2 357 048 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Begreppet normalspannet är något som FHM använder sig av och det motsvarar 95 % konfidensintervall till det genomsnittliga antalet avlidna. Det här är från deras senaste rapport som är t.o.m. vecka 42:T tobbbias skrev:[bild]
Jag slängde ihop denna just nu. Du ser att under det röda strecket är det "underdödlighet". Vissa dagar har underdödligheten varit mer än 20 %. Taget från den senaste statistikfilen från SCB. Jag slutade för ca 3 veckor sedan eftersom du tror att det laggar ca 3 veckor i inrapporteringen.
Vart går gränsen för dig för "hög" "underdödlighet"?
Sen så dör folk "med corona" i Sverige. Inte av corona.
(Jag vet att du har full koll på detta, detta inlägg är inte riktat åt dig, egentligen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport-overdodlighet-vecka-42-2020.pdf
Senaste finns alltid här: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/
De streckade linjerna visar normalspannet. Det är en veckostatistik för att få det lite utjämnat.
Visst är det en underdödlighet i oktober men den är inte onormalt står utan i storleksordning som senaste vintern (mild influensa).
Jag ville bara poängtera det eftersom det verkar som att en del tror att underdödligheten under januari, februari och oktober är så stor att den uppväger överdödligheten under mars-maj. Men så är det inte.
Redigerat:
BirgitS skrev:
Och en gång påstod de att viruset hade kommit med lax från Norge men när man gjorde en noggrann undersökning hittade man inget virus. Däremot så var ju just då Kina angelägna om att ställa Norge i dålig dager för de ogillade något som Norge hade sagt om Kina (eller hur det nu var, det är ju ett tag sen). Vad som kommer från Kina behöver alltså tas med en nypa salt.
Det är en allmän hållning i hela världen, inkl. WHO, att coronaviruset inte smittar via matvaror. Det finns inget fall rapporterat där någon har blivit sjuk av att äta mat. Virus överlever dåligt i frysen för när vätska fryser och tinar förstörs strukturen på viruset. I kylskåp kan det däremot överleva längre tid än i rumstemperatur.
Det hindrar ju inte att det kan vara sant denna gång.
Dessa frysvaror har så klart inte tiants upp i handeringen och återfusits så hur virus överlever frysning och tining är lite of topic.
Som vanligt är det inget bra argumnet att det inte finns några fall där man vet att smittan tagit den här vägen. Detta pga att det näst intill är omöjligt att säga säkert. Lite som Tengell och smittan på flygplan. Hen kanske blev smittad på plane, eller incheckningen, eller boardning eller passkontrollen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Tittar man på kurvan för nya inläggningar på IVA i Stockholm i våras kan man ju se att de restriktioner som infördes i mitten av mars här hade en avsevärd effekt. Det är en mycket markant nedgång 3 veckor senare.Hyltran från Veglemyren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Tiden från att man smittas till inläggning på IVA är i genomsnitt drygt 2 veckor.
Är det inte jättebra att veta om det nu är näst intill riskfritt att befinna sig i ett flygplan då? Har man inga påvisade fall via flygplan så är detta ju inte drivande. Om folk däremot skulle tutas i att det är lika farligt i alla instängda miljöer, då skulle man ju generellt sluta bry sig då det skulle uppfattas som helt hopplöst.Jag förstår verkligen inte varför det är bra att vara transparant med att man inte sett att flygande är farligt. Hade det varit en risk så hade ju smittspårning visat sig snabbt då passagerarlistor är 100% tillförlitliga. Tåg etc är ju en annan sak, där är det ju mycket svårare pga anonymitet. Man märker en viss skillnad på hur de olika falangerna ser på människan. Jag tror att man inte vinner på att se allmänheten som en skock får.Ulltand skrev:
Det hindrar ju inte att det kan vara sant denna gång.
Dessa frysvaror har så klart inte tiants upp i handeringen och återfusits så hur virus överlever frysning och tining är lite of topic.
Som vanligt är det inget bra argumnet att det inte finns några fall där man vet att smittan tagit den här vägen. Detta pga att det näst intill är omöjligt att säga säkert. Lite som Tengell och smittan på flygplan. Hen kanske blev smittad på plane, eller incheckningen, eller boardning eller passkontrollen.
