Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
trähandtag trähandtag skrev:
Hur ser era arbetsgivare jobb hemmifrån. Min anser att det är förbjudet, i princip. Man måste skrapa med foten först.
Tjao jag skickade mail till en tillverkare föe armaturer som jag ska sätta upp. Det är allt.. Det andra är svårt utan att vara på plats. Chefen tyckte dock det var bra att jag jobbade hemifrån ;)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Ok, då vet jag, källor är inte viktiga för dig. Det hade jag ju redan på känn i.o.f.s.

EDIT: Kollar jag på fria tider så kan jag bara konstatera att deras källa till de där 2000 forskarna är en trasig länk. Just nu verkar de vara de enda som har den nyheten ... och så har du spridit den vidare här på forumet förstås. Andra lär göra samma sak på andra forum.

Och så skapas desinformation. Snyggt jobbat Lars.
"Lars"
 
R RoAd skrev:
Ja, för din källa var usel.
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
5
L Lars48 skrev:
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.
Absolut men att inte berätta hela sanningen är många gånger inte att ljuga
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet !
Saker och ting börjar klarna...
 
  • Gilla
Hallonbåten och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men 558 då med 199 döda det gör att 36% som behöver iva vård stryker med :(
Jag vill inte bagatellisera sjukdomen men det är ju inte så att man automatiskt dör för att man inte får en plats på IVA.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vill inte bagatellisera sjukdomen men det är ju inte så att man automatiskt dör för att man inte får en plats på IVA.
Nej men behöver man iva vård så ser det ju ut som att 36% inte klarar sig
 
nino nino skrev:
Nej men behöver man iva vård så ser det ju ut som att 36% inte klarar sig
Nja. Då har du i stället gjort tankevurpan att alla som dött har haft en IVA-plats. Det är inte heller säkert.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.
Kort svar JA. Och jag läser faktiskt inte samma nyhet på båda sidorna, jag läser två olika varianter av den där en verkar ha broderat ut en hel del, och inte heller nämner att listan inte ens är verifierad.

Jag börjar inse hur du har hamnat i den låsta åsikt du har. Tragiskt.
 
  • Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nja. Då har du i stället gjort tankevurpan att alla som dött har haft en IVA-plats. Det är inte heller säkert.
Ja jag tänkte kanske fel igen :D
Men borde inte de flesta som blir riktigt dåliga komma på iva?
Även om man inte kommer i respirator, tex pga ålder, så borde man väl ligga på iva?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så är det sannolikt men det kan jag alldeles för lite om gör att kunna svara på.
 
T
L largab skrev:
30k tester i Sverige motsvarar 240k tester i Tyskland per dag.
Du läser fel. I Sverige har man pratat om att öka till 30 000 tester per vecka, inte per dag...
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Jag tycker det är ledsamt att det på internet i stort, och till viss del även här, är människor med de mest forskningsfrånvända idéerna som hörs mest. Tyvärr är det nog inte otroligt att om tillräckligt många okunniga gaphalsar skriker tillräckligt högt, så följer en del av den normalt tänkande befolkningen efter.

Jag måste också säga att jag är väldigt glad att våra styrande politiker vågar agera på forskningen istället för alla dessa gaphalsar som har mer åsikter än vad dom har kunskap.
 
  • Gilla
  • Älska
hempularen och 17 till
  • Laddar…
Gammelnörden
L Lars48 skrev:
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.
Det är viktigt med källkritik för att det i förlängningen handlar om att stå upp för och värna om våra demokratiska rättigheter.


"Fria tider har i en rapport utgiven av Statens medieråd klassificerats som "en del av den radikala högerpopulistiska nätmiljön"
Tidningen ägs av det estniska aktiebolaget FT News Group OÜ med säte i Tallinn, där även dess internetservrar är placerade. Fria Tider, som saknar svenskt utgivningsbevis, publiceras enbart på webben och finansieras genom prenumerationsintäkter, donationer samt intäkter från reklam.
Under oroligheterna i Ukraina 2014...kritiserades Fria Tider av forskaren Niklas Bernsand (Centrum för Europaforskning, GN anm.), som menade att tidningen ”uttryckligen valt att ge sitt stöd till den ryska linjen” i frågan."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider#cite_note-Statens_medieråd-4

Saxat från svt;
Påverkansoperationer förekommer också när coronaepidemin utnyttjas, konstaterar Säpo.
-Oroliga tider är ett tillfälle för främmande makt och extremistmiljöerna att bygga på polariseringen och skapa misstro mot både samhället och enskilda företrädare för myndigheter, samt att sprida felaktig information. Det är därför viktigt att vara källkritisk, säger Friberg.
Svensk högerextremism underblåses och stöds också aktivt av främmande makt, säger Friberg.
-Ryssland och Kina sprider narrativ om Sverige att vi har skenande kriminalitet, och en demokrati som inte fungerar. Det passar deras syften bra att beskriva Sverige så.
Den beskrivningen sammanfaller med högerextremisternas, argumenterar Säpochefen.
-Vi har också exempel på personer som är organiserade i vit makt-miljön som har besökt Ryssland och hos ryska organisationer fått förkovra sig i olika ämnen, bland annat vapenträning.
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/sapo-varnar-for-sarbarhet-i-coronakrisen
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
b8q och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.