2 359 918 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Du menar svävande och svamliga svar som inte hänger samman? Från gårdagens artikel i DN:Darling McFluff skrev:
Tegnell försöker svara på alla påtryckningar han får, det gör att det kan bli fel. Som med allting här i världen, de som gör något kan också göra fel, de andra sitter bara och gnäller utan att göra ett skit. (Läs loosers på forum, typ som mig själv, gör inte ett skit utom att isolera mig)
Vill du ha en politiker i hans ställe som bara undviker frågor och ger svävande svar?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-vi-gor-en-annan-bedomning-an-who/
WHO skriver i sina senaste rekommendationer från den 19 mars att all vårdpersonal innan mdean går in i ett rum med misstänkta eller bekräftade covid-19-patienter ska använda skyddsutrustning, bland annat handskar, munskydd och långärmad skyddsdräkt.
Sedan i måndags är Folkhälsomyndighetens formuleringar kring när munskydd ska användas otydligare. Det ska användas ”vid risk för dropp- och kontaktsmitta”. Krav på handskar och långärmad skyddsrock, som tidigare var ”ett grundkrav” är nu borta – förutom vid ”risk för kraftig förorening”.
I ett mejl till DN förklarar myndigheten: ”När det gäller lång ärm/skyddshandskar så gör vi en annan bedömning än WHO eftersom viruset är känsligt för handdesinfektionsmedel”.
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell bygger dock myndighetens nya riktlinjer på WHO:s rekommendation.
– Men vi har inte alls skrivit lika tydligt som de gör, utan vi påpekar i första hand hur viktigt det är att man har den här dialogen så att man lokalt kan ta fram riktlinjer så att alla – anställda, regionerna och sjukvårdshuvudmännen, som har det egentliga huvudansvaret – kan känna sig trygga och nöjda med det, säger han men uppger samtidigt att evidensen är luddig:
– Det finns knappt någon evidens på det här området.
Efter frågor från DN om ändrade formuleringar mejlar Folkhälsomyndigheten under onsdagen: ”Vi håller på att försöka få till en tydligare formulering”.
Enligt Tegnell beror de nya riktlinjerna från i måndags inte på att det råder brist på skyddsmateriel.
– Det är för att vi har lärt oss mer om den här sjukdomen, säger han och hänvisar till Världshälsoorganisationen WHO.
Exakt vilka de nya kunskaperna om covid-19 som lagt grunden för de nya rekommendationerna har varken myndigheten eller Tegnell svarat på.
Anders Tegnell tycker det är ”jättetråkigt” att många upplever att de nya riktlinjerna inte känns trygga."
Jag tycker nästan synd om er som känner förtroende för ansvariga personer som uttalar sig så vagt, otydligt och potentiellt felaktigt i en så allvarlig situation. Ni måste vara lättlurade i andra sammanhang också.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Han är lite snabb ibland men nu har man lärt sig det. Jag tycker han är bra på sin sak utefter förutsättningarna.optimum skrev:
Jag skulle föredra en informatör och att slippa massa gissningar som går ut till folket.
Jag tycker informationen som regeringen gett vid presskonferenser varit bra.
Finns en hel del som kommit från den källan som är uppåt väggarna men som vidimeras via hans utbildning och roll.
Vad tycker du om de två citat jag hänvisade till? Nöjd?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Berätta om din egen bakgrund och hur du bidrar till ett bättre samhälle och mindre lurade människor. Genom detta forum och en skyddad identitet kanske?MultiMan skrev:
Du menar svävande och svamliga svar som inte hänger samman? Från gårdagens artikel i DN:
[länk]
"Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell bygger dock myndighetens nya riktlinjer på WHO:s rekommendation.
– Men vi har inte alls skrivit lika tydligt som de gör, utan vi påpekar i första hand hur viktigt det är att man har den här dialogen så att man lokalt kan ta fram riktlinjer så att alla – anställda, regionerna och sjukvårdshuvudmännen, som har det egentliga huvudansvaret – kan känna sig trygga och nöjda med det, säger han men uppger samtidigt att evidensen är luddig:
– Det finns knappt någon evidens på det här området.
Efter frågor från DN om ändrade formuleringar mejlar Folkhälsomyndigheten under onsdagen: ”Vi håller på att försöka få till en tydligare formulering”.
Enligt Tegnell beror de nya riktlinjerna från i måndags inte på att det råder brist på skyddsmateriel.
– Det är för att vi har lärt oss mer om den här sjukdomen, säger han och hänvisar till Världshälsoorganisationen WHO.
Exakt vilka de nya kunskaperna om covid-19 som lagt grunden för de nya rekommendationerna har varken myndigheten eller Tegnell svarat på.
Anders Tegnell tycker det är ”jättetråkigt” att många upplever att de nya riktlinjerna inte känns trygga."
Jag tycker nästan synd om er som känner förtroende för ansvariga personer som uttalar sig så vagt, otydligt och potentiellt felaktigt i en så allvarlig situation. Ni måste vara lättlurade i andra sammanhang också.
Jag skulle tro att Tegnell fått order att inte skapa panik, utan leverera de dåliga nyheterna lite grand i taget. Hade han sagt från början att "tusentals svenskar kommer att dö", "hundratusentals kommer bli arbetslösa" och "vi kommer att stänga hela landet i upp till ett år", så hade vi nog fått se på rena plundringsvågor ute i samhället.
