden endast intressant ur ett ekonomiskt läge eftersom det drabbar Norge hårdare.

Men har Norge endast 100 döda i slutändan så har ju de lyckats bättre att hålla befolkningen vid liv oavsett pengar.

Mitt liv bygger inte enbart på pengar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.