Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tobiast skrev:
Det hade varit klädsamt om bankerna som hittills inte gjort någonting för ett samhälle i kris att exempelvis under krisperioden sänka räntorna till sina inlåningsräntor och göra avsteg från den sedvanliga girigheten. Märkligt att dessa banker alltid har nåt slags gudastatus och aldrig ska bidra utan bara profitera och att inga krav ställs i denna riktning. Alla får nu en ekonomisk käftsmäll utom bankerna.

En tillfällig självkostnadsränta är möjlig givet bankernas extrema vinster och stinna kassor och skulle hjälpa enskilda och staten genom att ta en del av bördan.
Håller med, bankerna har gjort miljard vinter år efter år och haft goda marginaler. Det är dags att de ser över sina marginaler och sänker räntan. De lånar nästan gratis från centralbanken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bankerna har stoppat utdelningar till aktieägare, slopad amortering gör att bankerna får tillbaks mindre pengar, ska låna ut pengar med hög risk osv. så nog får de bidra.
Bankerna var emot amorteringskravet från början. Nu fick de chansen att slopa det.
 
L Lars48 skrev:
Bankerna var emot amorteringskravet från början. Nu fick de chansen att slopa det.
Självklart, de tjänar ju mer om folk inte amorterar.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
IVA platser är så gott som slut i Stockholm. Det här gick mycket fortare än jag trodde. Nu börjar krisen. Välkommen till verkligheten.


Hadzialic säger att man, när det kommer till intensivvårdsplatser, precis som i alla delar av sjukvården nu ”ligger nära gränsen”:

– Region Stockholm ligger nära gränsen på det mesta nu, framför allt den här veckan. Vi vet att april månad kommer att bli en oerhört tuff tid för sjukvården här och då måste vi alla gemensamt kraftsamla för att se till att tillräckligt många vårdplatser finns, att sjukvårdsutrustning räcker till och att bemanningen ska fungera.

https://www.expressen.se/nyheter/krislage-i-stockholm-akut-kamp-for-fler-vardplatser/
 
Mikael_L
T TAR12 skrev:
att de gjort tre stora misstag:
Det första var när man lät smittade flyga in från riskområden utan restriktioner.
Ja men det är ju ändå helt omöjligt.
I princip nästan omöjligt redan då, med sportlovsresenärerna, skulle vi vägrat alla svenska medborgare som kom från Italien tillträde in i sitt eget land?
De skulle ju dessutom bara tagit sig hem andra vägar.
Men det till trots, så gjordes det en rätt seriös smittspårning på denna grupp, men kapacitetsbrist gjorde det snabbt omöjligt att följa allt.

Men oavsett detta, 2-3 veckor senare var ju typ hela världen riskområde. Skulle vi då testat och smittspårat alla 27.000 resenärer om dagen, och följt upp var och en i 1-2 vecka?
Du måste förstå omfattningen av vårt resande, du kan önska dig precis vad du vill, men försök förstå realiteten, förstå vilken slags värld vi lever i. Det är inte medeltiden, det är inte Nordkorea, det är Sverige, Europa och övriga världen - av idag.

T TAR12 skrev:
Det andra och största är att man inte lyckades med smittspårningen.
Kapaciteten tog snabbt slut, men smittspårningen var trots allt bra och rätt lyckad. De utbrott vi sen fick kom nog inte ens från Italien-resenärerna, utan hemvändande Thailandsresenärer, folk som varit i Tyskland, Spanien, Kanarieöarna, USA osv.

T TAR12 skrev:
Den tredje är att man lurat i befolkningen att munskydd/skyddsmasker inte hjälper. Det finns till och med de som in den här tråden skrivit att användningen av en mask bidrar till smittspridning.
Det här måste jag säga att jag har dålig koll på.
Som det sagts åt mig så är själva viruset så litet att det behövs en helt annan klass, och det tycker jag låter logiskt, ty jag vet ungefär hur små virus är, mycket mycket mindre än bakterier och mögelsporer t.ex.
Men sen tänker jag också att ibland är det ju som en dimma av små droppar, särskilt när man hostar och nyser, och där borde ju ett munskydd kunna göra åtminstone en del nytta.
Men jag vet inte varför jag skulle misstro expertisen inom området på denna punkten.

