Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå Pfizers vaccin som det skrevs en del om igår:
[länk] kl. 05.47
som har hämtat informationen här: [länk]

Om inte vårdcentraler har möjlighet att hålla vaccinet på -70 grader kommer det bli svårt att vaccinera allmänheten. Det kommer även att bli svårt att vaccinera ute på äldreboenden. Om vaccination bara kan göras på sjukhus eller andra centrala anläggningar kommer det att sänka vaccinationstakten betydligt jämfört med om det kan göras på vårdcentraler.

EU-avtalet med Pfizer är inte i hamn än men är på gång och det troligaste är att det blir köp av 200 miljoner doser med option på ytterligare 100 milj.
[länk] kl. 11.08

På informationen igår lät det som man behövde två doser och då skulle köpet räcka till 100 milj. människor i första skedet vilket väl är typ 20 % av de som omfattas av avtalet (EU och en del andra länder som Norge och Schweiz). Eller översatt till svenska förhållanden, det räcker inte riktigt till både de som är över 70 år eller tillhör riskgrupp och de som jobbar inom sjukvård och äldreomsorg.
I länken här-svt.se kan man gå vidare in på vanliga frågor och svar hittar du här.
och där står bla -WHO rekommendation är att munskydd bör användas i folkmassor-till exempel i kollektivtrafiken-och på andra platser där det är svårt att hålla avstånd.

Personer över 60 år,samt de med bakomliggande sjukdomar bör ha munskydd där det är svårt att hålla avstånd till varandra rekommenderar WHO.

Det står också att FHM inte rekommenderar munskydd men annat osv.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så du skriver här med uppsåtet att lura folk.
Skulle nog vara en bättre fungerande diskussion om folk inte höll på med det.
Det var du som lurade dig själv.
Jag skrev att jag sett att det var mycket folk i butikerna men du valde att se det som möjlighet att klaga på mig.
Läs vad jag skrev.
Jag har lärt mig att se upp med vad jag skriver här för det misstolkas och förvrängs hela tiden.
Se innehållet och inte orden så går nog budskapet fram.
Alltså att många struntar i de viktiga råden vi fått.
Inte så svårt.

"Vad jag själv sett så verkade folk följa råden bättre i våras.
Nu är det många som struntar i dem
T.ex. det jag sett på Jula och Biltema i helgen.
Fullt med folk som uppenbarligen ser till sina intressen mer än dess råd man skickar ut.

Jag tror vi kommer få en jäkligt tuff period december/januari"

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
H hapazard skrev:
Ja, fast han var 86 - snart 87, betydligt äldre än medellivslängden för män i sverige, och något ska man någon gång dö av. Hade tyvärr lika gärna kunnat vara annan godtycklig anledning, så kanske inte smittan som sådan utan åldrandet du borde hata.

Eller rökning, KOL hade han med...
Jo sådant skit brukar jag se på Flashback men jag trodde människosynen var högre här.
Han kunde blivit äldre utan covid.
Tragiskt tycker jag.
Jag hatade inget i mitt inlägg.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har aldrig varit på biltema utan att man kunde hålla bra social distans, och nu under corona är det ännu bättre
Jag handlar en del på biltema. Det har aldrig varit så mycket folk som under corona.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju inte liksom att dessa personer ligger döda på trottoarerna dag 304 typ, ihjälsvultna och utkastade på gatan.
Det kommer in andra ersättningsformer för de flesta, i värsta fall kommunens försörjningsstöd.

Sen får jag hålla med om att vissa ersättningar är lägre och det sjunker troligen när dessa personer får allt sämre ersättningsformer. Å andra sidan kan det vara en del som faktiskt får mer också, de har kanske olika slags arbetslöshetsförsäkringar el dyl.

Nåväl, nu var de exakta siffrorna inte så jätteviktiga, jag ville mest peka på att det blir stora samhällskostnader när företag måste klappa igen. Många i tråden vet ju det, men en del verkar inte alls inse detta, eller blunda så tårarna tränger fram.

Och i nästa steg så sjunker skattebasen, så ökar man inte skatterna, så kommer vård och annan samhällsservice bli än sämre, vilken sen skördar ytterligare offer på olika plan, även dödsoffer.
Har man a-kassa finns det ingen bortre gräns för arbetslöshetsersättning, efter 300 dagar (eller 300 + 150 om man har barn under 18 år) går ansvaret över från a-kassan till Arbetsförmedlingen. (inte för att a-kassorna på något sätt är självfinansierade, den största posten i arbetsförmedlingens budget är transfereringar till a-kassorna).

Vad gäller inkomstförsäkringar så brukar de ge ersättning i de första
100 dagarna de med, men det är upp till försäkringgivaren (oftast något försäkringsbolag i samarbete med relevant fackförbund).

Och du har helt rätt i att den totala summan är ointressant, speciellt när såpass många arbetstillfällen går förlorade på en ort.. Jag hade precis flyttat till området när SAAB tog ner skylten, och även om de inte var lika stora som under glansdagarna så var det 3500-4000 som berördes direkt. I Trollhättan bor det ju runt 55000 personer, men arbetsmarknaden har fortfarande inte återhämtat sig helt.. Nu är ju Sundsvall en betydligt större kommun, så jag tror inte att det kommer att få en lika stor påverkan...

