2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så verkar vara fallet redan nu i Sverige. Det är inte något som planeras för framtiden utan det tillämpas i praktiken redan nu.H hemmabäst1 skrev:Många bilar på väg norrut från Stockholm igår på dan, många säkert hem efter halvdag på jobbet men ett antal med välpackade bagageutrymme..
En annan håller sig hemma större delen av påsken förutom planerade jourpass på sjukan, men man får vara beredd på att kanske behöva rycka in extra om situationen kräver.
vad det gäller respiratorvård för personer över 80 med riskfaktorer, är det som jag förstått det så att det har visat sig att denna patientgrupp i stor utsträckning inte verkar klara att komma ur respen när det gäller just en covid-infektion. Har själv ingen vetenskaplig källa på detta utan vad jag hört från kollegor inom sjukvården berätta från sina respektive verksamhetsområden och erfarenheter så långt. Men tiden får väl utvisa detta när data kan sammanställas framöver.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...e-sin-pappa-i-covid-19-fick-inte-intensivvard
Lars48 har en lång historik i tråden av att posta lösryckta citat och länkar - Ofta i feta bokstäver tillsammans med egna ödesmättade kommentarer. Antingen för att sprida oro och undergräva våra myndigheters arbete och rekommendationer eller för att han är genuint orolig och då borde han söka hjälp på annat sätt än via ett publikt forum på Internet.MultiMan skrev:
Ett par färska exempel:
Det handlar alltså om att man har skickat ut ett internt meddelande på Karolinska sjukhuset där man påminner om Socialstyrelsens sedan tidigare gällande regler för prioriteringar om man skulle hamna i ett läge där alla tillgängliga vårdplatser är upptagna.
Lars försöker framställa det som att det är något nytt och att alla över 80 från och med nu står utan intensivvård istället för att läsa och förstå innehållet i artikeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här var ett svar på att den undersökning man gjort i region Stockholm på 700 slumpmässigt utvalda personer kom fram till att 2,5% av befolkningen var smittad.
Undersökningen i USA är ingen lika studie då den handlar om folk som har haft symptom och blivit testade på grund av det.
Man kan inte jämföra saker som inte mäter samma sak.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I stort sett alla länder i Europa hoppas på en flockimmunitet, inkl. Storbritannien. Det enda som Storbritannien övergav var den snabbaste metoden att nå dit, nu försöker de liksom andra europeiska länder plana ut kurvan på vägen dit.optimum skrev:
Aktuell forskning visar att smittade som varit sjuka med covid-19 har lite eller inga antikroppar och kanske riskerar att smittas igen.
"Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk"
Flockimmunitet som FHM har som en lösning på kan därför kanske inte bli mer än en dröm.
Storbritannien släppte den idén när de konstaterade att väldigt många skulle dö.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
För tillfället lär det vara gratis att anmäla sig sig så att man kan läsa alla artiklar april ut.P Pin skrev:Omni.se länkar en betalartikel i DN. Jag kan bara läsa första raderna. Festen hölls i en villa står det. Finns inte många villor i Järva, mest hyresrätter. Lokal brukar det stå i tidningen nä något hänt på Järvafältet.
Gästerna kan iofs bott till stor del på Järvafältet. Någon med prenumereration som kan lösa artikeln och bringa klarhet i frågan?
Men jag kunde inte se något i den artikeln som anknöt till somalier eller sjukdomsfall på Järvafältet.
Vad är ditt underlag för den spridningsvägen?pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu gällde väl inte den studien hela Tyskland utan just staden Gangelt där det först blev många fall. Det kan väl inte appliceras på hela Tyskland där det säkert också finns orter med få fall.Claes Sörmland skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
De som bara behöver extra syrgas är normalt inte på IVA utan vanliga sjukhusplatser har tillgång till det.Möbius skrev:Jag har tänkt på det som du tar upp, dvs att det måste finnas olika svårighetsgrader och olika behandlingsbehov.
Jag jämförde andelen avlidna per åldersgrupp vs andelen iva-vårdade per åldersgrupp för att se korrelationen mellan Iva-vård och mortalitet och funderar på om siffrorna för den stora stora gruppen Iva-vårdade, 40-69 år, antyder att även om personerna självklart är väldigt sjuka så är deras vårdbehov generellt sett på en något lägre nivå, dvs enligt punkt 1 eller 2 ovan.
Ålder IVA-vårdade. -Avlidna (i det egna hemmet, vårdavdelning, ålderdomshem, IVA mm)
0-9 0% (0) - 0%. (0)
10-19 0% (0) - 0%. (0)
20-29 4% (32) - 0,4% (3)
30-39 4% (32) - 0,1% (1)
40-49 11% (80) - 0,5% (4)
50-59 26% (188) - 3,9% (31)
60-69 31% (221) - 7,2%. (57)
70-79 - 25,6% (203)
80-90 - 41% (325)
90+ - 21,3% (163)
Jag har medvetet valt att utelämna Iva-siffrorna för gruppen 70-79 år då man inte kan dra några slutsatser om deras utkomst från IVA, samt 80-90+ eftersom vi vet att denna grupp i huvudsak inte vårdas på IVA.
