Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att ditt uttalande om att fler borde göra som riksdagsledamöterna och resa med datorn till stugan lät väldigt tvärsäkert, särskilt med tillägget "lika för alla?" så hade jag svårt att tolka det på något annat sätt än att du var säker på att det var så ledamöterna gör medan andra inte får.
Hitta inte på bortförklaringar nu

Så här skrev jag i inlägg #5775

"Då kanske många fler borde göra så till sina stugor, res omgående från smitthärden Stockholm och ta med er datorn så kan ni jobba från stugan nere i Skåne."


Jag skrev kanske och är absolut inte tvärsäkert.
Du formulerade om min text för att få det falska bevis du hävdade.
Kan du ge dig nu när du är överbevisad?
Nej troligen inte.

Jag kommer i fortsättningen inte svara på dina kommentarer.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
Läst nu i AB

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.
Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.
– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han."


Borde varit ett besöksförbud på alla äldreboenden för många veckor sedan när det blev klart att det är hög dödlighet av covid-19 bland våra äldre.
Nej man har nog inte tränat för att förbereda sig på något sådant här.

Ja visst det är vårt fel att deras åtgärder inte funkar i verkligheten, eller?
Kan jag skylla mina eventuella misslyckanden på andra också?
Skulle jag säga till chefen imorgon att den maskin för 10 miljoner jag köpt inte fungerar som jag lovat och säga att det är vårt gemensamma misslyckande, ett kollektivt ansvar.

Hahaha, glöm det för då får jag söka ett nytt jobb omgående.
Finns nog en del andra som borde göra det.

I mitt fall hade det bara varit pengar ja mycket pengar, men i deras fall är det människoliv. En viss skillnad.

Hoppas Aftonbladet har skrivit fel för så jävligt kan det väl inte vara att man skyller ifrån sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Läst nu i AB

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.
Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.
– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han."


Borde varit ett besöksförbud på alla äldreboenden för många veckor sedan när det blev klart att det är hög dödlighet av covid-19 bland våra äldre.
Nej man har nog inte tränat för att förbereda sig på något sådant här.

Ja visst det är vårt fel att deras åtgärder inte funkar i verkligheten, eller?
Kan jag skylla mina eventuella misslyckanden på andra också?
Skulle jag säga till chefen imorgon att den maskin för 10 miljoner jag köpt inte fungerar som jag lovat och säga att det är vårt gemensamma misslyckande, ett kollektivt ansvar.

Hahaha, glöm det för då får jag söka ett nytt jobb omgående.
Finns nog en del andra som borde göra det.

I mitt fall hade det bara varit pengar ja mycket pengar, men i deras fall är det människoliv. En viss skillnad.

Hoppas Aftonbladet har skrivit fel för så jävligt kan det väl inte vara att man skyller ifrån sig.

[länk]
Tegnell kan ju inte vara personligt ansvarig för om någon anställd jobbar fast personen smittar.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Man byter om utanför badhuset nu och sedan knallar man in till poolen med två meters lucka. I poolen får man bara simma några åt gången för sedan måste vattnet bytas och de badande spritas av. I bastun får man sitta max en och en. 1 minut var. Har man blivit spritad efter badet får man inte basta på grund av brandrisken:thinking:
Första april var igår.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Läst nu i AB

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.
Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.
– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han."


Borde varit ett besöksförbud på alla äldreboenden för många veckor sedan när det blev klart att det är hög dödlighet av covid-19 bland våra äldre.
Nej man har nog inte tränat för att förbereda sig på något sådant här.

Ja visst det är vårt fel att deras åtgärder inte funkar i verkligheten, eller?
Kan jag skylla mina eventuella misslyckanden på andra också?
Skulle jag säga till chefen imorgon att den maskin för 10 miljoner jag köpt inte fungerar som jag lovat och säga att det är vårt gemensamma misslyckande, ett kollektivt ansvar.

Hahaha, glöm det för då får jag söka ett nytt jobb omgående.
Finns nog en del andra som borde göra det.

I mitt fall hade det bara varit pengar ja mycket pengar, men i deras fall är det människoliv. En viss skillnad.

Hoppas Aftonbladet har skrivit fel för så jävligt kan det väl inte vara att man skyller ifrån sig.

[länk]
Om du inte följer chefens råd så är du ansvarig så du säger faktiskt emot dig själv.
Och nej Tegnell kan inte och bör inte ses som ansvarig för ett beslut som tas av vår riksdag.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hitta inte på bortförklaringar nu

Så här skrev jag i inlägg #5775

"Då kanske många fler borde göra så till sina stugor, res omgående från smitthärden Stockholm och ta med er datorn så kan ni jobba från stugan nere i Skåne."


Jag skrev kanske och är absolut inte tvärsäkert.
Du formulerade om min text för att få det falska bevis du hävdade.
Kan du ge dig nu när du är överbevisad?
Nej troligen inte.

Jag kommer i fortsättningen inte svara på dina kommentarer.
Du skrev kanske om att andra skulle göra som riksdagsledamöterna. Det förutsätter ju att ledamöterna har åkt.
Om du anser att ledamöterna inte har åkt finns det ju ingen anledning till att sätta ett frågetecken efter "Lika för alla?" utan då är det ju verkligen lika för alla, dvs. ingen åker.
optimum optimum skrev:
Då kanske många fler borde göra så till sina stugor, res omgående från smitthärden Stockholm och ta med er datorn så kan ni jobba från stugan nere i Skåne.