Vilket sammanträffande! Även jag är gubbsjuk. Ja, alltså inte den som tittar på småflickor i sandlådan. Men då och då, fyrar jag av en riktig kaskad, och då Jocke, min förledde vän, är det bäst att du tag på dig sydvästen. Det är samma orsak folk har Hjälm eller säkerhetsbälte på sig.J Jocke Best skrev:
Staffan Utbult
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag har inte sagt att det är en lögn, jag bara skrev att man behöver ta deras uppgifter med en rejäl nypa salt. Det är en diktatur med styrd media och det kan finnas politiska åsikter/värderingar som styr vad som presenteras i media. Precis som att vi aldrig kommer att få någon säker siffra på hur många som har avlidit av eller med Covid-19 i Kina.Ulltand skrev:
Det hindrar ju inte att det kan vara sant denna gång.
Dessa frysvaror har så klart inte tiants upp i handeringen och återfusits så hur virus överlever frysning och tining är lite of topic.
Som vanligt är det inget bra argumnet att det inte finns några fall där man vet att smittan tagit den här vägen. Detta pga att det näst intill är omöjligt att säga säkert. Lite som Tengell och smittan på flygplan. Hen kanske blev smittad på plane, eller incheckningen, eller boardning eller passkontrollen.
Viruset måste ju tina innan någon kan bli sjuk av det.
Så du tror bara på WHO i vissa fall. Är det inte svårt att veta när du ska göra det och när du inte ska göra det?
Troligt. Troligtvis. Kan. Kanske. Fingers crossed. Bedömer. Hoppas.
Somliga uttrycker sig som att vaccin absolut skulle kunna komma igång redan i någon ospecificerad del av december (och implicerar därmed att FHM et al är, återigen, värdelösa som räknat med januari som tidigast).
Andra är lite mer försiktiga när de uttalar sig.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7594425
Somliga uttrycker sig som att vaccin absolut skulle kunna komma igång redan i någon ospecificerad del av december (och implicerar därmed att FHM et al är, återigen, värdelösa som räknat med januari som tidigast).
Andra är lite mer försiktiga när de uttalar sig.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7594425
T tanaris skrev:Troligt. Troligtvis. Kan. Kanske. Fingers crossed. Bedömer. Hoppas.
Somliga uttrycker sig som att vaccin absolut skulle kunna komma igång redan i någon ospecificerad del av december (och implicerar därmed att FHM et al är, återigen, värdelösa som räknat med januari som tidigast).
Andra är lite mer försiktiga när de uttalar sig.
[länk]
Vilka andra i din länk? Jag läser:
Möjligen i decemcer men mer troligt januari står det. Det är som sagts tidigare ett flertal gånger i närtid?
FHM har väl fö mer sagt att det tar några år men flyter runt som vanligt i sina uttalanden.
Här! Men den är av naturliga skäl, väldigt partisk. Men det förklaras åtminstone i teorin varför smittrisken är låg på flyget.Ulltand skrev:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1582616
Staffan
https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-09-08-012/Ulltand skrev:
("Research Points to Low Risk for COVID-19 Transmission Inflight")
Jag håller helt med om att man ska vara skeptisk och kanske speciellt mot länder som Kina. Men vill ändå poängtera att den bör utövas mycket bredare än så.BirgitS skrev:
Jag har inte sagt att det är en lögn, jag bara skrev att man behöver ta deras uppgifter med en rejäl nypa salt. Det är en diktatur med styrd media och det kan finnas politiska åsikter/värderingar som styr vad som presenteras i media. Precis som att vi aldrig kommer att få någon säker siffra på hur många som har avlidit av eller med Covid-19 i Kina.
Viruset måste ju tina innan någon kan bli sjuk av det.
Så du tror bara på WHO i vissa fall. Är det inte svårt att veta när du ska göra det och när du inte ska göra det?
Det rapporteras så mycket från höger till vänster även i västländer som motsäger det man sagt tidigare under dagen att man bör hålla en god portion skepsis till allt som rapporteras.
Speciellt om det kommer från en tolkande källa vars agenda är att sälja snarare än att informera.
Jag kan speciellt tycka att var och en bör fundera både en och två gånger om inläsningen av den ständiga rapporteringen verkligen är till nytta för en.
Jag är ganska säker på att problemet med Covid-19 hade varit mycket mindre om folk tittade på Folkhälsomyndighetens rapportering när något nytt sägs (vilket ju är skrämmande sällan) och ignorerade vad medierna skrev.
Ångest och Covid-19 tror jag är en oerhört dålig kombination, speciellt för vårdkapaciteten.