Edit: tabellen blev av någon anledning svår att utläsa ser jag, får fixa det senare.
Det var kanske det du menade man skriver eftersom jag är högst osäker.
Jag trodde det även gällde studien från Bonn där hälften av proverna var tagna. Men kanske måste jag läsa igen? Bättre med tydliga vetenskapliga artiklar men det finns nog inte att tillgå ännu.BirgitS skrev:
EDIT: Läste igen och tror nu att Bonn testar den Gangelt så jag var ute och cyklade.
Redigerat:
Det är väl inte helt sant? Norge har ju lyckats komma ner på ett till ett R under 1. Men så är det ju nu deras problem börjar också. De måste ju sätta alla besökare i 14 dagars karantän för lång tid framöver.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Och om Lars48 hade uppgett källan till sitt påstående så hade jag inte behövt skriva mitt inlägg eftersom det just var ute efter att få källan till hans påstående. Dessutom skrev jag att jag trodde vilket gör att det inte är en killgissning eftersom det är just att uttrycka sig tvärsäkert om något man tror.MultiMan skrev:
I din iver att förringa vad @Lars48 säger så killgissar du precis lika bra/dåligt men har fel denna gången. Även de "rättrogna" kan ha fel ibland, hur ädelt deras syfte än verkar framstå för dem själva.
Alla objekt som rör sig framåt genom luft skapar turbulens med virvlar och undertryck bakom objektet. Finns otaliga exempel i vårt dagliga liv där denna kunskap används, t ex hos bilar.
[media]
Sen var någon annan vänlig att länka till undersökningen. I undersökningen framgick det att den mesta droppsmittan hamnade på joggarens övre del av bröstkorgen och då särskilt den del av dropparna där det finns mest viruspartiklar, men att en mindre del spreds bakåt neråt så det verkade vara liten risk att man skulle andas in det direkt (även med bara 2 m avstånd) men större att det skulle komma på ens kläder. Rekommendationen var ungefär att hålla längre avstånd till joggare och cyklister, typ 5-10 m beroende på hur fort de tog sig fram, än till gående.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Även om somalier och andra på Järvafältet har blivit svårt sjuka så är det ju folk över hela Stockholm som har insjuknat, t.ex. är ju andelen på Lidingö större än snittet för Region Stockholm.pacman42 skrev:
Det är ju trots allt födelsedagsbarnet Peter som använder frasen "ground zero" i ett citat, inte journalisten.
Tror det är meningslöst att argumentera med de som inte är mottagliga för argument, men heder åt dig och övriga som försöker.useless skrev:
Lars48 har en lång historik i tråden av att posta lösryckta citat och länkar - Ofta i feta bokstäver tillsammans med egna ödesmättade kommentarer. Antingen för att sprida oro och undergräva våra myndigheters arbete och rekommendationer eller för att han är genuint orolig och då borde han söka hjälp på annat sätt än via ett publikt forum på Internet.
Ett par färska exempel:
[bild]
Det handlar alltså om att man har skickat ut ett internt meddelande på Karolinska sjukhuset där man påminner om Socialstyrelsens sedan tidigare gällande regler för prioriteringar om man skulle hamna i ett läge där alla tillgängliga vårdplatser är upptagna.
Lars försöker framställa det som att det är något nytt och att alla över 80 från och med nu står utan intensivvård istället för att läsa och förstå innehållet i artikeln.
[bild]
Det här var ett svar på att den undersökning man gjort i region Stockholm på 700 slumpmässigt utvalda personer kom fram till att 2,5% av befolkningen var smittad.
Undersökningen i USA är ingen lika studie då den handlar om folk som har haft symptom och blivit testade på grund av det.
Man kan inte jämföra saker som inte mäter samma sak.
Jag följer denna tråden och har faktiskt läst alla inlägg sedan starten och vissa (få) här saknar förmåga att ta till sig all information och läser info som en berömd (beryktad) potentat läser bibeln.
Generellt är det synnerligen viktigt att alltid granska med ett kritiskt öga den info som ges, och det gäller naturligtvis även de sk. etablerade media som inte är så opartisk som de vill göra gällande, men delar av den alternativa median bör granskas ännu tydligare, där är det mumbo jumbo på hög nivå.
Jag kollar faktiskt en hel del på dessa alternativa på tuben och tar man deras påståenden för sanningar då har man en väderkvarn att slåss mot för de som tror blint på dessa stollar.
Slutligen har jag större förtroende för FHM än hemma-epidemiologer, tills jag blir överbevisad om motsatsen och då får jag väl pudla, från denna sidan eller den andra