Lika för alla?
Nej vi tolkar Stefans budskap själva.

p.s. Nej jag bor inte i Stockholm
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Första april var igår.:rofl:
Precis men covid19 tar ingen hänsyn till det
 
Vad är det med folk, vad är det de inte förstår ?? sa min kära nyss på telefon. Utanför affären hade 80+arna hopat sig till en klunga för att inte mista sin plats i kön, och när den öppnade vräkte alla in på en gång.

Nä, hon skulle inte handla själv, gick bara förbi med hunden, hon är i riskgruppen och håller strikt karantän.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone har statsministern uttalat sig väldigt tydligt under dagens pressträff.
[länk]
Det räcker inte. Folk reser ändå.
 
Isakare Isakare skrev:
Vad är det med folk, vad är det de inte förstår ?? sa min kära nyss på telefon. Utanför affären hade 80+arna hopat sig till en klunga för att inte mista sin plats i kön, och när den öppnade vräkte alla in på en gång.

Nä, hon skulle inte handla själv, gick bara förbi med hunden, hon är i riskgruppen och håller strikt karantän.
Det verkar som om många 70+ inte har någon som kan hjälpa dem att handla. De äldre verkar också mycket bekymrade över att det finns varor som är slut. De äldre kan oftast inte köpa så mycket åt gången då det är tungt att bära och ont om plats i rullatorer.
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det räcker inte. Folk reser ändå.
Som framgår av inlägg #5758 så är det inte så lätt att införa reseförbud eller sätta hela städer i karantän i Sverige.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Det verkar som om många 70+ inte har någon som kan hjälpa dem att handla. De äldre verkar också mycket bekymrade över att det finns varor som är slut. De äldre kan oftast inte köpa så mycket åt gången då det är tungt att bära och ont om plats i rullatorer.
Ser 70+ varje dag som samlas i klunga och pratar innan de sedan går i klunga
 
Hemmakatten
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Även en mask som inte filtrerar borde vara bättre än ingen alls. De flesta av oss vet ju ej om vi har covid-19 eller ej, eftersom vi inte har testat oss.

Jag använder själv just nu en mask utan filter eftersom jag har symptom men ej testats. Jag testades visserligen negativ den 25 februari i samband med att jag vi kom hem ifrån Milano, men det var ju mer än en månad sedan, mycket har hänt sedan dess.

Jag menar att mina hostningar och små spottpartiklar nu fastnar i masken mer än sprids ute i rummet och fastnar på ytor. Om jag kommer ihåg rätt från video ifrån Sydkorea så kan viruset leva kvar på en öppen bordsyta i hela 5 veckor, att det kunde leva så länge hade jag ingen aning om.

Så det är mer av hänsyn till min omgivning som jag använder mask än för min egen del, eftersom jag misstänker att jag själv är positiv.

Men jag har också bestämt mig för att köpa masker till familjen och anställda. Har ni något tips på vad jag ska köpa?
Tror att det bara går att köpa enkla ansiktsmasker på apoteket. De skyddar inte för smitta, men de skyddar så att du inte sprider droppsmitta (när du hostar eller nyser) till andra. Väl så lovvärt! Så köp dessa till anställda.

De masker som verkligen skyddar en själv är FFP3- masker, men även FFP2-masker, med filter. De kan man inte köpa på apotek. En sådan mask har även den en ganska kort livstid, mindre än en dag. Möjligtvis kan du googla efter internetbutiker som har de till salu. Jag fick betala för dessa FFP2 och FFP3masker €13,90 per styck på apoteket.

Själv blev jag, här i Portugal, uppringd av lokala apoteket som hade lagt undan ett gäng FFP2masker och ett par FFP3masker till mig. Oerhört vänligt, de vet jag är sjuk. Går inte ut men oerhört tacksam att Rolf kan ha en sådan mask när han måste till matbutiken.

Så mitt råd är att använd vanligt munskydd om du är sjuk och hostar/nyser. Byt den ofta, flera ggr per dag. Sjuka anställda bör vara hemma. Sov i eget sovrum/gästrum. Använd egen handduk vid handtvätt. Gå inte ut om du är sjuk. Beställ hämtmat eller skicka barnen.

Tråkiga råd, jag vet, men det enda som hjälper. Sköt om er!:heart:
 
  • Älska
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I dag blev det bekräftat att den sista skyddsbarriären vi hade inte fungerar.

De äldre äldre blir smittande på boenden. DN uppger ikväll att minst 250 har smittats och att en tredjedel av äldreboendena i Stockholm är drabbade. Det här är det andra stora misslyckande för vår strategi, den första var när smittspårningen inte räckte till för att begränsa smittan.

Förutom ökat antal dödsfall den närmsta tiden så är detta tyvärr ett kvitto på att äldrevården inte har kompetensen som behövdes för att hålla skyddsbarriären. Det är svårt att tro att de nu på nolltid ska lyckas bygga upp den så att smittspridningen inom äldrevården kan hindras. Tragiskt är det.

https://www.dn.se/sthlm/coronasmitta-pa-var-tredje-aldreboende/
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.