Status
Inte öppen för fler kommentarer.
För er som vill ha ännu mer statistik och grafer slänger jag in denna länk med mortalitetsvariationen över tid i Europa. Tror inte någon har länkat dit i tråden.

https://www.euromomo.eu/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Vad som händer i USA är ganska ointressant
Rapporten är utförd av forskare i USA men handlar om Wuhan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi nu ska leka hobbyepidemiologer så innebär detta att av Stockholms läns 2 377 000 invånare så var under testperioden mellan 34 000-57 000 personer smittade (95% konfidensintervall). 13 dar efter teststart ligger 200 av dessa på IVA. Detta ger att risken att hamna på IVA ligger på 4-6 promille, troligen lite denna siffra lågt eftersom dagens IVA-fall är en underskattningen då det är mellan 6 och 13 dagar sedan proven togs; lite kort tid för de senare proven.
Så runt 0,5-0,7% alltså om vi lägger på lite. Då kanske vi är klar med detta till jul i alla fall. Beroende på hur spridning fortskrider.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jaha? Men att man bär viruset i bara 5 dagar är fel enligt alla andra källor jag läst. Vad vet Tegnell som ingen annan vet?
Man bär viruset i de övre luftvägarna i ungefär 5 dagar. Under den tiden får man hyfsat säkert resultat via topsning i näsan.
Efter den perioden kan topsningen visa att man inte har virus eller att det ligger under gränsvärdet för ett säkert resultat.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och här är resultaten av testen i Stockholm [EDIT: la till staden]:

[bild]
T tanaris skrev:
Såhär står det på Wikipedia (inga garantier i övrigt) : "The RT-PCR test performed with throat swabs is only reliable in the first week of the disease. Later on the virus can disappear in the throat while it continues to multiply in the lungs."
Min sambo var en av dem och som jag förstod så var det inte ett helt slumpmässigt urval utan det var folk som hade haft kontakt med vården eller varit screenade för något annat under senaste året, dvs. myndigheterna hade redan viss information.

Det var tre provtagningar, topsning av näsan och svalget samt spott (för att fånga upp om viruset håller till i lungorna. Dessutom skulle man fylla i en enkät om eventuella symtom.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A arasmus skrev:
Det som också oroar mig är att mycket lite av deras underlag och modellerande görs offentligt. Det jag sett har varit väldigt simplistiskt, på gränsen till naivt. Det är bra att vi har självständiga myndigheter som ger expertråd, men de har inte kunskapen eller resurserna att bedriva forskning som FHM ger sig på nu. Det finns stora internationella grupper som gör bra modeller. FHM borde utvärdera den litteraturen och basera sina råd på den. Eventuella avsteg från konsensus i litteraturen ska ha en väldigt hög bevisbörda. Sen tycker jag fortfarande inte vi skall stänga ner hela samhället, men det är absolut dags för en omvärdering.
FHM verkar gå mycket på vad WHO kommer fram till efter sina genomgångar av forskningsgrupper över världen. Jag hoppas att de inte har alltför mycket bias utan kan ta in nya bevis.
 
BirgitS BirgitS skrev:
FHM verkar gå mycket på vad WHO kommer fram till efter sina genomgångar av forskningsgrupper över världen. Jag hoppas att de inte har alltför mycket bias utan kan ta in nya bevis.
Är det verkligen så? WHO har hela tiden pushat för testning och smittspårning och argumenterat starkt mot att tillåta spridning bland friska för att bygga immunitet. De menar också att asymptomatisk spridning är tillräckligt vanlig för att vara av vikt. De har, vad jag vet, inte lämnat några estimat av mortalitet, men när de talar om det så har det rört sig om betydligt högre siffror än vad FHM gör.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tegnell sade att antalet smittade dubbleras med 7-8 dagar i Stockhlm just nu, det leder till ett R (om vi antar 5 dagar mellan att man smittar och att man smittat i snitt och att vi antar att det dubblas på åtta dagar) på: 1,26 just nu i Stockholm. Och med runt 10% smittade (som han också sagt) så leder då detta till flockimmunitet vid runt 23% smittade (om man lyckas stoppa smittan då). Detta förutsätter dock att restriktionerna som just nu ligger fortsätter att ligga kvar och att vädret inte påverkar osv osv.

Det borde då leda till att man i Stockholm skulle kunna lätta restriktionerna mot slutet av april för att få ekonomin att rulla bättre. MEN, nu till problemet. Övriga Sverige ligger så långt efter Stockholm att de kommer att behöva restriktionerna (om än kanske inte riktigt lika kraftiga) senare. Man bör kanske dela upp så att det är olika restriktioner i olika delar av Sverige. Reserestriktionerna bör vara samma, men det vore lämpligt att lätta i Stockholm för ekonomins skull.

Baserat på detta undrar jag om inte gymnasieeleverna är tillbaka i skolan efter valborgsmässoafton. Man kommer säkert att lätta på restriktionerna för kollektivtrafiken i Stockholm då också. Mina gissningar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A arasmus skrev:
Är det verkligen så? WHO har hela tiden pushat för testning och smittspårning och argumenterat starkt mot att tillåta spridning bland friska för att bygga immunitet. De menar också att asymptomatisk spridning är tillräckligt vanlig för att vara av vikt. De har, vad jag vet, inte lämnat några estimat av mortalitet, men när de talar om det så har det rört sig om betydligt högre siffror än vad FHM gör.
När det gäller testning och smittspårning så har det ju varit omöjligt att göra det i Sverige eftersom det har saknats testkit, reagenser, labbpersonal och sjukvårdspersonal (lite olika saker som saknats vid olika tillfällen) men testandet har skalats upp och under förra veckan tror jag det var ung. 9000 tester vilket var ungefär det dubbla mot 3-4 veckor tidigare. Och uppskalningen fortsätter.