Jag vill ha så korrekta svar som möjligt, inte (nu I efterhand) uppenbart undvikande svar. Han svarar och uttalar sig utifrån att det inte kommer att hända något ont trots att han redan borde veta att detta kommer vi inte undan.Darling McFluff skrev:
Jag hävdar att Tegnells kommunikation har varit allt annat än korrekt och tydlig, han har hela tiden försökt förminska smittans farlighet. Han har sagt emot erfarenheterna från andra länder (där han sedan blivit överbevisad) gång efter gång.
Tyvärr så litar jag inte mycket på vad han säger längre.
FHM som myndighet tycker jag dock har skött sig bättre så här långt, även om vi inte har facit än. Det kan visa sig att de har väldigt fel, eller så har de haft rätt. Jag hade rekommenderat tvingande karantän för de som kom från Alperna och Iran i alla fall, inte för att det hade stoppat smittan, men det hade minskat den så pass att smittspårning varit lättare att utföra.
Nu tror jag dock att smittan tog sig in på äldreboenden via Iranresenärer och de som de smittade (bland annat via taxichaufförer).
Det kommer säkerligen att skrivas många böcker som reder ut allt detta i efterhand.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag märker att dina argument tog slut så det blev ad hominem istället. Tycker du ska ta bort inlägget eftersom det inte har något med saken att göra.Darling McFluff skrev:
Du tycker att man kan försvara de kraftiga felen med att han är för snabb att sprida information?Darling McFluff skrev:
Vet man inte säkert ska man inte förmedla sådant till svenska folket.
Vi har lärt oss att lyssna på myndigheternas råd och sådant här gör att många tappar förtroende för myndigheternas råd och då blir det riktigt allvarligt.
"Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."
Att säga så så vidimerar han påståendet genom epidemilogers kunskap. Helt åt skogen anser jag.
Vi som sett effekten av smittan vet att den smittar jäkligt bra.
Så i exemplet du citerade skulle polis och militär hindrat personen från att utföra sina grundlagsskyddade rättigheter med våld? Det du beskriver ÄR diktatur.L Lars48 skrev:
Var försiktig med vad du önskar. Du kan få det.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag tycker det är relevant, det visar bara på att det är lätt att tycka massor utan att stå för sin åsikt. Klaga på personer som gör det de kan för befolkningen men inte göra något konkret själv.MultiMan skrev:
Japp vi lyckades.
Vi plattade till kurvan fantastiskt bra.
Ett par dagar
De flesta misstänkte att det skulle bli så här när man väldigt sent satte in åtgärder mot skidresor till smittkällor
Ni som fortfarande är oansvariga så är skidanläggningen Riksgränsen och Björkliden fortfarande öppen i påskhelgen.
Nej snälla åk inte dit.
Vi plattade till kurvan fantastiskt bra.
Ett par dagar
De flesta misstänkte att det skulle bli så här när man väldigt sent satte in åtgärder mot skidresor till smittkällor
Ni som fortfarande är oansvariga så är skidanläggningen Riksgränsen och Björkliden fortfarande öppen i påskhelgen.
Nej snälla åk inte dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars48 skrev:
Har du idiotförklarat din granne IRL istf att bara sitta här på BH och ha åsikter? Det ger nog mer nytta än att hoppas på en polis ska synas på gatorna. I de norra länsdelarna ser vi polisen väldigt sällan och jag vet inte om det skulle göra någon skillnad.L Lars48 skrev:
Att ta dialogen med de som INTE kan följa direktiven har säkert effekt. Få vill nog vara avvikande och den utpekade i ett grannskap.
Ja varför inte stänga ned dessa skidanläggningar också och
stanna hemma i påsk för att minska smittspridning.
De har det tufft borta i usa också nu och det drabbar fullt friska
yngre personer också :
https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/dj-conrad-buchanan-coronavirus-death/index.html
stanna hemma i påsk för att minska smittspridning.
De har det tufft borta i usa också nu och det drabbar fullt friska
yngre personer också :
https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/dj-conrad-buchanan-coronavirus-death/index.html
Det fungerar sällan. Jag har sett några (anekdotvarning) som glatt postat på sociala medier att de varit i fjällen nyligen och fått tonvis med vederbörlig skit för det, men de tycker inte att de gjort fel och är precis lika övertygade som de som anser att man borde stänga ner hela landet med polis och militär. Den beteendeändring man möjligen kan få till i ett sånt läge är att de är mer försiktiga med postningarna nästa gång.J JBa skrev:Har du idiotförklarat din granne IRL istf att bara sitta här på BH och ha åsikter? Det ger nog mer nytta än att hoppas på en polis ska synas på gatorna. I de norra länsdelarna ser vi polisen väldigt sällan och jag vet inte om det skulle göra någon skillnad.
Att ta dialogen med de som INTE kan följa direktiven har säkert effekt. Få vill nog vara avvikande och den utpekade i ett grannskap.
Hur mycket finns kvar av EU efter COVID-19?
Läste just en artikel på Omni om att Frankrike vägrar att lämna ut ansiktsmasker som beställts av Italien och Spanien och som importerats till Europa via Frankrike. Det är det svenska företaget Mölnlycke Healthcare som sålt maskerna och som nu inte kan leverera till sina kunder.
Läste just en artikel på Omni om att Frankrike vägrar att lämna ut ansiktsmasker som beställts av Italien och Spanien och som importerats till Europa via Frankrike. Det är det svenska företaget Mölnlycke Healthcare som sålt maskerna och som nu inte kan leverera till sina kunder.
Tyvärr verkar det som en eller flera här inne lider av Dunning–Kruger-effekten, eller tror att det är 1:a april vid varje inlägg...
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten
