Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Nu ja. Antalet som skrivs in är högre än antalet som skrivs ut, så det kommer definitivt att bli problem.
Jag funderar också på det. Sa inte Tegnell att vi hade 20% ledig IVA-kapacitet igår? (Eller rör jag ihop det?) Strax under hälften av platserna fylls nu av COVID-19-relaterade patienter. Och antalet IVA-vårdade ökar linjärt. Planar inte den ökningen i Stockholm ut snart lär vi väl slå i taket?

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men inte så att den gett ett tydligt exponentiellt utslag i antalet IVA-fall, vilket den borde ha gett. IVA fallen kommer åtta dagar efter konstaterad smitta, vilket kommer ca 5-6 dagar efter att man faktiskt smittats. I praktiken så hamnar man på IVA två veckor efter smittotillfället.
Är det inte så att de flesta konstaterade fall är när sjuka kommer till sjukhus och att de då redan har varit sjuka i en vecka?
Dvs. det har gått kanske 12 dagar sen de smittades (5 dagars inkubationstid + sjuk hemma).

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag funderar också på det. Sa inte Tegnell att vi hade 20% ledig IVA-kapacitet igår? (Eller rör jag ihop det?) Strax under hälften av platserna fylls nu av COVID-19-relaterade patienter. Och antalet IVA-vårdade ökar linjärt. Planar inte den ökningen i Stockholm ut snart lär vi väl slå i taket?
Region Stockholm har jag för mig har sagt så ungefär i alla fall. Men antalet IVA- och vanliga vårdplatser byggs ut hela tiden så det har varit så i något vecka tror jag. Man var ju beredd att starta upp Älvsjömässan redan i början av förra veckan men det har fortfarande inte behövts.

BirgitS
sysmali sysmali skrev:
"Coronapatienter med en biologisk ålder på över 80 ska inte få intensivvård på Karolinska universitetssjukhuset.
Inte heller multisjuka över 60 år, enligt ett dokument som Aftonbladet fått ta del av.
Dokumentet visar vilka patienter som bortprioriteras i covid-krisens Stockholm."

[länk]
Det där har varit uppe i tråden förut och det är alltså den prioritering som gäller den dag det blir brist på intensivvårdsplatser och det är det inte för närvarande utan det finns lediga platser även i Stockholm.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte så att de flesta konstaterade fall är när sjuka kommer till sjukhus och att de då redan har varit sjuka i en vecka?
Dvs. det har gått kanske 12 dagar sen de smittades (5 dagars inkubationstid + sjuk hemma).
Jo, det kan finnas ytterligare dagar som de varit sjuka, jag räknar dock inte med dessa dagar utan räknar defensivt då säkerligen många smittade hittas direkt pga provtagning via smittspårning av anhöriga i riskgrupper mm.

harry73
useless useless skrev:
Om det bara spreds i Amerika eller Europa så var det ju inga pandemier...
Men det är en pandemi om den sprider sig över minst 2 kontinenter.
Så om mässlingen och smittkoppor spreds i nord och syd amerika kan de klassas som pandemi

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att de hade väldigt fel tyvärr, de har definitivt fel om vårt aktuella R-värde.
De kan givetvis ha fel, men de har högre trovärdighet än en ensam amatör med excel. Såvitt jag vet har de inte uttalat sig om vårt aktuella R-värde. Deras senaste rapport om detta kom 30 mars. Jag har också lekt en del med excel men gav upp rätt snabbt när jag insåg hur många parametrar med okänd magnitud som påverkar och hur omöjligt det är som lekman att få fram några resultat som ens är i närheten av något som går att dra slutsatser av, utöver triviala saker som "kurvan ökar".

Man kan inte riktigt utgå från IVA-fall och dödsfall och dra långtgående slutsatser om det totala antalet smittade, eftersom det inte behöver representera populationen i stort. Vi vet att olika subpopulationer drabbats i olika faser och det är t ex möjligt att vi först hade en snabb spridning hos många yngre människor som i väldigt liten grad hamnar på IVA eller dör. Samtidigt är det statistiska underlaget skralt och statistiken påverkas av flera olika underliggande faktorer som inte direkt har med smittspridningen att göra.

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Det är många som blir sjuka och behöver vård på IVA utan underliggande sjukdomar. Fråga Boris Johnson.
Vad vet vi vad han egentligen lider av

MultiMan
P Putte 9497 skrev:
Folket vill ha flockimunitet. Hur många har dött av Corona som är yngre än 70+?

Jag själv har haft feber hela veckan, ont i halsen och huvudet. Garanterar att jag nu har haft min släng.

Öppna upp samhället igen (nationellt) och stäng in de som har underliggande sjukdomar samt de äldre. Håll distans till dem du inte känner så kommer Sverige att klara även denna pandemi både vad gäller själva sjukan samt ekonomin
Vad säger du om en 56-årig f d olympisk finalist på 800m som dog häromdagen, Donato Sabia? https://www.theguardian.com/sport/2...list-donato-sabia-dies-of-coronavirus-aged-56

För övrigt, skrev du inte rätt nyligen att du tänkte gå till jobbet igen och fick övertalas att inte göra det av andra i forumet? Hoppas du blir bra snart igen, oavsett.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Vad vet vi vad han egentligen lider av
Covid-19 med problem att syresätta sig, alltså påverkade lungor

Bart Bart skrev:
Jag vet inte om den här länken finns i tråden. Jag har inte följt varje inlägg. Det är SCB:s samlade info om dödsfall i Sverige, per dag, per vecka, åldersindelad mm.
På sidan finns en länk till en Excelfil: [länk]

Som vanligt släpar infon, men den ska uppdateras löpande.
Intressant! Om man tittar tabell 1, så tolkar jag det som om att det inte är en tydlig överdödlighet totalt sett under corona epdemin, utan mer en omfördelning av vad man dör av? Håller ni med?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Intressant! Om man tittar tabell 1, så tolkar jag det som om att det inte är en tydlig överdödlighet totalt sett under corona epdemin, utan mer en omfördelning av vad man dör av? Håller ni med?
Man kan ana att dödligheten ökat från mitten av mars i förhållande till snittet de senaste åren. Men dödligheten var ju högre t ex 2018 då många dog i säsongsinfluensan.

T
MultiMan MultiMan skrev:
Vad säger du om en 56-årig f d olympisk finalist på 800m som dog häromdagen, Donato Sabia? [länk]
Vad har 30 år gamla meriter egentligen med saken att göra? Mer intressant hade ju varit att veta hur hans hälsa sett ut de senaste åren.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.