P
optimum optimum skrev:
Jo sådant skit brukar jag se på Flashback men jag trodde människosynen var högre här.
Tragiskt tycker jag.
Men du har ju tidigare sagt att man får skylla sig själv om man får Covid för då har man varit slarvig och inte följt rekommendationerna. Står du fortfarande fast vid den människosynen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Men du har ju tidigare sagt att man får skylla sig själv om man får Covid för då har man varit slarvig och inte följt rekommendationerna. Står du fortfarande fast vid den människosynen?
Har nog aldrig uttryckt det så att man får skylla sig själv men det är troligen slarv som ligger bakom de flesta fall av att fått smittan.
Svårare är de fall då man blivit smittad av anhörig och anhörig inte kunnat sköta detta, t.ex. ett barn.
Men om frugan smittar mig så är det hon som misslyckats med att hålla sig borta från smitta.

Om jag skulle bli smittad så ser jag det som ett misslyckande. Har inga småbarn som kan smitta mig och kan hålla distans rätt bra, Om jag ändå besöker en butik och någon nyser på mig så anser jag att det är jag som misslyckats.
De äldre på äldreboenden som blivit smittade kan man inte anse att de misslyckats om de blivit smittade av personalen.
Alltså inte svart och vitt utan det finns olika fall.

Men om folk i allmänhet struntar i råden och inte håller social distans och hygien då kan de skylla sig själva. Det värsta är dock att de kan råka smitta andra.

Kan dock inte svara mer nu på en stund då jag börjar jobba på distans idag. Första möte 07:30

Sköt om dig och undvik smittan.:cool:

harry73 harry73 skrev:
Jag har aldrig varit på biltema utan att man kunde hålla bra social distans, och nu under corona är det ännu bättre
Håller med, har besökt Backaplan flera gånger senaste veckorna och det är rätt lugnt.

Sedan vad gäller munskydd så är effekten delvis psykologisk, du påminns om att det finns något som heter Corona. Dessutom skyddar det i viss mån mot spottloskor som sjuka personer kan råka hosta upp.

Den som tror på en silver bullet är naiv. Det gäller att i varje situation göra det som är rimligt. Det vill säga håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk och använd munskydd där det är mycket folk. Och försök undvika trängsel om det går.

För vissa går inte detta och det är bara att acceptera. Men tjänstemän inom industrin kan med fördel arbeta hemifrån även om vissa retar sig på rättviseperspektivet.

Barnen bör absolut gå i skolan, det är en kalkylerad risk som måste vägas mot konsekvenserna av att avbryta skolgången. För äldre elever är väl distansundervisning bra.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Jag handlar en del på biltema. Det har aldrig varit så mycket folk som under corona.
Jag har sett samma och åkt hem några gånger för att återkomma strax före stängning för då brukar det vara mindre folk.
Undrar om de kommer köra "Black Friday" igen för då brukar det vara kaos då alla ska köpa ny TV eller liknande prylar.

Fairlane
B brfbo skrev:
Är hen smart så sätter hen på sig samma skydd, eftersom att det är dessa ffp3 andningsskydd som skyddar bäst;)
Ja, i teorin fungerar det enkelt och bra, i verkligheten fungerar det inte alls så bra.
Olika typer av munskydd används, munskydd sätts på fel, munskydd på hakan "när de inte behövs", en i familjen använder, men inte den andra etc, listan kan göras lång.

Det är därför jag anser att exempelvis labresultat från råttor i burar inte räcker som bevis för att munskydd är bra. Ett sådant test visar att munskydd, korrekt använda kan minska smittspridning.
Man missar dock helt mänskligt beteende. Några hanterar det korrekt, men de flesta helt galet fel. Kanske till och med är ute fast man borde vara hemma.
Men vill man använda munskydd så är det ju helt tillåtet.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Jag har sett samma och åkt hem några gånger för att återkomma strax före stängning för då brukar det vara mindre folk.
Undrar om de kommer köra "Black Friday" igen för då brukar det vara kaos då alla ska köpa ny TV eller liknande prylar.
Varför inte beställa varorna och få de levererade till bilen? Då spelar det väl ingen roll om det är knökfullt inne i varuhuset?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så skrev jag inte. Antal bilar står troligen i paritet med antal personer i lokalen.
Faktiskt inte. Vi åkte ofta hela familjen förut. Numera är det oftast en som åker, de andra messar vad de ska ha, eller så sitter de kvar i bilen och bara de som ska ha något i butiken går in. Kan tänka mig att et är många flera än min familj som följer det rådet. Tycker faktiskt att man ser mycket av det nu, fulla parkeringar där det sitter folk kvar i bilarna och väntar på dem som är inne och handlar.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet mer precist vila nya rön han syftar till eller kanske det är mer en samlad bild av forskningsläget?

intervjun Fauci

""Han tillade att nya rön gör argumentet för att bära munskydd ännu starkare:

”Du skyddar båda andra och dig själv. Skyddsmask för ansiktet har dubbel förtjänst”, sade Fauci"" Svd i dag

optimum optimum skrev:
Tragiskt tycker jag.

Du skrev "vad jag hatar denna smitta". Jag tycker inte jag gav utlopp för någon dålig människosyn, jag bara noterade att han var gammal och sjuk redan innan. Att då hävda att han dog i förtid på grund av covid är lite falskt, det kunde antagligen lika gärna varit att ha snubblat, en vanlig förkylning eller godtycklig anledning som tog honom.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Jo många av oss som inte bor på äldreboende, många valde bort hjälpen i hemmet ex städ,fick hjälp av nära att handla el handlade på nätet,isolerade sig mm tom innan FHM gick ut med det pga risk för smitta.
Värre var det för dem som inte kunde göra det valet.
Alltså är inte ditt och andras beteende annorlunda nu på hösten än i våras och det är därför inte orsaken till att färre har avlidit i annat än Covid-19 under september och oktober medan det i våras var en kraftig överdödlighet i Covid-19.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.