T TAR12 skrev:
Jag tror att vi inom kort kommer upptäcka en fjärde stor brist och det är att vårdplatserna inte räcker till och då speciellt inom IVA. Jag hoppas verkligen att jag har fel på den punkten, men tyvärr brukar jag "gissa" rätt..
Här har du tyvärr rätt säkert rätt.
Frågan är väl lite - hur många extra vårdplatser och hur mycket extra personal utan arbetsuppgifter ska vi ständigt ha, för den händelse att något sådant här inträffar?
Räcker det med 10ggr mer?
Ska vi bygga 10ggr fler sjukhus, utrusta dessa, utbilda all personal, och sätta igång alla dessa sjukhus, som får stå tomma, läkarna och sjuksköterskorna sitter och dricker kaffe medan de väntar på nästa pandemi?

Nu håller jag dock med om att vården i åratal varit alltför tunn och slimmad, så det nästan hela tiden är nätt och jämt att det fungerar. Vårdapparaten borde varit typ 50% större i alla fall.
Inte för att dessa 50% skulle ha någon helt avgörande betydelse nu, men bättre hade det åtminstone varit, inte sämre.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Det har nämnts lite olika filterklasser i tråden, men är det någon som faktiskt VET vilken klass som behövs för att skydda användaren mot smitta?

Sars-cov-2 är vad jag läst ett ganska stort virus rent fysiskt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men det är ju ändå helt omöjligt.
I princip nästan omöjligt redan då, med sportlovsresenärerna, skulle vi vägrat alla svenska medborgare som kom från Italien tillträde in i sitt eget land?
De skulle ju dessutom bara tagit sig hem andra vägar.
Men det till trots, så gjordes det en rätt seriös smittspårning på denna grupp, men kapacitetsbrist gjorde det snabbt omöjligt att följa allt.

Men oavsett detta, 2-3 veckor senare var ju typ hela världen riskområde. Skulle vi då testat och smittspårat alla 27.000 resenärer om dagen, och följt upp var och en i 1-2 vecka?
Du måste förstå omfattningen av vårt resande, du kan önska dig precis vad du vill, men försök förstå realiteten, förstå vilken slags värld vi lever i. Det är inte medeltiden, det är inte Nordkorea, det är Sverige, Europa och övriga världen - av idag.


Kapaciteten tog snabbt slut, men smittspårningen var trots allt bra och rätt lyckad. De utbrott vi sen fick kom nog inte ens från Italien-resenärerna, utan hemvändande Thailandsresenärer, folk som varit i Tyskland, Spanien, Kanarieöarna, USA osv.


Det här måste jag säga att jag har dålig koll på.
Som det sagts åt mig så är själva viruset så litet att det behövs en helt annan klass, och det tycker jag låter logiskt, ty jag vet ungefär hur små virus är, mycket mycket mindre än bakterier och mögelsporer t.ex.
Men sen tänker jag också att ibland är det ju som en dimma av små droppar, särskilt när man hostar och nyser, och där borde ju ett munskydd kunna göra åtminstone en del nytta.
Men jag vet inte varför jag skulle misstro expertisen inom området på denna punkten.


Här har du tyvärr rätt säkert rätt.
Frågan är väl lite - hur många extra vårdplatser och hur mycket extra personal utan arbetsuppgifter ska vi ständigt ha, för den händelse att något sådant här inträffar?
Räcker det med 10ggr mer?
Ska vi bygga 10ggr fler sjukhus, utrusta dessa, utbilda all personal, och sätta igång alla dessa sjukhus, som får stå tomma, läkarna och sjuksköterskorna sitter och dricker kaffe medan de väntar på nästa pandemi?