Jag har uppfattat det som att WHO har svängt lite i frågan om spridning från personer utan symtom, från mycket liten betydelse till något mer betydelse. Men Tegnell sa någon gång för flera veckor sen typ att det kan förekomma men det är inte de som står för den stora smittspridningen.
 
Om nu siffrorna på dödlighet, IVA-platsbehov mm skall räknas utifrån att 10% av alla i Stockholm är smittade redan, då har ju FHM haft rätt redan från början. Frågan är hur de kunde veta att siffrorna var så låga när ingen annan verkar ha vetat om detta. Hade de bara tur? Eller har de kört en matematisk modell på siffrorna från andra delar av världen som gav dem facit? Många frågor blir det...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller testning och smittspårning så har det ju varit omöjligt att göra det i Sverige eftersom det har saknats testkit, reagenser, labbpersonal och sjukvårdspersonal (lite olika saker som saknats vid olika tillfällen) men testandet har skalats upp och under förra veckan tror jag det var ung. 9000 tester vilket var ungefär det dubbla mot 3-4 veckor tidigare. Och uppskalningen fortsätter.

Jag har uppfattat det som att WHO har svängt lite i frågan om spridning från personer utan symtom, från mycket liten betydelse till något mer betydelse. Men Tegnell sa någon gång för flera veckor sen typ att det kan förekomma men det är inte de som står för den stora smittspridningen.
Det är en prioriteringsfråga också. RT-PCR är en enkel metod som det finns 100-tals lab i Sverige som kan utföra. Klart det finns svårigheter med hanteringen, men man hade ex. kunnat haft drive-in stationer där man lämnar prov. Tyskland och Korea som testat mycket har gjort det genom att många små lab i företag och universitet deltagit. Företaget där jag jobbat har t.ex. satt upp ett program för att screena anställda. Men det är klart, om man bara skall testa i sjukhuslabb och allt skall vara så himla noga och certifierat så tar det tid. Sen vet jag iofs inte detaljerna om detta, och det är ju fler länder som misslyckats så helt enkelt kanske det inte är..

Gällande asymptomatiska spridare så behövs det bara en liten andel för att vår strategi med att isolera äldre bland många sjuka yngre inte skall funka (vilket också skitit sig spektakulärt med smitta på en stor andel av äldreboendena i både Stockholm och Göteborg).

Sen är det också en fråga om hur man talar om saker. Om de hade sagt "det här ser ju illa ut utifrån strategin vi kört på, men nu är det så och det är för sent att göra nåt åt" så hade jag haft större förtroende.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag skrev för en månad sen att varje person smittar 10 personer utan att räkna statistik. Det var det upplevelse jag hade i Sydkorea.
Nu hörde jag en nyhet om att om någon springer den fria luften och en annan springer bakom med anståndet 2 meter. Då kan hen bli smittad om personen framför är smittad.
Så att säga R0 10 är inte långsökt för Coronavirus.
Nu ör det så att inget land lyckad testa sin befolkning noggrann. Men det kommer att visa i framtiden att R0 för den smittan var egentligen långt över 2,5, snarare mot 10. Kanske 8 skulle vara en realistisk uppskattning.
 
P Putte 9497 skrev:
Eller annars var det så att folk blev lite sjuka i äldreomsorgen men tyckte de kunde jobba ändå/hade inte råd att vara hemma.
Avsaknaden av skydd i kombination med pådrivande chefer som inte får verksamheten att gå ihop är anledningen. Det har förekommit att man gått mellan äldre utan skydd trots att en hade konstaterad covid-19. Det finns knappt skydd. Sen om man bara är lite småkrasslig så är det ingen fara att jobba med äldre har det hetat hos en privat vårdgivare. Hänger inte ut med namn trots jag vill. Det kommer att bli rättslig sak av det hela.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
A arasmus skrev:
Det är en prioriteringsfråga också. RT-PCR är en enkel metod som det finns 100-tals lab i Sverige som kan utföra. Klart det finns svårigheter med hanteringen, men man hade ex. kunnat haft drive-in stationer där man lämnar prov. Tyskland och Korea som testat mycket har gjort det genom att många små lab i företag och universitet deltagit. Företaget där jag jobbat har t.ex. satt upp ett program för att screena anställda. Men det är klart, om man bara skall testa i sjukhuslabb och allt skall vara så himla noga och certifierat så tar det tid. Sen vet jag iofs inte detaljerna om detta, och det är ju fler länder som misslyckats så helt enkelt kanske det inte är..
Som jag har förstått det har det tidvis varit brist på de reagenser som behövs för att utvärdera testet och att det också behövs kvalificerad personal för att bedöma om ett prov är positivt eller negativt för att minimera risken för falska resultat. Det har också varit brist på personer som kan kontakta de testade när resultatet är klart, man kan ju inte lämna ett positivt svar via SMS utan det behövs ett telefonsamtal så att personen inte deppar ihop alldeles och ger upp eller begår självmord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.