Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har inte skrivit något om att inte göra något.

Jag skrev att den som vill se en annan metod än den vi har i Sverige får allt komma med ett eget förslag i stället för att bara gnälla.

Faktum är att det enda sätt viruset kan stoppas på är att tillräckligt många av befolkningen är immuna mot det, så att det inte kan spridas vidare. Antingen med vaccin eller att man varit sjuk. Punkt.

Det är inte ett "experiment", det är fakta.

Och mitt i den här soppan har vi ett antal faktum att förhålla oss till. Sjukvården går på knäna. Företag riskerar att gå omkull. Vissa verksamheter lider av hög sjukfrånvaro. Vi har haft en låg beredskap för det här men samtidigt kan man inte förbereda sig för alla tänkbara katastrofer.

Hatten av till hjältarna inom sjukvården som står upp till knäna i den här skiten och även en stor eloge till de 500 (?) på FHM med Tegnell i spetsen som jobbar för högtryck för att försöka ta oss genom det här så oskadda som möjligt. Jag drar mitt strå till stacken genom att helt enkelt hålla tyst och göra som jag blir tillsagd.
Jag förstår inte varför du går ut så hårt mot mig och skriver att jag gnäller. Jag har inte skrivit något negativt om Ander Tegnell eller sjukvården och inte heller att det är ett "experiment". Kanske har du blandat i hop mig med någon annan?

Däremot svarade jag på din frågeställning i vilken du i princip säger att man inte ska göra något under 6 veckor:

Nyfniken Nyfniken skrev:
Lek med tanken att alla hade ett lager varor hemma och ingen gick utanför dörren på 6 veckor. Alltså, ingen. Du kan inte ringa ambulans. Om det börjar brinna så kommer ingen och när butiken plundras så kommer ingen polis. Efter 6 veckor så får alla komma ut och börja städa upp oredan. Ta hand om de som legat döda hemma osv.

Hur gör vi sen?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I dag blev det bekräftat att den sista skyddsbarriären vi hade inte fungerar.

De äldre äldre blir smittande på boenden. DN uppger ikväll att minst 250 har smittats och att en tredjedel av äldreboendena i Stockholm är drabbade. Det här är det andra stora misslyckande för vår strategi, den första var när smittspårningen inte räckte till för att begränsa smittan.

Förutom ökat antal dödsfall den närmsta tiden så är detta tyvärr ett kvitto på att äldrevården inte har kompetensen som behövdes för att hålla skyddsbarriären. Det är svårt att tro att de nu på nolltid ska lyckas bygga upp den så att smittspridningen inom äldrevården kan hindras. Tragiskt är det.

[länk]
Och majoriteten av äldreboenden som misslyckats är vinstdrivande???
 
MultiMan
P Putte 9497 skrev:
Läste chatten på Aftonbladet för några veckor sedan där en festglada ungdom hade en briljant idé och frågade panelen om sprit tog död på Corona. Om det gjorde det skulle han dricka mycket för då tar det död på bakterien i lungorna. Han trodde spriten passerade lungorna innan matsäcken
Äkta fall:

 
  • Gilla
  • Ledsen
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I dag blev det bekräftat att den sista skyddsbarriären vi hade inte fungerar.

De äldre äldre blir smittande på boenden. DN uppger ikväll att minst 250 har smittats och att en tredjedel av äldreboendena i Stockholm är drabbade. Det här är det andra stora misslyckande för vår strategi, den första var när smittspårningen inte räckte till för att begränsa smittan.

Förutom ökat antal dödsfall den närmsta tiden så är detta tyvärr ett kvitto på att äldrevården inte har kompetensen som behövdes för att hålla skyddsbarriären. Det är svårt att tro att de nu på nolltid ska lyckas bygga upp den så att smittspridningen inom äldrevården kan hindras. Tragiskt är det.

[länk]
Ja, verkligheten ser ut som den är beskriven i DN artikel. Sen finns det folk som tror att skyddsutrustning till vårdpersonalen ramlar ner från klar himmel genom särskilda kanaler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår av inlägg #5758 så är det inte så lätt att införa reseförbud eller sätta hela städer i karantän i Sverige.
Såklart det går om viljan finns att ändra lagen.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Och majoriteten av äldreboenden som misslyckats är vinstdrivande???
Ingen aning och det känns just nu inte så relevant. Vi har gott om tid att räkna kropparna tills nästa val och kan då fundera på hur vi bäst undviker detta i framtiden.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
tompas11 tompas11 skrev:
Såklart det går om viljan finns att ändra lagen.
Berätta gärna hur.
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Ja, verkligheten ser ut som den är beskriven i DN artikel. Sen finns det folk som tror att skyddsutrustning till vårdpersonalen ramlar ner från klar himmel genom särskilda kanaler.
Och i den artikeln står det:
Men i de fall där någon äldre har fått corona har personalen haft tillgång till skyddsutrustning, vad jag vet i alla fall.
Om det inte hade kommit in ny skyddsutrustning kontinuerligt under senaste månaden så hade all skyddsutrustning varit slut för typ två veckor sen. T.ex. skrevs det i flera tidningar den 18 mars om leveranser som kom via Tyskland.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/leveranser-av-skyddsutrustning-pa-ingang-31949
 
T
Det hade varit klädsamt om bankerna som hittills inte gjort någonting för ett samhälle i kris att exempelvis under krisperioden sänka räntorna till sina inlåningsräntor och göra avsteg från den sedvanliga girigheten. Märkligt att dessa banker alltid har nåt slags gudastatus och aldrig ska bidra utan bara profitera och att inga krav ställs i denna riktning. Alla får nu en ekonomisk käftsmäll utom bankerna.