Nu håller jag dock med om att vården i åratal varit alltför tunn och slimmad, så det nästan hela tiden är nätt och jämt att det fungerar. Vårdapparaten borde varit typ 50% större i alla fall.
Inte för att dessa 50% skulle ha någon helt avgörande betydelse nu, men bättre hade det åtminstone varit, inte sämre.
Ställa in alla utrikesflyg plus inrikes och sätta alla som kommer från riskområden i 2 veckorskarantän. Så skulle man gjort. Prislappen skulle ändå vara längre jämfört med dagens. Nu är det för sent och gjort är gjort.
Medan efter ska man satsa på egenvård hemma. Syrgas tub, andnings apparat och några droppar skulle vara bra att ha hemma.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Prislappen skulle ändå vara längre jämfört med dagens.
Nä. Den hade varit mycket mycket högre men kommit någon vecka senare.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Ställa in alla utrikesflyg plus inrikes och sätta alla som kommer från riskområden i 2 veckorskarantän. Så skulle man gjort. Prislappen skulle ändå vara längre jämfört med dagens. Nu är det för sent och gjort är gjort.
Medan efter ska man satsa på egenvård hemma. Syrgas tub, andnings apparat och några droppar skulle vara bra att ha hemma.
Och glöm inte alla bussar, båtar, tåg och bilar.
Och inga varutransporter över gränsen utan 2 veckors karantän. Det är svarta bananer när de väl kommer till affärerna.

Jag vet inte om ens Nordkorea lyckas hålla sin gräns såpass stängd.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det verkar som om många 70+ inte har någon som kan hjälpa dem att handla. De äldre verkar också mycket bekymrade över att det finns varor som är slut. De äldre kan oftast inte köpa så mycket åt gången då det är tungt att bära och ont om plats i rullatorer.
Hur gör vi då för att nå de äldre om att de kan få hjälp.
Tv och radio borde kanske informera, inrätta telefonnummer de kan ringa för att få hjälp. Folk skriker ju om att få hjäloa på facebook mm, me de når troligtvis inte fram.
 
Bara flyget står ju för ca 1 miljoner inresande till Sverige per månad, enligt Svedavias statistik. Smittspåra eller karantänsätt dem, den som kan...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det har nämnts lite olika filterklasser i tråden, men är det någon som faktiskt VET vilken klass som behövs för att skydda användaren
FFP3masker är den höga skyddsklassen som tex kirurgpersonal använder.

FFP2masker ger också ett bra skydd, dock inte 100%.

För att dessa ska fungera fullt ut krävs att man kan sätta på den på korrekt sätt. Sedan krävs skydd för ögon och övrig skyddsutrustning för sjukhuspersonalen.

Vi privatpersoner har förstås också ett bättre skydd med säkrare masker, men krävs att man inte petar i ögonen, gärna har glasögon och tvättar händer och armar noga och ofta, och byter kläder ofta (efter shopping o minsta varje dag)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hur gör vi då för att nå de äldre om att de kan få hjälp.
Tv och radio borde kanske informera, inrätta telefonnummer de kan ringa för att få hjälp. Folk skriker ju om att få hjäloa på facebook mm, me de når troligtvis inte fram.
Vissa gamla är väldigt digitala medan andra är det inte alls. Facebook är inte speciellt tryggt ställe så jag tror att kommunerna har en nyckelroll i detta. De borde går runt och lägga en lapp i varje brevlåda hos personer över 70 och ge ett kommunalt krisnummer. Om jag har förstått rätt så har redan Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen och Sveriges Stadsmissioner startat upp hjälp så om kommunerna förmedlar hjälpen från dessa så kommer många äldre att klara sig. Hoppas verkligen kommunerna runt om i landet tar detta på allvar så hjälpen når ut och inte bara låter informationen fastna på en sida på nätet.

