Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Tycker forumets ägare borde göra samhället plus till en del vissa enskilda personer i tråden en tjänst och stänga av dom en månad eller så. Detta liknar ett sjukligt beteende och byggahus är i princip medberoende just nu. Det är ändlösa cirkelresonemang som inte leder nånstans. Det saknas fullständigt all form av filtrering och kritiskt tänkande hos några få och det liknar ett självskadebeteende att leta upp katastrofartiklar och clickbaits. Jag vet att Marlen vill låta alla komma till tals men det börjar bli löjligt nu. Och ja, man får inte skriva detta men jag gör ett undantag och tar en kula för gruppen.
Jag kan hålla med dig men vad gör dessa om de inte kan skriva i den här tråden, de kanske börjar läsa och skriva på Facebook eller något annat ställe där de inte blir bemötta med fakta och det kan jag ju tycka vore ändå sämre.

• Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan hålla med dig men vad gör dessa om de inte kan skriva i den här tråden, de kanske börjar läsa och skriva på Facebook eller något annat ställe där de inte blir bemötta med fakta och det kan jag ju tycka vore ändå sämre.
Rätt, fullständigt fel att tysta någon för att man inte gillar deras åsikter, bemöt istället för att förbjuda, borde gälla i alla samhällslager, inte minst i politiken.
Det andra alternativen är alltid värre!

• Gilla
Zsam och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Källa på det påståendet?
Vad skulle alternativet vara?
Dagens restriktioner i två år (eller hur lång tid det nu tar) tills vaccin finns framme?
Då har många dött av andra anledningar.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inte helt sant? Norge har ju lyckats komma ner på ett till ett R under 1. Men så är det ju nu deras problem börjar också. De måste ju sätta alla besökare i 14 dagars karantän för lång tid framöver.
Norge är en anledning till att jag skrev "i stort sett alla". Precis, om man inte tillåter någon smittspridning i två år (eller hur lång tid det nu tar) så får man stora problem som leder till problem för samhället med höga kostnader och hög arbetslöshet och det i sin tur leder till dödsfall av andra skäl.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inte helt sant? Norge har ju lyckats komma ner på ett till ett R under 1. Men så är det ju nu deras problem börjar också. De måste ju sätta alla besökare i 14 dagars karantän för lång tid framöver.
Att man kan kväsa en smittspridning är inte orimligt om man går hårt fram, men jag har svårt att se den långsiktiga strategin i detta? Ingen kan ju tro att man lyckas rensa landet på virus och sedan behålla det läget för evigt. Antingen uppstår flockimmunitet om sådan kan uppstå eller så har man ett vaccin som de flesta accepterar att ta. Tills något av detta inträder måste man fortsätta med åtgärder.

Baserat på att det bara under korta tidsrymder går att få stopp på en spridning så verkar det helt rimligt att fokusera på att göra spridningen så långsam att vården hinner med. Att denna strategi skulle vara ett långsammare sätt att ta sig igenom detta (med större påverkan på samhället) undrar jag om det finns belägg för.

Detta resonemang slutar i att alla i ett land som dör av corona gör det oavsett strategi, det är bara en fråga om när under året det händer. Dör folk pga att skjukvården inte hinner med har man infört för klena åtgärder mot smittspridning. Lyckas man snabbt få stopp på en spridning betyder det bara att man står först i kö för att få omgång #2 i samhället och man får återigen ta till krafttag....

Vilka länder som lyckats bäst kan man ju omöjligen prata om nu, det kan ju bara utvärderas när detta är "över".

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Läste precis den här artikeln på CNN.

https://edition.cnn.com/2020/04/10/europe/sweden-lockdown-turmp-intl/index.html

Där står bland annat följande:

”Tom Britton, professor of mathematical statistics at Stockholm University, models how infectious diseases behave in a population. He believes 40% of the Swedish capital's population will be infected by the end of April. While acknowledging the difficulty of measuring the rate of infection, he told CNN that "my best guess today would be 10% or a bit more" of Swedes currently have the virus nationwide.”

Enligt min statistik har dödstalet fram till igår legat på 26,4/dag från den 11 mars räknat. I onsdags var siffran 23,7/dag. Någon som vet var man kan hitta siffror för exempelvis Norge?

BirgitS BirgitS skrev:
För tillfället lär det vara gratis att anmäla sig sig så att man kan läsa alla artiklar april ut.

Men jag kunde inte se något i den artikeln som anknöt till somalier eller sjukdomsfall på Järvafältet.

Vad är ditt underlag för den spridningsvägen?
Gratis i den bemärkelsen att jag är varan, jag tackar nej till att registrera mig hos DN.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fram till den 7 april hade det gått 28 dagar från första dödsfallet i Sverige och då hade det dött 21 personer i snitt / dag sedan 11 mars.

I Italien under samma period på 28 dagar från första dödsfallet hade det dött 159 personer i snitt / dag.

Så vi ligger betydligt bättre till i statistiken än Italien som har mycket att lära.

P Putte 9497 skrev:
Fram till den 7 april hade det gått 28 dagar från första dödsfallet i Sverige och då hade det dött 21 personer i snitt / dag sedan 11 mars.

I Italien under samma period på 28 dagar från första dödsfallet hade det dött 159 personer i snitt / dag.

Så vi ligger betydligt bättre till i statistiken än Italien som har mycket att lära.
Vad är det dom har att lära? I början av epidemin gjorde dom ju som Sverige och Storbritannien först planerade, dvs maximal smittspridning med uteliv och fotbollsmatcher för att få det överstökat så att den lånedrivna konsumtionsfesten kan fortsätta.

Italien har en gammal befolkning och det får man acceptera.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:

Du vet väl att Italien har 6 gånger fler invånare än Sverige?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:

Du får skala om eftersom Italien har större befolkning, kanske 6 ggr.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är knappast så att Sverige är nära flockimmunitet. Så den logiken stämmer inte riktigt.

U
panodil panodil skrev:
Samtidigt är/var ju inte smittan spridd i vare sig hela Sverige eller i Italien varför iaf inte Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet tycker att det är vettigt att presentera dödsfall/miljon invånare per land tidigt i en smittspridning, utan att visa faktiska tal. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen-ar-missvisande

• Gilla
Pin
  • Laddar…
panodil panodil skrev:
Vad har det med saken att göra?

• Haha
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.