En tillfällig självkostnadsränta är möjlig givet bankernas extrema vinster och stinna kassor och skulle hjälpa enskilda och staten genom att ta en del av bördan.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Jag förstår inte varför du går ut så hårt mot mig och skriver att jag gnäller.
Du har rätt. Jag misstolkade dig nör di skrev "En stor nackdel med flockimmunitet är att...". Jag ber om ursäkt för att jag hängde ut dig på felaktiga grunder.
T TAR12 skrev:
Däremot svarade jag på din frågeställning i vilken du i princip säger att man inte ska göra något under 6 veckor:
Jag skrev inte att man ska göra det. Det var ett tankeexpriment för att visa hur befängd idén är att man skulle kunna utrota viruset med karantän.
 
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Det hade varit klädsamt om bankerna som hittills inte gjort någonting för ett samhälle i kris att exempelvis under krisperioden sänka räntorna till sina inlåningsräntor och göra avsteg från den sedvanliga girigheten.
Jag fick för ganska länge sen information från Handelsbanken att det går att ansöka om amorteringsfrihet under en period. Klädsamt även om det inte är någon direkt kostnad på deras sida, tvärt om.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Det hade varit klädsamt om bankerna som hittills inte gjort någonting för ett samhälle i kris att exempelvis under krisperioden sänka räntorna till sina inlåningsräntor och göra avsteg från den sedvanliga girigheten. Märkligt att dessa banker alltid har nåt slags gudastatus och aldrig ska bidra utan bara profitera och att inga krav ställs i denna riktning. Alla får nu en ekonomisk käftsmäll utom bankerna.

En tillfällig självkostnadsränta är möjlig givet bankernas extrema vinster och stinna kassor och skulle hjälpa enskilda och staten genom att ta en del av bördan.
Bankerna har stoppat utdelningar till aktieägare, slopad amortering gör att bankerna får tillbaks mindre pengar, ska låna ut pengar med hög risk osv. så nog får de bidra.
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Bankerna har stoppat utdelningar till aktieägare, slopad amortering gör att bankerna får tillbaks mindre pengar, ska låna ut pengar med hög risk osv. så nog får de bidra.
Ja, stackarna. Hoppas dom klarar sig.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har rätt. Jag misstolkade dig nör di skrev "En stor nackdel med flockimmunitet är att...". Jag ber om ursäkt för att jag hängde ut dig på felaktiga grunder.

Jag skrev inte att man ska göra det. Det var ett tankeexpriment för att visa hur befängd idén är att man skulle kunna utrota viruset med karantän.
Det finns dock ett värde med att använda sig av karantän, den tvingar ned smittan så att flockimmuniteten kan fungera. Flockimmuniteten fungerar inte om det finns många smittade i samhället, då fortsätter de att smitta de osmittade.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I dag blev det bekräftat att den sista skyddsbarriären vi hade inte fungerar.

De äldre äldre blir smittande på boenden. DN uppger ikväll att minst 250 har smittats och att en tredjedel av äldreboendena i Stockholm är drabbade. Det här är det andra stora misslyckande för vår strategi, den första var när smittspårningen inte räckte till för att begränsa smittan.

Förutom ökat antal dödsfall den närmsta tiden så är detta tyvärr ett kvitto på att äldrevården inte har kompetensen som behövdes för att hålla skyddsbarriären. Det är svårt att tro att de nu på nolltid ska lyckas bygga upp den så att smittspridningen inom äldrevården kan hindras. Tragiskt är det.

[länk]
Det är mycket trist att höra.

FHM och övriga myndigheter har gjort en hel del bra saker i en svår situation men med det sagt så tycker jag även att man måste konstatera att de gjort tre stora misstag:

Det första var när man lät smittade flyga in från riskområden utan restriktioner.
Det andra och största är att man inte lyckades med smittspårningen.
Den tredje är att man lurat i befolkningen att munskydd/skyddsmasker inte hjälper. Det finns till och med de som in den här tråden skrivit att användningen av en mask bidrar till smittspridning.

Jag tror att vi inom kort kommer upptäcka en fjärde stor brist och det är att vårdplatserna inte räcker till och då speciellt inom IVA. Jag hoppas verkligen att jag har fel på den punkten, men tyvärr brukar jag "gissa" rätt..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.