Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Nu hörde jag en nyhet om att om någon springer den fria luften och en annan springer bakom med anståndet 2 meter. Då kan hen bli smittad om personen framför är smittad.
Källan är?
Eller är det bara en killgissning igen?
Utan forskning på det så skulle jag tro att luften bakom en som springer ser ut ungefär som vågorna efter en båt, dvs. att luften (och därmed dropparna i utandningsluften) sprids utåt och inte rakt bakåt.
 
F
L Lars48 skrev:
Nu hörde jag en nyhet om att om någon springer den fria luften och en annan springer bakom med anståndet 2 meter. Då kan hen bli smittad om personen framför är smittad.
Så att säga R0 10 är inte långsökt för Coronavirus.
Nu ör det så att inget land lyckad testa sin befolkning noggrann. Men det kommer att visa i framtiden att R0 för den smittan var egentligen långt över 2,5, snarare mot 10. Kanske 8 skulle vara en realistisk uppskattning.
Du verkar generellt vara lagd åt det lite mer oroliga hållet faktiskt. Om den framför dig hostar, nyser eller gubba-snyter sig kan du nog räkna med att det finns potential för att bli smittad. Med vad det har med R0 2,5, R0 8 eller tom R0 10 förstår jag inte och det gör nog inte du heller. Och med tanke på den oro, lär dig lovart och lä jävligt snabbt så du kan passera och möta folk på den ”smittfria” sidan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Avsaknaden av skydd i kombination med pådrivande chefer som inte får verksamheten att gå ihop är anledningen. Det har förekommit att man gått mellan äldre utan skydd trots att en hade konstaterad covid-19. Det finns knappt skydd. Sen om man bara är lite småkrasslig så är det ingen fara att jobba med äldre har det hetat hos en privat vårdgivare. Hänger inte ut med namn trots jag vill. Det kommer att bli rättslig sak av det hela.
Hela problemet är de privata aktörerna samt alla timanställda som inte omfattas av sjuklön
 
L Lars48 skrev:
Nu hörde jag en nyhet om att om någon springer den fria luften och en annan springer bakom med anståndet 2 meter. Då kan hen bli smittad om personen framför är smittad.
Så att säga R0 10 är inte långsökt för Coronavirus.
Nu ör det så att inget land lyckad testa sin befolkning noggrann. Men det kommer att visa i framtiden att R0 för den smittan var egentligen långt över 2,5, snarare mot 10. Kanske 8 skulle vara en realistisk uppskattning.
Den amerikanska undersökningen jag refererade till tidigare idag hävdade 5,7.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det är väl mer eller mindre bara killgissningar i den här tråden.:crysmile::crysmile:

 Vissa mer galna än andra...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Läste precis på Expressen att man ska låta alla som är i riskgrupper stanna hemma från jobbet oavsett de är sjuka eller ej med lön från staten. Räcker om en i familjen är riskgrupp för att hela familjen ska vara hemma. Vilka riskgrupper det gäller är ännu inte klarlagt.
 
Handskriven anteckning med bokstäverna i "CORONA" där varje bokstav ersätts med ett tal, resulterande i summan 666.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu jävlar klarnar allt
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Nu börjar skita ner sig ordentligt.
Bättre än så kan det knappast bli.

Beslutet: Ingen intensivvård för personer över 80
[länk]
Läser du aldrig HELA artiklarna???
Det står tydligt att det där är något man kan tvingas ta till när alla platser är slut, men att man inte är där än. Alla platserna på Älvsjömässan har ju knappt börjat användas än. Att man har förberett sig med ett beslut för en framtid som kanske inte ens inträffar, är inget konstigt.
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Nu börjar skita ner sig ordentligt.
Bättre än så kan det knappast bli.

Beslutet: Ingen intensivvård för personer över 80
[länk]
Det där har ju varit uppe några gånger förut i tråden.

Det är dessutom bra att läsa hela artikeln och inte missa detta:
"Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, tillbakavisar att detta är restriktioner som har behövts sättas in i nuläget.
Han säger att det endast ska göras om det är ”absolut brist på platser”.
– Idag har vi över 300 intensivvårdsplatser och på skärtorsdagsmorgonen var 79 av dem lediga. Det har alltså inte funnits anledning att generellt göra de tuffa prioriteringarna som Socialstyrelsens riktlinjer ska vägleda kring, säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm."


Sen ska väl sägas att en stor andel av de som är över 80 år inte klarar av respiratorbehandling eftersom de har för sköra lungor.

Dessutom gällde det biologisk ålder och inte kronologisk (normal) ålder.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Det står biologisk ålder, är det annat än ålder sedan man föddes, dvs beroende på hälsa?
 
BirgitS
P Pin skrev:
Det står biologisk ålder, är det annat än ålder sedan man föddes, dvs beroende på hälsa?
Japp
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är det här nya regler? Det här väl alltid varit så?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Nu börjar skita ner sig ordentligt.
Bättre än så kan det knappast bli.

Beslutet: Ingen intensivvård för personer över 80
[länk]
Hur menar du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.