2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tjao jag skickade mail till en tillverkare föe armaturer som jag ska sätta upp. Det är allt.. Det andra är svårt utan att vara på plats. Chefen tyckte dock det var bra att jag jobbade hemifrånträhandtag skrev:
"Lars"R RoAd skrev:Ok, då vet jag, källor är inte viktiga för dig. Det hade jag ju redan på känn i.o.f.s.
EDIT: Kollar jag på fria tider så kan jag bara konstatera att deras källa till de där 2000 forskarna är en trasig länk. Just nu verkar de vara de enda som har den nyheten ... och så har du spridit den vidare här på forumet förstås. Andra lär göra samma sak på andra forum.
Och så skapas desinformation. Snyggt jobbat Lars.
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?R RoAd skrev:
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.
Det här lät ju inte så trevligt,
"Samtidigt ska läkare inom primärvården snabbutbildas över webben i palliativ vård, det vill säga vård i livets slutskede. Enligt handlingarna ska den palliativa vården också förväntas ske inom hemsjukvården, det vill säga i patientens eget hem."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka
"Samtidigt ska läkare inom primärvården snabbutbildas över webben i palliativ vård, det vill säga vård i livets slutskede. Enligt handlingarna ska den palliativa vården också förväntas ske inom hemsjukvården, det vill säga i patientens eget hem."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Absolut men att inte berätta hela sanningen är många gånger inte att ljugaL Lars48 skrev:
Kort svar JA. Och jag läser faktiskt inte samma nyhet på båda sidorna, jag läser två olika varianter av den där en verkar ha broderat ut en hel del, och inte heller nämner att listan inte ens är verifierad.L Lars48 skrev:
Jag börjar inse hur du har hamnat i den låsta åsikt du har. Tragiskt.
Ja jag tänkte kanske fel igenNyfniken skrev:
Men borde inte de flesta som blir riktigt dåliga komma på iva?
Även om man inte kommer i respirator, tex pga ålder, så borde man väl ligga på iva?
Jag tycker det är ledsamt att det på internet i stort, och till viss del även här, är människor med de mest forskningsfrånvända idéerna som hörs mest. Tyvärr är det nog inte otroligt att om tillräckligt många okunniga gaphalsar skriker tillräckligt högt, så följer en del av den normalt tänkande befolkningen efter.
Jag måste också säga att jag är väldigt glad att våra styrande politiker vågar agera på forskningen istället för alla dessa gaphalsar som har mer åsikter än vad dom har kunskap.
Jag måste också säga att jag är väldigt glad att våra styrande politiker vågar agera på forskningen istället för alla dessa gaphalsar som har mer åsikter än vad dom har kunskap.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det är viktigt med källkritik för att det i förlängningen handlar om att stå upp för och värna om våra demokratiska rättigheter.L Lars48 skrev:
"Fria tider har i en rapport utgiven av Statens medieråd klassificerats som "en del av den radikala högerpopulistiska nätmiljön"
Tidningen ägs av det estniska aktiebolaget FT News Group OÜ med säte i Tallinn, där även dess internetservrar är placerade. Fria Tider, som saknar svenskt utgivningsbevis, publiceras enbart på webben och finansieras genom prenumerationsintäkter, donationer samt intäkter från reklam.
Under oroligheterna i Ukraina 2014...kritiserades Fria Tider av forskaren Niklas Bernsand (Centrum för Europaforskning, GN anm.), som menade att tidningen ”uttryckligen valt att ge sitt stöd till den ryska linjen” i frågan."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider#cite_note-Statens_medieråd-4
Saxat från svt;
Påverkansoperationer förekommer också när coronaepidemin utnyttjas, konstaterar Säpo.
-Oroliga tider är ett tillfälle för främmande makt och extremistmiljöerna att bygga på polariseringen och skapa misstro mot både samhället och enskilda företrädare för myndigheter, samt att sprida felaktig information. Det är därför viktigt att vara källkritisk, säger Friberg.
Svensk högerextremism underblåses och stöds också aktivt av främmande makt, säger Friberg.
-Ryssland och Kina sprider narrativ om Sverige att vi har skenande kriminalitet, och en demokrati som inte fungerar. Det passar deras syften bra att beskriva Sverige så.
Den beskrivningen sammanfaller med högerextremisternas, argumenterar Säpochefen.
-Vi har också exempel på personer som är organiserade i vit makt-miljön som har besökt Ryssland och hos ryska organisationer fått förkovra sig i olika ämnen, bland annat vapenträning.
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/sapo-varnar-for-sarbarhet-i-coronakrisen