Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Det intressanta är egentligen hur många döda varje land har i slutändan oavsett åldersgrupper och befolkningsmängd.

Det viktigaste är att hålla befolkningen vid liv. Om det dör 1000 i Kina och 1000 i Norge så är den totala befolkningsmängden endast intressant ur ett ekonomiskt läge eftersom det drabbar Norge hårdare.

Men har Norge endast 100 döda i slutändan så har ju de lyckats bättre att hålla befolkningen vid liv oavsett pengar.

Mitt liv bygger inte enbart på pengar
Den tävlingen kommer USA att vinna. Eller förlora kanske är bättre ord.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du vill jämföra dödstal och ha en uppfattning vem som gjort bäst ifrån sig måste du förstås normalisera siffrorna baserat på åtminstone antal invånare i landet, helst också ta hänsyn till åldersfördelningen.

Dessutom föreslår jag att det är för tidigt att titta på antalet döda och göra några jämförelser. Beroende på strategi så borde dödstalen växa olika över tiden, så någon slutsats borde man inte dra före årets slut.
Ja, efterhand är det ju så. Men den inledande smittspridningen påverkas inte av hur många det finns i landet.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det intressanta är egentligen hur många döda varje land har i slutändan oavsett åldersgrupper och befolkningsmängd.

Det viktigaste är att hålla befolkningen vid liv. Om det dör 1000 i Kina och 1000 i Norge så är den totala befolkningsmängden endast intressant ur ett ekonomiskt läge eftersom det drabbar Norge hårdare.

Men har Norge endast 100 döda i slutändan så har ju de lyckats bättre att hålla befolkningen vid liv oavsett pengar.

Mitt liv bygger inte enbart på pengar
Ja det är ju rimligt och förståndigt att resonera så - vi vill ju se så få som möjligt stryka med i absoluta tal. Men....så fort man vill göra jämförelser duger inte det förhållningssättet.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, efterhand är det ju så. Men den inledande smittspridningen påverkas inte av hur många det finns i landet.
Det verkar rimligt, men närliggande faktorer gör det, tex hur tätbefolkat det är.

Karlia
Kan också intyga att syrgas kan ges vid vanlig sjukhussäng efter att ha jobbat på sjukhus. Covid-19 är jag inte tillräckligt kunnig på för att veta när syrgas ges.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
En mycket bra nyhet från FHM

"Folkhälsomyndigheten: Du smittar i ungefär fem dagar"

[länk]

Det borde kunna tolkas som att personer som säkerligen varit covid-19 sjuka kan komma tillbaka till sitt arbete utan risk att smitta andra.
Det behövs tester, man kan inte gå på vad folk säger...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Det behövs tester, man kan inte gå på vad folk säger...
Det FHM säger tar jag för sanning.

Menar du att de far med osanning?
Då är det allvarligt.

Eller så är det osanningar från Aftonbladet?

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det FHM säger tar jag för sanning.

Menar du att de far med osanning?
Då är det allvarligt.

Eller så är det osanningar från Aftonbladet?
Vem skall garantera att de som varit sjuka har haft Covid-19? För det behövs tester.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
En mycket bra nyhet från FHM

"Folkhälsomyndigheten: Du smittar i ungefär fem dagar"

[länk]

Det borde kunna tolkas som att personer som säkerligen varit covid-19 sjuka kan komma tillbaka till sitt arbete utan risk att smitta andra.
Missa bara inte villkoren som också står i artikeln:
"Men du smittar bara i ungefär fem dagar om du har milda symtom"
och att fortfarande gäller:
"Har man symtom på sjukdom, oavsett hur milda de är, gäller fortfarande isolering i hemmet och noll kontakt med andra människor fram tills att man varit helt symtomfri i två dygn. Detta för att i största möjliga mån säkerställa att smittan inte förs vidare."

Sen kan du också läsa inlägg #7113 eftersom det tar upp lite mer om det.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Missa bara inte villkoren som också står i artikeln:
"Men du smittar bara i ungefär fem dagar om du har milda symtom"
och att fortfarande gäller:
"Har man symtom på sjukdom, oavsett hur milda de är, gäller fortfarande isolering i hemmet och noll kontakt med andra människor fram tills att man varit helt symtomfri i två dygn. Detta för att i största möjliga mån säkerställa att smittan inte förs vidare."

Sen kan du också läsa inlägg #7113 eftersom det tar upp lite mer om det.
Summering.
Man kan inte lita på FHM ?
Eller är det Aftonbladet man inte ska lita på?

optimum optimum skrev:
Summering.
Man kan inte lita på FHM ?
Eller är det Aftonbladet man inte ska lita på?
Man kan inte läsa allt som f-n läser bibeln. Lite eget sunt förnuft behövs också.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nej, man kan inte lita blint på vad FHM säger. Ingen vet, så allt är mer eller mindre gissningar utifrån tillgänglig information.

Däremot har nog FHM bäst information, och är dessutom utbildade i att tolka den information som finns, och de tar dessutom hänsyn till svenska förhållanden.

Det gör ju i alla fall mig mer benägen att tro på vad de säger än övriga källor.

Redigerat:
  • Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt den undersökning som gjorts på riktiga människor var ca 2,5% i Stockholm smittade för en vecka sedan. Nu borde siffran närma sig 5% där.
Så hans gissningar om 10% i hela landet kan omöjligen stämma om inte ens den mest drabbade regionen är i närheten.
Men ingen vet ju hur det egentligen är, eftersom väldigt få har testat sig.

Jag tror själva vi har haft det hela familjen (alla 4) men jag är inte säker. Det kan ju lika gärna ha varit vanliga influensor som vi haft, några av oss flera stycken.

Det jobbiga är att ingen vet.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men ingen vet ju hur det egentligen är, eftersom väldigt få har testats sig.

Jag tror själva vi har haft det hela familjen (alla 4) men jag är inte säker. Det kan ju lika gärna ha varit vanliga influensor som vi haft, några av oss flera stycken.

Det jobbiga är att ingen vet.
Precis. Jag hade svininfluensan I början av februari och ända in i mars, eller var det Covid-19?

Hade jag blivit sjuk två veckor senare hade jag trott på Covid-19.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.