Från Svenska Kyrkans hemsida
Stöd från civilsamhället till coronavirusets riskgrupper
Fem av Sveriges största civilsamhällsorganisationer har kommit överens med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att stödja kommuner att hjälpa personer över 70 år och andra riskgrupper, med matinköp och upphämtning av mediciner. Organisationerna ska samordna sina volontärer runt om i landet och samarbeta med kommunerna.
Organisationerna är Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen och Sveriges Stadsmissioner.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men det är ju ändå helt omöjligt.
I princip nästan omöjligt redan då, med sportlovsresenärerna, skulle vi vägrat alla svenska medborgare som kom från Italien tillträde in i sitt eget land?
De skulle ju dessutom bara tagit sig hem andra vägar.
Men det till trots, så gjordes det en rätt seriös smittspårning på denna grupp, men kapacitetsbrist gjorde det snabbt omöjligt att följa allt.

Men oavsett detta, 2-3 veckor senare var ju typ hela världen riskområde. Skulle vi då testat och smittspårat alla 27.000 resenärer om dagen, och följt upp var och en i 1-2 vecka?
Du måste förstå omfattningen av vårt resande, du kan önska dig precis vad du vill, men försök förstå realiteten, förstå vilken slags värld vi lever i. Det är inte medeltiden, det är inte Nordkorea, det är Sverige, Europa och övriga världen - av idag.


Kapaciteten tog snabbt slut, men smittspårningen var trots allt bra och rätt lyckad. De utbrott vi sen fick kom nog inte ens från Italien-resenärerna, utan hemvändande Thailandsresenärer, folk som varit i Tyskland, Spanien, Kanarieöarna, USA osv.


Det här måste jag säga att jag har dålig koll på.
Som det sagts åt mig så är själva viruset så litet att det behövs en helt annan klass, och det tycker jag låter logiskt, ty jag vet ungefär hur små virus är, mycket mycket mindre än bakterier och mögelsporer t.ex.
Men sen tänker jag också att ibland är det ju som en dimma av små droppar, särskilt när man hostar och nyser, och där borde ju ett munskydd kunna göra åtminstone en del nytta.
Men jag vet inte varför jag skulle misstro expertisen inom området på denna punkten.


Här har du tyvärr rätt säkert rätt.
Frågan är väl lite - hur många extra vårdplatser och hur mycket extra personal utan arbetsuppgifter ska vi ständigt ha, för den händelse att något sådant här inträffar?
Räcker det med 10ggr mer?
Ska vi bygga 10ggr fler sjukhus, utrusta dessa, utbilda all personal, och sätta igång alla dessa sjukhus, som får stå tomma, läkarna och sjuksköterskorna sitter och dricker kaffe medan de väntar på nästa pandemi?

Nu håller jag dock med om att vården i åratal varit alltför tunn och slimmad, så det nästan hela tiden är nätt och jämt att det fungerar. Vårdapparaten borde varit typ 50% större i alla fall.
Inte för att dessa 50% skulle ha någon helt avgörande betydelse nu, men bättre hade det åtminstone varit, inte sämre.
Först vill jag säga till dig Mikael_L att jag uppskattar dina inlägg i tråden, det känns som om du tänker till och redovisar hur du resonerar(y)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men det är ju ändå helt omöjligt.
I princip nästan omöjligt redan då, med sportlovsresenärerna, skulle vi vägrat alla svenska medborgare som kom från Italien tillträde in i sitt eget land?
Det man gjorde var att ge information till de som kom från riskområden att de skulle stanna hemma om de kände sig sjuka. Jag menar att man skulle krävt att alla som kom från riskområden skulle sitta i karantän 14 dagar.

Om inte det går så borde man i alla fall minst ha kollat att de är feberfria och för stunden friska. Då pratade vi om i kronologisk ordning: Kina, Iran, och Italien. Det kanske rör sig om något 10000 tal personer som landade från dessa områden och jag tror inte att det innebär en så stor kostnad jämfört med kostnaden pga ökad smittspridning från denna grupp. Man brukar räkna med R0 tal på mellan 2 och 3 om man inte vidtar några åtgärder. Lite förenklat innebär det att en smittad kan 10 smittled senare smitta c:a 59 000 personer. Varje gång man kan bryta ett smittled tidigt så stoppar man tusentals från att smittas.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men oavsett detta, 2-3 veckor senare var ju typ hela världen riskområde. Skulle vi då testat och smittspårat alla 27.000 resenärer om dagen, och följt upp var och en i 1-2 vecka?
Nej, men kanske fortsatt att kräva karantän för de som kom från områden med stor smittspridning. Idag så uppfattar delar av världen Sverige som ett riskområde.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kapaciteten tog snabbt slut, men smittspårningen var trots allt bra och rätt lyckad. De utbrott vi sen fick kom nog inte ens från Italien-resenärerna, utan hemvändande Thailandsresenärer, folk som varit i Tyskland, Spanien, Kanarieöarna, USA osv.
Jag tror vår smitta huvudsakligen kom ifrån Kina, Iran och Italien. Thailand t.ex. har en lägre spridning och färre döda än Sverige. Jag håller med dig att smittspårningen som man bedrev var lyckad, mitt bekymmer är att man avbröt. Jag förstår att man säger att kapaciteten tog slut men det är ändå ett misslyckande som kommer att kosta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här måste jag säga att jag har dålig koll på.
Som det sagts åt mig så är själva viruset så litet att det behövs en helt annan klass, och det tycker jag låter logiskt, ty jag vet ungefär hur små virus är, mycket mycket mindre än bakterier och mögelsporer t.ex.
Men sen tänker jag också att ibland är det ju som en dimma av små droppar, särskilt när man hostar och nyser, och där borde ju ett munskydd kunna göra åtminstone en del nytta.
Men jag vet inte varför jag skulle misstro expertisen inom området på denna punkten.
Jag vet inte mer än dig på det här området. Det du skriver är rätt i sak av vad jag förstår. Jag tänker att eftersom vi pratar om "droppsmitta" så borde även ett dåligt skydd kunna fånga upp en del av dropparna och vad jag förstår så är det även mängden virus man får i sig viktig. Så har man ett enkelt munskydd så borde det kunna stoppa mer av de smittade dropparna än om man inte har ett munskydd. Följaktligen så är det bättre med munskydd än utan, förutsatt att man tvättar händerna osv. Givetvis är det ännu bättre med en N95 skyddsmask.


Jag tror att man har missförstått expertisen. Jag tror att experterna menat när de sagt att man inte ska använda munskydd är att de gör bättre nytta i vården än på dig och mig och så är det naturligtvis för samhället, men kanske inte för dig och mig. Anders Tegnells motsvarighet i Sydkorea är glasklar angående mask och menar att de gör nytta för att begränsa smittspridningen och han är förundrad över att de inte används mer i Europa.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi bygga 10ggr fler sjukhus, utrusta dessa, utbilda all personal, och sätta igång alla dessa sjukhus, som får stå tomma, läkarna och sjuksköterskorna sitter och dricker kaffe medan de väntar på nästa pandemi?
Ja i princip så ska vi det, dock kanske inte 10 gånger fler. Vi kommer att få fler pandemier och nästa gång så kanske den inte är lika "snäll" som Covid-19 som trots allt har ganska låga dödstal och inte jättehögt R0. Nästa gång kanske vi får något som dödar som Ebola och smittar som mässling så svar JA vi måste vara bättre förberedda om vi vill överleva.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
FFP3masker är den höga skyddsklassen som tex kirurgpersonal använder.

FFP2masker ger också ett bra skydd, dock inte 100%.

För att dessa ska fungera fullt ut krävs att man kan sätta på den på korrekt sätt. Sedan krävs skydd för ögon och övrig skyddsutrustning för sjukhuspersonalen.

Vi privatpersoner har förstås också ett bättre skydd med säkrare masker, men krävs att man inte petar i ögonen, gärna har glasögon och tvättar händer och armar noga och ofta, och byter kläder ofta (efter shopping o minsta varje dag)
Tittar man i Asien så pratas det även om N95 som skyddsklass som där anses som bäst. Om det är samma som FFP3 vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.